Szkoła Promująca Zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Jak tworzyć Szkołę Promującą Zdrowie
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE. Promocja zdrowia jest procesem społecznym, w którym wszyscy powinniśmy brać udział, procesem daleko wykraczającym poza zadania.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE SUPER JEDYNKA. RAPORT Z EWALUACJI.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Miejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie Miasta Lublin przykładem dobrej praktyki wspierania rozwoju Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
Szkoła Promująca Zdrowie
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
czwarte spotkanie Zespołu
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Promująca Zdrowie
Ewa Wierzba i Tomasz Ziemann
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

Szkoła Promująca Zdrowie

Budowanie planu działań w Szkole Promującej Zdrowie

Standardy Szkoły Promującej Zdrowie Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań. Standard pierwszy Standard drugi Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. Standard trzeci Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami. Standard czwarty

Diagnoza stanu wyjściowego uaktualniona Powinna dostarczyć dane może dotyczyć nowego problem, o różnych aspektach funkcjonowania lub odnosić się do nowych szkoły w kontekście zdrowia aspektów dotychczasowych społeczności szkolnej. działań.

Diagnoza Na podstawie wyników badań sondażowych, ankietowych, wywiadu, obserwacji, ustalamy listy problemów –potrzeb-wymagających rozwiązania i określamy problemy (potrzeby) społeczności szkolnej lub różnych jej grup.. Lista ta stanowi punkt wyjścia do wyboru problemu priorytetowego, tzn. takiego, który uznamy za ważny, pilny i możliwy do rozwiązania wokół którego skupione zostaną działania szkoły. Zbieramy dane obiektywne i porównywalne (mierzalne), niezbędne! Ważne jest, aby zbierać dane z wykorzystaniem sprawdzonych i wystandaryzowanych metod i narzędzi –Ankiety –poradnik s.84-94-wersja elektroniczna

W sytuacji wyboru jednego problemu powinien on dotyczyć standardu II, Wybór problemu/ów priorytetowego/ych. W sytuacji wyboru jednego problemu powinien on dotyczyć standardu II, tj. klimatu społecznego szkoły Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów

Zasady planowania Stosujemy metodę małych kroków- wybieramy jeden lub dwa cele uznane za priorytetowe. 2. Planujemy realnie- wybrany cel powinien być osiągalny. Plan powinien być konkretny i szczegółowy i powinien zawierać elementy, które umożliwiają ewaluacje. W planowaniu powinni uczestniczyć przedstawiciele różnych grup społecznych.

Planowanie faza wstępna Arkusz A CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA Problem priorytetowy do rozwiązania: Krótki opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg wyników diagnozy): Uzasadnienie wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej podstawie dokonał tego wyboru): Przyczyna/y główna/e istnienia problemu: Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/y problemu (podstawa do ustalenia zadań):

Plan działań CEL: Kryterium sukcesu: Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel ( sukces) Co wskaże, że osiągnięto cel? Jak sprawdzimy czy osiągnięto cel? Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? ZADANIA Nazwa zadania Kryterium sukcesu Sposób realizacji Okres/termin realizacji Wykonawcy/osoba odpowiedzialna Potrzebne środki/zasoby Sposób sprawdzenia wykonania zadania

Raport z ewaluacji wyników działań w roku szkolnym Ewaluacja celu Cel zaplanowany: Kryterium sukcesu: Jak sprawdzono, czy osiągnięto cel: W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu (czyli osiągnięto cel)? Jeśli nie udało się osiągnąć kryterium sukcesu, to dlaczego? Ewaluacja zadań Nazwa zadania Kryterium sukcesu W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu Czego nie udało się zrobić i dlaczego? Wnioski (podsumowanie i interpretacja wyników ewaluacji): Korzyści z naszych działań: Trudności w realizacji naszych działań

