Analiza potrzeb szkoleniowych pracowników sektora zdrowia – wnioski i rekomendacje z badania ewaluacyjnego Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

„OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” „OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” Prywatyzacja usług anestezjologicznych.
Opieka pielęgniarska i położnicza w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Miejskim w Sosnowcu Przepisy a stan faktyczny 1.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Kryteria ustalania minimalnych norm Do ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych uwzględnia się łącznie kilka kryteriów: zakres.
Fundusze Strukturalne na rzecz ochrony zdrowia: Programy, harmonogramy, konkursy Michał Kępowicz DYREKTOR DEPARTAMENTU FUNDUSZY EUROPEJSKICH.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Rachunkowość w jsfp Audyt prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora publicznego Ministerstwo Finansów 30 kwietnia 2015 r. 1.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Cele wsparcia w ramach Działania 7.1. Zasoby ochrony zdrowia oraz Działania 7.2. Systemy informatyczne i telemedyczne w ramach.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Analiza potrzeb szkoleniowych pracowników sektora zdrowia – wnioski i rekomendacje z badania ewaluacyjnego Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapraszamy na studia Promocja WNEI. Wydział Nauk Ekonomicznych i Informatyki Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
System akredytacji AKSES
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Certyfikaty branżowe Odbiorcy docelowi:
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Zgłoszenie do konkursu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenie do konkursu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Analiza potrzeb szkoleniowych pracowników sektora zdrowia – wnioski i rekomendacje z badania ewaluacyjnego Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia

Plan prezentacji Podstawowe informacje o ewaluacji: organizacja badania, cel, zakres przedmiotowy Koncepcja i metodyka badania Najważniejsze wyniki badania Wnioski i rekomendacje możliwe do wykorzystania Oś V POWER – zakres interwencji

Kryteria ewaluacji trafność – wskazanie rozwiązań, które w największym stopniu będą odpowiadały potrzebom szkoleniowym skuteczność – ocena warunków udzielania wsparcia szkoleniowego, wpływających na podniesienie ich przydatności komplementarność – wskazanie pożądanych tematów i form działań szkoleniowych komplementarnych do dostępnej oferty na rynku kompleksowość – ocena jak udzielać wsparcia, aby w skali pojedynczych placówek leczniczych maksymalizować jego efekty 3

Koncepcja badania – schemat logiczny Kontekst i czynniki zewnętrzne warunkujące potrzeby szkoleniowe Popyt na podnoszenie kwalifikacji wśród potencjalnych odbiorców Oferta rynkowa działań szkoleniowych Założenia programowe V osi priorytetowej POWER Rekomendacje 4

Zakres przedmiotowy badania (1) Nazwa etapu badawczego Zagadnienia / pytania ewaluacyjne Analiza założeń programowych Czy potrzeby szkoleniowe są możliwe do zaspokojenia w ramach finansowania ze środków publicznych, w tym z EFS? W jaki sposób należy je uwzględniać w ramach wsparcia współfinansowanego ze środków EFS w ramach PO WER? Analiza kontekstu i uwarunkowań zewnętrznych Jakie są potrzeby szkoleniowe w zakresie zarządzania personelu administracyjnego i zarządzającego w podmiotach leczniczych, przedstawicieli płatników publicznych i podmiotów tworzących? Analiza rynku kształcenia ustawicznego (podaży) Czy istnieją bariery w dostępie do szkoleń? Jeśli tak, jakie są ich przyczyny? Jakie są możliwości eliminacji takich przeszkód? Jak należy formułować wsparcie, aby uzyskać efekt synergii z ofertą rynkową? 5

