Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Dojrzałość szkolna.
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
„Sześciolatek w szkole”
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Już za sześć miesięcy po raz pierwszy do klas pierwszych pójdą Państwa dzieci. To będzie wyjątkowy rok, bo naukę rozpoczną siedmiolatki i sześciolatki.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Moje dziecko idzie do szkoły
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
SP 6 GOTOWOŚĆ SZKOLNA Pedagog szkolny Patela M. Wnuk R.
Witamy sześciolatki w naszej szkole. Informacja o przygotowaniu szkoły na przyjęcie dzieci sześcioletnich.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
Spełnianie obowiązku szkolnego
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Gotowość szkolna dziecka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Gotowość szkolna dziecka
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
„Sześciolatek w szkole”
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego

Ustawa sześciolatkowa W dniu 14 listopada 2013 r. weszła w życie tzw. ustawa sześciolatkowa. Zawarte w niej rozwiązania wprowadzają regulacje dotyczące obejmowania obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. Datą wprowadzenia obowiązku szkolnego dla 6-latków pozostaje 1 września 2014 r. Od 1 września 2014 r. klasy pierwsze będą liczyły do 25 uczniów. Rozwiązanie to ma docelowo dotyczyć klas I-III (we wrześniu 2014 r. - klasy pierwsze, we wrześniu 2015 r. - klasy pierwsze i drugie, od września 2016 r. - klasy I-III). Przepis wchodzi w życie 1 września 2014 r. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 - w szkołach podstawowych, w których utworzony będzie więcej niż jeden oddział klasy pierwszej, dzieci będą dobierane do poszczególnych oddziałów klasy I według wieku, począwszy od najmłodszych.

Od 1 września 2014 r.: obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 7-letnie rocznik 2007 oraz dzieci 6-letnie, urodzone w okresie 1 stycznia - 30 czerwca 2008 r.; spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców) Od 1 września 2015 r.: obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie, urodzone w okresie 1 lipca - 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (6-latki).

Podręcznik dla uczniów I klas Szkoła podstawowa nieodpłatnie wypożycza uczniom klas I-III podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej obejmujące edukację polonistyczną, matematyczną, społeczną i przyrodniczą. Podręczniki będą własnością szkoły . Przygotowany podręcznik służyć będzie trzem kolejnym rocznikom uczniów.

GOTOWOŚĆ (DOJRZAŁOŚĆ) SZKOLNA oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym.

Gotowość szkolna zależy od: czynników biologicznych np. stanu zdrowia, rozwoju dziecka, w tym dojrzałości jego układu nerwowego własnej aktywności dziecka, w tym osobistych doświadczeń życiowych zbieranych od najwcześniejszych okresów życia czynników społecznych (wpływ rodziny, przedszkola, innych instytucji)

Obszary gotowości szkolnej: • umiejętności społeczne • samodzielność • umiejętności szkolne (przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki) • kompetencje poznawcze • sprawność ruchowa

Umiejętności społeczne Dziecko potrafi: sprzątać zabawki i pomoce, dbać o swoje rzeczy, zapamiętać i stosować zasady bezpiecznego zachowania w grupie, uwzględniać prawa innych – np. czekać na swoją kolej, • unikać sytuacji konfliktowych, • radzić sobie w pokojowy sposób, nie reagować agresją, • w sytuacji konfliktu wykazywać dojrzałość - nie obwinia innych, nie skarży bez powodu, nie obraża się, nie odwraca, nie odchodzi

Umiejętności społeczne kontrolować emocje – rzadko wybucha płaczem, złością, • wykonywać polecenia skierowane do całej grupy, nie sprzeciwiać się, • wypowiadać się z sposób zrozumiały dla innych – dzieci i dorosłych, zapraszać rówieśników do rozmów i zabaw, pomagać innym dzieciom, pocieszać je w razie potrzeby, współodczuwać - rozpoznawać i nazywać uczucia innych ludzi, • stawać w obronie innych dzieci, • mówić o ważnych dla siebie sprawach, • okazywać radość z osiągniętego sukcesu, zadawać pytania, prosić o dodatkowe wyjaśnienia i informacje,

Samodzielność Dziecko potrafi: sprawnie się ubrać – zapinać guziki, suwaki, wiązać sznurowadła, zapamiętać i wykonać polecenie, podejmować próby poradzenia sobie z trudnością, nie zrażać się niepowodzeniami, • przejawiać inicjatywę, wypróbowywać różne sposoby działania kończyć swoją pracę – jest zainteresowane wynikiem,

Samodzielność • dążyć do jak najlepszego wykonania pracy, poprawiać ją • samodzielnie wykonać zadania odpowiednio do swoich możliwości – nie prosi stale dorosłych o pomoc w drobnych sprawach • być twórcze – nie ograniczać się tylko do naśladowania zachowań i prac innych dzieci • radzić sobie w sytuacjach zadaniowych i społecznych bez pomocy dorosłych – nie stara się wciąż przebywać blisko rodziców i nauczycieli • nie unikać sytuacji i zadań wymagających samodzielności

Kompetencje poznawcze Dziecko potrafi: • wyjaśniać obserwowane zjawiska, • przewidywać konsekwencje zdarzeń, • definiować nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii, • rozwiązywać zagadki matematyczne, grać w gry wymagające liczenia, • umieścić nowy obiekt w ułożonym szeregu, • ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową, • trafnie opowiedzieć, co wie i umie, • wykazać się wiedzą wykraczającą poza bezpośrednie doświadczenie.