OPIS PROBLEMU Uczniowie są agresywni wobec siebie, używają wulgaryzmów, zdarzają się zastraszenia. W zespołach klasowych dominują negatywne emocje tj. brak tolerancji, brak szacunku okazywanego drugiemu człowiekowi, co wpływa ujemnie na poczucie bezpieczeństwa, czyli dobre samopoczucia ucznia w szkole. Na podstawie obserwacji nauczycieli, wychowawców, pracowników szkoły, rozmów z dziećmi oraz analizy ankiety przeprowadzonej wśród uczniów wszystkich klas stwierdzono, że wysoki procent uczniów ma niewłaściwe nawyki żywieniowe. Na podstawie obserwacji nauczycieli, wychowawców, pracowników szkoły, rozmów z dziećmi oraz analizy ankiety przeprowadzonej wśród uczniów wszystkich klas stwierdzono małą aktywność ruchową. Uczniowie często przynoszą zwolnienia z wych. fizycznego, nie chcą uczestniczyć w zajęciach sportowych. Osiągają niskie wyniki w testach sprawnościowych. Na podstawie obserwacji, wywiadu oraz pomiaru stwierdzono, że podczas przerw w szkole panuje nadmierny hałas. U dzieci skutkuje to złością i agresją oraz wywołuje stres i trudności w koncentracji. U młodszych także niepokój, niepewność, zagubienie. Na podstawie obserwacji, wywiadów i ankiet stwierdzono, że tylko nieliczni rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły i klas. Rodzice nie wspomagają nauczycieli w realizacji zadań wychowawczych, są bierni i mało zainteresowani.

Szkolny Dzień Ciszy: zabawa „dźwięki wokół nas”, „czy potrafimy być cicho?” relaksacja prace plastyczne CISZA I HAŁAS Godzina wychowawcza: Hałas i jego wpływ na nasze samopoczucie (scenariusze zajęć, filmy, „mapa źródeł hałasu”) Redukcja natężenia hałasu w szkole Sportowa przerwa ping pong boisko i sala gimnastyczna Taneczne przerwy Konkurs „Ciszej to znaczy bezpieczniej”

Krok po kroku, czyli przepis na sukces W okresie przygotowawczym (kandydowania) trwającym od 1-3 lat: 1.Zgłoszenie kandydowania- karta zgłoszenia (załącznik 1) i deklaracja (załącznik 2) – do 15 października pocztą elektroniczną na adres szpz@kuratorium.gda.pl i listownie do 30 października na adres Delegatury w Tczewie. 2. Idea SzPZ w szkole; umieszczenie na stronie internetowej szkoły Logo Szkół Promujących Zdrowie i założenie podstrony Szkoła Promująca Zdrowie w celu informowania o działaniach podejmowanych w ramach realizacji programu SzPZ 3. Wsparcie Dyrektora szkoły oraz Rady Pedagogicznej (60%). 4. Diagnoza (obserwacja, wywiad, ankiety np.: str.87-94 z poradnika – badanie wśród uczniów, n-li, pracowników niepedagogicznych, rodziców). 5. Ustalenie problemu/ ów priorytetowych. 6. Wybór standardu/ów (w przypadku wyboru jednego standardu wybieramy standard II- Klimat społeczny szkoły; str. 55-57 poradnika). 7. Plan działań (str. 33-34 poradnika) 8. Ewaluacja (arkusz zbiorczy do standardu II –str.57 poradnika)

lub będąca w okresie przygotowawczym Szkoła/ placówka należąca do Pomorskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie lub będąca w okresie przygotowawczym w terminie do 30 czerwca każdego roku wypełnia w formie elektronicznej ankietę monitorującą działania podejmowane w danym roku szkolnym. Ankietę udostępnia Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Dokumentacja po okresie przygotowawczym trwającym co najmniej jeden rok szkolny 1. Do 15 października szkoła/placówka przesyła do Wojewódzkiego Koordynatora (p. Teresa Burczyk- starszy wizytator): Wniosek o przyjęcie do Pomorskiej Sieci SzPZ (załącznik 4) zawierający: Raport/y z autoewaluacji Arkusze zbiorcze Plan działań dla rozwiązania jednego problemu Raport/y końcowy z ewaluacji wyników działań szkoły w danym roku szkolnym 2. Rozpatrywanie wniosków do 30 października. Szczegóły procedur: Poradnik dla Pomorskiej Sieci szkół/ placówek realizujących program „Szkoła Promująca Zdrowie” (www.kuratorium.gda.pl )

Informacje na temat programu Szkoła Promująca Zdrowie www.kuratorium.gda.pl w zakładce edukacja/kształcenie www.ore.pl Korespondencję dotyczącą programu Szkoła Promująca Zdrowie należy przesyłać do Wojewódzkiego Koordynatora Szkół Promujących Zdrowie – Pani wizytator Teresy Burczyk, na adres: Kuratorium Oświaty w Gdańsku Delegatura w Tczewie Gdańska 2a, 83-110 Tczew dopiskiem Szkoła Promująca Zdrowie szpz@kuratorium.gda.pl

Rejonowy Koordynator Szkół Promujących Zdrowie Dziękuję za uwagę Ewa Wierzba Rejonowy Koordynator Szkół Promujących Zdrowie