Szkoła Promująca Zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Advertisements

Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
1 Memorandum – skala kradzieży i dewastacji infrastruktury liczba zdarzeń.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
REJESTR INSTYTUCJI SZKOLENIOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Współpraca z Kuratorami Oświaty w perspektywie finansowej
System akredytacji AKSES
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Informacja dotycząca realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego za 2014 rok  
Rynek pracy w województwie mazowieckim
kształcących w zawodach
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Szkoła Promująca Zdrowie
Działania Komisji ds. Akademickich Biur Karier przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich mgr Grzegorz Kierner Przewodniczący Komisji ds. Akademickich.
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Droga do Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
do szkół ponadpodstawowych w województwie zachodniopomorskim
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Regionalny Program Operacyjny
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Pomorska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Psychiatria dzieci i młodzieży
Sytuacja na podlaskim rynku pracy w 2018 roku
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Badanie efektywności w bibliotekach pedagogicznych w roku 2015
Zapis prezentacji:

Szkoła Promująca Zdrowie Systematycznie prowadzona edukacja zdrowotna w szkole jest najbardziej opłacalną i długofalową inwestycją w zdrowie społeczeństwa. Barbara Woynarowska

Formalne włączenie przedszkoli Szkoła promująca zdrowie jest w Polsce: najdłużej trwającym programem działań na rzecz zdrowia w szkole jedynym programem – ruchem oddolnym – z całościowym podejściem do zdrowia w szkole Formalne włączenie przedszkoli rozszerzyło program na cały system edukacji, jest to unikatowe rozwiązanie w Europie

Formalno-prawne aspekty realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie w Polsce Porozumienie Ministrów W Polsce podstawą do rozwoju i wspierania SzPZ jest Porozumienie z dnia 23 listopada 2009 r. o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem Sportu i Turystyki w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. §1 Współpraca pomiędzy stronami Porozumienia ma na celu (m.in.): Wspieranie i upowszechnianie działań polskich szkół należących do europejskiej sieci „Szkoły dla Zdrowia w Europie” oraz wspieranie rozwoju współpracy w tym zakresie. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020 Upowszechnianie koncepcji Szkół Promujących Zdrowie

Organizacja polskiej sieci szkół promujących zdrowie (SzPZ) - liczba szkół w sieci 3400 Poziom krajowy – koordynacją rozwoju SzPZ w Polsce zajmuje się krajowy koordynator szkół promujących zdrowie i Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole. Poziom wojewódzki – koordynator wojewódzkiej sieci szkół promujących zdrowie – funkcję tę pełnią pracownicy kuratorium lub placówki doskonalenia nauczycieli. Na poziomie wojewódzkim w większości sieci działają także zespoły wspierające, w skład których wchodzą przedstawiciele różnych instytucji z resortu zdrowia i edukacji współpracujących na rzecz SzPZ na danym terenie. Poziom szkolny – w każdej szkole promującej zdrowie działa szkolny koordynator – kluczowa osoba w tworzeniu szkoły promującej zdrowie oraz szkolny zespół ds. promocji zdrowia (przedstawiciele wszystkich grup społeczności szkolnej, osoby aktywne, zaangażowane, wspierające koordynatora).

Zasoby Koordynatorzy w 16 województwach Liczba szkół w sieci: 3400 (grudzień 2017) Województwo opolskie : 118 przedszkoli i szkół Program realizowany jest w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych. Liczba szkół z Krajowym Certyfikatem w Polsce: 268 Liczba szkół z KC w woj. opolskim : 10

Lp Województwo Koordynator Instytucja 1. Dolnośląskie Lech Stempel DODN we Wrocławiu 2. Kujawsko-pomorskie Dorota Andrzejewska CEN w Toruniu 3. Lubelskie Bożenna Jedlińska KO w Lublinie 4. Lubuskie Anna Żarnowska KO w Gorzowie Wlkp. 5. Łódzkie Urszula Szewczyk WODN w Piotrkowie Tryb. 6. Małopolskie Artur Puciłowski KO w Krakowie Delegatura w Tarnowie 7. Mazowieckie Marzena Laskus KO w Warszawie 8. Opolskie Agnieszka Skrzydelska RCRE w Opolu 77 404-74-64 askrzydelska@rcre.opolskie.pl 9. Podkarpackie Mariola Kiełboń KO w Rzeszowie 10. Podlaskie Krzysztof Sochoń KO w Białymstoku 11. Pomorskie Teresa Burczyk KO w Gdańsku 12. Śląskie Tomasz Wojtasik ROM-E Metis w Katowicach 13. Świętokrzyskie Małgorzata Połeć KO w Kielcach 14. Warmińsko-mazurskie Anna Zdaniukiewicz KO w Olsztynie 15. Wielkopolskie Katarzyna Wardzińska KO w Poznaniu 16. Zachodniopomorskie Daniela Arciszewska KO w Szczecinie

