wychowawczo – dydaktyczne Założenia wychowawczo – dydaktyczne grupa IV Wychowawczynie: mgr Magdalena Małek mgr Małgorzata Stążka Opracowała: M. Stążka 1
WRZESIEŃ 2
Tematy cykliczne: Wspominamy wakacje. Razem jest wesoło. Oto ja. Witamy Panią Jesień.
Założenia programowe: Wdrażanie do słuchania tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat. Formułowanie dłuższych wypowiedzi,stosowanie poprawnie form fleksyjnych odmieniających się części mowy. Podejmowania próby układania zagadek. Dostrzeganie piękna i emocji,jakie niesie muzyka. Poznanie właściwości piasku i wykorzystanie go do działań plastycznych. Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby i zdania na wyrazy.
PAŹDZIERNIK 5
Jesteśmy bezpieczni na drodze. Tematy cykliczne: Album rodzinny. Jesteśmy bezpieczni na drodze. Barwy jesieni. Jesienne zabawy z tatą.
Założenia programowe: Wypowiada się na temat rodziny. Chętnie odgaduje zagadki. Zna członków swojej rodziny. Słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje wybrane znaki drogowe. Wykonuje polecenia nauczyciela. Zna charakterystyczne cechy danej pory roku.
LISTOPAD 8
Mój przyjaciel zwierzak. Tematy cykliczne: Wszyscy mamy mamy. Listopadowe święto. Mój przyjaciel zwierzak. Nadchodzi zimna.
Założenia programowe: Potrafi współdziałać podczas zabawy. Reguluje prawidłowo oddech i stosuje pauzy. Umie opowiadać o swoich odczuciach i wrażeniach. Wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie wolno dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudnych warunkach. Wykazuje płynność i dokładność ruchu ręki w trakcie wykonywanych ćwiczeń grafomotorycznych.
GRUDZIEŃ 11
Tematy cykliczne: Czy zwierzęta lubią zimę? Gramy w teatrze. Niebawem święta! Poznajemy zwyczaje bożonarodzeniowe.
Założenia programowe: Na stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, dni tygodnia i miesięcy w roku, pór roku. Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne występujące w różnych porach roku. Rozumie znaczenie określeń dotyczących pogody i zjawisk atmosferycznych. Zapisuje za pomocą umownych znaków zaobserwowaną pogodę.
STYCZEŃ 14
W galerii sztuki z babcią i dziadkiem. Tematy cykliczne: Ulubione dobranocki. Bale w karnawale. W galerii sztuki z babcią i dziadkiem. Domy ludzi i zwierząt.
Założenia programowe: Posługuje się mową powiązaną, kontekstową. Umie wysłuchać rytm i odtworzyć go w formie graficznej. Dostrzega rytmiczny układ i potrafi go kontynuować. Umie rysować szlaczki i wzory literopodobne według wzoru w szerokiej liniaturze. Dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
LUTY 17
Poznajemy różne zawody. Tematy cykliczne: Śmiech to zdrowie. Koty i kociaki. Sporty zimowe. Poznajemy różne zawody.
Założenia programowe: Potrafi organizować zabawy i współdziałać z rówieśnikami. Akceptuje ustalone zasady i stosuje się do nich; odróżnia fazę wdechu i wydechu podczas oddychania. Odczytuje znaki graficzne w postaci zapisu literowego (globalnie – imiona dzieci). Zna drukowaną małą i wielką literę c, C i potrafi rozpoznać ją wśród innych liter.
MARZEC 20
Słońce coraz mocniej świeci. Tematy cykliczne: W muzeum. W filharmonii. Słońce coraz mocniej świeci. Podaj łapę.
Założenia programowe: Zna obraz graficzny liczby 9 i prawidłowo go odwzorowuje. Zna drukowaną małą i wielką literę n, N i potrafi rozpoznać ją wśród innych liter. Odwzorowuje prawidłowo kształt litery za pomocą dostępnych materiałów. Podejmuje próby pisania litery po śladzie. Zna drukowaną małą i wielką literę b, B i potrafi rozpoznać ją wśród innych liter.
KWIECIEŃ 23
Tematy cykliczne: Wesoła Wielkanoc. Dbamy o zdrowie. Zegary i zegarki. Na ratunek Ziemi.
Założenia programowe: Zna tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Odczytuje znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotami lub obrazkiem. Układa krótkie zdania. Potrafi rozpoznać kod i zgodnie z nim pokolorować obrazek. Słucha tekstów literackich i wypowiada się chętnie na ich temat.
MAJ 26
Tematy cykliczne: Wyprawa w kosmos. Majowe święta. Przyjęcie dla mamy i taty. Wszystkie dzieci są równe.
Założenia programowe: Dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach. Omawia ilustracje. Słucha tekstu literackiego i wypowiada się chętnie na jego temat. Uczestniczy w rozmowach. Akceptuje odmienność dzieci z innych krajów.
CZERWIEC 29
Tematy cykliczne: Co w trawie piszczy? Wakacyjne przestrogi. Do szkoły, gotowi, start!
Założenia programowe: Słucha tekstu literackiego i wypowiada się chętnie na jego temat. Nazywa swoje stany uczuciowe. Rozumie, że działalność człowieka może mieć negatywny wpływ na środowisko naturalne. Potrafi właściwie zachować się w lesie i parku wie, w jaki sposób człowiek chroni przyrodę.