Propozycja docelowej struktury wydziałowej PG Spotkanie kolegium rektorskiego z dziekanami wydziałów 26.07.2017
Kontekst proponowanych zmian Projektowe zmiany w ustawie „Prawo o szkolnictwie wyższym”. Projektowane zmiany w zasadach parametryzacji. Bardzo niekorzystna struktura kategorii wydziałowych na PG i brak perspektyw na istotną jej zmianę. Cel strategiczny PG – osiągnięcie parametrów umożliwiających ubieganie się o status uniwersytetu badawczego. Konieczność kształcenia możliwie dużej liczby absolwentów, dobrze przygotowanych zawodowo.
Cele restrukturyzacji 1. Poprawa struktury kategorii naukowych przyznawanych w ocenie parametrycznej (b. ważny element algorytmu dydaktycznego i prawdopodobnie jedno z podstawowych kryteriów zaliczenia do grupy uczelni badawczych).
Cele restrukturyzacji 2. Stworzenie struktury organizacyjnej dostosowanej do nowej klasyfikacji (OECD) dyscyplin naukowych, umożliwiającej klarowne przypisanie odpowiedzialności za rozwój poszczególnych dyscyplin jednostkom organizacyjnym uczelni.
Cele restrukturyzacji 3. Skoncentrowanie potencjału naukowego w ramach poszczególnych dyscyplin.
Cele restrukturyzacji 4. Stworzenie lepszych warunków grupie pracowników skupionych na badaniach oraz grupie skoncentrowanej na działalności dydaktycznej (dwie ścieżki kariery). Pracownicy naukowo-dydaktyczni będą skupieni na wydziałach poświęcając większość czasu na działalność badawczą, będą posiadali wyraźnie niższe pensa dydaktyczne. Pracownicy tej grupy będą rozliczani głównie z działalności badawczej. Pracownicy dydaktyczni będą skupieni na wydziale ( i ewentualnie w szkole) dydaktycznym, będą mieli stabilne zatrudnienie i będą rozliczani z działalności dydaktycznej.
Cele restrukturyzacji Obniżenie kosztów dydaktyki (na I stopniu studiów) m.in. poprzez stworzenie modułów zajęć wspólnych dla studentów wszystkich kierunków studiów, lepsze wykorzystanie bazy dydaktycznej.
Generalny kierunek Wydzielenie 2 typów jednostek: wydziałów badawczo-dydaktycznych wydziałów/jednostek dydaktycznych
Wydziały badawczo-dydaktyczne Wydziały badawczo-dydaktyczne będą zorganizowane wokół dyscyplin naukowych w taki sposób, aby każda uprawiana dyscyplina była „zamknięta” na jednym wydziale. Wydziały badawczo-dydaktyczne będą mogły reprezentować dowolną liczbę dyscyplin.
Wydziały badawczo-dydaktyczne Uprawnienia akademickie przyznawane uczelni dla poszczególnych dyscyplin będą zatem realizowane (przewody i postępowania awansowe) w ramach wydziałów.
Wydziały badawczo-dydaktyczne W nowej parametryzacji (wg dyscyplin) trzeba będzie dokonać wyboru, które dyscypliny zostaną zgłoszone do oceny. Powinny to być wyłącznie dyscypliny, które mają szanse na uzyskanie kategorii/oceny A, w najgorszym razie B+ (tylko te kategorie/oceny umożliwiają nadawanie stopni naukowych).
Wydziały badawczo-dydaktyczne Na każdym wydziale badawczo-naukowym musi istnieć (warunek istnienia wydziału) przynajmniej jedna dyscyplina, której kategoria umożliwia nadawanie stopnia doktora habilitowanego.
Wydział badawczo-dydaktyczny Wydziały badawczo-dydaktyczne będą prowadziły studia II stopnia. Pracownicy tych wydziałów będą realizowali pensa dydaktyczne głównie na II stopniu studiów, częściowo na III (Szkoła Doktorska) i na I (wydział dydaktyczny).
Wydział dydaktyczny Utworzony zostanie jeden wydział dydaktyczny prowadzący studia I stopnia inżynierskie (i ewentualnie jednostka/szkoła realizująca studia licencjackie). Pracownicy dydaktyczni wydziału dydaktycznego będą realizowali pensa na tym wydziale, w wyjątkowych przypadkach uzupełniali je zajęciami na stopniu II na wydziałach badawczo-dydaktycznych.