Umiejętności szkolne Dziecko potrafi: • odróżniać kierunki lewo – prawo • wskazywać kierunki na kartce np. prawo – lewo, góra – dół • rozumieć pojęcia związane z przestrzenią np. nad, pod, za, obok • w opowiadaniu ujmować związki przyczynowo – skutkowe • słuchać uważnie, skupiać uwagę na wykonywanej czynności

Umiejętności szkolne powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny • wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska • porównać obrazki różniące się kilkoma szczegółami • układać układanki według wzoru, puzzle • odwzorować szlaczki i proste figury geometryczne

Umiejętności szkolne • odliczać na konkretach, dodawać i odejmować w zakresie 10 • wymienić i stosować liczebniki porządkowe • dzielić zdanie na wyrazy • dzielić wyrazy na sylaby i łączyć sylaby w wyraz • dokonywać analizy i syntezy fonemowej

Sprawność motoryczna Dziecko potrafi: • wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i ruchowe – lubi aktywność sportową • wykonywać prace manualne – wycinać, lepić z plasteliny, wyklejać, itp. • łapać i rzucać piłkę • jeździć na rowerze, wspinać się na drabinki • przechodzić po równoważni • budować z drobnych klocków • prawidłowo trzymać ołówek

Przyczyny braku gotowości szkolnej: • choroby, wady narządów zmysłów (wzroku, słuchu), zaburzenia i deficyty rozwojowe (opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, zaburzenia funkcji intelektualnych i percepcyjnych), zaburzenia emocjonalne • brak stymulacji w środowisku rodzinnym • nadopiekuńczość rodziców

Jak sprawdzić gotowość szkolną? Ocena dokonywana przez nauczyciela. Diagnoza w poradni psychologiczno - pedagogicznej.

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? Wykonać przesiewowe badania wzroku , słuchu, mowy lub korygować istniejące wady. 2. Wspierać naturalną w tym wieku u dziecka ciekawość do poznawania nowych wiadomości oraz uczenia się nowych umiejętności.

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 3. Wzmacniać dojrzałość emocjonalno – społeczną dziecka: • uczyć radzenia sobie z porażkami, • zachęcać do wytrwałego dążenia do celu pomimo trudności, a także do kończenia rozpoczętej czynności • wzmacniać wiarę we własne możliwości • uczyć wyrażania emocji • zachęcać do inicjatywy i samodzielności; ale i do współdziałania

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 4. Kształtować umiejętność słuchania osoby dorosłej, rozumienia i zapamiętywania poleceń (także skierowanych do całej grupy) i wykonywania ich pomimo trudności

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 5. Wzmacniać kompetencje poznawcze oraz kształtować gotowość do nauki czytania, pisania i matematyki poprzez: • wspomaganie rozwoju mowy • kształtowanie pojęcia liczby i operowania liczbami • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej • ćwiczenie sprawności manualnej, w tym grafomotorycznej

Skutki niewłaściwej oceny gotowości szkolnej dziecka • niewykorzystanie potencjału dziecka, zbyt niski poziom wymagań w stosunku do możliwości, brak wyzwań, nuda – w efekcie spadek motywacji do nauki • zbyt wysokie wymagania w stosunku do możliwości dziecka – skutkujące trudnościami w nauce, zaburzeniami motywacji lub zaburzeniami emocjonalnymi

SZEŚCIOLATEK W SZKOLE 1. Odpowiednia przestrzeń – dostosowanie sal lekcyjnych i pomieszczeń szkolnych do potrzeb młodszych dzieci. 2. Nowe rozwiązania organizacyjne – pomoc nauczyciela, opieka świetlicowa. 3. Nauka poprzez zabawę, z wykorzystaniem wielozmysłowej stymulacji, ocenianie opisowe.

Szkoła Podstawowa

Świetlica

Kuchnia

Gabinet Dyrektora

Biblioteka

Pracownia komputerowa

Pracownia komputerowa

Pracownia językowa

Pracownia językowa

Pracownia językowa

Sala Gimnastyczna

Korytarze

Korytarze

Sala Lekcyjna klas I

Sala lekcyjna

Sala lekcyjna

Sala lekcyjna

Sala lekcyjna

Sala lekcyjna

Sala lekcyjna

Zespól Szkolno-Gimnazjalny w Jazowsku Dziękuję za uwagę. Zespól Szkolno-Gimnazjalny w Jazowsku mgr Danuta Czajka Bibliografia: www.kuratorium.krakow.pl www.men.gov.pl www.ibe.edu.pl/pl/sześciolatki