Zakres przedmiotowy badania (2) Nazwa etapu badawczego Zagadnienia / pytania ewaluacyjne Analiza popytu na szkolenia Z jakich obszarów tematycznych/umiejętności w pierwszej kolejności należy przeszkolić ww. personel? Jakie są najbardziej oczekiwane formy/tryb podnoszenia kwalifikacji przez ww. personel? Jakie warunki udzielania wsparcia w zakresie szkoleniowym są najbardziej istotne dla ich maksymalnej przydatności/użyteczności? W jakim zakresie kryteria konkursów powinny uwzględniać kompleksowość wsparcia w skali jednego szpitala w zakresie szkoleń administracyjnych i zarządczych, aby maksymalizować efekty ponoszenia kwalifikacji pracowników i jakość zarządzania? Ocena ekspercka i wypracowanie rekomendacji Jak należy udzielać tego typu wsparcia szkoleniowego w ramach PO WER? Jakie powinny być kryteria oceny jakości tego wsparcia? 6

Struktura próby badania CATI Opis metodyki badania Struktura próby badania CATI Badana grupa Wielkość próby (n=1036) personel administracyjny i zarządzający 209 stanowiska ds. finansowych 103 dyrektorzy/kierownictwo szpitali 56 dyrektorzy ds. administracyjnych/ ekonomicznych 52 ordynatorzy 100 pielęgniarki naczelne pielęgniarki oddziałowe 200 przedstawiciele płatnika publicznego 60 przedstawiciele podmiotów tworzących 161 Analiza DR: dokumenty programowe PO WER, regulamin ogłoszonego konkursu, sprawozdania z realizacji Działania 2.3 PO KL, inne badania ewaluacyjne, akty prawne w ochronie zdrowia, statystyki i opracowania; Eksploracja etnograficzna - analiza zasobów internetowych dot. rynkowej oferty szkoleniowej; Wywiad pogłębiony (diada) z przedstawicielami AOTMiT; Zogniskowane wywiady grupowe (FGI, n=3) z przedstawicielami personelu administracyjnego i zarządzającego w podmiotach leczniczych, u płatników publicznych oraz w podmiotach tworzących; Monograficzne studia przypadków - 3 szpitali zróżnicowanych pod względem podmiotu tworzącego (z każdej kategorii – wojewódzki, powiatowy/miejski, akademicki) - w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim i Zgierzu oparte na analizie dokumentów dotyczących organizacji szpitali i zakresu świadczonych usług, wartości kontraktów z NFZ, stanu zatrudnienia, posiadanych certyfikatów i akredytacji, planów szkoleń, głównych inwestycji podejmowanych w ostatnich latach i informacji dostępnych na stronach internetowych szpitali oraz udostępnionych przez pracowników, a także wywiadach pogłębionych (łącznie 18 IDI); Panel ekspertów (n=3) z ekspertami spoza z oraz spoza zespołu badawczego posiadającymi wiedzę i doświadczenie z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia, podczas którego dyskusji poddano przede wszystkim propozycje rekomendacji. 7

Wyniki badania

Podnoszenie kwalifikacji przedstawicieli kadry zarządzającej Badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych (N=870), płatnika (n=60) i podmiotów tworzących (N=161). 9

Wyniki badań Kwalifikacje posiadane przez kadrę zarządzającą instytucjami ochrony zdrowia nie w pełni odpowiadają na wyzwania w zakresie zarządzania. Spory odsetek kadry zarządzającej w placówkach leczniczych poprzestaje na wykształceniu medycznym, uzupełnianym poprzez doraźne formy podnoszenia kwalifikacji… Może to wynikać z tego, że wobec personelu medycznego wymagane kwalifikacje odnoszą się wyłącznie do wykształcenia medycznego i odpowiedniego stażu pracy oraz uzyskanych specjalizacji. Z prowadzonych badan wynika, że blisko 2/3 dyrektorów stanowią osoby posiadające wykształcenie magisterskie o profilu medycznym. Występuje jednak wyraźna tendencja w zmniejszaniu się odsetka dyrektorów mających magisterskie wykształcenie medyczne - osoby o wykształceniu medycznym są zastępowane przez te o wykształceniu niemedycznym obecne znacznie częściej. 10

