ym Pracodawca potrzebny od zaraz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych.
Advertisements

ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
11 Modernizacja kształcenia zawodowego Minister Edukacji Narodowej powołał w czerwcu 2008 r. Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw kształcenia zawodowego,
Nabór 2016 Szkoły ponadgimnazjalne Powiat Lubiński.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU Technikum nr 2 Architektoniczno-Budowlane Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 3 Architektoniczno-Budowlana.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Kształcenie zawodowe w Gdańsku Gdańska Rada Oświatowa 11 grudnia 2008 r.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
1 Kształtowanie sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie Starogardzkim Perspektywa 2020.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System edukacji w Polsce
Opracowanie (fragmenty) Maria Kaczmarek
zmiany od września w naszych placówkach
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.
Terminy składania dokumentów przez kandydatów do klas pierwszych:

CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Kształcenie zawodowe (zmiany w prawie oświatowym)
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
MÓJ ZAWÓD.
Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
Extra wyzwanie dla wszystkich!
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
REFORMA EDUKACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Szkoły Branżowe w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Nowa jakość studiów II stopnia na PG
Projekt edukacyjny w gimnazjum
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

ym Pracodawca potrzebny od zaraz WYBRANE KIERUNKI ZMIAN W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM Pracodawca potrzebny od zaraz ym Renata Wypasek Gdańsk, 22 marca 2018 r.

Zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA 3-letnia BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA (BS I) od 1 września 2017 r. BRANŻOWA SZKOŁA II STOPNIA (BS II) dla absolwentów BS I 2-letnia od 1 września 2020 r. Obecny model kształcenia zawodowego w systemie edukacji nie spełnia swojej funkcji: pracodawcy zgłaszają problemy z rekrutacją pracowników podczas gdy zgodnie z danymi GUS bezrobocie absolwentów zasadniczych szkół zawodowych osiąga okresowo poziom 40 % wyraźnie zauważalne jest zatem niedopasowanie kompetencyjne absolwentów szkół, czego efektem są opinie o niedostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Jednocześnie w ostatnich latach wyraźnie spada zainteresowanie kształceniem w „zawodówce”. W roku szkolnym 2016/2017 na kształcenie w ZSZ zdecydowało się jedynie 16,2% absolwentów gimnazjum, podczas gdy w roku 2008/2009 kształcenie w zawodówce wybierało 20,4% uczniów. Zasadnicza szkoła zawodowa nie oferowała możliwości podnoszenia wykształcenia i kwalifikacji zawodowych w systemie szkolnym. W obecnym systemie kształcenia zawodowego absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej mają możliwość podniesienia swoich kwalifikacji wyłącznie przez ukończenie odpowiednich kwalifikacyjnych kursów zawodowych i naukę od drugiej klasy w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych. Tymczasem absolwenci szkół prowadzących kształcenie zawodowe muszą mieć dostęp do różnorodnych ścieżek umożliwiających podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz poziomu wykształcenia Stąd decyzja o utworzeniu dwustopniowej branżowej szkoły. Branżowa szkoła I stopnia umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i wykształcenia zasadniczego branżowego. Absolwent tej szkoły będzie przygotowany zarówno do podjęcia pracy, jak i do kontynuowania kształcenia w branżowej szkole II stopnia (będzie mógł również kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych od klasy drugiej). Branżowa szkoła II stopnia umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, a także zdobycie wykształcenia średniego branżowego oraz uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.

Zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym TECHNIKUM 4-letnie 5-letnie od 1 września 2019 r. SZKOŁA POLICEALNA 1-2,5 ROKU Jednocześnie z roku na rok obserwujemy wzrost popularności technikum. W roku szkolnym 2016/2017 kształcenie w technikum wybrało 39,5% absolwentów gimnazjum, dla porównania w roku 2008/2009 decyzję taką podjęło 32,5% uczniów. Popularność technikum zobowiązuje nas do zwrócenia szczególnej uwagi na zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia, w tym zwłaszcza na kształcenie praktyczne. Obecnie zaledwie 8% uczniów technikum kształci się w rzeczywistych warunkach pracy. Nabory do klas I szkół LO w roku szkolnym 2016/2017 44,3%, a w roku szkolnym 2008/2009 44% (ponadto w roku 2008/2009 nabór do liceów profilowanych wynosił 3,13%