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 1 (część ETI i część EiA) – 2 dyscypliny 1.2 Nauki o komputerach i informatyka 1.2.a Nauka o komputerach, informatyka i bioinformatyka 2.2 Elektrotechnika, elektronika, inżynieria informatyczna 2.2.a Elektrotechnika i elektronika 2.2.b Robotyka i automatyka 2.2.c Systemy automatyzacji i kontroli 2.2.d Inżynieria i systemy łączności 2.2.e Telekomunikacja 2.2.f Sprzęt komputerowy i architektura komputerów
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 2 (część M, część Ch, część FTiMS, część ETI) – 3 dyscypliny 2.3 Inżynieria mechaniczna 2.3.a Inżynieria mechaniczna 2.3.b Mechanika stosowana 2.3.c Termodynamika 2.3.d Inżynieria lotnicza i kosmiczna 2.3.e Inżynieria jądrowa (fizyka nuklearna należy do 1.3) 2.3.f Inżynieria dźwięku, analiza niezawodność 2.5. Inżynieria materiałowa 2.6 Inżynieria medyczna
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 3 (część Ch) – 3 dyscypliny 1.4 Nauki chemiczne 2.4 Inżynieria chemiczna 2.9 Biotechnologia przemysłowa
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 4 (ILiŚ, A) – 2 dyscypliny 2.1 Inżynieria lądowa 5.7 Geografia społeczna i gospodarcza 5.7.c Urbanistyka (planowanie i rozwój przestrzenny) 5.7.d Planowanie transportu i społeczne aspekty transportu
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 5 (OiO, część ILiŚ, część Ch,część M, część EiA) - 1 dyscyplina 2.7 Inżynieria środowiska 2.7.a Inżynieria środowiska i inżynieria geologiczna, geotechnika 2.7.b Inżynieria naftowa (paliwa, ropa naftowa), energetyka i paliwa 2.7.e Inżynieria morska, statki morskie 2.7.f Inżynieria oceaniczna
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 6 (ZiE) – 2 dyscypliny 5.2 Ekonomia i biznes 5.6 Nauki polityczne
Proponowane wydziały badawczo-dydaktyczne Wydział 7 (część FTiMS, część Ch) – 3 dyscypliny 1.1. Matematyka 1.3. Nauki fizyczne 2.10. Nanotechnologia
Wydział Inżynierski - dydaktyczny Struktura wewnętrzna WI: 12 kolegiów dydaktycznych (prowadzących kierunki studiów) i 2 centra (usługi dydaktyczne dla kolegiów i wydziałów).
Wydział Inżynierski - dydaktyczny Organem jednoosobowym WI będzie dziekan (plus 1-2 prodziekanów). Organem kolegialnym – Rada Wydziału składająca się z dziekana, prodziekanów, dyrektorów kolegiów i centrów oraz z reprezentantów (po 1) wydziałów badawczo-dydaktycznych.
Wydział Inżynierski - dydaktyczny Nad kolegiami i centrami nadzór merytoryczny/programowy sprawować będą wydziały badawczo-dydaktyczne poprzez akceptację dyrektorów kolegiów i centrów proponowanych przez dziekana WI oraz przez udział (50%) w Radach Programowych kolegiów. Kolegia będą prowadziły od jednego do kilku kierunków studiów.
Wydział Inżynierski - dydaktyczny Wstępna propozycja kolegiów: Nadzór merytoryczny Wydziału 1: Kolegium Elektroniki/Robotyki/Elektrotechniki Kolegium Informatyki Nadzór merytoryczny Wydziału 2: Kolegium Mechaniki i Inżynierii Materiałowej Nadzór merytoryczny Wydziału 3: Kolegium Chemii i Biotechnologii
Wydział Inżynierski - dydaktyczny Nadzór merytoryczny Wydziału 4: Kolegium Architektury Kolegium Budownictwa Nadzór merytoryczny Wydziału 5 Kolegium Inżynierii Morskiej Kolegium Energetyki Kolegium Inżynierii Środowiska Kolegium Transportu
Wydział Inżynierski - dydaktyczny Nadzór merytoryczny Wydziału 6: Kolegium Zarządzania Inżynierskiego Nadzór merytoryczny Wydziału 7: Kolegium Fizyki Technicznej (i Matematyki Stosowanej?) Centrum Nauczania Matematyki Centrum Nauczania Fizyki
Międzynarodowa Szkoła Zarządzania i Ekonomii – jednostka dydaktyczna Międzynarodowa Szkoła Zarządzania i Ekonomii (?) na prawach wydziału dydaktycznego – nadzór merytoryczny Wydziału 6 (i ew. 7) Kierunki licencjackie: zarządzanie, matematyka finansowa (?), ekonomia, analityka gospodarcza. Kierunki licencjackie można ewentualnie pozostawić na wydziałach badawczo-dydaktycznych (ZiE, FTiMS)
Inne jednostki związane z kształceniem: Szkoła doktorska - nowa Centrum Nauczania Języków Obcych – w dotychczasowym kształcie Centrum Sportu – w dotychczasowym kształcie Podyplomowa Szkoła Biznesu – nowa - studia MBA i studia podyplomowe
Rekrutacja Rekrutacja (tak jak dotychczas) będzie odbywała się na kierunki studiów.