ocena, wnioski z zamierzeń obronnych Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podsumowanie: ocena, wnioski z zamierzeń obronnych w 2017 roku Stefan Nowik Kierownik Oddziału Spraw Obronnych i Obrony Cywilnej Olsztyn, 7-8 grudzień 2017r.
Stan zrealizowanych zadań w 2017 roku Przedsięwzięcia zrealizowano zgodnie z planem zamierzeń (zmiany dotyczyły jedynie terminów- szkolenia , kontrole). Główne przedsięwzięcia to: kwalifikacja wojskowa, wojewódzkie ćwiczenie obronne (OC też), akcja kurierska, szkolenia obronne wewnętrzne i zewnętrzne w tym ich przygotowywanie i prowadzenie, terenowe ćwiczenia obronne jst i służb zespolonych, nadzór na realizacją zadań (kontrole). 1. Przygotowano i przeprowadzono wojewódzkie ćwiczenie obronne pk. KOPERNIK 2017 ( ocena ogólna dobra z wnioskami i zaleceniami) 2. Udział grup operacyjnych UW i część jst w ćwiczeniach krajowych i regionalnych tj. DRAGON 17, KOBRA 17, ŁYNA 2017) 3. Przygotowano i przeprowadzono kwalifikacje wojskową w województwie (luty-kwiecień). Do wyróżniających jednostek w tym zakresie można zaliczyć ; Urząd Miejski w Elblągu, Starostwo Powiatowe w Braniewie, Starostwo Powiatowe w N.M. Lubawskim Przeprowadzono ćwiczenia obronne wraz z uruchomieniem treningu akcji kurierskiej w powiatach: braniewskim i giżyckim (włączone do ćwiczenia wojewódzkiego) oraz Urzędzie Miejskim w Elblągu. Włączanie epizodów praktycznych wykonywanych w poszczególnych gminach do powiatowego ćwiczenia obronnego prowadzonego przez starostę sprawdził się w powiecie braniewskim. Akcję kurierska przeprowadzono zgodnie z planem i założeniami do ćwiczenia (problem finansowania, terminowości sprawozdań, aktualność wykazu kurierów ?).
W roku 2017 przeprowadzono łącznie 16 treningów akcji kurierskiej.: Akcja Kurierska W roku 2017 przeprowadzono łącznie 16 treningów akcji kurierskiej.: 1. W powiecie braniewski – 8 (Starostwo Powiatowe oraz urzędy miast i gmin powiatu braniewskiego) – w ramach ćwiczenia wojewódzkiego 2. W powiecie giżyckim – 7 (Starostwo Powiatowe oraz urzędy miast i gmin powiatu giżyckiego) – w ramach ćwiczenia wojewódzkiego 3. W Urzędzie Miejskim w Elblągu. Celem było: prowadzenie funkcjonowania akcji kurierskiej na terenie powiatu braniewskiego i giżyckiego oraz na terenie miasta Elbląga, praktyczne sprawdzenie obiegu informacji w systemie wewnętrznego powiadamiania o wprowadzonym sygnale, uruchomienia akcji kurierskiej, zapoznanie kurierów z podstawowymi zadaniami wynikającymi z zakresu ich działania, współdziałanie sił i środków zabezpieczających przebieg akcji kurierskiej, sprawdzenie skuteczności doręczania wezwań oraz współdziałanie z terenowymi organami administracji wojskowej i samorząd. Dodatkowo uruchomienie akcji kurierskiej przez JW.
Jednostka organizacyjna Kwota nie wykorzystana cd AK 1. Wszystkie ćwiczące jednostki samorządu terytorialnego sporządziły i nadesłały stosowne sprawozdania. Analiza poniesionych kosztów i wydatków nie wykazała poniesionych kosztów nie związanych z przeprowadzonym treningiem. Poniesione koszty treningów akcji kurierskiej Powiat Braniewski Wykorzystanie środków (za powiat) – 41,92% Jednostka organizacyjna Kwota Kwota wykorzystana Kwota nie wykorzystana Przekroczenie Starostwo Powiatowe 2000 148,15 1.851,85 Urząd Miejski Braniewo 1600 1.561,29 38,71 Urząd Miasta i Gminy Frombork 172,26 1.427,74 Urząd Miasta i Gminy Pieniężno 530,60 1.069,40 Urząd Gminy Braniewo 1000 577,37 422,63 Urząd Gminy Lelkowo 496,48 503,52 Urząd Gminy Płoskinia 201,80 798,20 Urząd Gminy Wilczęta 839,26 160,74 Razem 10.800 4.527,21 6.272,79
Jednostka organizacyjna Kwota nie wykorzystana Cd AK Urząd Miasta Elbląg Plan 5 000 zł –wykorzystanie –brak sprawozdania Powiat Giżycki Wykorzystanie środków (za powiat) – 47,13% Jednostka organizacyjna Kwota Kwota wykorzystana Kwota nie wykorzystana Przekroczenie Starostwo Powiatowe 2000 879,60 1.120,40 Urząd Miejski Giżycko 1600 1091.55 508.45 Urząd Miasta i Gminy Ryn 122,85 1.477,15 Urząd Gminy Giżycko 1000 858,04 141,96 Urząd Gminy Kruklanki 298,95 701,05 Urząd Gminy Miłki 620,08 379,92 Urząd Gminy Wydminy 464,88 535,12
(Informowaliśmy o tym w pismach). cd. AK Przedsięwzięcie należy ocenić pozytywnie. ALE uważamy, że że wiele jednostek samorządu terytorialnego ponosiła zbyt małe koszty do przygotowania i przeprowadzenia treningów akcji kurierskiej. Oprócz ustawowych należności związanych z realizacją świadczeń osobistych na rzecz obrony przez kurierów (wypłata przysługującego ryczałtu godzinowego lub należność pieniężna – zamiast ryczałtu dla pracowników, którym pracodawca nie wypłacił wynagrodzenia za czas pracy opuszczony z powodu świadczenia osobistego, nie w pełni realizowało się zwrot kosztów wykorzystania przez kurierów własnego środka transportowego, mało korzystało z możliwości zwrotu poniesionych wydatków na zakup materiałów niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia treningu akcji kurierskiej oraz zakup wyposażenia z przeznaczeniem dla kurierów (Informowaliśmy o tym w pismach).
