Zarządzanie systemami dystrybucji Kontrola i ocena
Kontrola kanałów dystrybucji Obserwacja postępów kanałów w realizacji ich celów Obserwacja, analiza i ocena: działania kanałów zmian w otoczeniu A.M. Zarzycka
Czynniki wpływające na proces kontroli kanałów Stopień kontroli producenta nad uczestnikami kanału – rodzaj kanału ze względu na stopień integracji Tytuł własności do produktu Długość kanału dystrybucji Specyfika produktu A.M. Zarzycka
Ocena kanałów marketingowych z punktu widzenia producenta z punktu widzenia finalnego odbiorcy rutynowa kontrola ocena wyników działania A.M. Zarzycka
Proces oceny wyników działania pośredników Określenie kryteriów oceny Ocena pośredników według przyjętych kryteriów Ewentualne działania korygujące A.M. Zarzycka
Kryteria oceny pośredników wielkość sprzedaży poziom zapasów możliwości sprzedaży pozycja pośrednika konkurencja możliwości dalszego rozwoju Źródło: B. Rosenbloom, Marketing Channels. A Management View, The Dryden Press, 1999, s. 431-445. A.M. Zarzycka
Wielkość sprzedaży realizowana przez pośredników (zasada Pareto) Pośrednicy (%) Sprzedaż (%) 100 80 60 40 20 100 80 60 40 20 A.M. Zarzycka
Ocena pośredników Trzy podejścia: oddzielna ocena działania ocena wieloczynnikowa nieformalna formalna ocena wieloczynnikowa A.M. Zarzycka
Kryteria oceny systemów dystrybucji (reguła 6C) niezbędne wymogi kapitałowe (capital requirements) koszty (costs) zakres kontroli (control) zakres rynkowy (coverage) spójność (consistency) ciągłość (continuity) A.M. Zarzycka