Przedszkole Promujące Zdrowie Przedszkole Miejskie nr 13 w Mielcu Opracowały: I.Babiec, S.Bacewicz
Co to jest promocja zdrowia? Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom zwiększanie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę NASZE ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH
ASPEKTY PROMOCJI ZDROWIA Koncentracja na zdrowiu jako dobrostanie i jego umacnianiu/ doskonaleniu. Dobre zdrowie sprzyja lepszej jakości życia (sprawnemu funkcjonowaniu, osiąganiu celów, większej wydajności w pracy i zarobkom). Holistyczne (całościowe) podejście do zdrowia- zdrowie ma wiele wymiarów (fizyczny, psychiczny, społeczny, duchowy i seksualny) i zależy od wielu czynników w środowisku fizycznym, społecznym i ekonomicznym. Promocja zdrowia jest procesem zmian społecznych: - działania indywidualne- zmiany w swoim stylu życia - działania zbiorowe danej społeczności Uświadomienie ludziom, że sami ponoszą odpowiedzialność za zdrowie własne i ludzi w swoim otoczeniu, Uświadomienie zarządzającym na różnych poziomach, że zdrowie powinno wejść do każdego systemu społecznego- ich zadaniem jest tworzenie warunków, w których „zdrowe wybory” będą dla ludzi łatwiejszymi wyborami
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE -WSZYSCY PRACOWNICY PRZEDSZKOLA -DZIECI -RODZICE
Przedszkole Promujące Zdrowie DEFINICJA PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: Zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci), Podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
W przedszkolu promującym zdrowie ważne jest przygotowanie DZIECI Przygotowanie do podejmowania świadomych działań dla ich zdrowia i zdrowia innych osób. W tym celu należy: Przekazywać spójne i zrozumiałe informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych, Pytać dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą i brać je pod uwagę, Powierzać dzieciom niektóre proste zadania, Zachęcać do generowania pomysłów, Zachęcać do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi, tworzyć warunki do tej współpracy
Kluczowe zadania PPZ- inwestycja w zdrowie pracowników Należy pomóc pracownikom w: - uświadomieniu sobie wartości zdrowia dla jednostki, - identyfikacji czynników wpływających na ich zdrowie, w tym zwłaszcza czynników związanych ze stylem życia, - rozwijaniu kompetencji w zakresie dbałości o zdrowie własne i innych, - podejmowaniu korzystnych dla zdrowia zmian w swoim stylu życia, - zrozumieniu koncepcji promocji zdrowia i PPZ, - doskonaleniu umiejętności prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci
Działania w tworzeniu przedszkola promującego zdrowie 1. Poznanie i zrozumienie koncepcji przedszkola promującego zdrowie. 2. Uczestnictwo i zaangażowanie pracowników przedszkola i rodziców dzieci. 3. Działalność koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia. 4. Planowanie działań i ich ewaluacja. 5. Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami przedszkola. 6. Współpraca ze społecznością lokalną, przedszkolami i szkołami w najbliższym otoczeniu.
STANDARD 1 Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców.
Standard 1 dotyczy: Koncepcji pracy przedszkola->zapisy na temat PPZ Składu Zespołu ds. promocji zdrowia (przedstawiciele pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych, rodziców) Szkoleń i dostępności informacji dotyczących PPZ da nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, rodziców, Strony Internetowej- zakładka PPZ Tablica informacyjna Planowanie i ewaluacja
STANDARD 2 Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
Standard 2 dotyczy: Wzajemnych relacji między :Dyrektorem przedszkola, nauczycielami, pracownikami niepedagogicznymi, rodzicami. Stwarzanie rodzicom, nauczycielom, pracownikom niepedagogicznym możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola Standard 2 obejmuje badanie dzieci metodą „narysuj i opowiedz”
STANDARD 3 Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych
Standard 3 dotyczy: Realizowania edukacji zdrowotnej ( w realizację włączani są rodzice dzieci). Umożliwienie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych ze zdrowym żywieniem, higieną ciała, zdrowiem fizycznym, zachowań zwiększających bezpieczeństwo
STANDARD 4 Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększania kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Standard 4 dotyczy: Szkoleń dla pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych, rodziców. Zapraszaniu do udziału w zajęciach rodziców, i innych bliskich dzieci (dziadkowie). Pomocy rodzicom w dbaniu o zdrowie dzieci i własne.