Cd 5. Przeprowadzono kontrole problemowe realizacji zadań obronnych w powiatach: mrągowskim, elbląskim i iławskim. Kontrolę w Urzędzie Miejskim w Elblągu przeprowadzono w ramach terenowego ćwiczenia obronnego. Wnioski i zalecenia zamieszczono w protokołach pokontrolnych. Zadania pozamilitarnych przygotowań obronnych, ocenione w ramach kontroli problemowych, są realizowane na wysokim poziomie: w Starostwie Powiatowym w Elblągu, w Urzędzie Miejskim w Kisielicach, w Urzędzie Miejskim w Suszu. 6. Przeprowadzono instruktaże z pracownikami jst dot. zaktualizowanej bazy danych HNS. !!! (dość małe zainteresowanie). 7. Uzgadniano plany medyczne : ZMSz – nieznaczna poprawa ale uzgodniono ok 20% Dystrybucja preparatów jodowych – poprawa Plany zabezpieczenia medycznego na potrzeby obronne ….– nadal większość jednostek nie przysłała do zatwierdzenia (zwrócić uwagę na: zestawy medyczne, miejsca przechowywania oraz nowe załączniki do Planów – tabela) Zwrócić szczególną uwagę na wytyczne w tym zakresie na 2018 r. - zmiany
Cd 12. Dokonano oceny realizacji zadań obronnych w województwie za 2016 r. w ramach opracowanego Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (NKPPO-17). Ocenę sporządzono na podstawie sprawozdań ze starostw powiatowych (uwzględniali również miny). Dane przekazano do MON . Wnioski wypływające z oceny stanu przygotowania uwzględniono w planowaniu zamierzeń oraz szkoleń obronnych planowanych w roku następnym (dotyczyło także środków finansowych na szkolenia obronne). 13. Podpisano umowy ze szpitalami/ spółkami na realizację zadań obronnych (8- tak, Ostróda wstrzymała się). 14. Nie zrealizowano przedsięwzięcia dotyczącego opracowania nowych planów operacyjnych (nie otrzymano z MON wytycznych w tym zakresie - poprzedni harmonogram nieaktualny)
Planowanie zamierzeń obronnych w 2018 roku ZARZĄDZENIE Nr 331 WOJEWODY WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO z dnia 4 grudnia 2017 roku w sprawie realizacji pozamilitarnych przygotowań obronnych w województwie warmińsko-mazurskim w 2018 roku.
Główny wysiłek z zakresu obronności w roku 2018 skupiony będzie na: Przygotowaniu organów administracji publicznej (w tym samorządowej) i przedsiębiorstw realizujących zadania obronnego kontroli kompleksowej województwa Spotkania robocze z pracownikami merytorycznymi (instruktaże, szkolenia itp.), Wykonanie zaleceń pokontrolnych z poprzedniej kontroli 2. Przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczenia wojewódzkiego: Termin- październik Udział praktyczny: powiaty mrągowski, olecki, częściowo ełcki i UM Elbląg Udział aplikacyjnie (bez rozwijania struktur) – pozostałe powiaty. (szczegóły zostaną określone zarządzeniem I kw. 2018 roku) 2. Rzetelnym i terminowym przygotowaniu i przeprowadzeniu oraz rozliczeniu finansowym kwalifikacji wojskowej w województwie (luty-kwiecień). 3. . Udział grup operacyjnych w: ćwiczeniu krajowym pk. NATO-CMX 2018 (I kw. 2018) ćwiczeniu ANAKONDA 2018 (październik 2018), ćwiczeniu dot HNS (czerwieć !!!) - możliwy udział jst. treningu sztabowego pk. Łyna-18 organizowanego przez Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Olsztynie (małe prawdopodobieństwo udziału jst). 5. Rozpisanie zadań realizowanych na potrzeby SZ RP i wojsko sojuszniczych zawartych w zł B do POFW –do powiatu włącznie) 6. Reklamowanie - prowadzenie analizy potrzeb kadrowych a następnie występowanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień w sprawach reklamowania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny – (na wniosek ?)
