Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Tendencje rozwojowe w dystrybucji

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Tendencje rozwojowe w dystrybucji"— Zapis prezentacji:

1 Tendencje rozwojowe w dystrybucji

2 Tendencje rozwojowe w dystrybucji
w handlu hurtowym detalicznym w systemach dystrybucji franchising handel elektroniczny dystrybucja wielokanałowa

3 Handel hurtowy zanikanie tradycyjnej roli handlu hurtowego
integracja handlu hurtowego z handlem detalicznym wzrost znaczenia handlu hurtowego w obrotach międzynarodowych, spadek na rynkach krajowych obniżanie kosztów pośrednictwa hurtowego restrukturyzacja funkcji hurtu internacjonalizacja rozwój nowych form handlu hurtowego (telemarketing, handel elektroniczny)

4 Najwięksi hurtownicy w Polsce (wg przychodów)
Makro Cash&Carry Eldorado/BOS Eurocash CEDC Lekkerland Selgros Sobieski

5 Handel detaliczny internacjonalizacja koncentracja
eliminacja małych sklepów kooperacja w kanałach dystrybucji wzrost znaczenia detalistów w kanałach dystrybucji rewolucja technologiczna dynamiczny rozwój wielkopowierzchniowych punktów sprzedaży, sklepów dyskontowych, sklepów specjalistycznych

6 Franchising dystrybucyjny (franczyza)
dawca franchisingu (franczyzer) przekazuje biorcy (franczyzantowi) zezwolenie na prowadzenie działalności handlowej według ustalonego programu zawierającego nazwę firmową franczyzera, nazwy towarów, środki reklamy, cenę i ustalona jakość Yves Rocher, Żabka, Groszek, Reserved, dr Irena Eris, Ambra, Atlantic

7 Elektroniczny kanał marketingowy
użycie Internetu w celu udostępnienia produktów i usług rynkom docelowym, mającym dostęp do komputerów lub innych technologii internetowych, aby mogły one kupować oraz zawierać transakcje poprzez interaktywne media elektroniczne (handel elektroniczny, handel internetowy, zakupy on-line, internetowa dystrybucja, elektroniczna dystrybucja, dystrybucja w systemie on-line)

8 Zmiana struktury kanału marketingowego
eliminacja tradycyjnych pośredników, nowi pośrednicy, firmy działające na rynku dotychczas jako pośrednicy także wchodzą na rynek internetowy

9 Pośrednictwo w e.k.m. dezintermediacji (disintermediation)
intermediacji/reintermediacji (reintermediation) elektroniczni pośrednicy - podmioty/programy oferujące pośrednictwo w dotarciu do klienta przez Internet

10 Rodzaje pośredników elektronicznych
Elektroniczny detalista (e-tailer) to firma prowadząca sprzedaż detaliczną w Internecie Elektroniczny agent/ agent internetowy/agent programowy (intelligent agent, software agent) jest to program zbierający i przechowujący informacje oraz wykonujący zadane mu czynności

11 Rodzaje sklepów internetowych
„sklepy fabryczne” producentów sklepy internetowe, w których można kupić produkty różnych wytwórców, wielkie sklepy internetowe zwane są cybermarketami lub wirtualnymi supermarketami wirtualne centra handlowe (pasaże handlowe, electronic malls) – zbiór witryn sklepowych, oferujących towary określonych kategorii, znajdujący się pod jednym adresem internetowym

12 Kanały marketingowe z wykorzystaniem Internetu
Konsument- użytkownik Internetu Producent Sklep fabryczny on- line 1 zo Dystrybutor- hurtownik tradycyjny Detalista elektroniczny 2 3 4 5 zt Supermarket tradycyjny Sub-detalista elektroniczny Sklep fabryczny on- line Filia (odnośnik/link) Sklep on-line innego producenta lub detalista elektr.

13 Wielokanałowe systemy dystrybucji
firma dociera do różnych nabywców, korzystając z dwóch lub więcej kanałów marketingowych dla tego samego produktu (systemy hybrydowe, dualna dystrybucja, dystrybucja wielokanałową)

14 Wielokanałowy system dystrybucji firmy Herlitz AG
Końcowy odbiorca System pocztowy Urzędy pocztowe Własna sieć sklepów Mc Paper & Co Działy z artykułami biurowymi w domach towarowych zarządzane przez Herlitz AG System sklepów branżowych Handel detaliczny Quelle Handel wysyłkowy Program kartek z życzeniami Stacje benzynowe Źródło: M. Schoegel, Mehrkanalsysteme in der Distribution, Dissertation. St. Gallen 1997, s.259

15 Uwarunkowania rozwoju wielokanałowych systemów dystrybucji
zmiany w zachowaniu klientów (indywidualizacja) rosnąca dynamika różnych form handlu detalicznego rozwój Internetu dążenie do wzrostu pokrycia rynku

16 Zalety wielokanałowej dystrybucji
większe rozmiary sprzedaży i pokrycie rynku dzięki łatwiejszemu dotarciu do nabywców bardziej zindywidualizowana sprzedaż eliminacja zależności od funkcjonowania jednego kanału i redukcja ryzyka większa elastyczność

17 Wady wielokanałowej dystrybucji
konflikty pomiędzy kanałami problemy z kontroli

18 Literatura A. Zarzycka, Wielokanałowe systemy dystrybucji, „Marketing i rynek” 2006, nr 5 A. Zarzycka, Wpływ Internetu na dystrybucję międzynarodową, „Marketing i rynek” 2003, nr 6


Pobierz ppt "Tendencje rozwojowe w dystrybucji"

Podobne prezentacje


Reklamy Google