Wyniki badań Główne procesy zarządzania: kontraktowanie usług, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie informacją o pacjencie. Nadzór nad procesami pomocniczymi: zaopatrzenie i transport, zarządzanie budynkami, umowy zewnętrzne, dezynfekcja i sterylizacja. Nadzór nad prawidłowością realizacji głównych procesów medycznych: przyjęcie pacjenta, hospitalizacja (leczenie szpitalne), rehabilitacja. Koordynacja, kontrola, nadzór, współpraca: koordynacja działania wszystkich komórek organizacyjnych, organizację kontroli wykonywania zadań poprzez komórki organizacyjne, współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, realizację zadań zleconych przez podmiot tworzący. 11

Oferta na rynku szkoleniowym Z kolei oferta kształcenia ustawicznego jest stosunkowo szeroka, odpowiada w dużym zakresie na istniejące potrzeby, ale nie na istniejące WYZWANIA, gdyż … dostępne studia podyplomowe oraz szkolenia koncentrują się na uzupełnianiu wiedzy i umiejętności w zakresie realizowania bieżących zadań (dostarczają gotowych recept bądź wskazówek), a nie na kształceniu w zakresie planowania strategicznego czy rozwijania umiejętności przydatnych w konkretnym procesie zarzadzania. Niemniej jednak istotną barierą korzystania ze szkoleń czy kursów jest ich koszt i zbyt długi czas trwania. Koszt podnoszenia kwalifikacji przekracza możliwości budżetowe instytucji systemu (szczególnie w przypadku gdy temat jest specjalistyczny i dotyczy konkretnego procesu zarządzania - np. nadzór nad prowadzeniem badań klinicznych). 12

Potrzeba podnoszenia kwalifikacji kadr administracyjnych Potrzeba podnoszenia kwalifikacji w zakresie zarządzania i administrowania służbą zdrowia oraz innych kompetencji pozamedycznych Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych; pokazano odsetek wskazań 13

Potrzeba podnoszenia kwalifikacji w podmiotach leczniczych Potrzeba podnoszenia kwalifikacji wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych; pokazano odsetek wskazań 14

Preferowana tematyka szkoleń - podmioty lecznicze Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych, n=617 15

Zalecana tematyka szkoleń – przedstawiciele podmiotów leczniczych Personel zarządzający i administracyjny Personel medyczny (pełniący funkcje adm.) analiza sytuacji placówki i wdrażanie rozwiązań w zakresie efektywności ekonom. umiejętności analityczne niezbędne do restrukturyzacji funkcjonalnej i organizacyjnej zarządzanie zasobami ludzkimi w celu optymalizacji kosztów zatrudnienia wdrażanie zintegrowanego systemu informatycznego związanego z przepływem informacji w szpitalu oraz zintegrowanego zarządzania materiałami medycznymi i lekami tworzenie centrów odpowiedzialności za koszty w placówce realizacja kontraktów z płatnikami w celu wyeliminowania sankcji finansowych kwestie prawne związane z odpowiedzialnością personelu medycznego, prawami i obowiązkami pacjenta, ubezpieczeniem od zdarzeń medycznych prowadzenie dokumentacji medycznej (w tym kwestie zarządzania dokumentacją, skuteczny nadzór nad tym procesem) nowe technologie medyczne oraz podniesienie efektywności procedur medycznych (ordynatorzy) komunikacja z pacjentem i rodziną, a także radzenie sobie ze stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu 16

Preferowana tematyka szkoleń – płatnik publiczny Poza tematyką prawną, potrzeba szkoleń w zakresie komunikacji interpersonalnej (przydatne szczególnie podczas procesu negocjacyjnego przy kontraktacji świadczeń), umiejętności analitycznych (przydatnych przy konstruowaniu koszyka świadczeń oraz kontraktowaniu usług zdrowotnych dla zwiększenia optymalizacji wykorzystania zasobów). Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli płatników publicznych; n=59 17

