Wykorzystanie platformy ePUAP w wymianie informacji między jednostkami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skrócona instrukcja składania wniosków o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub bezpiecznego.
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH
Departament Informatyzacji MAiC
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Skrócona instrukcja składania wniosków o zmianę wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub.
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
PARTNER II System komunikacji oraz przygotowania beneficjentów i projektów finansowanych z Funduszy Strukturalnych w Województwie Śląskim Urząd.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Informatyzacja a prawo podatkowe
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Ministerstwo Sprawiedliwości
Społeczeństwo Informacyjne w województwie podlaskim Podsumowanie realizowanych projektów Nowe planowane projekty Nowe planowane projekty Białystok, 27.
Plan wdrażania systemu e-Obiegu MunSol
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Ministerstwo Finansów
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
Zakładane cele : Jednolity kanał udostępniania elektronicznych usług publicznych przez administrację publiczną (ESP) Platforma współkorzystania z wypracowanych.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
E - obywatel.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Skuteczny i przyjazny urząd kompletna informacja o kliencie w jednym miejscu, komunikacja za pomocą e-formularzy.
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
eDeklaracje – dla podatnika
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
SYSTEM OBSŁUGI UCZESTNIKÓW RYNKU ENERGII – WSPARCIE DZIAŁAŃ PRZEDSIĘBIORCÓW W KONTAKTACH Z PREZESEM URE Małgorzata Kozak Informatyka dla energetyki Poznań
PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH
Spotkanie informacyjne
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
Logowanie do platformy PEUP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja: e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość? Rafał Sowiński,
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Prezentacja funkcjonalności elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA) w kontekście Aplikacji Gabinetowych.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Co to jest e-PUAP  e-PUAP to Elektroniczna Platforma Administracji Publicznej – nowoczesny system komunikacji pomiędzy Obywatelem, Przedsiębiorcą a Urzędem.
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTAMI W POLITECHNICE GDAŃSKIEJ
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ)
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie platformy ePUAP w wymianie informacji między jednostkami Rzeszów, 28.11.2012r.

Plan spotkania 1. Rejestracja w portalu ePUAP (użytkownik). 2. Rejestracja i konfiguracja podmiotu. 3. Instalacja i publikacja usług na ePUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza). 4. Zasady wymiany korespondencji pomiędzy jednostkami. 5. Profil Zaufany – kto może z niego korzystać. 6. Oszczędności wynikające z wykorzystania ePUAP-u.

Co to jest ePUAP? 1/2 Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, dzięki któremu obywatele mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych – bezpłatnie udostępniać swoje usług w postaci elektronicznej. Ideą przyświecającą budowie ePUAP było stworzenie jednego, łatwo dostępnego i bezpiecznego elektronicznego kanału udostępniania usług publicznych; tak powstał portal www.epuap.gov.pl. Portal zapewnia sprawną komunikację pomiędzy: - Obywatelami a administracją, - Przedsiębiorcami a administracją, - Instytucjami administracji publicznej. źródło http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_OePUAP

Co to jest ePUAP? 2/2 ePUAP Projekt „Budowa elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP” był realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006, w ramach priorytetu 1: Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, działanie 1.5: Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line. Czas realizacji projektu styczeń 2006 – październik 2008. ePUAP2 Rozbudowa funkcjonalności platformy ePUAP oraz zwiększenie wachlarza usług świadczonych elektronicznie. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, priorytet 7 – społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji. Czas realizacji projektu to lata 2009-2013. źródło http://cpi.mac.gov.pl/portal/cpi/46/193/ePUAP2.html

Korzyści używania ePUAP 1/2 ePUAP dla obywateli - poszukując usługi, którą chcieliby zrealizować za pośrednictwem portalu ePUAP, korzystają z Katalogu Usług. Jest to narzędzie standaryzujące sposób prezentowania i opisywania usług administracji publicznej. Jego celem jest utrzymywanie spójnej listy usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz ich efektywne wyszukiwanie, nawigowanie, wertowanie i filtrowanie. ePUAP dla podmiotów publicznych - korzyścią dla podmiotów publicznych, wynikającą z wykorzystania portalu ePUAP, jest możliwość bezpłatnego udostępniania usług publicznych poprzez Internet, w tym Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP). Podmioty publiczne, korzystając z platformy, nie muszą budować własnych systemów, w celu umożliwienia obywatelowi kontaktu z instytucją i załatwienia sprawy urzędowej. W celu uporządkowania wzorów oraz formularzy dokumentów elektronicznych, stworzono Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów (CRD), czyli bazę skupiającą w jednym miejscu obowiązujące w administracji wzory i formularze. źródło http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_OePUAP

