Dobre praktyki edukacyjne i rozwiązania metodyczne stosowane we włoskich szkołach
Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat” Ludwik Pasteur W dniach 21.05.2016r. – 28.05.2016r. nauczyciele przedmiotów matematyczno- przyrodniczych i językowych przebywali z wizytą w Rimini we Włoszech w ramach projektu Mobilności kadry w edukacji szkolnej Erasmus+ na rzecz wprowadzania innowacyjnych technologii na zajęciach lekcyjnych i stosowania nowoczesnych technik nauczania.
Wizyty studyjne w szkołach Wizyty w szkołach: Liceum Językowym Valgimigli oraz Liceum Klasycznym Giulio Cesare pozwoliły uczestnikom projektu zapoznać się z ze strukturą organizacyjną włoskiej szkoły, organizacją procesu kształcenia, bazą dydaktyczną, a przede wszystkim ze stosowanymi formami nauczania i metodami pracy z uczniami.
Innowacje technologiczne Platformy edukacyjne Aplikacje komputerowe Programy komputerowe Zasoby Internetowe E – lekcje E - podręczniki
Zaprezentowane w pokazie przykłady są przełożeniem na grunt polskich szkół metod i technik poznanych podczas wyjazdu studyjnego i zaobserwowanych w czasie prowadzonych w szkole lekcji.
Platformy edukacyjne platformy do projektowania lekcji na tablicach interaktywnych np. Smart exchange Smart exchange platformy edukacyjne wspomagające proces uczenia przez Internet np. platforma Moodle platformy e –learningowe umożliwiające udział w kursach i szkoleniach on- line np. platformy
Aplikacje komputerowe aplikacja Learning apps, dzięki której możemy tworzyć gry edukacyjne, testy gry edukacyjne interaktywny atlas anatomiczny Innerbody atlas anatomiczny
Programy komputerowe program X Mind - do tworzenia map pamięci, schematów itp.
Programy do nauki przedmiotów ścisłych GeoGebra program wspomagający naukę matematyki. Łączy algebrę, geometrię, wykresy i tabele. Ułatwia zrozumienie pojęć matematycznych poprzez konstrukcje i tworzenie różnych modeli matematycznych. Geogebra
Programy komputerowe program 3 D Capture i 123D Catch umożliwiają otrzymanie wysokiej rozdzielczości modeli 3D z serii zwykłych fotografii
Programy komputerowe program SketuchUp - pozwala na wizualizację trójwymiarową brył.
Zasoby Internetu animacje i wizualizacje komputerowe np. animacje , wizualizacje interaktywne plansze , atlasy , mapy np. plansze , mapy wirtualne spacery np. spacer wirtualne laboratoria interaktywnego nauczania np. laboratorium encyklopedie, leksykony i słowniki internetowe np. słowniki
E – lekcje Interaktywne ćwiczenia umożliwiają samodzielną pracę ucznia w domu lub uatrakcyjniają proces lekcyjny. interaktywne ćwiczenia MathEdu - zbiór narzędzi, które pomagają w rozwiązywaniu zadań matematycznych .
Multibooki Multibook, czyli podręcznik multimedialny zawiera treści podręcznika z wybranego przedmiotu wzbogacone o materiały multimedialne dostosowane do wieku i percepcji uczniów. Ułatwiają zainteresowanie uczniów przedmiotem oraz osiąganie przez nich lepszych wyników.
Inne formy komunikacji w nauczaniu transmisje on-line - pozwalają na wirtualny udział uczniów w ważnych wydarzeniach, wykładach i konferencjach naukowych. wideokonferencje , rozmowa na Skype - umożliwiają zorganizowanie spotkania klasy z ekspertem, autorytetem w danej dziedzinie, które w warunkach tzw. realnych byłoby bardzo trudne do przeprowadzenia.
Technologie informacyjno - komunikacyjne TIK mogą być wykorzystane głównie do: wyszukiwania i przetwarzania informacji, zdobywania, ćwiczenia i utrwalania umiejętności i wiedzy z danego przedmiotu, współpracy i komunikowania się w procesie uczenia się.
Ciekawe rozwiązania metodyczne Podczas zajęć seminaryjnych uczestnicy projektu mieli możliwość bliżej zapoznać się z metodą nauczania zwaną „Flipped classroom” („odwrócona klasa” ) .
Odwrócona klasa – co to jest ? Przeciwieństwo tradycyjnych podawczych form nauczania
Odwrócona klasa Przed lekcją: uczeń poznaje materiał teoretyczny (nauczyciel ma możliwość wykorzystania całego wachlarza rozwiązań cyfrowych takich jak platformy edukacyjne, materiały audiowizualne ( filmy, prezentacje, blogi ) , bazy słownikowe czy Internet. Podczas lekcji: uczeń utrwala wiadomości i umiejętności, wykonuje ćwiczenia praktyczne, a nauczyciel koryguje błędy, daje uczniowi informację zwrotną.
Odwrócona klasa – jak to działa ?
Narzędzia wykorzystywane w modelu „odwróconej lekcji” program HyperCam2 - pozwalający na zamianę prezentacji multimedialnych w film zawierające opis i komentarz nauczyciela , jak również wskazówki i polecenia skierowane do uczniów. Khan Academy – stworzona z myślą o odwróconym nauczaniu. Dostarcza materiałów w postaci wykładów , a także zadań do ćwiczeń zdobytej wiedzy w praktyce i sprawdzania postępów ucznia materiały
Narzędzia wykorzystywane w modelu „odwróconej lekcji” Freelerning – serwis, który zbiera w uporządkowany, skategoryzowany sposób otwarte materiały (wideo, prezentacje, dokumenty) z sieci. Umożliwia też tworzenie własnych kursów online przez nauczyciela. materiały proste narzędzia dostępne dla każdego, takie jak: Word, PowerPoint, YouTube, Google Groups, Skype, Video Notes itp.
Model odwróconej klasy – korzyści Nieograniczone możliwości wykorzystania technik informacyjnych. Uczeń jest odpowiedzialny za swoje uczenie i o nim decyduje, dzięki czemu ma duże szanse odnieść w przyszłości sukces. Uczeń jest bardziej zmotywowany co ma bezpośrednie przełożenie na jakość przyswajanej przez niego wiedzy. Lekcja jest bardziej dynamiczna, interesująca.
Aktywizujące metody pracy
Podobnie jak w polskich szkołach również włoscy nauczyciele wykorzystują metody aktywizujące. Metody aktywizujące można zastosować na gruncie wielu przedmiotów, uatrakcyjniają one lekcje i wszechstronnie rozwijają uczniów, dając im solidne podstawy pod rozwój kreatywnego myślenia, sztuki prezentacji, współpracy z innymi, a także do brania przez ucznia odpowiedzialności za efekty swojego uczenia się.
Korzyści wynikające z uczestnictwa w projekcie
Korzyści wynikające z uczestnictwa w projekcie pogłębienie wiedzy o tematyce e-learingowej w pracy nauczyciela skonfrontowanie posiadanej wiedzy i doświadczeń zawodowych z realiami włoskich szkół wzbogacenie umiejętności językowych uczestników propagowanie dobrych praktyk i rozwiązań implantacja poznanych rozwiązań dydaktycznych w macierzystych placówkach
Dziękuję za uwagę