Zalecana tematyka szkoleń – przedstawiciele płatnika publicznego efektywne konstruowanie koszyka świadczeń i analizy jego wpływu na zdrowie publiczne (MZ) ocena skutków regulacji – analiza zmian prawnych pod kątem kosztów publicznych i użyteczności poszczególnych zmian systemowych (MZ) metodyka Oceny Technologii Medycznych (szkolenie skierowane do konsultantów krajowych), tworzenie map potrzeb zdrowotnych (MZ) analiza kosztu jednostkowego programu zdrowotnego (MZ) analiza regionalnego rynku usług zdrowotnych jako przesłanki do ich kontraktowania dla większej optymalizacji wykorzystania zasobów podmiotów leczniczych (NFZ) prowadzenie kontroli ordynacji lekarskich i realizacji kontraktu w celu minimalizowania liczby nieuzasadnionych świadczeń w warunkach szpitalnych (preferowanie poza szpitalnych form leczenia) (NFZ) umiejętność integracji danych z tzw. map potrzeb zdrowotnych, danych Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia i danych podmiotów leczniczych (NFZ) 18

Preferowana tematyka szkoleń – podmioty tworzące Preferują szkolenia związane ogólnie z zarządzaniem ochroną zdrowia, kwestiami finansowymi oraz kwestiami prawnymi, a także prowadzeniem kontroli podmiotów leczniczych. Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów tworzących; n=96 19

Zalecana tematyka szkoleń – przedstawiciele podmiotów tworzących restrukturyzacja zasobów w placówkach zdrowotnych ukierunkowana na racjonalizację ich wykorzystania analizy ekonomiczne w kategoriach kosztu-użyteczności z uwzględnieniem potrzeb i popytu na usługi zdrowotne i posiadane zasoby konstruowanie programów zdrowotnych o zasięgu lokalnym/regionalnym konstruowanie planów inwestycji w podmioty lecznicze z uwzględnieniem zagrożeń epidemiologicznych oraz efektywnego wykorzystania zasobów ocena efektywności zarządzania podmiotami leczniczymi 20

Preferowane formy działań podnoszących kwalifikacje Źródło: badanie CATI wśród potencjalnych odbiorców wsparcia Pytani o najbardziej oczekiwane formy podnoszenia kwalifikacji, badani w pierwszej kolejności wskazują na krótkie formy – szkolenia i kursy, a także konferencje i seminaria. Studia podyplomowe podjąłby co drugi przedstawiciel płatnika publicznego oraz powyżej 40% przedstawicieli podmiotów leczniczych i tworzących. Studiami podyplomowymi zainteresowane są szczególnie naczelne pielęgniarki (ponad połowa z nich), dyrektorzy ds. administracyjnych i ekonomicznych (43%) oraz pielęgniarki oddziałowe (42%). W przypadku dyrektorów ds. administracyjnych i finansowych studia podyplomowe wydają się być optymalną formą podnoszenia kwalifikacji, zważywszy na bardzo szerokie zainteresowanie różnymi tematami szkoleń, a także dyrektorów szpitali (wielokierunkowe zarządzanie podmiotem), mimo że ta forma nie jest przez nich preferowana. Analiza pokazuje, że potencjalni uczestnicy preferowaliby krótsze formy działań podnoszących kwalifikacje. Poza kursami i szkoleniami wysoki odsetek wskazań na seminaria i konferencje można wytłumaczyć tym, że jest to forma zajmująca najmniej czasu (przeważnie w dni powszednie, w odróżnieniu np. od studiów podyplomowych) i jednocześnie dostarczająca skondensowanej wiedzy. Istotny jest też czynnik finansowy, duża część konferencji i seminariów jest bezpłatna. Dodatkowo w przypadku przedstawicieli podmiotów leczniczych, jak wynika z wywiadów pogłębionych, duże zainteresowanie wynika z przyzwyczajenia do takich form, gdyż takie dominują w placówkach wśród szkoleń wewnętrznych. Istnieje spore zainteresowanie także wizytami studyjnymi. Szczególnie są nimi zainteresowane pielęgniarki naczelne, przedstawiciele płatnika publicznego oraz dyrektorów i kierowników ds. administracyjnych i ekonomicznych szpitala. Przy czym pod uwagę brane są takie wizyty w polskich placówkach a nie zagranicznych. Ze względu na relatywnie wysokie koszty wizyt studyjnych nie zaleca się tej formy podnoszenia kwalifikacji. 21

