Małopolskie Talenty - zakres wsparcia projektów konkursowych przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli nauczyciele, uczniowie, realizatorzy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Oszlifować diamenty, czyli w poszukiwaniu skutecznych form wsparcia uczniów zdolnych Krystyna Dynowska- Chmielewska Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
ROK SZKOLNY 2015/16  Projekt edukacyjny: Szkoła miejscem działań kreatywnych – czyli jak rozwijamy nasze zainteresowania?
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
Co to jest spacer edukacyjny?
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
System akredytacji AKSES
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Zadania realizowane przez MCDN we współpracy z beneficjentami projektów konkursowych w ramach projektu Małopolskie Talenty Kraków,12 października 2017.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Od dziś pracuję na swój sukces”
REKRUTACJA „Małopolskie Talenty – I etap edukacyjny - Powiat Gorlicki” (kl. IV – VI) „Małopolskie Talenty – II etap edukacyjny - Powiat Gorlicki” (kl.
Diagnoza uzdolnień uczniów Otylia Pulit-Parszewska Nowy Sącz – 6 listopada 2017 Kraków – 8 listopada 2017.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Numer naboru: RPMP IP /17 Małopolskie Talenty I etap edukacyjny: klasy IV – VI z 43 szkół podstawowych powiatu gorlickiego Numer naboru:
Projekt pn. Uczeń na 6 w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego w Olecku współfinansowany z EFS w ramach Regionalnego.
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej ucznia
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zgłoszenie do konkursu
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zasady tworzenia i funkcjonowania Centrów Wsparcia Uczniów Zdolnych
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Małopolskie Talenty - zakres wsparcia projektów konkursowych przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli nauczyciele, uczniowie, realizatorzy Krystyna Dynowska-Chmielewska - nauczyciel konsultant , kierownik projektu po stronie MCDN

Zadania MCDN kierowane do beneficjentów II konkursu SZKOLENIA Realizacja warsztatów dla nauczycieli CWUZ. WSPARCIE NAUCZYCIELI PRACUJĄCYCH Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W CWUZ. Przekazanie nauczycielom programów zajęć pozaszkolnych i materiałów pomocniczych Doradztwo dla nauczycieli prowadzących zajęcia FORMY WSPARCIA DLA UCZNIÓW Diagnoza uzdolnień: przygotowanie testów do diagnozy uzdolnień, współpraca z beneficjentami w zakresie przeprowadzenia diagnozy uzdolnień (spotkania informacyjne ws diagnozy, dostarczenie wzorów arkuszy nominacji, przekazanie wydrukowanych testów, ocena testów). konkursy, Forum Młodych Talentów, Letnia Szkoła Młodych Talentów DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z ZAPEWNIENIEM JAKOŚCI ZAJĘĆ W CWUZ. Akredytacja

Nauczyciele

Szkolenia Warsztaty: Jak pracować z uczniem zdolnym na zajęciach pozaszkolnych w Centrach Wsparcia Uczniów Zdolnych? (46 godz. dyd.) – dla nauczycieli kluczowych kompetencji przedmiotowych Warsztaty: Jak pracować z uczniem zdolnym w zakresie kompetencji społecznych i uczenia się w Centrach Wsparcia Uczniów Zdolnych? ( 48 godz. dyd.) – dla nauczycieli kluczowych kompetencji ponadprzedmiotwych zajęcia w grupach przedmiotowych/ międzyprzedmiotowych, zajęcia warsztatowe, zajęcia o charakterze praktycznym (obserwacje modelowych zajęć, symulacje ćwiczeń) zajęcia prowadzą edukatorzy przygotowani przez MCDN.

