Elementy otoczenia społeczno demograficznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
Istota i przesłanki badań marketingowych
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Elementy otoczenia społeczno - demograficznego
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
P O P Y T , P O D A Ż.
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
Autor: mgr Tomasz Napierała Promotor: prof. dr hab. Maria Kuchlewska
Wprowadzenie do mikroekonomii
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Funkcjonowanie rynku pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
1.
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE
Produkt przedsiębiorstwa
Zmiany demograficzne w Polsce
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
POPYT TURYSYTCZNY. Jest to suma dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Wprowadzenie teoretyczne
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Polityka gospodarcza Wprowadzenie.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
mgr Małgorzata J. Januszewska
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Elementy otoczenia społeczno demograficznego Kielar Daniel 39785 Porębny Mateusz 39797 Rusznica Szymon 40178

Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa turystycznego: to podstawowe źródło informacji które PT: wykorzystuje w procesach decyzyjnych dzięki niemu jest możliwe wyznaczenie warunków realizacji postawionych celów przez PT oraz weryfikacja przyjętych zadań . umożliwia analizę otoczenia pozwala na właściwą alokację będących w dyspozycji PT zasobów rzeczowych, finansowych i ludzkich.

Znaczenie i rola otoczenia społeczno-demograficznego w procesie tworzenia usług turystycznych wynika z ich bezpośredniego oddziaływania na takie elementy jak: wielkość i struktura popytu rodzaj i charakter potrzeb preferencje skłonność do podróżowania i motywy ich podejmowania

- zmiany w etnicznej społeczeństwa Czynniki demograficzne mają duży wpływ na działalność przedsiębiorstwa turystycznego: - ogólnoświatowa eksplozja demograficzna (nie dotyczy państw o dobrze rozwiniętej gospodarce rynkowej) - zmiany w strukturze wiekowej społeczeństwa (starzenie społeczeństwa, średnia długość życia wzrasta ) - zmiany w etnicznej społeczeństwa zmiany poziomu wykształcenia ludności (wzrost poziomu wykształcenia ludności) wielkość dochodów zmiany kształtu gospodarstw domowych i ich wielkości (oboje rodziców pracuję, mniejsza dzietność) migracje i przestrzenne rozmieszczenie ludności (ucieczka ludzi z terenów wiejskich itp.)

Badania demograficzne są szczególnie ważne, gdyż człowiek jest zarówno producentem jak i konsumentem dóbr. Dzięki takim badaniom łatwiejsze jest prognozowanie wydarzeń na rynku i tym samym można lepiej podejmować różnorodne decyzję o charakterze strategicznym.

Obserwacja otoczenia demograficznego pozwala na wyszczególnienie pewnych punktów istotnych dla branży turystycznej: Ważnym składnikiem otoczenia demograficznego są też jego zmiany, np.: okresowe wyże lub niże demograficzne, migracje ludności, odchodzenie od wielopokoleniowego modelu rodziny, wzrost zatrudnienia kobiet, wydłużenie się czasu trwania życia, wzrost udziału wykształconej populacji, itp. Zmiany te stwarzają przedsiębiorstwom szansę podjęcia nowej, może bardziej opłacalnej działalności, nastawionej na obsługę nowych segmentów rynku. Na przykład starzenie się populacji stwarza możliwości dla działalności przedsiębiorstw turystycznych nastawionych na turystykę zdrowotną, agroturystykę czy tez turystykę pielgrzymkowo – religijną.

Zmiany zachodzące w gospodarstwach domowych (oboje rodziców pracuje, mniejsza liczba dzieci itp.) mające wpływ na kształt turystyki: - zwiększenie dochodów rodziny; potrzeba odpoczynku; potrzeba rekreacji i regeneracji sił utraconych w procesie pracy; potrzeba odmiany; potrzeba silnych wrażeń; potrzeba przygody i edukacji;

Trendy współczesnych zachowań społecznych: zmiany nawyków żywieniowych (zdrowe odżywianie) aktywne formy wypoczynku dbałość o własną kondycję powrót do natury propagowanie zachowań proekologicznych

Badania demograficzne poprzez różnego rodzaju prognozy, dostarczają danych, dotyczących między innymi tego jak będzie kształtować się społeczeństwo przez najbliższe lata. Takie dane pozwalają na podejmowanie długofalowych decyzji. Podmiotami korzystającymi z takich danych są miedzy innymi: rządy, instytucje społeczne, gospodarcze, przedsiębiorstwa.

Prognoza GUS na lata 1996-2020: Kontynuacja rozwoju gospodarczego Stabilizacja polityczna Postęp społeczno cywilizacyjny Wzrost liczby dzietności, jednakże do co najmniej 2024 roku nie przewiduję się wzrostu do poziomu prostej zastępowalności pokoleń Stopniowy wzrost średniej długości życia, w roku 2020 ma to być 72lata dla mężczyzn i 78,5 lat dla kobiet Wzrost liczby ludności o ponad 2mln (2020) Ciągłe zmniejszanie się udziału mieszkańców wsi w ogólnej liczbie ludności Pogłębienie się starzenia społeczeństwa polskiego.

Zmiany społeczno demograficzne zachodzące w kraju, maja istotny wpływ na kształt branży turystycznej w Polsce (zmniejszanie liczby godzin pracy, przy wzroście dochodu narodowego brutto na jednego mieszkańca), jednakże czynniki społeczno demograficzne nie są jedynymi kształtującymi branżę turystyczną. Poznanie szeregu procesów zachodzących wśród ludności jest jedynie wyznacznikiem pozwalającym na kształtowanie strategii danego przedsiębiorstwa.

Dziękujemy za uwagę!

Bibliografia: - A. Rapacz (red.), „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej”, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wroław 2001,