Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

T. 25 Więcej o wartości dodanej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "T. 25 Więcej o wartości dodanej"— Zapis prezentacji:

1 T. 25 Więcej o wartości dodanej
Cele firmy a wartość dodana. Mierzenie wyniku - kluczowym czynnikiem sukcesu. Wartość dodana W. Przykład 1 - model procesu „Realizuj zamówienie”. Przykład 1 - cele procesu, kryteria. Przykład 1 - główne działania, klasyfikacja. Przykład 2 - ocena ilościowa procesu wg czasów działania (przepustowość). Mierniki cząstkowe a system mierzenia wyników działania. Konstruowanie systemu mierzenia wyników działania. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

2 Cele firmy a wartość dodana.
Celem firmy jest realizacja celów statycznych i dynamicznych. - Cele statyczne: = wysoka efektywność czyli zagwarantowanie pełnej satysfakcji i zadowolenia klientom. = wysoka wydajność czyli działanie przy minimum kosztów, braków, czasu i przy założonej jakości. - Cel dynamiczny: = wysoka elastyczność czyli efektywna i skuteczna reakcja na zmieniające się potrzeby rynku. Efektywność: wykonywanie właściwych rzeczy. Wydajność: właściwe ich wykonywanie. Przypadek idealny: wykonywać właściwe rzeczy we właściwy sposób. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

3 Mierzenie wyników - klucz do efektywności, wydajności i elastyczności.
Wyniki działania firmy winny być mierzone ! - Cele firmy - podstawą pomiaru; cele muszą być „zorientowane na wynik”. - Cele procesów - składowe celów firmy. Aby zmierzyć wynik działania, ustala się: - kryteria oceny stopnia realizacji celu, - miary i procedury mierzenia, - częstotliwość pomiarów, - dokładność pomiarów. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

4 Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Wartość dodana W. W1. PRODUKT ... Wartość ... Wartość dla klienta W = W . Działania D1 D2 Dn Rys Narastanie „wartości dla klienta” W. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

5 Przykład 1 - model procesu „Realizuj zamówienie”
Nowe zamówienie (We/B) Potwierdzenie kredytu (B) Wysyłka (Wy) Zmiana zam. Dokumenty dot. produkcji (B) (We/B) Czy wysłano w całości Zaksięgo- wane Wstępnie przetworzone Skomple- towane Zapako- wane Wysłane T N Naliczona należność Korekta zamówienia Lista produktów do pobrania (Wy/We) Całkowicie przetworzone Faktura (Wy) Rys Model procesu „Realizuj zamówienie” na poziomie stanów. B - baza danych Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

6 Przykład 1 - cele procesu, kryteria.
- Cele procesu: dokładnie i szybko skompletować, zapakować i wysłać zamówione przez klienta towary. - Kryteria (krytyczne czynniki sukcesu): = dokładność: wysłanie odpowiedniej liczby odpowiednich towarów pod odpowiedni adres. = Szybkość: klient otrzymuje przesyłkę w odpowiednim czasie. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

7 Przykład 1 - główne działania.
Zmiana stanu Działania Wartość dodana Zaksięgowane Zidentyfikuj klienta - dodaj jeśli nowy. Zidentyfikuj sprzedawcę - znajdź % prowizji Nadaj numer zamówieniu. Jeśli jest to zmiana zamówienia - skoryguj. + Zaksięgowane do Sprawdź kredyt. Wstępnie Jeśli to konieczne określ dodatkowe przetworzone. warunki (np..: gotówka). Sprawdź stan zapasów - dokonaj alokacji jeśli to konieczne. Stwórz listę towarów do pobrania. Ustal datę wysyłki + Ustal harmonogram pracy magazynu + Wstępnie Odbierz odpowiednie towary - skompletuj. przetworzone do Zaznacz co zostało pobrane. + Skompletowane Uaktualnij stany zapasów. Sprawdź zamówienie - przygotuj zamówienie na produkty. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