Preferowany tryb działań podnoszących kwalifikacje Respondenci okazują się być tradycjonalistami – preferują stacjonarny sposób realizacji szkoleń, z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym. Jednak są również otwarci na szkolenia mieszane, tj. łączące tradycyjne metody nauki ze szkoleniem e-learningowym. Szczególnie przedstawiciele płatników publicznych (88%) są zainteresowani taką formą. Źródło: badanie CATI wśród potencjalnych odbiorców wsparcia W przypadku szkoleń w zakresie kwestii tzw. twardych, np. interpretowania i stosowania przepisów prawnych, e-learning będzie formą adekwatną. W przypadku szkoleń z zakresu zarządzania strategicznego i o bardziej kompleksowej tematyce istotny jest kontakt z prowadzącym, możliwość omówienia konkretnych przykładów, a także kontakt i wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami. 22

Preferowane terminy szkoleń Pracownicy medyczni są też przyzwyczajeni do takich form, gdyż w dużym stopniu na nich opierają się szkolenia wewnętrzne w szpitalach – przede wszystkim medyczne. Jednocześnie pielęgniarki oddziałowe i naczelne, których duża część była zainteresowana studiami podyplomowymi i magisterskimi wskazuje na szkolenia cykliczne (kursy), tj. w formie zjazdów odbywających się np. przez kilka weekendów. Co trzeci badany przedstawiciel płatników publicznych wskazuje na szkolenia cykliczne, co wynika z faktu, iż 54% z nich deklaruje chęć podjęcia studiów podyplomowych. Warto zwrócić uwagę, iż wśród pracowników medycznych, szczególnie ordynatorów, większy jest odsetek zainteresowanych szkoleniami wewnętrznymi. Te grupy zawodowe są przyzwyczajone do takiej formy podnoszenia kwalifikacji. Odmienne i odbiegające od średniej są wskazania dyrektorów i kierowników szpitali – preferują oni raczej szkolenia zewnętrzne. Źródło: badanie CATI wśród potencjalnych odbiorców wsparcia Zdaniem badanych, szkolenia dla pracowników urzędów (płatnicy publiczni i podmioty tworzące) mogą być dłuższe i powinny być organizowane w godzinach pracy, natomiast dla przedstawicieli podmiotów leczniczych - głównie jednodniowe i w weekendy. 23

Bariery dla podnoszenia kwalifikacji Bariery finansowe – ROZWIĄZANIE: oferta szkoleniowa współfinansowana ze środków unijnych (Działanie 5.2 PO WER), a także (w kolejnych latach) podniesienie wymagań kwalifikacji wobec kandydatów na stanowiska kierownicze w ochronie zdrowia Brak zestandaryzowanej oferty rynkowej odnoszącej się do procesów zarządzania innych niż kontraktowanie czy zarządzanie jakością – ROZWIĄZANIE: profilowanie tematyki szkoleń w projektach PO WER Brak czasu – ROZWIĄZANIE: działania szkoleniowe w krótkich formach (do kilku dni) i w terminach odpowiadających poszczególnym grupom Specyfika pracy personelu medycznego (konieczność obecności w szpitalu w różnych porach) – ROZWIĄZANIE: oferta szkoleń cyklicznych, w różnych terminach Brak informacji zwrotnej o użyteczności szkoleń (w tym również wewnętrznych) – ROZWIĄZANIE: podjęcie działań na poziomie poszczególnych podmiotów Bariery finansowe - Zinstytucjonalizowanie podniesionych wymagań w postaci zapisów odpowiednich rozporządzeń przyczyni się do powstania na rynku kształcenia ustawicznego licznych produktów szkoleniowych, które – w przypadku dużej skali potencjalnych uczestników – będą oferować koszty jednostkowe akceptowalne w budżetach szkoleniowych instytucji ochrony zdrowia. 24

