ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Awans zawodowy nauczycieli.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Programy nauczania.
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych i finansowych Warszawa, kwiecień 2018 r. Opracowanie: Emilia.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Arkusze organizacji pracy szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Informacje dla rodziców o dostosowaniach do egzaminu ósmoklasisty
Uczniowie  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w szkole i placówce oświatowej– na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów.
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn. 04-06.09.2018

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle nowej podstawy programowej w przedszkolu (obowiązuje od 1 września 2017) Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowywania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

DEFINICJA Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na Rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole W jakim celu udzielamy  pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu: aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka; stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole i placówce wynika w szczególności: 1) z niepełnosprawności; 2) z niedostosowania społecznego; 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; 4) z zaburzeń zachowania lub emocji; 5) ze szczególnych uzdolnień; 6) ze specyficznych trudności w uczeniu się; 7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; 8) z choroby przewlekłej; 9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; 10) z niepowodzeń edukacyjnych; 11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; 12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor, polega ona na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

Organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej – zasady organizacji są uwzględnione w statucie.

§ Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce może być udzielana z inicjatywy m.in. rodziców ucznia; dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki; nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem; pomocy nauczyciela; asystenta rodziny; kuratora sądowego; organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działającego na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Każdy wychowawca zobowiązany jest do prowadzenia rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym prowadzenia obserwacji pedagogicznych. Ma to na celu rozpoznawanie:  mocnych stron;  predyspozycji;  zainteresowań i uzdolnień uczniów;  przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w środowisku szkolnym.

Obserwacja pedagogiczna nauczycieli przedszkoli wynika z: - ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59) art. 102 ust. 1 pkt 12 d - „prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji”; - rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz.1591) § 20 ust. 2, pkt. 1 -„w przedszkolu – obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwacje pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); - rozporządzenia MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego (…) (Dz. D. poz. 356)

Warunki i sposób realizacji: „nauczyciele (…) opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku szkolnym mają rozpocząć naukę w szkole” W wyniku przeprowadzonej obserwacji dzieci mogą być zakwalifikowane do np.: kształcenia specjalnego; indywidualnego przygotowania przedszkolnego; pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym zindywidualizowanej ścieżki czy pracy wyrównawczej (wspomagającej).

W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu: w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych: -korekcyjno-kompensacyjnych, -logopedycznych, -rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, -innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji. W naszym przedszkolu w roku szkolnym 2018/2019 będą to ćwiczenia ogólnorozwojowe udzielane we wszystkich grupach w trakcie bieżącej pracy w grupie najstarszej poprzez zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone 2 razy w tygodniu przez p.M.Marcol i p.E.Lampert- Piekorz (w grupach do 5 dzieci) terapia logopedyczna prowadzona przez logopedów p.A.Bogucińską i p. J. Kasperkowiak (dzieci przydzielone do grup na terapię logopedyczną będą wcześniej przebadane przez logopedę z poradni PPP, rodzice zostaną poinformowani o tym badaniu i powinni być obecni wraz z dzieckiem podczas badania, badanie odbędzie się na terenie naszego przedszkola).

•Przed wydaniem opinii publiczna poradnia we współpracy z przedszkolem oraz rodzicami dziecka przeprowadza analizę funkcjonowania dziecka uwzgledniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej; •na wniosek rodziców dziecka, dyrektor przedszkola ustala z uwzględnieniem opinii tygodniowy wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego uwzględniając konieczność realizacji przez dziecko podstawy programowej; •dziecko objęte indywidualną ścieżką realizuje program wychowania przedszkolnego z dostosowaniem do jego potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeb wynikających ze stanu zdrowia; Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla: •dzieci objętych kształceniem specjalnym (edukacja tych dzieci opiera się na indywidualnych programach edukacyjno terapeutycznych - IPET) •dzieci objętych indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Podstawą organizowania kształcenia specjalnego dla ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną w tym specjalistyczną.

PIERWSZA OBSERWACJA DZIECKA PRZEZ WYCHOWAWCĘ JEST PROWADZONA DO 15 PAŹDZIERNIKA PO TYM TERMINIE SKŁADAMY EWENTUALNE WNIOSKI O BADANIE W PORADNI. W wyniku przeprowadzonej obserwacji dzieci mogą być zakwalifikowane do np.: kształcenia specjalnego; indywidualnego przygotowania przedszkolnego; pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym zindywidualizowanej ścieżki czy pracy wyrównawczej (wspomagającej). SKIEROWANIE DO PPP ZAWIERA: wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka, rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości dziecka, występujące trudności, uzdolnienia, działania podjęte przez nauczyciela oraz efekty dotychczasowej pracy, wniosek o dalsze działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka

Zindywidualizowana ścieżka : •zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest organizowana dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z rówieśnikami (oddziałem przedszkolnym); •zajęcia dla tych dzieci realizowane są wspólnie z oddziałem przedszkolnym oraz indywidualnie z dzieckiem; •objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia dziecka pomocą w tej formie; •do wniosku o wydanie ww. opinii dołącza się dokumentację określającą: trudności w funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, w przypadku dziecka obejmowanego taką ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ choroby na funkcjonowanie dziecka, ograniczenia w zakresie możliwości udziału w zajęciach wspólnie z oddziałem przedszkolnym, opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, o jego funkcjonowaniu w przedszkolu

Wzór opinii Nauczyciela do poradni

Wniosek do poradni PPP Wniosek (w razie zaistniałych problemów) wypełniają rodzice. Składają do sekretariatu PPP na ul. Kościuszki 55. Wniosek można pobrać ze strony poradni w Rybniku www.ppprybnik.pl lub otrzymać pismo od wychowawcy grupy

Stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność: niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowanie społecznie, zagrożenie niedostosowaniem społecznym.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej https://men.gov.pl/pl/zwiekszanie-szans/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/edukacja-wlaczajaca-odpowiedzi-men-na-najwazniejsze-pytania.html