Korzyści używania ePUAP 2/2 Bardzo ważnym aspektem użytkowania platformy ePUAP jest możliwość wnoszenia przez obywatela pism podpisanych Profilem Zaufanym bez potrzeby wykorzystania podpisu kwalifikowanego. Ponadto jednostka publiczna oprócz ESP może publikować inne usługi zawierające formularze dedykowane do tych usług. Urząd obecnie posiada 12 usług publikowanych na ePUAP (http://rzeszow.uw.gov.pl/elektroniczna-skrzynka-podawcza.html) Obsługą konta podmiotu może zajmować się kilku użytkowników. ePUAP umożliwia integrację z systemami Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (PUW posiada oprogramowanie eDOK firmy COI). Archiwizacja dokumentów wymienianych poprzez ePUAP jest w gestii Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Użytkownik, Podmiot, Organizacja Użytkownik - jest to osoba korzystająca z funkcjonalności portalu ePUAP posiadająca unikalny login w skali całego systemu; Podmiot, organizacja – jest to konto w ramach, którego dany użytkownik posiada uprawnienia do wykonywania pewnych operacji.

Zasady wymiany korespondencji pomiędzy jednostkami Komunikacja Interesanta z PUW za pomocą ePUAP – UPP generowane przez ePUAP. UPP UPP 1. 2/2

Zasady wymiany korespondencji pomiędzy jednostkami Wysyłanie odpowiedzi z PUW do Interesanta UPD generowane przez ePUAP. UPD UPD

Przekazanie głosu Panu Tomaszowi Dudkowi - rejestracja w portalu ePUAP (użytkownik). - rejestracja i konfiguracja podmiotu. - instalacja i publikacja usług na ePUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza).

4. Profil Zaufany 1/5 Co to jest profil zaufany? Kto go może stosować? W jaki sposób można go otrzymać? Gdzie są punkty?

4. Profil Zaufany 2/5 Ustawa  informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Art. 3.14) profil zaufany ePUAP - zestaw informacji identyfikujących i opisujących podmiot lub osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP, który został w wiarygodny sposób potwierdzony przez organ podmiotu określonego w art. 2; UWAGA Art. 2. określa między innymi jakie jednostki są „podmiotami publicznymi” i mogą być organem potwierdzającym profil zaufany. źródło materiały CPI

4. Profil Zaufany 3/5 Art. 3.15) podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP - podpis złożony przez użytkownika konta ePUAP, do którego zostały dołączone informacje identyfikujące zawarte w profilu zaufanym ePUAP, a także: a) jednoznacznie wskazujący profil zaufany ePUAP osoby, która wykonała podpis, b) zawierający czas wykonania podpisu, c) jednoznacznie identyfikujący konto ePUAP osoby, która wykonała podpis, d) autoryzowany przez użytkownika konta ePUAP, e) potwierdzony i chroniony podpisem systemowym ePUAP;

Potwierdzony certyfikatem Potwierdzony profilem 4. Profil Zaufany 4/5 Bezpieczny podpis elektroniczny - rodzaje Potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym (2001r.) Potwierdzony profilem zaufanym ePUAP (17.06.2010r.) źródło materiały CPI

4. Profil Zaufany 5/5 Podpis elektroniczny - porównanie Potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym Potwierdzony Profilem Zaufanym ePUAP Odpłatny i drogi (cena najprostszego zestawu na okres 1 roku - ok. 360 zł.) Darmowy Brak bezpośredniego powiązania z cechami osobowymi osoby podpisującej (podpis niekwalifikowany) Jednoznacznie identyfikuje osobę podpisującą (dane identyfikacyjne i osobowe) Wymaga używania specjalistycznego sprzętu i oprogramowania (karty kryptograficznej, czytnika kart, oprogramowanie do obsługi karty) Wymaga tylko dostępy do Internetu źródło materiały CPI

