Egzamin ósmoklasisty 2019
Najważniejsze fakty
Zajrzyj np. na stronę: http://egzaminy. operon
Najbliższe ważne czynności: nie później niż do 01.01.2018r. złożenie pisemnej deklaracji, wskazującej język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu. do 15.10.2018r. dostarczenie do dyrektora dokumentów uprawniających do dostosowania form lub warunków przeprowadzania egzaminu (orzeczenia, opinie poradni p-p, zaświadczenia lekarskie), jeśli taki dokument wcześniej nie został złożony.
Deklaracja – język obcy W myśl przepisów: „Uczeń przystępuje do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych” – ustawa o systemie oświaty Art.44zu ust. 4 W przypadku naszych uczniów chodzi o j. angielski lub j. niemiecki. Zakres materiału określony jest również przepisami: „Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego nauczanego od klasy IV szkoły podstawowej, stanowiącego kontynuację nauczania tego języka w klasach I-III” – ustawa o systemie oświaty Art. 44zu ust. 4a Oznacza to, że uczeń może wybrać j. angielski lub j. niemiecki na egzaminie, ale zakres wiadomości obejmuje klasy I – VIII, nawet jeśli j. niemiecki był tylko realizowany od VII klasy. Nie później niż do 15 stycznia 2019r. (3 miesiące przed egzaminem) można zgłosić pisemną informację o zmianie deklaracji złożonej do 01.10.2018r.
Szczegółowe informacje o egzaminie, wymaganiach, terminach można znaleźć na stronach:
www.cke.gov.pl
www.oke.poznan.pl
Dostosowania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
Podstawa prawna Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2018/2019 art. 9a ust.2 pkt.10 lit.a tiret trzecie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2018r. Poz. 1457)
Dostosowania formy Odrębny arkusz dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów dla: uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność uczniów, o których mowa w art.165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy), którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
Dostosowanie warunków dostosowanie miejsca pracy na egzaminie Wykorzystanie sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych Przedłużenie czasu przewidzianego na egzamin Ustalenie zasad oceniania rozwiązań zadań, uwzględniający potrzeby edukacyjne Zapewnienie obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego