Personel przedsiębiorstwa usługowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Personel przedsiębiorstwa usługowego i jego organizacja.
Advertisements

1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Zarządzanie systemami dystrybucji
JAKOŚĆ ZASOBÓW LUDZKICH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ (ocena poziomu i kierunki doskonalenia)
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sześciolatek idzie do szkoły
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Sześciolatek w obliczu zmian
Odpowiedzialność cywilna
Konflikt interesów.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Kierunek: Zarządzanie
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Marketing wewnętrzny „Nie możesz uczynić gości szczęśliwymi, mając nieszczęśliwych pracowników” /Willard Marriott/
Fundusz Małych Projektów Interreg Polska – Saksonia
wynagrodzeń nauczycieli
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
AGH: Sprawy pracownicze
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Odwrócona lekcja „Praca”.
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie

Zapis prezentacji:

Personel przedsiębiorstwa usługowego

Personel w przedsiębiorstwie usługowym Znaczenie i cechy pracy w usługach Kwalifikacje zawodowe Znaczenie personelu w firmach usługowych Rodzaje pracowników Formy zatrudnienia Analiza ruchu pracowników Rekrutacja i selekcja kadr Szkolenie kadr Delegowanie uprawnień Motywowanie i ocena pracy Wynagrodzenia

Podstawowe pojęcia Aktywność – nie tylko działalność produkcyjna, ale także wszystkie czynności życiowe, np. uprawianie sportu, czytanie książek, itp. Praca – oznacza aktywność, która powoduje produkcję zewnętrzną, praca zawodowa ale także wykonywanie prac domowych. Zatrudnienie – szczególna forma pracy związana z wynagrodzeniem

Cechy pracy w usługach Indywidualizacja Personalizacja Brak monotonii Duża rola kształcenia zawodowego

Kwalifikacje zawodowe zestaw wiedzy i umiejętności wymaganych do realizacji składowych zadań zawodowych /rozumienie wąskie/

Kwalifikacje zawodowe wszystko to co czyni jakiś podmiot uprawnionym do wykonywania zawodu /rozumienie szerokie/

Kwalifikacje zawodowe Na szeroko rozumiane kwalifikacje zawodowe składają się: przygotowanie zawodowe, kompetencje, predyspozycje.

Znaczenie personelu w firmach usługowych wynika z: równoczesności świadczenia usług i ich konsumpcji, dużej zależności zadowolenia konsumentów od postawy, kwalifikacji i operatywności pracowników, dużej ilości sytuacji kryzysowych w usługach, częstego występowania sytuacji nietypowych, zależności sposobu wykonania usługi od cech indywidualnych pracowników, zdeterminowania oceny jakości usługi poprzez ocenę jakości obsługi.

Znaczenie personelu „pierwszej linii” Są to jedyne osoby dostrzegane i słyszane przez odbiorców usług. W wielu przypadkach stanowią jedyny łącznik między firmą a klientami. Realizują „funkcje marketingowe” wobec obecnych i przyszłych klientów. Są odpowiedzialni za dostarczenie satysfakcji klientom i budowanie ich lojalności.

Podział personelu zatrudnionego w firmach usługowych Pracownicy „pierwszej linii” – personel kontaktowy Pracownicy zaplecza – personel „drugiej linii” Personel wykonawczy Personel wspierający Specjaliści od marketingu – full-time marketers Pozostali pracownicy realizujący funkcje marketingowe – part-time marketers

Podział personelu zatrudnionego w firmach usługowych Pracownicy zatrudnieni w systemie nieciągłym Pracownicy z pełnym wykorzystaniem czasu pracy Personel na stanowiskach samodzielnych Personel niesamodzielny Personel własny Pracownicy zaangażowani okresowo z innych firm

Organizacja czasu pracy Timing zewnętrzny - skorelowanie godzin otwarcia placówki usługowej z rozkładem (od dobowego po roczny) aktywności nabywczej klientów. Timing wewnętrzny – synchronizacja indywidualnego czasu pracy pracownika z godzinami otwarcia zakładu usługowego.

Elastyczne formy pracy w przedsiębiorstwach usługowych Praca w różnych schematach czasu (tzw. ruchomy czas pracy), Praca na czas określony, Praca w niepełnym wymiarze czasu, Praca nomadyczna, Praca w domu.

RUCHOMY CZAS PRACY JAKO FORMA NADRZĘDNA Zróżnicowane godziny rozpoczynania pracy Typowy ruchomy czas pracy Zmienny/ dynamiczny czas pracy

Typowy ruchomy czas pracy Całkowity czas pracy (np. w ciągu dnia) podzielony jest na: - czas obowiązkowy, w którym pracownik jest zobowiązany do przebywania w miejscu pracy, ruchomy czas pracy do wyboru przez pracowników, którzy decydują o momentach rozpoczęcia i zakończenia pracy. Możliwe jest przesuwanie powstałych nadwyżek lub deficytu czasu pracy w ramach przyjętego okresu rozliczeniowego

Przykład ruchomego czasu pracy z jednym okresem rozrachunkowym Czas ruchomy Czas obowiązkowy 6.30 – 9.00 9.00 – 15.00 15.00 – 18.00

Ruchomy czas pracy - korzyści wydłużenie czasu funkcjonowania zakładu bez wydłużenia indywidualnego czasu pracowników, lepsze dostosowanie godzin pracy do potrzeb kontrahentów zewnętrznych, większe możliwości dostosowania zasobów pracy do zapotrzebowania na nie, ograniczenie absencji i spóźnień, lepsza organizacja pracy, ograniczenie godzin nadliczbowych.

Ruchomy czas pracy - korzyści lepsze dostosowanie czasu pracy do indywidualnej krzywej możliwości poszczególnych pracowników, możliwość łączenia nadpracowanych dni ze świętami lub weekendami, dostosowanie rozkładu czasu pracy do obowiązków rodzinnych pracowników i innych aspektów życia pozazawodowego, poprawa warunków pracy dzięki lepszemu dostosowaniu do rytmu pracy oraz większej samodzielności i odpowiedzialności w pracy.

Inne formy ruchomego czasu pracy Zróżnicowane godziny rozpoczęcia pracy Zmienny (dynamiczny) czas pracy, w tym: wersja klasyczna, system modułowy, model czasu pracy rozliczany w skali roku, skomprymowany tydzień pracy .

System pracy dzielonej na jedno pełnowymiarowe miejsce pracy zatrudnianych jest dwóch pracowników (lub na dwa stanowiska – trzech), pracownicy sami dokonują podziału czasu pracy, a wymiar przypadający na każdego z nich nie musi być taki sam, podstawą systemu czasu pracy dzielonej są umowy zawierane między pracownikiem i pracodawcą, pracownicy wspólnie ponoszą odpowiedzialność za realizowanie zadań danego stanowiska pracy.

Wskaźniki fluktuacji kadr Wskaźnik przyjęć Liczba pracowników przyjętych w danym okresie -------------------------------------------------------------------- Ogólna liczba pracowników w ostatnim dniu okresu poprzedniego

Wskaźniki fluktuacji kadr Wskaźnik zwolnień Liczba pracowników zwolnionych w danym okresie ------------------------------------------------------------------------ Ogólna liczba pracowników w ostatnim dniu okresu poprzedniego

Wskaźniki fluktuacji kadr Wskaźnik ruchu ogólnego Liczba pracowników przyjętych i zwolnionych w danym okresie ------------------------------------------------------------------------------- Ogólna liczba pracowników w ostatnim dniu okresu poprzedniego

Wskaźniki fluktuacji kadr Wskaźnik wymiany Liczba pracowników wymienionych na tych samych stanowiskach w badanym okresie --------------------------------------------------------------------- Ogólna liczba pracowników w ostatnim dniu okresu poprzedniego

Przyczyny niezadowolenia pracowników niejasność funkcji, konflikt funkcji, przeciążenie, niedopasowanie pracowników do zajęć, zła ocena pracy, brak upoważnienia, brak wspólnego celu, brak zaangażowania ze strony kierownictwa, napięcia związane z funkcją.

Budowanie oddanej firmie siły roboczej

Cechy pracowników

Selekcja Rodzaje pytań w czasie rozmowy kwalifikacyjnej: pytania bezpośrednie, pytania otwarte, sondowanie minionych zdarzeń, badanie zdarzeń krytycznych.

Każda firma musi opracować swój własny system rekrutacji i selekcji pracowników

Rodzaje szkoleń Szkolenia wstępne Szkolenia zawodowe Doskonalenie zawodowe

Delegowanie uprawnień Oznacza decentralizację uprawnień decyzyjnych i rozszerzenie zakresu odpowiedzialności

Warunki stosowania delegowania uprawnień CZYNNIKI Sugerowane zastosowanie delegowania uprawnień TAK NIE Realizowana strategia indywidualizacja obsługi, opcja jakościowa opcja standaryzacji – efekt skali, niskie koszty Relacje z klientem relacje długoterminowe rzadkie transakcje Technologia wysoki udział personelu (high touch) usługi wysoko zautomatyzowane (high tech) Rodzaj otoczenia nieprzewidywalne wysoce przewidywalne Nastawienie personelu podejmujący wyzwania, ambitni nie wykazujący inicjatywy, mający obawy przed wyzwaniami

Warunki skutecznego delegowania uprawnień powszechna partycypacja dostępność zasobów upoważnienia do podejmowania decyzji

Korzyści z delegowania uprawnień Zwiększenie satysfakcji pracowników Zwiększenie satysfakcji klientów Pełne wykorzystanie wiedzy i doświadczeń pracowników Oszczędność kosztów

Delegowanie uprawnień – dodatkowe koszty koszty rekrutacji i szkoleni, koszty wynagrodzeń, koszty błędów, usługowa nieefektywność, stres.

Motywowanie pracowników Jest to proces świadomego i celowego oddziaływania za pomocą odpowiednich środków na zachowania pracowników poprzez stworzenie możliwości niezbędnych do realizacji ich własnych celów oraz osiągania celów organizacji. /A, Szałkowski, Wprowadzenie do zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000, s. 156/

Rodzaje motywacji wewnętrzna zewnętrzna pozytywna negatywna

Narzędzia motywacji Środki przymusu administracyjnego Środki zachęty Środki perswazji

Wynagrodzenie Ekwiwalent otrzymany przez pracownika za wykonaną pracę, obejmujący ogół płacowych i pozapłacowych korzyści materialnych, których zakres wynika ze stosunku pracy oraz odpowiednich przepisów prawa.

Funkcje wynagrodzeń Funkcja dochodowa Funkcja kosztowa Funkcja motywacyjna

Zasady wynagradzania Zasada wynagradzania według wkładu pracy Zasada wynagradzania według potrzeb Zasada wynagradzania według uzyskiwanych wyników