Aspekt prawny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i bezpieczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, TAKŻE UCZNIA... BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ 2015/ 2016 Gimnazjum im St. Papczyńskiego w Podegrodziu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
zmiany od września w naszych placówkach
Rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie
Sześciolatek idzie do szkoły
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Programy nauczania.
Sześciolatek w obliczu zmian
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Działania Policji w zakresie ochrony dzieci przed przemocą
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Konferencja dla Dyrektorów
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Aspekt prawny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i bezpieczeństwa Kartuzy - grudzień 2017

„Jeżeli najbardziej niewinne i bezbronne dziecko nie może czuć się bezpiecznie w jakimś społeczeństwie, wówczas już nikt bezpiecznie czuć się w nim nie może!” Kardynał Stefan Wyszyński

Wyniki badań Instytutu Badań Edukacyjnych Z badań na grupie ok. 5000 rodziców wynika, że: blisko 80% oczekuje, aby szkoła była bezpieczna, 60% liczy na kompetencje nauczycieli, 25% liczy na wysoki poziom nauczania.

Wyniki kontroli prowadzonych przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku w roku szkolnym 2016/17 Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli Liczba kontroli/zaleceń zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 140/89 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 73/46 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 65/43 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 37/26 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów 31/20 zgodność z przepisami zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 27/20

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego System oświaty zapewnia m.in.: „wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny”; „opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych”; „opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie”; „utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach”. art. 1 ust.1 pkt 2, 7, 8 i 14 ustawy Prawo oświatowe

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego W ustawie Prawo oświatowe, wprowadzono: przepis gwarantujący upowszechnianie w systemie oświaty wiedzy o bezpieczeństwie wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z TIK [art. 1 pkt 21 ustawy Prawo oświatowe]; obowiązek podejmowania w szkole/placówce działań zabezpieczających uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju [art. 27 ustawy Prawo oświatowe]; połączenie szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument szkolny, tworzony i aprobowany przez rodziców, uczniów i nauczycieli [art. 26 ustawy Prawo oświatowe ].

Podstawa programowa kształcenia ogólnego EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA - zajęcia komputerowe Uczeń: ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów. II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI – zajęcia komputerowe przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z korzystaniem z komputera i Internetu, ocenia możliwe zagrożenia. IV ETAP EDUKACYJNY - Informatyka Uczeń: opisuje szanse i zagrożenia dla rozwoju społeczeństwa, wynikające z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych; omawia normy prawne odnoszące się do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, dotyczące m.in. rozpowszechniania programów komputerowych, przestępczości komputerowej, poufności, bezpieczeństwa i ochrony danych oraz informacji w komputerze i w sieciach komputerowych.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego IV ETAP EDUKACYJNY - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE Uczeń: charakteryzuje najważniejsze zadania prokuratury i policji; przedstawia uprawnienia policjantów i innych służb porządkowych; rozpoznaje przejawy ich naruszania; wymienia przestępstwa, których ofiarą najczęściej padają młodzi ludzie; wie, jak można próbować ich uniknąć i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w sytuacji zagrożenia; wyjaśnia, na jakich zasadach nieletni odpowiadają za popełnienie przestępstwa (środki wychowawcze i poprawcze); przedstawia przepisy prawne dotyczące sprzedaży i konsumpcji alkoholu, papierosów i narkotyków i wskazuje na konsekwencje ich łamania.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego IV ETAP EDUKACYJNY - EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA Uczeń: wymienia zagrożenia czasu pokoju i wyjaśnia, na czym polegają; wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie w momentach wystąpienia poszczególnych zagrożeń; wymienia i charakteryzuje źródła zagrożeń w najbliższym otoczeniu szkoły oraz domu; przedstawia zasady działania w przypadku zagrożeń czasu pokoju (np. awarii, katastrofy komunikacyjnej, budowlanej), podczas przebywania w domu, szkole, miejscu rekreacji i na trasie komunikacyjnej.

Priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018 Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Dyrektor szkoły lub placówki m.in.: „sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne”; „wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę”. art. 68 ust.1 pkt 3 i 6 ustawy Prawo oświatowe „Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest m.in. za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę” art. 7 ust 2 pkt.6 ustawy Karta Nauczyciela

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek” ; „ Dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy”; § 2, § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby”; „Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela”; „W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18°C”; „Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący”. § 13, § 14, §17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli: temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi 15°C lub jest niższa; wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. § 18 ust.2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Organ prowadzący zapewnia warunki działania szkoły lub placówki, w tym bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki” art. 10 ust.1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe Organ prowadzący szkołę lub placówkę może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, w przypadku gdy na danym terenie może wystąpić zagrożenie bezpieczeństwa uczniów związane z utrudnieniem w: dotarciu ucznia do szkoły lub placówki lub powrotem ze szkoły lub placówki lub organizacji zajęć w szkole lub placówce - w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych. § 18 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy”. § 40 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie: 1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego; 2) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy; 3) społecznego inspektora pracy; 4) organ prowadzący szkołę lub placówkę; 5) radę rodziców. „O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty”; „O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego”; „Zawiadomień, dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki”. § 41 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Rejestr wypadków prowadzi dyrektor. (Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia) „Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im”. § 50 i § 51 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Przepisy ustawy stosuje się w zakresie: zapobiegania i zwalczania demoralizacji – w stosunku do osób które nie ukończyły lat 18, postępowania o czyny karalne – w stosunku do osób, które dopuściły się takiego czynu po ukończeniu 13 lat, ale nie ukończyły lat 17, wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych – w stosunku do osób, względem których środki te zostały orzeczone, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez te osoby lat 21. art. 1 §1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszenie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekunów nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, Policji lub innego właściwego organu” art. 4 §1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu czynu karalnego przez nieletniego, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję” „Instytucje państwowe i organizacje społeczne, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję oraz przedsięwziąć czynności nie cierpiące zwłoki, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu” art. 4 §2 i §2 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Sąd rodzinny może: zobowiązać rodziców lub opiekuna do poprawy warunków wychowawczych, bytowych lub zdrowotnych nieletniego, a także do ścisłej współpracy ze szkołą, do której nieletni uczęszcza, poradnią psychologiczno‐pedagogiczną lub inną poradnią specjalistyczną, zakładem pracy lub zakładem leczniczym; zobowiązać rodziców lub opiekuna do naprawienia w całości lub w części szkody wyrządzonej przez nieletniego. art. 7 ustawy z o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych i palenia papierosów elektronicznych m.in. na terenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty (…)” Art. 5 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Przeciwdziałanie narkomanii realizuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, gospodarczej, oświatowo‐wychowawczej i zdrowotnej, m.in. poprzez działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną”; „Zadania w zakresie przeciwdziałania narkomanii są realizowane, w zakresie określonym w ustawie, także przez m.in. przedszkola, szkoły i inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3‐9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe”; art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Działalność wychowawcza, edukacyjna, informacyjna i zapobiegawcza obejmuje: 1) promocję zdrowia psychicznego; 2) promocję zdrowego stylu życia; 3) informowanie o szkodliwości środków i substancji, których używanie może prowadzić do narkomanii, oraz o narkomanii i jej skutkach; 4) edukację psychologiczną i społeczną; 5) edukację prawną; 6) działania interwencyjne. art. 19 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Działalność, o której mowa obejmuje w szczególności: wprowadzanie problematyki zapobiegania narkomanii do programów wychowawczych jednostek organizacyjnych systemu oświaty; wprowadzanie problematyki zapobiegania narkomanii do programów przygotowania zawodowego osób zajmujących się wychowaniem oraz profilaktyką w szkołach i innych placówkach systemu oświaty oraz w szkołach wyższych. Szczegółowe zadania z zakresu działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej określa Narodowy Program Zdrowia. art. 19 ust. 2 ust.3 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r.

