Szkoła Promująca Zdrowie Systematycznie prowadzona edukacja zdrowotna w szkole jest najbardziej opłacalną i długofalową inwestycją w zdrowie społeczeństwa. Barbara Woynarowska
Formalne włączenie przedszkoli Szkoła promująca zdrowie jest w Polsce: najdłużej trwającym programem działań na rzecz zdrowia w szkole jedynym programem – ruchem oddolnym – z całościowym podejściem do zdrowia w szkole Formalne włączenie przedszkoli rozszerzyło program na cały system edukacji, jest to unikatowe rozwiązanie w Europie
Formalno-prawne aspekty realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie w Polsce Porozumienie Ministrów W Polsce podstawą do rozwoju i wspierania SzPZ jest Porozumienie z dnia 23 listopada 2009 r. o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem Sportu i Turystyki w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. §1 Współpraca pomiędzy stronami Porozumienia ma na celu (m.in.): Wspieranie i upowszechnianie działań polskich szkół należących do europejskiej sieci „Szkoły dla Zdrowia w Europie” oraz wspieranie rozwoju współpracy w tym zakresie. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020 Upowszechnianie koncepcji Szkół Promujących Zdrowie
Organizacja polskiej sieci szkół promujących zdrowie (SzPZ) - liczba szkół w sieci 3400 Poziom krajowy – koordynacją rozwoju SzPZ w Polsce zajmuje się krajowy koordynator szkół promujących zdrowie i Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole. Poziom wojewódzki – koordynator wojewódzkiej sieci szkół promujących zdrowie – funkcję tę pełnią pracownicy kuratorium lub placówki doskonalenia nauczycieli. Na poziomie wojewódzkim w większości sieci działają także zespoły wspierające, w skład których wchodzą przedstawiciele różnych instytucji z resortu zdrowia i edukacji współpracujących na rzecz SzPZ na danym terenie. Poziom szkolny – w każdej szkole promującej zdrowie działa szkolny koordynator – kluczowa osoba w tworzeniu szkoły promującej zdrowie oraz szkolny zespół ds. promocji zdrowia (przedstawiciele wszystkich grup społeczności szkolnej, osoby aktywne, zaangażowane, wspierające koordynatora).
Zasoby Koordynatorzy w 16 województwach Liczba szkół w sieci: 3400 (grudzień 2017) Województwo opolskie : 118 przedszkoli i szkół Program realizowany jest w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych. Liczba szkół z Krajowym Certyfikatem w Polsce: 268 Liczba szkół z KC w woj. opolskim : 10
Lp Województwo Koordynator Instytucja 1. Dolnośląskie Lech Stempel DODN we Wrocławiu 2. Kujawsko-pomorskie Dorota Andrzejewska CEN w Toruniu 3. Lubelskie Bożenna Jedlińska KO w Lublinie 4. Lubuskie Anna Żarnowska KO w Gorzowie Wlkp. 5. Łódzkie Urszula Szewczyk WODN w Piotrkowie Tryb. 6. Małopolskie Artur Puciłowski KO w Krakowie Delegatura w Tarnowie 7. Mazowieckie Marzena Laskus KO w Warszawie 8. Opolskie Agnieszka Skrzydelska RCRE w Opolu 77 404-74-64 askrzydelska@rcre.opolskie.pl 9. Podkarpackie Mariola Kiełboń KO w Rzeszowie 10. Podlaskie Krzysztof Sochoń KO w Białymstoku 11. Pomorskie Teresa Burczyk KO w Gdańsku 12. Śląskie Tomasz Wojtasik ROM-E Metis w Katowicach 13. Świętokrzyskie Małgorzata Połeć KO w Kielcach 14. Warmińsko-mazurskie Anna Zdaniukiewicz KO w Olsztynie 15. Wielkopolskie Katarzyna Wardzińska KO w Poznaniu 16. Zachodniopomorskie Daniela Arciszewska KO w Szczecinie
Skład Wojewódzkiego Zespołu Wspierającego Szkoły Promujące Zdrowie Elżbieta Kluba - Departament Edukacji i Rynku Pracy UMWO Joanna Głogowska - Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Opolu Hanna Kanik - Miejska Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Tatiana Filipkowska - Departament Zdrowia i Polityki Społecznej UMWO Marek Wąsowski - KO dr Paweł Fryderyk Nowak - PO Agnieszka Skrzydelska - RZPWE
Krajowy Certyfikat SzPZ / PPZ Warunki ubiegania się o KC SzPZ / KC PPZ Spełnienie wymagań z procedury nadawania Krajowego Certyfikatu: - działania z zakresu promocji zdrowia wpisane są w koncepcję pracy szkoły/przedszkola, - dokonanie autoewaluacji działań w zakresie 4 standardów, - szkoła/przedszkole jest członkiem wojewódzkiej sieci i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej od 3 lat, - prowadzi podstronę internetową pn. Szkoła Promująca Zdrowie / Przedszkole Promujące Zdrowie, - dokona publicznej prezentacji wyników autoewaluacji, - uzyska rekomendację wojewódzkiego koordynatora. KC SzPZ / KC PPZ nadawany na okres 5 lat
Krajowy Certyfikat SzPZ / PPZ Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie/Przedszkole Promujące Zdrowie nadaje szkole lub przedszkolu Minister Edukacji Narodowej na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu działającą przy ORE. Przyznanie certyfikatu jest potwierdzeniem, że placówka pracują zgodnie z modelem szkoły promującej zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć, które są wynikiem wieloletniej i systematycznej pracy.
