Pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej ucznia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

POŁĄCZENIE SIŁ TO POCZĄTEK, POZOSTANIE RAZEM TO POSTĘP, WSPÓLNA PRACA TO SUKCES. HENRY FORD ROLA I ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO W REALIZACJI ZADAŃ EDUKACYJNO-DORADCZYCH.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Toruńskie Technikum Informatyczne
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Aktywny RODZIC.
Programowanie z eTwinning
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Doradzamy - wybieramy zawód
SEMINARIUM SZKOLENIOWO-KONTAKTOWE
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
kształcących w zawodach
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
w powiatach malborskim i sztumskim”
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
TRZECIE spotkanie Zespołu
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Doradca zawodowy mgr Monika Mateja
Skuteczny doradca edukacyjno – zawodowy w szkole
Szkolny Punkt Informacji i Kariery SPInK-a
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej ucznia

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole norma, wzorzec, ujednolicenie Słownik Poprawnej Polszczyzny, PWN dokument ustanowiony na zasadzie konsensusu i zatwierdzony do stosowania W. Kopaliński - Słownik Wyrazów Obcych

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole STANDARYZACJA - wprowadzenie jednolitych norm, ujednolicanie

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole dostosowany do warunków szkoły tzn. oparty o możliwości kadry – zasobów ludzkich, metodycznych, narzędzi możliwy do realizacji – wdrażany krok po kroku – według zaplanowanego harmonogramu prac zapewniający wyższą jakość usług

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole sprawnie i efektywnie realizowane zadania doradcy zawodowego dostosowanie pomieszczeń, w których prowadzi się usługi poradnictwa wyposażenie pomieszczeń w: - odpowiednie narzędzia, metody, publikacje (książki, czasopisma, informatory), - edukacyjno-informacyjne programy komputerowe , - materiały informacyjne związane z informacją edukacyjno-zawodową i planowaniem kariery edukacyjno-zawodowej

Zasady świadczenia usług doradczych bezpłatność dostępność dobrowolność równość poufność i ochrona danych osobowych

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole GRUPY DOCELOWE uczniowie rodzice nauczyciele wychowawcy pracodawcy szkoły

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole poradnictwo indywidualne poradnictwo grupowe informacja zawodowa stosowane narzędzia oceny i samooceny pomoc w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej STANDARD USŁUG

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Indywidualny Plan Działania: - rozpoznanie zainteresowań - określenie mocnych i słabych stron osobowości - badanie predyspozycji zawodowych Portfolio ucznia – Osobiste Portfolio Kariery: - część otwarta: (CV, listy motywacyjne, sukcesy (dyplomy, nagrody, wyróżnienia, zdjęcia) - część osobista: (wyniki testów, kwestionariusze ankiet, ścieżka kariery, własna sieć wsparcia) PORADNICTWO INDYWIDUALNE

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole metody pracy w doradztwie indywidualnym rozmowa doradcza testy psychologiczne Indywidualny Plan Działania

Zasady prowadzenia rozmowy doradczej 1. Nie szkodzić 2. Stworzyć odpowiednią atmosferę 3. Zachować autentyczność 4. Przestrzegać zasad uczciwości

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole umiejętność współpracy w zespole role grupowe wspólne wykonanie zadania PORADNICTWO GRUPOWE

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Poradnictwo grupowe Współpraca w zespole Komunikacja w grupie: - werbalna - niewerbalna - mowa ciała

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Poradnictwo grupowe Współpraca w zespole Skuteczne porozumiewanie się: - parafraza - odzwierciedlenie - klaryfikacja - aktywne słuchanie - podsumowywanie - komunikat „ja” - komunikacja niewerbalna

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Poradnictwo grupowe Role grupowe Meredith Belbin: - naturalny lider - człowiek akcji - praktyczny organizator - siewca - człowiek kontaktów - sędzia - człowiek grupy - perfekcjonista

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Poradnictwo grupowe Wspólne wykonanie zadania Wspólne rozwiązywanie problemów: Etap 1 - Określenie zadania do wykonania Etap 2: Planowanie czynności do wykonania Etap 3: Przystąpienie do działania Etap 4: Przegląd działań, ewaluacja

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Poradnictwo grupowe Wspólne wykonanie zadania/ wspólne rozwiązywanie problemów wady: - przedwczesne decyzje - dominacja jednej osoby - sprzeczne rozwiązania wariantowe - wcześniejsze zaangażowanie zalety: - wiedza i informacja - różnorodne rozwiązania problemu - akceptacja rozwiązań - lepsze zrozumienie decyzji

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole zbiór danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji edukacyjnych, umiejętność zaplanowania własnej ścieżki kształcenia, wyboru szkoły ponadgimnazjalnej czy zawodu. INFORMACJA ZAWODOWA

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole ulotki i broszury informacyjne ulotki o zawodach teczki informacji o zawodach filmy o zawodach informatory o ofercie edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych czasopisma i publikacja dotyczące poradnictwa zawodowego analiza rynku pracy Zasoby informacji zawodowej

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Testy psychologiczne Testy do samobadania Kwestionariusze zainteresowań STOSOWANE NARZĘDZIA OCENY I SAMOOCENY

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Współpraca z rodzicami POMOC W WYBORZE SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole POMOC W WYBORZE SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Współpraca z rodzicami - zaprezentowanie rodzicom założeń pracy informacyjno -doradczej szkoły na rzecz uczniów - szkolenia rodziców - warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców wspomagające w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci - włączanie rodziców do działań szkoły – jako przedstawicieli różnych zawodów - indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy mają problemy zdrowotne , emocjonalne, decyzyjne, intelektualne

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Organizacja świadczenia usług Pomieszczenia Wyposażenie Materiały - zasoby informacji zawodowej Narzędzia pracy Kompetencje personelu Promocja Współpraca zewnętrzna

Standard usług poradnictwa zawodowego w szkole Struktura standardu usług poradnictwa zawodowego w szkołach Standaryzacja usług doradczych w sektorze edukacji KOWEZiU - Międzynarodowe Seminarium 27-28 maja 2009 Wojciech Kreft

Struktura standardu usług poradnictwa zawodowego w szkole Standaryzacja usług doradczych w sektorze edukacji KOWEZiU - Międzynarodowe Seminarium 27-28 maja 2009 Wojciech Kreft Szkolenia kadry System Informacji Zawodowej Koordynacja i rozwój usług Finansowanie usług Zapewnienie jakości Ocena efektywności STRATEGIA