7. Tworzenie danych „Bazy sił i środków oraz ich dysponentów Województwa Warmińsko-Mazurskiego” na potrzeby HNS Wojewody Warmińsko-Mazurskiego ( omówiono); 8. Przygotowanie informacji i danych z realizacji zadań obronnych w 2017 roku na potrzeby opracowania NKPPO -18 – Starostwo Powiatowe zbiera dane za powiat - koniec stycznia; 9. Prawidłowe i terminowe wydatkowanie środków finansowych przeznaczonych na realizację przedsięwzięć obronnych z rozdziału: 75212 (pozostałe wydatki obronne) , 75045 (kwalifikacja wojskowa) i 75011 (urzędy wojewódzkie) refundowanych z budżetu Wojewody na zadania zlecone w dziedzinie obronności. 10. Przygotowanie jednostek i przedsiębiorstw do kontroli kompleksowej (szkolenie dyrektorów szpitali, instruktaże itp.) 11. Prowadzenie analizy potrzeb kadrowych. 12. Sprawdzenie w ramach nadzoru/ kontroli stan przygotowań obronnych w Urzędzie podległych jednostkach np. szpitale (dokonać oceny).
jakie przedsięwzięcia szkoleniowe? Szkolenia obronne jakie przedsięwzięcia szkoleniowe? W przyszłym roku prowadzone będą: 1.. ćwiczenia powiatowe w powiatach: a. oleckim - październik b. mrągowskim październik c. Ełcki (dot. zabezpieczenia medycznego? październik c. nidzickim - 20-21 wrzesień 2. Udział CZK w ćwiczeniach i treningach centralnych: AN 18, CMX 18, :kto- ??? 3. Zajęcia praktyczne w tworzeniu bazy danych na potrzeby HNS – I i II kwartał (przedstawiciele starostw i gmin) 4. Odprawa szkoleniowa z przedstawicielami starostw – 13-14 grudzień (planowanie na 2019 rok) 7. Szkolenie instruktażowe jst - 10-11 maj (ełcki, olecki, gołdapski, giżycki, piski, węgorzewski) - 24-25 maj (kętrzyński, mrągowski, szczycieński, olsztyński, m. Olsztyn 8. Ćwiczenie wojewódzkie - październik 9. Szkolenie dyrektorów szpitali - 7-8 czerwiec 10. Treningi SD - III dek. marzec, czerwiec, wrzesień, 13. Szkolenie SP Gołdap - czerwiec 14. EPWiK w Elblągu - październik
Kontrole zaplanowane na 2018 rok. A Kwalifikacja wojskowa SP w Ełku SP w Kętrzynie UM w Olecku B. Realizacja zadań obronnych 1. Podlegają: starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin, podmioty lecznicze (szpitale)- kto ? . 2. Zagadnienia: dokumentacja obronna, wiedza merytoryczna osób którym przydzielono zadania w tym w podległych jednostkach. . marzec Powiat giżycki maj wrzesień Powiat kętrzyński Powiat nowomiejski październik PWIK w Olsztynie
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI Z PRZEPROWADZONYCH ĆWICZEŃ OBRONNYCH W 2017 r. Zmiana zaplanowanych terminów ćwiczeń – niekorzystna Nie przestrzeganie terminowości uzgadniania planów ćwiczenia (ZK, OC, Obr.) Nie zawsze dostosowywano zagadnienia ćwiczebne określone w wytycznych Wojewody w opracowanej dokumentacji ćwiczebnej Nie w pełni są stosowanie elementy przygotowawcze do przeprowadzenia ćwiczenia Brak pełnego zaangażowania gmin włączonych w skład ćwiczeń powiatowych Brak korelacji planów ćwiczenia z faktycznie realizowanymi epizodami ćwiczebnymi Powtarzanie tych samych założeń ćwiczenia co w poperzdnich latach
Niestosowanie zasady niejawności (zespół autorski - wykonawcy) – brak możliwości sprawdzenia faktycznie realizowanego przedsięwzięcia Niedopuszczalne, aby na posiedzeniach zespołów zarządzania kryzysowego była prowadzona luźna dyskusja Nie rozwijanie faktycznych procedur określonych w kartach realizacji zadań operacyjnych Nie w pełni realizuje się zasadę angażowania pracowników merytorycznych do opracowania dokumentacji planistyczno-organizacyjnej ćwiczenia (osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych obszarów: logistyka, finanse, i in.) Nie stosowanie zasady, że kierownikiem ćwiczenia ma być starosta, wójt, burmistrz lub osoba wyznaczono spośród kadry kierowniczej Nie angażowanie w pełni jednostek podległych i nadzorowanych, które powinny zapewnić realizacje zadań obronnych Tendencja do tworzenia zbyt rozbudowanej dokumentacji ćwiczebnej (koncepcja i plany przeprowadzenia ćwiczenia) Są odstępstwa od zasad sporządzania dokumentacji sprawozdawczej