Nowa oferta szkolnictwa zawodowego w roku szkolnym 2017/2018 Uczymy: w 213 zawodach w 248 kwalifikacjach Zmiany: 8 nowych zawodów, w tym 5 pomocniczych 52 zmodernizowane zawody W zawodach wyodrębniona jest jedna bądź dwie kwalifikacje. Czym jest kwalifikacja - zestaw wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencji „miękkich” potwierdzonych egzaminem i umożliwiających zatrudnienie Dokumentem potwierdzającym posiadanie kompetencji w jednej kwalifikacji jest świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie Dokumentem potwierdzającym posiadanie kompetencji w zawodzie jest dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a nie świadectwo ukończenia szkoły. BS I – 87 zawodów jednokwalifikacyjnych, w 49 zawodach z BS I można kontynuować naukę w BS II (absolwent zawodu sprzedawca może kontynuować naukę w zawodzie technik handlowiec lub technik księgarstwa; absolwent zawodu rolnik może kontynuować naukę w zawodzie technik rolnik lub technik agrobiznesu; absolwent zawodu operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego może kontynuować naukę w zawodzie technik przetwórstwa mleczarskiego lub technik technologii żywności); BS II – 52 zawody; T – 98 zawodów (jedno i dwukwalifikacyjnych); szkoła policealna – 52 zawody (jedno i dwukwalifikacyjnych); Zawody nauczane zarówno w technikum jak i szkole policealnej – 24. Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego wprowadziła możliwość kształcenia w systemie oświaty w zupełnie nowych zawodach: technik robót wykończeniowych w budownictwie magazynier-logistyk operator maszyn i urządzeń hutniczych (powstały w wyniku pogrupowania i zintegrowania dotychczasowych zawodów operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej oraz operator maszyn i urządzeń metalurgicznych) pracownik pomocniczy krawca pracownik pomocniczy mechanika pracownik pomocniczy ślusarza pracownik pomocniczy stolarza asystent fryzjera. Dotychczas w klasyfikacji był tylko jeden zawód pomocniczy.

Oferta szkolnictwa zawodowego w roku szkolnym 2018/2019 Uczymy: w 214 zawodach w 249 kwalifikacjach Zmiany: nowy zawód Monter stolarki budowlanej W zawodach wyodrębniona jest jedna bądź dwie kwalifikacje. Czym jest kwalifikacja - zestaw wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencji „miękkich” potwierdzonych egzaminem i umożliwiających zatrudnienie Dokumentem potwierdzającym posiadanie kompetencji w jednej kwalifikacji jest świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie Dokumentem potwierdzającym posiadanie kompetencji w zawodzie jest dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a nie świadectwo ukończenia szkoły. BS I – 87 zawodów jednokwalifikacyjnych, w 49 zawodach z BS I można kontynuować naukę w BS II (absolwent zawodu sprzedawca może kontynuować naukę w zawodzie technik handlowiec lub technik księgarstwa; absolwent zawodu rolnik może kontynuować naukę w zawodzie technik rolnik lub technik agrobiznesu; absolwent zawodu operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego może kontynuować naukę w zawodzie technik przetwórstwa mleczarskiego lub technik technologii żywności); BS II – 52 zawody; T – 98 zawodów (jedno i dwukwalifikacyjnych); szkoła policealna – 52 zawody (jedno i dwukwalifikacyjnych); Zawody nauczane zarówno w technikum jak i szkole policealnej – 24. Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego wprowadziła możliwość kształcenia w systemie oświaty w zupełnie nowych zawodach: technik robót wykończeniowych w budownictwie magazynier-logistyk operator maszyn i urządzeń hutniczych (powstały w wyniku pogrupowania i zintegrowania dotychczasowych zawodów operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej oraz operator maszyn i urządzeń metalurgicznych) pracownik pomocniczy krawca pracownik pomocniczy mechanika pracownik pomocniczy ślusarza pracownik pomocniczy stolarza asystent fryzjera. Dotychczas w klasyfikacji był tylko jeden zawód pomocniczy.

Zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym Od roku szkolnego 2017/2018: modernizacja podstaw programowych – konsultacje z pracodawcami „uwolnienie” godzin kształcenia praktycznego w branżowej szkole I stopnia obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej 1. Podstawowym dokumentem określającym wiedzę, umiejętności i kompetencje „miękkie” uczniów jest podstawa programowa kształcenia w zawodach. Podstawa powinna być narzędziem komunikowania się edukacji z rynkiem pracy. Powinna być przejrzystym dokumentem informującym uczniów, ich rodziców i inne osoby zainteresowane podnoszeniem kompetencji o tym czego się będą uczyli oraz co będzie podstawą weryfikacji ich osiągnięć. Efekty kształcenia wraz z uszczegółowieniem pokażą zakres wymagań podstawy programowej, powiedzą o tym, co posiadacz danej kwalifikacji będzie wiedział i umiał. Natomiast kryteria weryfikacji wskażą, co sprawdzić, by powiedzieć że efekt został osiągnięty. Żeby tak się stało niezbędny jest udział pracodawców już na etapie tworzenia tego dokumentu. Chcemy zatem zaprosić Państwa do udziału w tych pracach, które realizujemy w projekcie Ośrodka Rozwoju Edukacji „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego” Przede wszystkim chcemy Państwa zaprosić do konsultacji opracowywanych podstaw programowych, które planujemy przedstawić Państwu jesienią tego roku. 2. Dążymy do tego, aby kształcenie praktyczne realizowane było głównie w rzeczywistych warunkach, dlatego też konieczne jest położenie większego nacisku na wymiar tego kształcenia. Obecnie szkoły mają określony minimalny wymiar godzin kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego, co znacznie utrudnia możliwość znacznego zwiększenia kształcenia praktycznego. Od września 2017 nie określamy wymiaru kształcenia teoretycznego, co pozwala na dostosowanie wymiaru kształcenia praktycznego do potrzeb danego zawodu (w BS I wymiar kształcenia praktycznego musi wynosić co najmniej 60% godzin kształcenia zawodowego, w 5-letnim technikum i szkole policealnej – co najmniej 50% godzin kształcenia zawodowego). 3. Od września 2017 r. budujemy system doradztwa zawodowego. W szkole podstawowej (7 i 8) klasa oraz w szkołach ponadpodstawowych (BS I stopnia, T i LO) wprowadzamy obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego. 4. Zamierzamy wzmocnić współpracę z Państwem na każdym etapie kształcenia, a może nawet sformalizować ją poprzez zawarcie porozumień branżowych ze wszystkimi stronami zainteresowanymi rozwojem kształcenia zawodowego i przygotowaniem kadr na potrzeby gospodarki.

Zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym Od roku szkolnego 2018/2019: rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego pilotaż narzędzia do monitorowania zapotrzebowania pracodawców na absolwentów – Główny Urząd Statystyczny, Instytut Badań Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej podział subwencji oświatowej z uwzględnieniem - kosztów kształcenia - efektywności kształcenia (LO dla dorosłych, szkoły policealne oraz kkz) obniżenie wieku młodocianego pracownika – z 16 na 15 rok życia Standardy doradztwa zawodowego opracowywane we współpracy z partnerami społecznymi określą obowiązkowe treści, które powinny być realizowane na zajęciach związanych z wyborem zawodu i kierunku dalszego kształcenia. Standardy wskażą także sposób organizacji tych zajęć. 2. Obecnie wiele instytucji zbiera dane, z których nie da się jednoznacznie wnioskować o zapotrzebowaniu na zwody i kwalifikacje, w których powinny kształcić szkoły. Zamierzamy przygotować we współpracy z GUS oraz IBE użyteczne dla polityki edukacyjnej narzędzie monitorowania i prognozowania zapotrzebowania na absolwentów szkół kształcących w zawodach. 3. Od 1 września 2018 r. wchodzi w życie zmiana w Kodeksie pracy zaplanowana w poprzednich latach, która umożliwi zatrudnienie pracowników młodocianych od 15 roku życia w celu nauki zawodu. Tym samym młodocianym w rozumieniu KP będzie osoba, która ukończyła 15 lat a nie przekroczyła 18 lat.

Zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym (1) Od roku szkolnego 2019/2020: nowe rozwiązania w zakresie praktycznej nauki zawodu nowe zadanie centrów kształcenia praktycznego – współpraca z pracodawcami prowadzenie przez szkoły kształcące w zawodach krótszych form kursowych (kursów umiejętności zawodowych) obowiązkowy egzamin zawodowy ogólnopolska platforma internetowa współpracy szkół z pracodawcami Standardy doradztwa zawodowego opracowywane we współpracy z partnerami społecznymi określą obowiązkowe treści, które powinny być realizowane na zajęciach związanych z wyborem zawodu i kierunku dalszego kształcenia. Standardy wskażą także sposób organizacji tych zajęć. 2. Obecnie wiele instytucji zbiera dane, z których nie da się jednoznacznie wnioskować o zapotrzebowaniu na zwody i kwalifikacje, w których powinny kształcić szkoły. Zamierzamy przygotować we współpracy z GUS oraz IBE użyteczne dla polityki edukacyjnej narzędzie monitorowania i prognozowania zapotrzebowania na absolwentów szkół kształcących w zawodach. 3. Od 1 września 2018 r. wchodzi w życie zmiana w Kodeksie pracy zaplanowana w poprzednich latach, która umożliwi zatrudnienie pracowników młodocianych od 15 roku życia w celu nauki zawodu. Tym samym młodocianym w rozumieniu KP będzie osoba, która ukończyła 15 lat a nie przekroczyła 18 lat.

Zmiany w kształceniu zawodowym i ustawicznym (2) Od roku szkolnego 2019/2020: podział subwencji oświatowej z uwzględnieniem: - kosztów kształcenia - konieczności promocji zawodów deficytowych - efektywności kształcenia zwiększenie wynagrodzeń dla uczniów – młodocianych pracowników wsparcie pracodawców organizujących praktyczną naukę zawodu w zawodach deficytowych zwolnienie od podatku darowizn przekazywanych szkołom kształcącym w zawodach Standardy doradztwa zawodowego opracowywane we współpracy z partnerami społecznymi określą obowiązkowe treści, które powinny być realizowane na zajęciach związanych z wyborem zawodu i kierunku dalszego kształcenia. Standardy wskażą także sposób organizacji tych zajęć. 2. Obecnie wiele instytucji zbiera dane, z których nie da się jednoznacznie wnioskować o zapotrzebowaniu na zwody i kwalifikacje, w których powinny kształcić szkoły. Zamierzamy przygotować we współpracy z GUS oraz IBE użyteczne dla polityki edukacyjnej narzędzie monitorowania i prognozowania zapotrzebowania na absolwentów szkół kształcących w zawodach. 3. Od 1 września 2018 r. wchodzi w życie zmiana w Kodeksie pracy zaplanowana w poprzednich latach, która umożliwi zatrudnienie pracowników młodocianych od 15 roku życia w celu nauki zawodu. Tym samym młodocianym w rozumieniu KP będzie osoba, która ukończyła 15 lat a nie przekroczyła 18 lat.

Pracodawca w kształceniu zawodowym współpraca Aktualizacja i rozwój oferty kształcenia Wzmocnienie kształcenia praktycznego Uprawnienia zawodowe dla uczniów Pozaszkolne formy kształcenia (kursy) Egzaminy zawodowe Kadra dla szkolnictwa zawodowego Doradztwo zawodowe Promocja szkolnictwa zawodowego wśród uczniów i rodziców Porozumienia branżowe MEN z pracodawcami