Materiały- w wersji elektronicznej Programy zajęć z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych Materiały pomocnicze do realizacji zajęć z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych, w tym- przykładowe plany realizacji projektów Scenariusze zajęć z zakresu kluczowych kompetencji ponadprzedmiotowych Komplet materiałów ze szkoleń (prezentacje i plany realizacji projektów, wytworzone jako prace zaliczeniowe) Materiały merytoryczne zamieszczane na platformie edukacyjnej

Wsparcie metodyczne nauczycieli CWUZ Wizyty monitorujące - obserwacje i omówienie zajęć Sieci współpracy i samokształcenia Konsultacje indywidualne

Szanse i wyzwania Realizacja programu kierowanego do uczniów zdolnych, o odmiennym charakterze od szkolnego programu nauczania Praca metodą projektu ze strategią Problem Based Learning (PBL) Możliwość doboru projektów i samodzielnego planowania ich realizacji , adekwatnie do potrzeb grupy Odejście od systemu klasowo-lekcyjnego Praca z uczniami z różnych szkół, w grupach zróżnicowanych wiekowo Praca z uczniami o wysokim potencjale intelektualnym i wysokich aspiracjach edukacyjnych Budowanie autorytetu wiedzy, a nie autorytetu formalnego Odejście od roli mentora na rzecz wsparcia uczniów w poszukiwaniu rozwiązania problemu

Korzyści Możliwość udziału w bezpłatnych szkoleniach, realizowanych wg sprawdzonych w praktyce programów Możliwość podniesienia kompetencji w zakresie pracy z uczniem zdolnym Możliwość pracy z wyodrębnioną, zdiagnozowaną grupą uczniów zdolnych Możliwość wykorzystania wartościowych metodycznie i merytorycznie programów i materiałów Możliwość uzyskania informacji zwrotnej nt sposobu pracy z uczniami zdolnymi, służącej doskonaleniu warsztatu pracy Możliwość wymiany doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia

Uczniowie

Diagnoza uzdolnień Charakter selekcyjny- kierowana do uczniów zdolnych Dwuetapowe badanie (nominacje w szkołach, testy dla uczniów nominowanych) Badanie w formule egzaminu zewnętrznego: jednolite narzędzia, wspólny termin, zewnętrzna komisja oceniająca, jednolite kryteria oceny Oparta na narzędziach sprawdzonych w praktyce i pozytywnie zrecenzowanych przez ekspertów zewnętrznych

Diagnoza uzdolnień- korzyści Możliwość weryfikacji potencjału uczniów uważanych za zdolnych Szansa na odkrycie predyspozycji uczniów niepostrzeganych jako zdolni w tradycyjnym rozumieniu Stworzenie warunków do dyskusji w szkołach nad rozumieniem pojęcia ucznia zdolnego oraz nad faktycznymi zasobami szkoły w tym obszarze Dostęp do narzędzi diagnozujących predyspozycje intelektualne uczniów w konkretnych dziedzinach Wyrównanie szans w dostępie do zajęć- brak dodatkowych kryteriów Okazja do sprawdzenia się w zewnętrznym, niezależnym badaniu

Programy Programy zajęć pozaszkolnych w CWUZ z zakresu 4 kompetencji kluczowych przedmiotowych w podziale na 3 etapy edukacyjne (12 programów): kierowane do uczniów zdolnych, opracowane przez doświadczonych praktyków i metodyków, oparte na metodzie projektu edukacyjnego, wykorzystujące strategię Problem based learning, dające możliwość wyboru tematyki i zakresu realizowanych projektów, o interdyscyplinarnym charakterze, przetestowane w projekcie DiAMEnT, udoskonalone po ewaluacji, pozytywnie zrecenzowane przez ekspertów zewnętrznych.

Programy Scenariusze zajęć pozaszkolnych w CWUZ z zakresu kluczowych kompetencji ponadprzedmiotowych: 3 komplety scenariuszy: Wielka szóstka (dla I etapu), Umiejętności przyszłości (dla II etapu), Klucz do sukcesu (dla III etapu) – po 11 scenariuszy wraz z materiałami w każdym komplecie kierowane do uczniów zdolnych jako uczniów o specjalnych potrzebach wychowawczych dające możliwość modyfikacji treści programowych i metod pracy

Konkurs na projekt edukacyjny zrealizowany w CWUZ Konkurs organizowany w każdym roku szkolnym realizacji zajęć w CWUZ dla uczestników zajęć i ich nauczycieli Przedmiot konkursu: prezentacja wybranego projektu, zrealizowanego podczas zajęć pozaszkolnych z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych (język angielski, matematyka, przedsiębiorczość, technologie informacyjno-komunikacyjne) organizowanych w danym roku szkolnym Cele konkursu: wymiana doświadczeń między nauczycielami i uczniami uczestniczącymi w zajęciach w CWUZ, promowanie dobrych praktyk związanych z realizacją programów zajęć pozaszkolnych z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych oraz upowszechnianie efektów wdrożenia. Nagrody rzeczowe: dla każdego etapu odrębnie (I etap, II etap, III etap) w czterech kategoriach, odpowiadających kompetencjom: język angielski, matematyka z elementami przyrody, przedsiębiorczość, TIK; dodatkowo wyróżnienia.

