Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Rynków i Konkurencji Prof. dr hab. Roman Sobiecki Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce
Warunki zaliczenia przedmiotu Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu Praca audytoryjna dla wszystkich 23.05.2016, godz. 9.50 -11.30, aula V Szczegółowe warunki zaliczenia ćwiczeń ustalają prowadzący ćwiczenia (w tym inne sprawdziany) Ocena z ćwiczeń ma pozytywny wpływ na ocenę z egzaminu (np. ocena z zaliczenia wynosi 4, a z egzaminu 3, wówczas końcowa ocena z egzaminu, to 3,5. Zależności odwrotnej, czyli obniżenia oceny końcowej za egzamin nie stosuje się)
Makroekonomia Podstawowe pojęcia i narzędzia Przyczyny aktywności państwa w gospodarce Cele polityki makroekonomicznej państwa Główne instrumenty oddziaływania państwa na gospodarkę Główne szkoły myśli makroekonomicznej Sprzeczności między mikro i makroekonomią Literatura obowiązkowa: D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2008. P. A. Samuelson, W. D. Nordhaus, Ekonomia, Rebis, Poznań, 2012
Rola państwa w gospodarce Przyczyny aktywności państwa w gospodarce Niedoskonałość rynkowego mechanizmu gospodarczego Potrzeba określenia prawnych reguł gospodarowania Konieczność eliminacji negatywnych efektów zewnętrznych Konieczność ochrony konkurencji i konsumenta Konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa obywatelom (socjalnego, żywnościowego, energetycznego, ekologicznego) Potrzeba wyrównywania regionalnych różnic w rozwoju
Rola państwa w gospodarce Cele polityki makroekonomicznej państwa Dobrobyt ogółu społeczeństwa Rozwój gospodarki narodowej Konkurencyjność gospodarki (wewnętrzna i zewnętrzna) Walka z bezrobociem Walka z inflacją Równoważenie budżetu i bilansu płatniczego państwa
Rola państwa w gospodarce Główne instrumenty oddziaływania państwa na gospodarkę Ekonomiczne polityka monetarna (pieniężna) polityka fiskalna polityka kursu walutowego 2. Administracyjno-prawne 3. Perswazyjne
Mierniki aktywności państwa Udział budżetu państwa w podziale PKB Udział państwa we własności majątku produkcyjnego (czynników produkcji) Udział państwa w zatrudnieniu ogółem Udział produkcji sektora państwowego w produkcji krajowej Udział wydatków rządowych w wydatkach ogółem Ilość ustaw w Dzienniku Ustaw w danym roku Ilość artykułów o działaniach państwa w danym roku Ilość programów międzynarodowych
Szkoły myśli makroekonomicznej Szkoła klasyczna, neoklasyczna (liberalna, neoliberalna) W ramach paradygmatu szkoły: ekonomia neoklasyczna, monetaryzm, szkoła chicagowska, szkoła austriacka (rozwinięcie) Szkoła keynesowska W ramach paradygmatu szkoły: keynesizm, postkeynesizm, neokeynesizm Szkoła austriacka (in. szkoła wiedeńska, prakseologiczna; C. Menger, E. von Böhm-Bawerk, F. Hayek, L. von Mises, lata 70. XIX w., a także wiek XX) Opiera się na analizie marginalnej, przeciwna interwencjonizmowi Monetaryzm (M. Friedman, R. Lucas, lata 50. XX w.) Szkoła racjonalnych oczekiwań (John Muth, R. Lucas, T. Sangret, N. Wallace, lata 70. XX w.)
Sprzeczności między mikro i makroekonomią Sprzeczności te przejawiają się w tym, że te same rozwiązania mogą być korzystne z punktu widzenia mikroekonomicznego (przedsiębiorstwa) i jednocześnie niekorzystne z punktu widzenia makroekonomicznego. Np. ograniczanie zatrudnienia w przedsiębiorstwie może być dla niego korzystne ze względu na obniżkę kosztów działalności (kosztów osobowych). Zmniejszanie zatrudnienia jednocześnie powoduje wzrost bezrobocia, a to już jest zjawiskiem niekorzystnym z punktu widzenia makroekonomicznego