Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2 tubielewicz@womczest.edu.pl Małgorzata Tubielewicz
Kompetencje ucznia kończącego III klasę szkoły podstawowej Jakich umiejętności uczyli się uczniowie w klasach młodszych i jaką wiedzę przyswajali? Na progu lekcji ……………… w klasie IV. Nauczyciele II etapu edukacyjnego zapoznają się z podstawą programową etapu wcześniejszego, ,,swojego’’ etapu edukacyjnego i etapu następnego.
Rola wychowawcy w pokonywaniu przez uczniów progu klasy IV Rola wychowawcy w pokonywaniu przez uczniów progu klasy IV . Ustalenie z czym do nas przychodzi. Przygotowanie planu adaptacyjnego.
Uczeń ma dużo problemów wynikających z: - pojawienia się nowych nauczycieli i dostosowania się do ich nieznanych sposobów pracy; - - małej ilości czasu na indywidualny kontakt z nauczycielem podczas lekcji; - niezrozumienia ocen / inne niż ocena opisowa/ ; - tego ,że nie potrafi samodzielnie organizować sobie procesu uczenia się na lekcji i w domu;
Brak rozumienia potrzeb dziecka będzie niosło zagrożenia, które odzwierciedlają się w : - zaburzonej komunikacji między dzieckiem a nauczycielem , między klasą a nauczycielem; - trudnościach w organizacji nauki , - niezaspokojeniu potrzeby a w konsekwencji zniechęceniu do podejmowania wyzwań; - obniżonym poczuciu bezpieczeństwa; - braku wrażliwości na niskie kompetencje szkolne.
Szansą może być: - ustalenie mocnych stron zespołu ; - zainteresowanie nauczanym przedmiotem ; -dostosowanie tempa pracy do aktualnych możliwości dzieci; - uczenie dzieci ,co i dlaczego jest dla nich ważne, żeby udało się osiągnąć sukces.
Piszemy plan adaptacyjny - poznajmy podstawę programową poprzedniego etapu i zastanówmy się , które elementy wiedzy i umiejętności będą kluczowe do dalszej pracy z dzieckiem, - na podstawie oceny opisowej ,wyników badań kompetencji uczniów oraz rozmowy z nauczycielem uczącym wcześniej , dowiedzmy się , które umiejętności zostały opanowane doskonale , a z czym mogą być problemy, -przeanalizujmy wymagania opisowe w podstawie programowej drugiego etapu kształcenia i zdecydujmy ,które treści możemy realizować w klasie IV , a które w późniejszych klasach.
Piszemy plan adaptacyjny 1. Główne cele planu. 2. Realizacja planu. 3 Piszemy plan adaptacyjny 1.Główne cele planu. 2.Realizacja planu . 3.Metody i techniki wykorzystane w planie. 4. Zadania dla wychowawców. 5. Zadania nauczyciela przedmiotowego. 6. Harmonogram działań.
Bibliografia: J. Bruner. , Kultura edukacji. Universitas , Kraków 2006 Bibliografia: J. Bruner ., Kultura edukacji. Universitas , Kraków 2006. J. Bruner ., Proces kształcenia. PWN, Warszawa 1964. J. Bruner ., W poszukiwaniu teorii nauczania. PIW, Warszawa 1974. J. Piaget .,Studia z psychologii dziecka. PWN, Warszawa 2006. M. Skura. , M. Lisiecki ., Za progiem. Jak rozwija się dziecko i co z tego wynika dla nauczyciela klasy IV. ORE , Warszawa 2012. L. Wygotski ., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka . PWN , Warszawa 1978.
Prezentacja przygotowana na podstawie szkolenia ,,Uczeń na progu II etapu edukacyjnego”, ORE, czerwiec 2013. W części I i II szkolenia ,, Uczeń na progu II etapu edukacyjnego’’ wykorzystano fragmenty książki pod redakcją Małgorzaty Skóry i Michała Lisickiego,, Za progiem. Jak rozwija się dziecko i co z tego wynika dla nauczyciela klasy IV”,ORE, Warszawa 2012r.
Małgorzata Tubielewicz Dziękuję za uwagę Małgorzata Tubielewicz tubielewicz@womczest.edu.pl