Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy Poznań, 21-23.11.2017 r. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Arkusz organizacji pracy szkoły - Prawa i obowiązki związku zawodowego opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Plan szkolenia 1.Przepisy prawne związane z projektem organizacji szkoły „Arkusz Organizacyjny” 2. Pozytywne aspekty wynikające z opiniowania „arkuszy” przez Organizację Międzyzakładową NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania Region Wielkopolska 2. Co zawiera arkusz organizacyjny i na co powinien zwrócić uwagę związkowiec 3. Procedura opiniowania „arkusza” przez OM NSZZ „S” PO i W RW opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Akty prawne powiązane z przygotowaniem arkusza organizacji szkoły i wprowadzaniem zmian Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.); Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2016 r. poz.60) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2016 r. poz.59) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.); Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. - w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz.204) Rozporządzenie MEN z 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego ( Dz. U. z 2012 r., poz. 1129) ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 17.03.2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 17.03.2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Ustawa Prawo Oświatowe Art. 110. 1. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 UPO), po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych . opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
3. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny 4. W przypadku wprowadzenia do 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły i przedszkola, organ prowadzący zatwierdza arkusz po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych oraz opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Terminy 4. Arkusz organizacji szkoły lub przedszkola, o którym mowa w art. 110 ust. 1 ustawy, opracowany przez dyrektora szkoły lub przedszkola oraz zaopiniowany przez radę pedagogiczną i zakładowe organizacje związkowe, o których mowa w art. 110 ust. 2 ustawy, dyrektor szkoły lub przedszkola przekazuje w terminie do dnia 10 kwietnia danego roku do organu prowadzącego szkołę lub przedszkole. 5. Opinia zakładowych organizacji związkowych, o której mowa w ust. 4, jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji, nie później niż do dnia 8 kwietnia danego roku. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
terminy 6. Arkusz organizacji szkoły lub przedszkola zatwierdza organ prowadzący do dnia 25 maja danego roku, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. 7. Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o której mowa w ust. 6, jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji, nie później niż do dnia 2 maja danego roku. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Aneksy do arkusza Arkusz organizacji szkoły nie wymaga aneksu np. w razie przydzielenia nauczycielowi godzin doraźnych zastępstw, jednak – jeżeli nieobecność któregoś z nauczycieli wymusza zatrudnienia nowej osoby na zastępstwo – dyrektor szkoły ma obowiązek zgłosić zmianę do organu prowadzącego. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania zmiany do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola opracowane przez dyrektora szkoły lub przedszkola. Opinie, o których mowa w ust. 5 i 7, są wydawane w terminie 7 dni od dnia otrzymania zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
9. Zmiany do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola w przypadku innym niż wymieniony w art. 110 ust. 5 ustawy, organ prowadzący szkołę lub przedszkole zatwierdza, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły lub przedszkola opracowanych przez dyrektora szkoły lub przedszkola. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Baza tworzenia arkusza Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli Szkolne Plany Nauczania dla klas II-III oraz V i VI Ramowe Plany Nauczania (kl. I, IV.VII) – załącznik do rozporządzenia (6) Wytyczne organu prowadzącego opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności: §17.2. Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności: 1) liczbę oddziałów poszczególnych klas; 2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach; 3) określenie w poszczególnych oddziałach: a) tygodniowego, wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin wynikających z podziału na grupy oraz godzin do dyspozycji dyrektora, opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
b) tygodniowego wymiaru godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego, o ile takie zajęcia prowadzone są w szkole, opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
d) wymiaru godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, c) tygodniowego wymiaru godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, d) wymiaru godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, e) wymiaru i przeznaczenia godzin, które organ prowadzący może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, f) tygodniowego, wymiaru i przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora szkoły; opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
4) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze; 5) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli; 6) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych; opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
7) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 8) liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
PRACA NAD ARKUSZEM Żaden akt prawny nie określa wzoru druku arkusza organizacji pracy szkoły, ale często wzory takie są udostępniane przez organy prowadzące. Muszą uwzględniać obowiązujące dotychczas ramowe (szkolne) plany nauczania w odniesieniu do: klas III, VI Muszą uwzględniać nowe ramowe plany nauczania w odniesieniu do: klas I, IV, VII opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Tworzenie klas – liczebność, podział na grupy § 5.1 (7) – liczba uczniów w oddziale klas I-III wynosi nie więcej niż 25; - § 5.6 (7) – zwiększenie liczby uczniów – do 27 (na wniosek rady oddziałowej i po uzyskaniu zgody o.p) – zatrudnienie asystenta opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