Skład Wojewódzkiego Zespołu Wspierającego Szkoły Promujące Zdrowie Elżbieta Kluba - Departament Edukacji i Rynku Pracy UMWO Joanna Głogowska - Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Opolu Hanna Kanik - Miejska Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Tatiana Filipkowska - Departament Zdrowia i Polityki Społecznej UMWO Marek Wąsowski - KO dr Paweł Fryderyk Nowak - PO Agnieszka Skrzydelska - RZPWE

Krajowy Certyfikat SzPZ / PPZ Warunki ubiegania się o KC SzPZ / KC PPZ Spełnienie wymagań z procedury nadawania Krajowego Certyfikatu: - działania z zakresu promocji zdrowia wpisane są w koncepcję pracy szkoły/przedszkola, - dokonanie autoewaluacji działań w zakresie 4 standardów, - szkoła/przedszkole jest członkiem wojewódzkiej sieci i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej od 3 lat, - prowadzi podstronę internetową pn. Szkoła Promująca Zdrowie / Przedszkole Promujące Zdrowie, - dokona publicznej prezentacji wyników autoewaluacji, - uzyska rekomendację wojewódzkiego koordynatora. KC SzPZ / KC PPZ nadawany na okres 5 lat

Krajowy Certyfikat SzPZ / PPZ Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie/Przedszkole Promujące Zdrowie nadaje szkole lub przedszkolu Minister Edukacji Narodowej na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu działającą przy ORE. Przyznanie certyfikatu jest potwierdzeniem, że placówka pracują zgodnie z modelem szkoły promującej zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć, które są wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy.

Polski model SzPZ

PSP nr 2 w Zdzieszowicach Szkoły z województwa opolskiego z Krajowym Certyfikatem Szkoła Promująca Zdrowie PSP nr 1 w Krapkowicach PSP nr 2 w Zdzieszowicach PSP nr 1 w Prudniku ( obecnie ZS-P w Prudniku ) PSP nr 15 w Opolu PSP nr 24 w Opolu PSP nr 5 w Brzegu - X 2016 ZS w Dobrzeniu Wielkim - X 2017 PSP nr 8 w Brzegu - III 2018 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy – III 2018 ( przedszkole z Pokrzywnicy pierwszy certyfikat w województwie)

Z perspektywy Kapituły Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie Co cieszy: postęp w planowaniu działań i ewaluacji długofalowość działań, odnawianie certyfikatów wzrost zainteresowania zdrowiem nauczycieli i innych pracowników szkoły

Co niepokoi: Różnice regionalne w upowszechnianiu programu W szkołach często: niedostateczne zrozumienie koncepcji SzPZ myślenie: „im więcej tym lepiej” nieuzasadniony optymizm w ocenie osiągnięć  zawyżane oceny w autoewaluacji – niechęć do „spojrzenia prawdzie w oczy” nierozwiązane podstawowe problemy, np. żywienie uczniów sporadyczne uczestnictwo pielęgniarek szkolnych

Plany Opracowanie standardów i narzędzi do autoewaluacji działań w szkołach specjalnych, które są członkami sieci szkół promujących zdrowie

W ramach upowszechniania idei Szkoły Promującej Zdrowie w Ośrodku Rozwoju Edukacji prowadzone są działania: udzielanie wsparcia i konsultacji wojewódzkim koordynatorom szkolenia dla wojewódzkich, rejonowych i szkolnych koordynatorów ds. promocji zdrowia oraz przedstawicieli wojewódzkich zespołów wspierających opiniowanie wniosków i rekomendowanie szkół i przedszkoli do Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie oraz Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie opracowanie i upowszechnianie materiałów edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia w szkole na stronie internetowej ORE opracowanie standardów, wskaźników i narzędzi do autoewaluacji działań w szkole promującej zdrowie, dostępne na stronie internetowej ORE upowszechnianie przykładów dobrej praktyki szkół promujących zdrowie – prowadzenie Banku Dobrych Praktyk na stronie internetowej ORE inicjowanie i koordynowanie w Polsce działań podejmowanych przez Europejską Sieć Szkół dla Zdrowia w Europie, np. upowszechnianie programu HEPS – Ruch i Zdrowe Żywienie w Szkole reprezentowanie Polski w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie oraz współpraca z europejskimi partnerami

Poradniki: Szkoła Promująca Zdrowie Przedszkole Promujące Zdrowie

Promocja zdrowia w praktyce Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest pierwszą placówką oświatową w Opolu, w której zamontowane jest urządzenie gwarantujące dzieciom stały dostęp do wody nadającej się do spożycia. Inicjatywa p. dyr Violetty Malskiej, RP, RR oraz spółki WiK Fotografia ze strony internetowej szkoły

Przedszkole Publiczne nr 12 w Nysie

Pracownia Wspomagania Szkół

Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim, to bez zdrowia wszystko jest niczym Arthur Schopenhauer

Bardzo dziękuję Wszystkim, którzy tworzą i wspierają przedszkola i szkoły promujące zdrowie askrzydelska@rcre.opolskie.pl