Czyny zabronione - odpowiedzialność karna uczniów Odpowiedzialność przed sadem karnym ponoszą osoby, które w chwili ukończenia 17 lat popełniły czyn zabroniony - - art. 10 §1 Kodeksu Karnego. Także niektóre czyny osoby, która ukończyła 15 lat rozpatrywane są jako przestępstwa - - określa je szczegółowo art. 10 §2 KK. Odpowiedzialność przed Sądem Rodzinnym i dla Nieletnich ponoszą osoby, które w chwili popełnienia czynu ukończyły 13 lat, jednak taki czyn nie stanowi przestępstwa, a jedynie jest to czyn karalny, a sprawca podlega stosowaniu środków wychowawczych przewidzianych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego Statut szkoły zawiera m.in.: „zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły” art. 98 ust.1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Nadzorowi pedagogicznemu podlega m.in. zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki” art. 55 ust.2 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe

Ewaluacja - wymaganie wobec szkoły Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska. Ocenia się ich skuteczność, a w razie potrzeb – modyfikuje. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole lub placówce są ustalone i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkól i placówek

Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego „Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (...)” art. 6 ust. 1 Karta Nauczyciela

https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/ Działania profilaktyczne i procedury w odniesieniu do bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego „BEZPIECZNA SZKOŁA. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów „ - 2017 r. https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/ dokument został utworzony w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb szkoły na wypadek sytuacji kryzysowej; opisuje działania profilaktyczne i procedury w odniesieniu do bezpieczeństwa fizycznego oraz bezpieczeństwa cyfrowego; zawiera zbiór dobrych praktyk.

Zagrożenia dla bezpieczeństwa w szkole Niewłaściwe zachowania uczniów - przyczyny: uwarunkowania osobowościowe sprawcy – jego kłopoty w nauce, nieumiejętność przystosowania się do środowiska szkolnego, zazdrość w odniesieniu do kolegów z rodzin lepiej sytuowanych, rywalizacja w nauce, zazdrość o oceny, środowisko pozaszkolne - otoczenie ucznia, uwarunkowania społeczno-rodzinne, wpływ rodziny, telewizji, Internetu, gier komputerowych, środowisko szkolne - konflikty między rówieśnikami, dominacja starszych kolegów, próba zaistnienia w grupie - - zdobycia kontroli nad rówieśnikami, chęć imponowania, wyróżnienia się wśród społeczności szkolnej,

Zagrożenia dla bezpieczeństwa w szkole Niewłaściwe zachowania uczniów - przyczyny: błędne funkcjonowanie szkoły - duża liczba uczniów, hałas, anonimowość uczniów, brak współpracy z rodzicami, Policją, nieumiejętność zagospodarowania czasu wolnego uczniów, czy brak zajęć pozalekcyjnych, błędy popełnianie przez nauczycieli w procesie kształcenia - niesprawiedliwe ocenianie, niedostateczna kontrola ucznia, tworzenie sytuacji stresowych.

Działania profilaktyczne związane z ryzykiem wystąpienia zagrożeń fizycznych w szkole Dotyczą terenu szkoły i obszarów przyległych: monitorowanie otoczenia szkoły (boisk, zwracanie uwagi na „osoby trzecie”, przedmioty i pojazdy), kontrola wejść/wyjść - głównie osób niezwiązanych ze szkołą, system alarmowania - na wypadek ewakuacji, drogi ewakuacyjne i miejsce ewakuacji (dobre oznakowanie, informacja w trakcie lekcji wychowawczej, ćwiczenia – raz w roku).

Procedury reagowania na wypadek wystąpienia fizycznych zagrożeń wewnętrznych w szkole W przypadku wystąpienia: agresywnych zachowań uczniów na terenie szkoły, kradzieży lub wymuszenia pieniędzy i innych przedmiotów wartościowych, substancji psychoaktywnych, pedofilii/pornografii/prostytucji oraz innych niepokojących zachowań o charakterze seksualnym, wypadku ucznia, popełnienia przez ucznia czynu karalnego, sytuacji, gdy uczeń staje się ofiarą.