8 Przykład 1 - główne działania c.d.
Zmiana stanu Działania Wartość dodana Skompletowane Sprawdź zamówienie. do Przygotuj dokumenty wysyłkowe. Zapakowane Zapakuj Zapakowane Określ sposób wysyłki. do Określ wielkość opłaty. Wysłane Skonsoliduj. Wyślij Wysłane do Przygotuj fakturę. + naliczona Wyślij fakturę należność. 24 działania 8 działań Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

9 Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Przykład 2. Ocena ilościowa procesu według czasów działania (przepustowość) Proces: Zlecenie zakupu. Lp Czynność Czas Czas wykonania oczekiwania 1. Wypełnienie formularza zlecenia zakupu 10 min. 2. Przekazanie formularza dzień 3. Podpisanie formularza. 1 min. 4. Przekazanie formularza do kontroli finansowej. 1 dzień 5. Zapis w rejestrze wydatków i podpisanie zlecenia.3 min. 6 Odesłanie zlecenia do zaopatrzenia dzień. 7. Analiza zlecenia przez kupującego. 5 min. 8. Wysłanie zamówienia przez kupującego do dostawcy dzień. 19 min. 4 dni Przepustowość = 19 min./ 1932 min.*100 = 1% Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

10 Mierniki cząstkowe a system mierzenia wyników działania.
- Koszty. Cel usprawnienia: zmniejszenie kosztów o Cpk(%). = Stary proces (przed usprawnieniem) miał koszty Ks = Nowy proces (po usprawnieniu) ma koszty Kn. = Uzysk kosztów wynosi: Ku = Ks - Kn (1) Oczywiście: K = Kn/Ks <1 (2) przy czym: Ks = Kn + Ku (3) Zatem: Cpk = Ku/Ks. (4). - Braki: Cel usprawnienia: zmniejszenie liczby reklamacji o Rpb (%). Ujęcie j.w. Cele usprawnień mogą też dotyczyć: Finansów (zyskowność, udział w rynku, stopa zwrotu inwestycji, ...), zagadnień wewnętrznych firmy(rotacja zapasów, wykorzystanie powierzchni, wykorzystanie potencjału pracy, ...itp.), rozwoju itd.. Powstaje pytanie: jak utworzyć uogólniony system mierzenia wyników firmy? Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

11 Konstruowanie systemu mierzenia wyników działania - [27]
Wyniki należy mierzyć za pomocą zrównoważonej karty (balanced scorecard). Karta wyników, zawierająca od 15 do 20 różnych mierników, podzielona jest na cztery kategorie: - Zagadnienia finansowe: poziom zyskowności, przepływ gotówki, udział w rynku, stopa zwrotu inwestycji, ... - Zagadnienia dotyczące klientów: stopień zadowolenia klientów, sposób realizacji dostaw, zatrzymanie klienta, ... - Zagadnienia wewnętrzne: rotacja zapasów, wykorzystanie powierzchni użytkowej, wykorzystanie pracomocy, ... - Innowacje i nauka: tempo postępu, liczba realizowanych projektów, ... Doboru podstawowych mierników z poszczególnych kategorii dokonuje Zarząd, poprzez: - ustalanie celów, kryteriów i miar, - zabezpieczenia środków dla ich realizacji, - nadzór nad realizacją. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

12 Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Pytania kontrolne. 1. Podaj podstawowe cele statyczne i dynamiczne firmy. 2. Wyjaśnij dlaczego mierzenie wyników działania jest kluczem do usprawnień. 3. Określ pojęcie przepustowości procesu. 4. Wyjaśnij, co to jest „wąskie gardło” i jak ono wpływa na przebieg procesu. 5. Przedstaw sposób wykazywania stopnia realizacji celu procesu np.. „Zmniejszenie kosztów działania o Cpk(%). Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki


Pobierz ppt "T. 25 Więcej o wartości dodanej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google