klasy IV-VIII – obowiązkowy podział na grupy (§ 7.1 [7]): z informatyki, języka obcego – od 25 uczniów w oddziale, z wych. fizycznego – od 27 uczniów w oddziale, na zajęciach, gdzie prowadzone są ćwiczenia, w tym laboratoryjne – od 31 uczniów w oddziale, w oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych powyższy podział na grupy obowiązkowy, z tym że grupa nie może liczyć mniej niż 5 uczniów; zajęcia łączone opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Zajęcia łączone §13.2 (8) „Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to: Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami; Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem muzyki, plastyki, techniki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami; W klasach II-VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć wymienionych w pkt 1 i 2, prowadzi się w klasach rozłącznych. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Tygodniowy wymiar godzin w oddziałach Szkolne Plany Nauczania klasy II, III, V, VI + godziny dyrektorskie Ramowe Plany Nauczania - klasy I, IV, VII Podział na grupy Tygodniowy wymiar godzin: obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym wynosi: a) klasa I - 20 godzin, / 20 b) klasa II - 21 godzin, / 20 c) klasa III - 21 godzin; / 20 2) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas na II etapie edukacyjnym wynosi: a) klasa IV - 25 godzin, / 24 b) klasa V - 26 godzin, / 25 c) klasa VI - 28 godzin; / 25 d) klasa VII - ----------; / 31 e) klasa VIII - ---------; / 32 opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Godziny do dyspozycji dyrektora: Szkolne Plany Nauczania – tygodniowa liczba godzin do dyspozycji dyrektora w klasach I-III: 2 godz.; w klasach IV-VI: 2 godz. Ramowe Plany Nauczania (kl. I, IV, VII) IV-VIII: 3 godz. § 2.1 pkt 3 5) i 6) – przeznaczone na: „ dodatkowe zajęcia edukacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologoczno-pedagogicznej” opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Tygodniowego wymiaru godzin zajęć innych Zajęcia rewalidacyjne: Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych uczniowie z orzeczeniem o niepełnosprawności uczęszczający do klasy ogólnodostępnej lub integracyjnej powinni mieć zapewnione 2 godziny obowiązkowych zajęć rewalidacyjnych. religia, etyka – 2 wychowanie do życia w rodzinie – 0,5/oddział – brak danych w których klasach doradztwo zawodowe – 0,25/oddział opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Tygodniowego wymiaru godzin zajęć innych zajęcia języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury, zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego: Oddziały sportowe realizują programy szkolenia sportowego równolegle z programem nauczania uwzględniającym podstawę programową kształcenia ogólnego (§ 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego). Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych wynosi w oddziałach sportowych co najmniej 10 godzin opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Tygodniowego wymiaru godzin zajęć innych zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego – minimum 10 godzin rocznie na oddział; przeznaczenie nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału na wniosek dyrektora, które organ prowadzący może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację: obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych (art. 109. 1 pkt 2 – Prawo oświatowe), zajęć z języka migowego, naukę geografii państwa mniejszości narodowej. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Etaty nauczycielskie i tygodniowy wymiar godzin Wicedyrektor – co najmniej 12 oddziałów ( art. 97.1 – Prawo oświatowe) – 7 godzin Pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta – 22 godziny (K.N) od 01.09.2018 r. N-le świetlicy – 26 godzin (K.N.) N-le biblioteki – 30 godzin (K.N) N-le przedmiotowcy – 18 godzin (K.N.) Etaty łączone – wzór organ prowadzący opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Asystent nauczyciela Art..15.7,8 (Prawo oświatowe) - „w szkole podstawowej, może być zatrudniony asystent nauczyciela prowadzących zajęcia w klasach I-III, lub asystent świetlicy” - „asystent, posiada wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne. Asystenta zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie Pracy. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Kwalifikacje W związku z wprowadzeniem – od roku szkolnego 2017/2018 – do ustroju szkolnego nowych typów szkół zakłada się, że: kwalifikacje do pracy w 8-letniej szkole podstawowej będą miały osoby, legitymujące się wykształceniem co najmniej wyższym zawodowym, kwalifikacje do pracy w branżowej szkole I i II stopnia (przedmioty ogólnokształcące) będą miały osoby legitymujące się wykształceniem magisterskim. w przypadku nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli praktycznej nauki zawodu nie będą formułowane nowe wymagania i zachowane zostaną dotychczasowe warunki kwalifikacyjne. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Kwalifikacje Zmiany wymagań kwalifikacyjnych nie będą dotyczyły nauczycieli zatrudnionych w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów. Przepisy będą regulowały również sytuację osób, które ukończyły studia pierwszego stopnia prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131) oraz spełniają pozostałe wymagania kwalifikacyjne. opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Pozytywne aspekty wynikające z opiniowania „arkuszy” przez Organizację Międzyzakładową NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania Region Wielkopolska . opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
motywacja by być w „S” i skutecznie bronić swoich praw Informacja o wolnych etatach – vacat czyli możliwość konkretnej pomocy członkom związku pozostającym bez pracy !!!!!!! Wzrost znaczenia opinii i nadzór członków związku – (zdarzały się liczne sytuacje , gdy dyrektor zmieniał arkusz, gdy otrzymał komunikat, że zasięgamy opinii członków ze szkoły) transparentność sprawiedliwość motywacja by być w „S” i skutecznie bronić swoich praw szacunek i poważne traktowanie opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Co zawiera arkusz organizacyjny i na co powinien zwrócić uwagę związkowiec? Praca z arkuszami opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Procedura opiniowania arkuszy przez OM NSZZ „S”POiW RW opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Procedura: Przyjęcie uchwały przez Komisję Międzyzakładową i delegowaniu uprawnień na przedstawicieli naszej organizacji w szkołach, przedszkolach placówkach - w sprawie opiniowania arkusza szkoły Wysłanie pism dot. udostępnienia pełnego, spersonalizowanego arkusza do dyrektorów Przekazanie przez dyrektorów arkuszy przedstawicielom naszej organizacji opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Procedura cd. Analiza, konsultacje, wsparcie prawne i merytoryczne Wydanie opinii (wzór pisma), przekazanie dyrektorowi, wysłanie kopii do biura OM opracowała Izabela Lorenz-Sikorska
Dziękuję za uwagę i zapraszam na 15 minutową przerwę opracowała Izabela Lorenz-Sikorska