T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie Metodologia Rapid Re a inne techniki zarządzania Przegląd metodologii Rapid Re. Etap „Przygotowanie” - ogólnie. Etapy „Identyfikacja”, „Tworzenie wizji” - ogólnie. Etapy „Projekt rozwiązania”, „Transformacja” - ogólnie Klasyfikacja technik zarządzania. Zestawienie technik zarządzania stosowanych w metodologii Rapid Re. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Metodologia Rapid Re a inne techniki zarządzania. W metodologii Rapid Re znalazły zastosowanie wiele znanych powszechnie technik zarządzania: - istniejące techniki (np.. Modelowanie procesów, pomiar efektywności, ... ) umożliwiają uzyskiwanie efektów, aczkolwiek nie stanowią końca procesu usprawniania. - nie ma potrzeby wynajdowania nowych technik, gdy już istnieje wystarczająca ich liczba, sprawdzonych i zaakceptowanych przez menedżerów i teoretyków. - w metodologii Rapid Re we właściwy sposób zostały dobrane i wykorzystane techniki, które pozwalają na zebranie i analizę informacji, koniecznej dla dokonania radykalnej zmiany, tworzącej wartość dodaną procesów, - dokonany „dobór” pozwala na swobodny przepływ informacji między zadaniami i etapami metodologii, - efekt tak powstałej metodologii jest większy, niż suma efektów, osiągniętych przez stosowanie każdej z technik z osobna. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Przegląd metodologii Rapid Re. Na metodologię Rapid Re składa się pięć etapów, podzielonych na 54 zadania. 1. Przygotowanie 2. Identyfikacja 3. Tworzenie wizji Veni Vidi 4A. Projekt - 4B. Projekt - aspekt techniczny aspekt społeczny Vinci ( G.J. Caesar) 5. Transformacja Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Etap „Przygotowanie” - ogólnie. Przygotowanie: w tym etapie tworzy się podstawy merytoryczne i organizacyjne dla reengineeringu. - role: inicjator, zarząd, leader zmian, zespoły reengineeringu, mentor, doradca. - działania: = zarząd firmy uzgadnia cele (podstawę reengineeringu), = określa się związek pomiędzy celami firmy a wynikami usprawnianego procesu, = tworzy się: harmonogram działań, dopuszczalne koszty, ryzyko i zakres podejmowanych działań, = wybiera się członków zespołu (ów) reengineeringu., = szkoli się zarząd i członków zespołu reengineeringu., = przygotowuje się wstępny plan działań. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Etapy: „Identyfikacja” i „Tworzenie wizji” - ogólnie. Zostanie dokonane rozpoznanie procesowe firmy. Działania: = stworzenie modelu firmy, który opiera się na kliencie, = zidentyfikowanie procesów strategicznych, które wnoszą wartość dodaną, = określenie organizacji, zasobów i wielkości procesów, = wybór procesów do usprawniania (wg zasady W. Pareto). - Tworzenie wizji: Poszukiwane są możliwości wprowadzenia „stosownych” zmian. = tworzenie opcji przebiegów wybranych procesów, = formułowanie wizji radykalnej zmiany i jej następstw. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Etapy: „Projekt rozwiązania”, „Tworzenie wizji”. to szczegółowa dokumentacja, umożliwiająca wdrożenie wizji w firmie. Etap podzielono na dwie, równolegle wykonywane części projektu, zwane aspektami”: = aspekt techniczny: pozwoli na wdrożenie sformułowanej wyżej wizji, = aspekt społeczny: zawiera opis nowej organizacji pracy, sposób wykorzystania personelu, ... - Transformacja: to wdrożenie projektów w firmie. Zwykle stosuje się dwa typy wdrożeń: = pilotażowe, gdzie w małej skali sprawdza się projekt i następstwa, = pełne. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Klasyfikacja technik zarządzania stosowanych w Rapid Re. Podstawę klasyfikacji stanowi stopień sformalizowania rozpatrywanej techniki. Wyróżnia się trzy klasy technik: - stosowane niezależnie, oparte na formalnej procedurze (jasno określonej sekwencji działań, która prowadzi do wymiernych efektów). Przykład: modelowanie procesów, benchmarking, ... - kombinacja kilku technik proceduralnych pod jedną nazwą. Przykład: zarządzanie projektami, restrukturyzacja, ... - nie wykorzystujące żadnych formalnych procedur. Przykład: motywacja, ... Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Zestawienie technik zarządzania, wykorzystywanych w metodologii Rapid Re. Lp. Stosowane techniki Etapy reengineeringu 1. 2. 3. 4A. 4B. 5. 1. Zarządzanie projektem x x x x x x 2. Zarządzanie zmianą x x x x x x 3. Wspomaganie działania x x x x x x 4. Poszukiwanie celów x 5. Budowanie zespołu x x x 6. Motywowanie x 7. Tworzenie modelu klientów x 8. Miary oceny x x x 9. Analiza cyklu wykonania x x 10. Tworzenie modelu procesu x x 11. Analiza wartości dodanej tworzonej przez proces x x Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Zestawienie technik zarządzania, wykorzystywanych w metodologii Rapid Re - c.d. Lp. Stosowane techniki Etapy reengineeringu 1. 2. 3. 4A. 4B. 5. 12. Programy integracji z dostawcami x 13. Analiza przebiegu pracy x x x 14. Mapy organizacji x x 15. Analiza ABC x x 16. Benchmarking x 17. Tworzenie wizji x 18. Zarządzanie informacją x x 19. Strategiczna automatyzacja x 20. Przekazywanie uprawnień x 21. Macierze kompetencji x x 22. Autonomiczne grupy pracownicze x Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Zestawienie technik zarządzania, wykorzystywanych w metodologii Rapid Re - c.d. Lp. Stosowane techniki Etapy reengineeringu 1. 2. 3. 4A. 4B. 5. 23. Restrukturyzacja x 24. Broadbanding x 25. Systemy płac i nagród x 26. Systematyczne doskonalenie x Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Pytania kontrolne do tematu 10. 1. Wyjaśnij relacje pomiędzy znanymi technikami zarządzania, skoncentrowanymi na funkcjach i procesach, które zapewniają usprawnienia fragmentaryczne a metodologią Rapid Re, ułatwiającą dokonanie radykalnych zmian w firmie. 2. Określ ogólnie pięć etapów metodologii Rapid Re i przedstaw podstawowe działania wykonywane w każdym z nich. 3. Przedstaw klasy technik zarządzania wykorzystywanych w metodologii Rapid Re. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki