Warsztaty PODN Wodzisław Śląski Jak urozmaicić lekcję matematyki? Gry i zabawy matematyczne -praca w sieci 7.03.2018r. Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
O czym będziemy mówić? O stosowaniu gier i zabaw w nauczaniu matematyki O wartościowych grach i zabawach O pomocach przydatnych na lekcjach O programach komputerowych i aplikacjach O filmach i inny multimediach
Plan spotkania: Uatrakcyjniacze analogowe Ewa Karwot Uatrakcyjniacze multimedialne Małgorzata Chodura
Matematyka przypomina grę, która bawi dopóki się w niej wygrywa, zbyt prosta lub zbyt trudna zniechęca. Matematyka nie może być skarbnicą szablonowej wiedzy, zbiorem reguł i definicji.
Najlepszy nauczyciel i najlepsze pomoce dydaktyczne nie spełnią swojej roli, gdy uczeń będzie stroną bierną. Doskonałą okazją do pobudzania aktywności dzieci są gry i zabawy dydaktyczne.
Co mówi literatura o grach i zabawach dydaktycznych? Zabawa dydaktyczna to taka zabawa, która prowadzi do rozwiązania założonego w niej zadania. Natomiast gra dydaktyczna to odmiana zabawy polegająca na respektowaniu ustalonych reguł, wymagająca wysiłku myślowego. W. Okoń – Słownik Pedagogiczny
E. Talarczyk Zbiór gier i zabaw matematycznych Zabawa dydaktyczna to zabawa, która bazuje na podstawowej funkcji psychiki dziecka, na potrzebie zabawy – wywiera świadomie wpływ na jego czynności umysłowe. E. Talarczyk Zbiór gier i zabaw matematycznych
Pamiętaj o zasadach stosowania gier: Dostosuj je do możliwości dziecka. Określ jasne, jednoznaczne i łatwe do zapamiętania reguły. Stosuj je tam, gdzie zachodzi potrzeba przyswojenia, utrwalenia wiadomości.
4. Nie rozciągaj gry w czasie. 6. Pozwól każdemu wziąć w niej udział. 7. Stwórz estetyczne pomoce. 8. Nie podsycaj indywidualnego współzawodnictwa.
Funkcje gier i zabaw dydaktycznych Aktywizują dzieci nieśmiałe lub przekonane o swoim braku zdolności matematycznych. Pozwalają przezwyciężyć lęk przed włączeniem się do wspólnego działania. Prowadzone są między uczniami, a nie w relacji uczeń – nauczyciel. Dają lepsze wyniki w zapamiętywaniu i uczeniu się niż metody tradycyjne.
Zalety gier: Zabawę tematyczną lub konstrukcyjną uczeń może realizować sam lub w grupie. Grę można zastosować jako zadanie domowe.
Jak pomóc uczniom w nauce? Sięgajmy w procesie kształcenia po sytuacje bliskie i zrozumiałe dla dzieci. Odwołujmy się jak najczęściej do doświadczeń uczniów i ich wiedzy pozaszkolnej. Starajmy się, aby działanie i rysunek poprzedzały symbole i im towarzyszyły.
Używajmy języka potocznego, stopniowo wzbogacając go tylko o te symbole, których sens jest już dzieciom znany. Twórzmy okazję do dziecięcych doświadczeń i eksperymentów. Zachęcajmy dzieci do budowania oraz stosowania własnych strategii. Chwalmy za kreatywność.
Dajmy dzieciom czas na myślenie. Pozwólmy im opowiadać i rozmawiać na temat swoich spostrzeżeń i odkryć, ale także trudności i wątpliwości. Zawsze bardzo uważnie ich słuchajmy. Wprowadźmy element, który je zainspiruje. Dajmy dzieciom czas na myślenie.
Wszystkie dzieci przechodzą przez etapy rozwojowe w jednakowej kolejności, ale występują w rozwoju różnice czasowe.
Literatura: • Kruszewski K., Gry dydaktyczne – zarys tematu, Kwartalnik Pedagogiczny 2/1984 • Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki t. 3, WSiP, Warszawa 1977 • Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1975 • Semadeni Z., Nauczanie początkowe matematyki, WSiiP, Warszawa 1991 Opracowanie w oparciu o artykuł mgr Artura Zaremby – Świdnica 2006 r.
Jak uatrakcyjnić lekcję? •Korzystaj z materiałów przygotowanych przez wydawnictwa i innych nauczycieli. https://gwo.pl/matematyka-na-faktach-2017-p4314 https://matlandiajunior.gwo.pl/users/myGwo/tab:my_apps/subtab:8
Jak uatrakcyjnić lekcję? •Korzystaj z programów komputerowych oraz aplikacji. SketchUp-zastosowanie: rysowanie figur płaskich i przestrzennych oglądanie budynków w 3 D https://www.sketchup.com/download/make
Jak uatrakcyjnić lekcję? •Korzystaj ze stron przygotowanych przez fachowców np. http://www.matematyka.wroc.pl/matematykawsztuce/matematyczne-lakocie
Jak uatrakcyjnić lekcję? •Korzystaj z programów komputerowych oraz aplikacji. Kahoot- film instruktażowy https://www.youtube.com/watch?v=RBs340oUf2w Tworzenie testów https://kahoot.com/welcomeback/
Jak uatrakcyjnić lekcję? •Korzystaj z programów komputerowych oraz aplikacji. Geogebra https://www.dobreprogramy.pl/GeoGebra,Program,Windows,24054.html
Kształcenie umiejętności matematycznych. •Poproś o współpracę wychowawcę klasy oraz innych nauczycieli. Gry matematyczne mogą być stosowane na innych lekcjach. Włącz w edukację matematyczną rodziców-poleć im dobre gry i aplikacje: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nebulabytes.mathpieces&rdid=com.nebulabytes.mathpieces Korelacja międzyprzedmiotowa
Powodzenia Powodzenia