Forum Młodych Talentów (FMT) Forum organizowane w każdym roku szkolnym realizacji zajęć w CWUZ dla uczestników zajęć i ich nauczycieli, szczególnie dla laureatów konkursu na projekt edukacyjny Cele forum: umożliwienie kontaktu z inspirującymi osobami, które osiągnęły sukces w młodym wieku, wymiana doświadczeń pomiędzy uczniami, nauczycielami oraz promowanie osiągnięć uczniów zdolnych i ich nauczycieli, podsumowanie pracy CWUZ w mijającym roku szkolnym. Formuła: wykłady inspirujących gości, ogłoszenie wyników konkursu na projekt zrealizowany w CWUZ, prezentacje uczniowskie

Letnia Szkoła Młodych Talentów (LSMT) LSMT organizowana po każdym roku szkolnym realizacji zajęć w CWUZ dla uczestników zajęć z II i III etapu Formuła: zajęcia wyjazdowe dla uczniów szczególnie uzdolnionych (każdorazowo ok. 120 osób, 7 dni) Zakres programowy: zajęcia z zakresu kluczowych kompetencji ponadprzedmiotowych (15 godz.dyd.) oraz zajęcia z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych ( 25 godz.) Kadra: doświadczeni psycholodzy i pedagodzy, nauczyciele oraz pracownicy naukowi wyższych szkół zawodowych i uczelni.

Programy CWUZ, konkursy, FMT, LSMT- korzyści Aspekty organizacyjne: możliwość rozwijania zainteresowań i pasji w atrakcyjnej formie, odmiennej od standardowej praktyki edukacyjnej, możliwość nieodpłatnego udziału w dodatkowych zajęciach, organizowanych poza szkołą, możliwość kontaktu z uczniami zdolnymi z innych szkół oraz z kadrą zewnętrzną prowadzącą zajęcia, możliwość pracy w grupie o podobnych predyspozycjach, zainteresowaniach, aspiracjach, okazja do zdrowej rywalizacji

Programy CWUZ, konkursy, FMT, LSMT- korzyści Aspekty merytoryczne: praca w CWUZ metodą projektu ze strategią PBL(Problem based learning), praca według specjalnych programów, opracowanych przez ekspertów, rozwijanie umiejętności przedmiotowych, ponadprzedmiotowych i międzyprzedmiotowych, realizacja wsparcia adekwatnie do potrzeb i zainteresowań, praca nad zagadnieniami wykraczającymi poza podstawę programową i programy nauczania realizowane w szkole możliwość pracy pod opieką najlepszych nauczycieli, psychologów i pedagogów, kadry akademickiej możliwość rozwijania uzdolnień, pasji, zainteresowań szansa na budowanie relacji w grupie rówieśniczej

Realizatorzy projektów konkursowych

Pomoc w zapewnieniu jakości Akredytacja- proces weryfikacji stopnia realizacji standardów: bazowych, kadrowych, organizacyjnych, dydaktycznych w celu zapewnienia jakości zajęć dla uczniów Bieżąca współpraca

Korzyści Poszerzenie oferty kierowanej do uczniów zdolnych Wzmacnianie potencjału intelektualnego środowiska lokalnego/gminy/powiatu Wyrównywanie szans edukacyjnych Nabycie/poszerzenie doświadczeń w zakresie organizowania pracy z uczniem zdolnym Budowanie dobrych praktyk, stanowiących element polityki oświatowej JST Możliwość korzystania ze wsparcia w realizacji zajęć ze strony doświadczonej instytucji edukacyjnej – MCDN i ze strony UMWM

Krystyna Dynowska-Chmielewska kierownik projektu po stronie MCDN Kontakt do Biura Merytorycznego projektu po stronie Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli tel. 18 443 80 01 w.16 mail:k.dynowska@mcdn.edu.pl Krystyna Dynowska-Chmielewska kierownik projektu po stronie MCDN