Rekomendacje kierunkowe Formułowanie tematyki szkoleń nawiązującej do konkretnych procesów zarządzania strategicznego, nie zaś wyłącznie w zakresie kształtowania umiejętności analitycznych czy przeprowadzania audytu wewnętrznego. Prowadzenie szkoleń dedykowanych poszczególnym typom instytucji ochrony zdrowia, tj. płatnikom publicznym, podmiotom tworzącym, podmiotom leczniczym) i jednocześnie - stosowanie technik warsztatowych dla zwiększenia możliwości pracy grupowej (tylko w ramach krótkich form wsparcia). W ramach szkoleń dedykowanych dla danego typu podmiotów (tj. płatnicy publiczni, podmioty tworzące, podmioty lecznicze), grupę docelową powinni stanowić pracownicy zajmujący różne stanowiska, ale uczestniczący w danym procesie zarządzania. Przeznaczenie jednego planowanego modułu w programach studiów podyplomowych lub szkoleń/kursów w składanych projektach na realizację tematu: „analiza danych w ochronie zdrowia” oraz jednego poświęconego zajęciom dotyczącym audytu wewnętrznego w podmiotach leczniczych. Ad 1. np. szkolenie z zakresu analizy ekonomicznej z wykorzystaniem danych finansowych i danych z analizy rynku; szkolenie z zakresu optymalizacji zasobów materialnych podmiotów leczniczych z wykorzystaniem danych sprawozdawczości wewnętrznej i analizy rynku. W przypadku audytu wewnętrznego np. Audyt procesu unikania niepożądanych zdarzeń medycznych; Audyt procesów antykorupcyjnych Przedstawianiu zasad tworzenia prawidłowych procesów zarządczych musi towarzyszyć kształtowanie praktycznych umiejętności zarządzania z wykorzystaniem analizy układów odniesienia – danych statystycznych, map potrzeb zdrowotnych, analizy rynku usług medycznych Ad 2. Grupy powinny być jednorodne pod względem typu instytucji, tj. płatnicy publiczni, podmioty tworzące, podmioty lecznicze. 25

Rekomendacje w zakresie tematyki (dyrektorzy i kierownicy) Dyrektorzy i kierownicy szpitali: analiza sytuacji placówki i wdrażanie rozwiązań podnoszących efektywność ekonomiczną, umiejętności analityczne niezbędne do restrukturyzacji funkcjonalnej i organizacyjnej, zarządzanie zasobami ludzkimi w celu optymalizacji kosztów zatrudnienia i zwiększenia dostępności lekarzy specjalistów, wdrażanie zintegrowanego systemu informatycznego związanego z przepływem informacji w szpitalu, tworzenie centrów odpowiedzialności za koszty w placówce, wdrażanie zintegrowanego zarządzania materiałami medycznymi i lekami, realizacja kontraktów z płatnikami w celu wyeliminowania ewentualnych sankcji finansowych, zarządzanie jakością w branży medycznej. Generalna wskazówka: zaleca się kierowanie szkoleń sprofilowanych odpowiednio do zajmowanego stanowiska. 26

Rekomendacje w zakresie tematyki (kierownicy ds. administracyjnych) Dyrektorzy i kierownicy ds. administracyjnych i ekonomicznych: kwestie prawne (prawodawstwo z zakresu ochrony zdrowia, PZP, prawo cywilne, prawna odpowiedzialność personelu medycznego, ubezpieczenia od zdarzeń medycznych), gospodarowanie finansami szpitala (m.in. kontraktowanie świadczeń zdrowotnych, realizacja umowy z NFZ), restrukturyzacja placówki (organizacyjna i zasobów osobowych, organizacja i zarządzanie placówkami opieki zdrowotnej, ekonomika ochrony zdrowia), audyt i kontrola (współpraca z audytorem zewnętrznym, prowadzenie audytu wewnętrznego), umiejętności analityczne (analiza sytuacji ekonomicznej szpitala, m.in. wskaźniki sprawności finansowej i zadłużenia). 27