4. Profil Zaufany – zakładanie profili I sposób Obywatel Założenie konta użytkownika na epuap.gov.pl Wypełnienie elektronicznego wniosku o nadanie profilu zaufanego Wysłanie wniosku Użytkownik posiada konto ePUAP i sam wysyła wniosek elektroniczny o pz Osoba potwierdzająca – w punkcie potwierdzającym Uwierzytelnienie wnioskującego na podstawie dokumentu tożsamości Wyszukanie elektronicznego wniosku Weryfikacja danych osobowych Wydruk i podpisanie formularza z danymi przez obie strony Utworzenie profilu zaufanego źródło materiały CPI

4. Profil Zaufany – zakładanie profili II sposób Obywatel Składa wniosek papierowy o utworzenie profilu w jego imieniu Przedkłada dokument tożsamości Użytkownik posiada konto ePUAP, składa wniosek papierowy o pz Osoba potwierdzająca Uwierzytelnia wnioskującego na podstawie dokumentu tożsamości Weryfikuje dane z wniosku z dokumentem tożsamości Wypełnia wniosek elektroniczny w imieniu petenta Drukuje i podpisuje formularz – podpis składa też petent Tworzy profilu zaufanego źródło materiały CPI

4. Profil Zaufany – zakładanie profili III sposób Obywatel Użytkownik posiada konto ePUAP oraz podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym Zakłada konto użytkownika na epuap.gov.pl Wypełnia elektroniczny wniosek o nadanie Profilu Zaufanego Podpisuje wniosek własnym podpisem kwalifikowanym Tworzy Profil Zaufany Osoba potwierdzająca – nie uczestniczy!!! SAMOZAUFANIE źródło materiały CPI

Poprawa jakości danych w ePUAP Wytyczne dotyczące poprawy danych w systemie REGON Pismo z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informatyzacja dla obywateli – założenia 1/2 źródło http://mac.gov.pl/dzialania/informatyzacja-dla-obywateli-zalozenia-do-ustawy-przyjete-przez-rzad/

Informatyzacja dla obywateli – założenia 1/2 Rada Ministrów przyjęła we wtorek 27 bm. założenia zmian w ustawie o informatyzacji usług publicznych i innych ustaw. Mają one ułatwić kontakty obywateli z urzędami. E-usług ma być więcej, procedury – mają być szybsze. Wszyscy mamy oszczędzić czas i pieniądze – jeśli rzadziej trzeba będzie osobiście stawiać w urzędzie. Ta ustawa likwiduje bariery prawne dla e-usług. Skoro założenia są przyjęte, szkic projektu powinien być gotowy przed Bożym Narodzeniem, tak by po konsultacjach w lutym-marcu trafił do Sejmu – powiedział dziennikarzom szef MAC Michał Boni. źródło http://mac.gov.pl/dzialania/informatyzacja-dla-obywateli-zalozenia-do-ustawy-przyjete-przez-rzad/

Plany zmian w przepisach Informatyzacja dla obywateli Ważne założenia: Nałoży na urzędy obowiązek posługiwania się elektroniczną skrzynką podawczą, spełniającą określone standardy (- dziś bywają skrzynki podawcze, które odrzucają pisma – zauważył Boni), Zobowiąże je też do zgłaszania wzorów dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium, a także opisów usług możliwych do zrealizowania przy wykorzystaniu tych wzorów oraz formularzy elektronicznych, Rozszerzy sieć punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP (na placówki Poczty Polskiej i banki). Profil zaufany jest bezpłatną formą uwierzytelnienia się obywatela w kontaktach z administracją

Weryfikacja dokumentów 1/2

Weryfikacja dokumentów 1/2

Licznik oszczędności EZD 1/2

Licznik oszczędności EZD 2/2

Paweł Jaworski Informatyk Wojewódzki Wydział Organizacyjno - Administracyjny Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie ul. Grunwaldzka 15 35-959 Rzeszów tel. (17) 867 19 25 fax (17) 867 19 66 tel. kom. 605046511 informatyk@rzeszow.uw.gov.pl