Polski model SzPZ
PSP nr 2 w Zdzieszowicach Szkoły z województwa opolskiego z Krajowym Certyfikatem Szkoła Promująca Zdrowie PSP nr 1 w Krapkowicach PSP nr 2 w Zdzieszowicach PSP nr 1 w Prudniku ( obecnie ZS-P w Prudniku ) PSP nr 15 w Opolu PSP nr 24 w Opolu PSP nr 5 w Brzegu - X 2016 ZS w Dobrzeniu Wielkim - X 2017 PSP nr 8 w Brzegu - III 2018 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy – III 2018 ( przedszkole z Pokrzywnicy pierwszy certyfikat w województwie)
Z perspektywy Kapituły Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie Co cieszy: postęp w planowaniu działań i ewaluacji długofalowość działań, odnawianie certyfikatów wzrost zainteresowania zdrowiem nauczycieli i innych pracowników szkoły
Co niepokoi: Różnice regionalne w upowszechnianiu programu W szkołach często: niedostateczne zrozumienie koncepcji SzPZ myślenie: „im więcej tym lepiej” nieuzasadniony optymizm w ocenie osiągnięć zawyżane oceny w autoewaluacji – niechęć do „spojrzenia prawdzie w oczy” nierozwiązane podstawowe problemy, np. żywienie uczniów sporadyczne uczestnictwo pielęgniarek szkolnych
Plany Opracowanie standardów i narzędzi do autoewaluacji działań w szkołach specjalnych, które są członkami sieci szkół promujących zdrowie
W ramach upowszechniania idei Szkoły Promującej Zdrowie w Ośrodku Rozwoju Edukacji prowadzone są działania: udzielanie wsparcia i konsultacji wojewódzkim koordynatorom szkolenia dla wojewódzkich, rejonowych i szkolnych koordynatorów ds. promocji zdrowia oraz przedstawicieli wojewódzkich zespołów wspierających opiniowanie wniosków i rekomendowanie szkół i przedszkoli do Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie oraz Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie opracowanie i upowszechnianie materiałów edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia w szkole na stronie internetowej ORE opracowanie standardów, wskaźników i narzędzi do autoewaluacji działań w szkole promującej zdrowie, dostępne na stronie internetowej ORE upowszechnianie przykładów dobrej praktyki szkół promujących zdrowie – prowadzenie Banku Dobrych Praktyk na stronie internetowej ORE inicjowanie i koordynowanie w Polsce działań podejmowanych przez Europejską Sieć Szkół dla Zdrowia w Europie, np. upowszechnianie programu HEPS – Ruch i Zdrowe Żywienie w Szkole reprezentowanie Polski w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie oraz współpraca z europejskimi partnerami
Poradniki: Szkoła Promująca Zdrowie Przedszkole Promujące Zdrowie
Promocja zdrowia w praktyce Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest pierwszą placówką oświatową w Opolu, w której zamontowane jest urządzenie gwarantujące dzieciom stały dostęp do wody nadającej się do spożycia. Inicjatywa p. dyr Violetty Malskiej, RP, RR oraz spółki WiK Fotografia ze strony internetowej szkoły
Przedszkole Publiczne nr 12 w Nysie
Pracownia Wspomagania Szkół
Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim, to bez zdrowia wszystko jest niczym Arthur Schopenhauer
Bardzo dziękuję Wszystkim, którzy tworzą i wspierają przedszkola i szkoły promujące zdrowie askrzydelska@rcre.opolskie.pl