Rekomendacje w zakresie tematyki (stanowiska finansowe i adm.) Pracownicy pionu administracyjnego: kwestie prawne, kontraktowanie świadczeń zdrowotnych, realizacja umowy z NFZ, wdrażanie zintegrowanego systemu informatycznego związanego z przepływem informacji w placówce, prowadzenie dokumentacji medycznej. Osoby na stanowisku ds. finansowych, np. główni księgowi: zarządzanie finansami, rachunkowość / budżetowanie w ZOZ, ekonomika ochrony zdrowia, kontraktowanie świadczeń i rozliczenia z NFZ. 28

Rekomendacje w zakresie tematyki (pielęgniarki i ordynatorzy) Pielęgniarki naczelne i oddziałowe : kwestie prawne, prowadzenie dokumentacji medycznej, zarządzanie informacją o pacjencie, wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego ułatwiającego przepływ informacji w szpitalu, zarządzanie bezpieczeństwem informacji w szpitalu, poprawa pracy zespołu medycznego, kompetencje miękkie na linii personel medyczny – pacjent i jego rodzina. Ordynatorzy oddziałów szpitalnych: te same tematy co w odniesieniu do pielęgniarek + podniesienie efektywności procedur medycznych, wdrażanie nowych technologii medycznych PIELĘGNIARKI: kwestie prawne: prawna odpowiedzialność personelu medycznego, prawa a obowiązki pacjenta, ubezpieczenia od zdarzeń medycznych, prawodawstwo z zakresu ochrony zdrowia poprawa pracy zespołu medycznego: (zarządzanie zasobami ludzkimi, komunikacja interpersonalna, umiejętność pracy w zespole), kompetencje miękkie istotne na linii personel medyczny: pacjent i jego rodzina (umiejętność pracy z „trudnym” pacjentem, umiejętność komunikowania złych wiadomości, techniki negocjacji). 29

Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011) Lekarze – zakres szkoleń: choroby wewnętrzne kardiologia medycyna ratunkowa anestezjologia i intensywna terapia pediatria ortopedia i traumatologia narządów ruchu radiologia i diagnostyka obrazowa 30

Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011) Pielęgniarki– zakres szkoleń: leczenie ran resuscytacja krążeniowo‐oddechowa noworodka pielęgniarstwo ratunkowe pielęgniarstwo chirurgiczne pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej opieki komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie wykonanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego 31

Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011) Położne – zakres szkoleń: pielęgniarstwo położnicze pielęgniarstwo ginekologiczne monitorowanie dobrostanu płodu w czasie ciąży i podczas porodu podstawy diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii pielęgniarstwo neonatologiczne opieka nad kobietą ciężarną z cukrzycą w okresie okołoporodowym prowadzenie porodu w wodzie resuscytacja krążeniowo‐oddechowa noworodka szczepienia ochronne noworodków resuscytacja krążeniowo‐oddechowa leczenie ran 32

Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011) Fizjoterapeuci – zakres szkoleń: rehabilitacja neurologiczna rehabilitacja ogólnoustrojowa rehabilitacja medyczna rehabilitacja ręki rehabilitacja po mastektomii rehabilitacja kardiologiczna rehabilitacja dzieci z zaburzonym rozwojem psychomotorycznym   33

POWER Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 5.1 Programy profilaktyczne Działanie 5.2 Działania projakościowe i rozwiązania organizacyjne w systemie ochrony zdrowia ułatwiające dostęp do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług zdrowotnych Działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych Działanie 5.4 Kompetencje zawodowe i kwalifikacje kadr medycznych Alokacja: 1 540 982 419,02 PLN Liczba realizowanych projektów: 196 Wartość zawartych umów: 796 688 412,23 zł (51,70 % alokacji) 34

Dziękuję za uwagę! Ministerstwo Zdrowia Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia m.sulkowski@mz.gov.pl www.zdrowie.gov.pl