Projekt edukacyjny „Zdrowa żywność – od produkcji do konsumpcji”
Czas realizacji projektu: łącznie z okresem przygotowawczym: 4 miesiące (od maja do września 2017r.) wykonanie pracy projektowej (eko-książki kucharskiej): ok. 12 godzin zegarowych – 4 bloki po 3 godziny (w czasie wymiany w Kolonii). Cel główny projektu: zorganizowanie uroczystego poczęstunku połączonego z pokazem „Eko-książki kucharskiej”- jako produktu końcowego projektu.
Cele ogólne: rozwinięcie umiejętności wykonania projektu edukacyjnego, rozwinięcie umiejętności "miękkich” i praktycznych umiejętności życiowych oraz kompetencji kluczowych, rozwinięcie funkcji poznawczych, umiejętności informatycznych i językowych, poszerzenie wiedzy o zdrowym odżywianiu się, ekologicznej żywności i metodach jej produkcji, zwiększenie świadomości ekologicznej i prozdrowotnej.
Zakres tematyczny projektu: zdrowa żywność ekologiczne rolnictwo Formy pracy: praca na forum praca w grupach praca w parach
Przygotowanie do projektu i działania towarzyszące
W ramach merytorycznego przygotowania do realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w lekcji „Zdrowa żywność – hit czy mit?” oraz w warsztatach „Jak zdrowo jeść?”. Ponadto wykonali 6 prac projektowych, związanych z nadrzędnym tematem projektu. Uczniowie pracowali w grupach - liczących od 2 do 6 osób. W skład każdej grupy wchodził przynajmniej jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia praktycznego. Opiekunami grup byli nauczyciele - bezpośredni beneficjenci projektu „Szkoła równych szans”. Prezentacja prac wykonanych przez uczniów odbyła się w czasie wymiany w Kolonii.
W efekcie powstały następujące prace projektowe: 4 plakaty nt. „Propagujemy zdrowe odżywianie” dwujęzyczne (polsko-niemieckie) prezentacje multimedialne: „Czy uczniowie odżywiają się zdrowo?” „ABC zdrowego odżywiania”.
W ramach przygotowania do realizacji projektu „Zdrowa żywność – od produkcji do konsumpcji" każdy z uczestników wybrał dwa przepisy (na ulubione/narodowe/ekologiczne potrawy), które następnie zaproponował grupie w Kolonii do wspólnego przyrządzenia.
Realizację projektu w czasie wymiany uzupełniono o działania powiązane z jego tematyką. Uczestnicy zwiedzili ekologiczne gospodarstwo rolne Gertrudenhof w Hürth, Muzeum Czekolady i ogród zoologiczny w Kolonii.
Realizacja projektu w czasie krótkoterminowej wymiany grup uczniów w Kolonii
Opis projektu i jego realizacja w grupach roboczych W czasie spotkania przygotowawczego w pierwszym dniu wymiany uczniowie zaprezentowali swoje przepisy kulinarne i dokonali wyboru tych potraw, które chcieli wspólnie przyrządzić i umieścić w dwujęzycznej książce kucharskiej. Następnie uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy robocze: grupa „Książka kucharska” - 5 osób grupa „Gotowanie 1" - 5 osób grupa „Gotowanie 2" - 5 osób grupa „Gotowanie 3" - 6 osób W skład każdej grupy wchodziło co najmniej dwóch uczniów polskich i dwóch uczniów niemieckich. Każda grupa miała swojego opiekuna.
Rezultat realizacji zadań grup „Gotowanie”: Każdego dnia uczniowie przyrządzali dwie potrawy, jedną według przepisu polskiego, jedną według przepisu niemieckiego. Grupa „Książka kucharska” miała stałe zadanie, natomiast zadania w grupach „Gotowanie” zmieniały się rotacyjnie, np. grupa „Gotowanie 1” (na dzień przed) sporządzała listę zakupów potrzebną do wykonania danych potraw, dokonywała zakupów i nakrywała do stołu. Grupy „Gotowanie 2” i „Gotowanie 3” przyrządzały i serwowały dane potrawy. Następnego dnia grupa „Gotowanie 2” robiła zakupy, a grupy „Gotowanie 3” i „Gotowanie 1” przyrządzały i serwowały potrawy, itd. Rezultat realizacji zadań grup „Gotowanie”: 4 dwudaniowe posiłki
Zadaniem grupy „Książka kucharska” było: przetłumaczenie przepisów odpowiednio na język polski lub niemiecki, zredagowanie tekstu przepisów w programie word, zrobienie i edycja zdjęć składników, z których wykonywana była dana potrawa, zrobienie i edycja zdjęć przyrządzonej potrawy, zaprojektowanie szaty graficznej książki kucharskiej, wstawienie zdjęć do worda, rozmieszczenie tekstu i zdjęć zgodnie z projektem, wydrukowanie gotowych stron, oprawienie (sklejenie i zszycie) książki kucharskiej. Rezultat realizacji zadania: Polsko-niemiecka „Eko-książka kucharska” zawierająca 7 przepisów kulinarnych.
Poczęstunek
Miejsce: sala lekcyjna w OSK Cel główny: Termin: 30 września 2017r. Czas: 120 minut Miejsce: sala lekcyjna w OSK Cel główny: upowszechnienie rezultatów projektu „Zdrowa żywność – od produkcji do konsumpcji”
Odbiorcy: dyrekcja, pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni OSK rodzice uczniów przedstawiciele zarządu spółki OSK Offene Schule Köln gGmbH
Program poczęstunku obejmował: prezentację „Eko-książki kucharskiej”, degustację potraw przyrządzonych przez uczestników wymiany, rozdanie Zaświadczeń udziału w wymianie jej uczestnikom.
Rezultaty projektu
„Eko-Książka kucharska” Rezultaty „twarde”: „Eko-Książka kucharska” 6 prac projektowych (4 plakaty, 2 prezentacje Power point) Rezultaty „miękkie”: rozwinięte umiejętności uczniów : pracy zespołowej, odpowiedzialności, poszukiwania oraz przetwarzania zgromadzonych informacji, redagowania kwestionariusza ankiety, przeprowadzania i analizowania jej wyników, posługiwania się językami obcymi,
praktyczne życiowe (sporządzania listy zakupów, świadomego dokonywania wyboru żywności podczas zakupów – w oparciu o znaki informacyjne na opakowaniach i informacje na etykietach produktów, liczenia, przygotowywania potraw według przepisu, serwowania potraw), informatyczne (redagowania tekstów w programie word, edycji zdjęć w programie power point, sporządzania diagramów kołowych, opracowania szaty graficznej książki kucharskiej), introligatorstwa artystycznego ( ręcznego oprawiania książki kucharskiej);
aktywizacja uczniów niepełnosprawnych, wzrost poczucia sprawstwa, poszerzona wiedza uczniów o zdrowej żywności i metodach jej produkcji, poszerzona wiedza uczniów o zasadach zdrowego odżywiania się, wzrost świadomości w zakresie właściwych nawyków związanych z kupowaniem żywności, wzrost jakości pracy szkół w zakresie kształcenia integracyjnego, rozwinięta umiejętność przeprowadzania projektów edukacyjnych w grupach integracyjnych, promocja OSK i ZST w środowisku lokalnym.
Dziękuję za uwagę mgr Anetta Bengier