Procedura reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa cyfrowego ucznia W przypadku wystąpienia zagrożeń cyberbezpieczeństwa, takich jak: dostęp do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych, cyberprzemoc - nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli, naruszenia prywatności dotyczące nieodpowiedniego lub niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku dziecka i pracownika szkoły, zagrożenia dla zdrowia dzieci w związku z nadmiernym korzystaniem z Internetu,

Procedura reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa cyfrowego ucznia W przypadku wystąpienia zagrożeń cyberbezpieczeństwa, takich jak: nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów w Internecie - uwodzenie, zagrożenie pedofilią, seksting, prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna jako źródło dochodu osób nieletnich, bezkrytyczna wiara w treści zamieszczone w Internecie, nieumiejętność odróżnienia treści prawdziwych od nieprawdziwych, szkodliwość reklam, łamanie prawa autorskiego, zagrożenia bezpieczeństwa technicznego sieci, komputerów i zasobów online.

Przyczyny zamachów samobójczych Młodzież w okrutny sposób wykorzystuje telefony komórkowe, Internet i inne zdobycze współczesnej elektroniki do gnębienia innych, słabszych, mniej odpornych psychicznie. Cyberbullying. Bezkarność gnębiących. R. Jabłoński - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)

Zamachy samobójcze dzieci i młodzieży do 19 roku życia w latach 2010-2015. wiek 2010 2011 2012 2013 2014 2015 9 lat i mniej 2 1 10 – 14 lat 42 49 30 71 79 15 – 19 lat 317 356 343 423 526 558 Razem 359 405 373 465 599 636 (dane statystyczne: KG Policji – oprac. R. Jabłoński Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)

Cyberzagrożenia i bezpieczeństwo cyfrowe Przykłady zajęć profilaktycznych: poświęcenie tematyce jednego z aspektów bezpieczeństwa cyfrowego „apelu szkolnego”, organizowanie spotkań społeczności szkolnej z ekspertem (edukatorem, nauczycielem, informatykiem, policjantem), prowadzenie lekcji wychowawczej na temat wybranego aspektu cyberbezpieczeństwa, adekwatnego do potrzeb i wyzwań klasy i wieku uczniów, organizowanie dnia bezpieczeństwa cyfrowego w szkole otwartego na współudział rodziców/opiekunów prawnych uczniów, organizowanie przez samorząd uczniowski konkursu, organizowanie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów o tematyce informatycznej, realizowanie projektów edukacyjnych.

Procedura postępowania – odurzenie „dopalaczami” W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia „dopalaczami” należy: przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy, w momencie rozpoznania odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie, poinformować pedagoga/psychologa szkolnego, przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego, poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji, wezwać karetkę pogotowia ratunkowego, wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia, przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania,

Procedura postępowania – odurzenie „dopalaczami” W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia „dopalaczami” należy: przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności lub indywidualnie w celu wyciszenia emocji, udzielić pomocy i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu odurzania się, opracować działania profilaktyczne lub wychowawcze pracy z dzieckiem, wdrożyć program wychowawczo-profilaktyczny, powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem ucznia.

Rekomendowane działania w szkole wobec zaistnienia zagrożenia Przeciwdziałać zjawisku zagrożenia na możliwie wczesnym etapie jego powstawania. Dać możliwość uczniowi poinformowania nauczyciela lub pedagoga o zaistniałej sytuacji związanej z czynnością niebezpieczną. Wyciągać konsekwencje w stosunku do osób dopuszczających się czynów zabronionych. Informować uczniów o skutkach i konsekwencjach związanych z zagrożeniami w szkole w ramach działań profilaktycznych podczas lekcji wychowawczych, przy współpracy z ekspertami i specjalistami. Tworzyć przyjazne środowisko pracy i nauki poprzez sprawiedliwe ocenianie, jasne, czytelne, sprawiedliwe normy postepowania, przyjazny nadzór nad uczniami.

Rekomendowane działania w szkole wobec zaistnienia zagrożenia Podejmować działania integrujące zespoły klasowe, sprzyjające budowie pozytywnych relacji w klasie. Budować relacje na autorytecie nauczyciela: nauczyciel powinien jasno określić zasady pracy i wymagania wobec uczniów, prowadzić lekcje w sposób zrozumiały, szanować ucznia i udzielać mu wsparcia, interweniować w razie zachowania naruszającego normy. Diagnozować sytuacje w szkole w kontekście występowania zagrożeń wewnętrznych w placówce, przeciwdziałać oraz monitorować postępy i efekty wprowadzonych działań. Organizować wsparcie dla nauczycieli w zakresie rozwiązywania problemów związanych z zagrożeniami. Prowadzić rozmowy, pogadanki i dyskusje z rodzicami.

Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła 2014-2016 Rządowe programy Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła 2014-2016 Celem głównym Programu było zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach. Rządowy Program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” Program ma na celu podniesienie szkolnych standardów bezpieczeństwa, w tym sposobów postępowania społeczności szkolnej na zagrożenia. Stanowi wsparcie dla szkół w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych.

Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła 2014-2016 Cel szczegółowy nr 2 Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży. Projekt pt. „Cyberprzemoc w szkołach - zrozum, zobacz, reaguj!”, zrealizował cykl warsztatów dla uczniów, szkoleń dla rad pedagogicznych oraz spotkań informacyjnych dla rodziców z 15 szkół gimnazjalnych województwa pomorskiego. Ponad 750 uczniów wzięło udział w warsztatach obejmujących aspekty: mowy nienawiści, cyberprzemocy w aspekcie psychologiczno-pedagogicznym, technologicznym i prawnym oraz uzależnienia od Internetu. Projekt pt "Doskonalenie kompetencji diagnostyczno-interwencyjnych nauczycieli, wychowawców, rodziców, pedagogów i psychologów w celu zapobiegania samookaleczeniom i zamachom samobójczym dzieci i młodzieży", umożliwił zorganizowanie szkolenia dla 200 nauczycieli, wychowawców, rodziców, pedagogów i psychologów z 70 szkół województwa pomorskiego, z tematyki diagnozowania uczniów w kryzysie suicydalnym i pomaganiu jednostkom z tendencjami samobójczymi w powrocie do zdrowia psychicznego.

Działania Kuratorium Oświaty w Gdańsku z zakresu edukacji prawnej Konferencje: „Mediacja jako sposób rozwiązywania konfliktów w szkołach” (10.12.2015 r. - Gdańsk; 23.03.2016 r. - Gdynia), Debata oświatowa – Bezpieczeństwo w szkole (9.05.2016 r. - Gdańsk), „Prawa i obowiązki. Dyrektor, Nauczyciel, Rodzic, Uczeń” (17.10.2016 r. - Gdańsk), „Odpowiedzialne wykorzystanie nowoczesnych technologii w szkole”, Mobilność w sieci. Relacje. Bezpieczeństwo. Rozwój (1-3.12.2016 r. - Gdynia), „Prawo w szkole” (23.02.2017 r. - Słupsk),

Działania Kuratorium Oświaty w Gdańsku z zakresu edukacji prawnej Konferencje: „Handel ludźmi”, Wojewódzki Zespół do Spraw Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi działający przy Wojewodzie Pomorskim (26.09.2017 r. – Gdynia), „Problemy społeczne młodzieży szkolnej” (27.09.2017 r. - - Gdańsk oraz 14.11.2017 r. - Słupsk), „Profilaktyka zachowań problemowych dzieci i młodzieży w szkole” (25.10.2017 r. - Gdynia), „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – współczesne zagrożenia” (29.11.2017 r. - Gdańsk).

Działania Kuratorium Oświaty w Gdańsku z zakresu edukacji prawnej Kampania informacyjno-edukacyjna pod hasłem: „Hazard? Nie, dziękuję”, Naczelnik Pomorskiego Urzędu Celno - Skarbowego w Gdyni, jako Organu Krajowej Administracji Skarbowej, w porozumieniu z Pomorskim Kuratorem Oświaty. Konkurs na scenariusz lekcji z zakresu edukacji prawnej, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku, Justitia oraz Partnerzy. Tydzień edukacji prawnej, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku, Justitia oraz Partnerzy. Spotkania edukacyjne prawników w szkołach, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku. Opracowanie i publikowanie materiałów prawnych na stronie Kuratorium Oświaty – akty prawne, rozporządzenia, materiały z konferencji. Spotkania z młodzieżą – Młodzieżowa Rada Miasta Gdynia, SU.

Dziękuję