Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego
Ustawa sześciolatkowa W dniu 14 listopada 2013 r. weszła w życie tzw. ustawa sześciolatkowa. Zawarte w niej rozwiązania wprowadzają regulacje dotyczące obejmowania obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. Datą wprowadzenia obowiązku szkolnego dla 6-latków pozostaje 1 września 2014 r. Od 1 września 2014 r. klasy pierwsze będą liczyły do 25 uczniów. Rozwiązanie to ma docelowo dotyczyć klas I-III (we wrześniu 2014 r. - klasy pierwsze, we wrześniu 2015 r. - klasy pierwsze i drugie, od września 2016 r. - klasy I-III). Przepis wchodzi w życie 1 września 2014 r. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 - w szkołach podstawowych, w których utworzony będzie więcej niż jeden oddział klasy pierwszej, dzieci będą dobierane do poszczególnych oddziałów klasy I według wieku, począwszy od najmłodszych.
Od 1 września 2014 r.: obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 7-letnie rocznik 2007 oraz dzieci 6-letnie, urodzone w okresie 1 stycznia - 30 czerwca 2008 r.; spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców) Od 1 września 2015 r.: obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie, urodzone w okresie 1 lipca - 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (6-latki).
Podręcznik dla uczniów I klas Szkoła podstawowa nieodpłatnie wypożycza uczniom klas I-III podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej obejmujące edukację polonistyczną, matematyczną, społeczną i przyrodniczą. Podręczniki będą własnością szkoły . Przygotowany podręcznik służyć będzie trzem kolejnym rocznikom uczniów.
GOTOWOŚĆ (DOJRZAŁOŚĆ) SZKOLNA oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym.
Gotowość szkolna zależy od: czynników biologicznych np. stanu zdrowia, rozwoju dziecka, w tym dojrzałości jego układu nerwowego własnej aktywności dziecka, w tym osobistych doświadczeń życiowych zbieranych od najwcześniejszych okresów życia czynników społecznych (wpływ rodziny, przedszkola, innych instytucji)
Obszary gotowości szkolnej: • umiejętności społeczne • samodzielność • umiejętności szkolne (przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki) • kompetencje poznawcze • sprawność ruchowa
Umiejętności społeczne Dziecko potrafi: sprzątać zabawki i pomoce, dbać o swoje rzeczy, zapamiętać i stosować zasady bezpiecznego zachowania w grupie, uwzględniać prawa innych – np. czekać na swoją kolej, • unikać sytuacji konfliktowych, • radzić sobie w pokojowy sposób, nie reagować agresją, • w sytuacji konfliktu wykazywać dojrzałość - nie obwinia innych, nie skarży bez powodu, nie obraża się, nie odwraca, nie odchodzi
Umiejętności społeczne kontrolować emocje – rzadko wybucha płaczem, złością, • wykonywać polecenia skierowane do całej grupy, nie sprzeciwiać się, • wypowiadać się z sposób zrozumiały dla innych – dzieci i dorosłych, zapraszać rówieśników do rozmów i zabaw, pomagać innym dzieciom, pocieszać je w razie potrzeby, współodczuwać - rozpoznawać i nazywać uczucia innych ludzi, • stawać w obronie innych dzieci, • mówić o ważnych dla siebie sprawach, • okazywać radość z osiągniętego sukcesu, zadawać pytania, prosić o dodatkowe wyjaśnienia i informacje,
Samodzielność Dziecko potrafi: sprawnie się ubrać – zapinać guziki, suwaki, wiązać sznurowadła, zapamiętać i wykonać polecenie, podejmować próby poradzenia sobie z trudnością, nie zrażać się niepowodzeniami, • przejawiać inicjatywę, wypróbowywać różne sposoby działania kończyć swoją pracę – jest zainteresowane wynikiem,
Samodzielność • dążyć do jak najlepszego wykonania pracy, poprawiać ją • samodzielnie wykonać zadania odpowiednio do swoich możliwości – nie prosi stale dorosłych o pomoc w drobnych sprawach • być twórcze – nie ograniczać się tylko do naśladowania zachowań i prac innych dzieci • radzić sobie w sytuacjach zadaniowych i społecznych bez pomocy dorosłych – nie stara się wciąż przebywać blisko rodziców i nauczycieli • nie unikać sytuacji i zadań wymagających samodzielności
Kompetencje poznawcze Dziecko potrafi: • wyjaśniać obserwowane zjawiska, • przewidywać konsekwencje zdarzeń, • definiować nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii, • rozwiązywać zagadki matematyczne, grać w gry wymagające liczenia, • umieścić nowy obiekt w ułożonym szeregu, • ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową, • trafnie opowiedzieć, co wie i umie, • wykazać się wiedzą wykraczającą poza bezpośrednie doświadczenie.
Umiejętności szkolne Dziecko potrafi: • odróżniać kierunki lewo – prawo • wskazywać kierunki na kartce np. prawo – lewo, góra – dół • rozumieć pojęcia związane z przestrzenią np. nad, pod, za, obok • w opowiadaniu ujmować związki przyczynowo – skutkowe • słuchać uważnie, skupiać uwagę na wykonywanej czynności
Umiejętności szkolne powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny • wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska • porównać obrazki różniące się kilkoma szczegółami • układać układanki według wzoru, puzzle • odwzorować szlaczki i proste figury geometryczne
Umiejętności szkolne • odliczać na konkretach, dodawać i odejmować w zakresie 10 • wymienić i stosować liczebniki porządkowe • dzielić zdanie na wyrazy • dzielić wyrazy na sylaby i łączyć sylaby w wyraz • dokonywać analizy i syntezy fonemowej
Sprawność motoryczna Dziecko potrafi: • wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i ruchowe – lubi aktywność sportową • wykonywać prace manualne – wycinać, lepić z plasteliny, wyklejać, itp. • łapać i rzucać piłkę • jeździć na rowerze, wspinać się na drabinki • przechodzić po równoważni • budować z drobnych klocków • prawidłowo trzymać ołówek
Przyczyny braku gotowości szkolnej: • choroby, wady narządów zmysłów (wzroku, słuchu), zaburzenia i deficyty rozwojowe (opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, zaburzenia funkcji intelektualnych i percepcyjnych), zaburzenia emocjonalne • brak stymulacji w środowisku rodzinnym • nadopiekuńczość rodziców
Jak sprawdzić gotowość szkolną? Ocena dokonywana przez nauczyciela. Diagnoza w poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? Wykonać przesiewowe badania wzroku , słuchu, mowy lub korygować istniejące wady. 2. Wspierać naturalną w tym wieku u dziecka ciekawość do poznawania nowych wiadomości oraz uczenia się nowych umiejętności.
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 3. Wzmacniać dojrzałość emocjonalno – społeczną dziecka: • uczyć radzenia sobie z porażkami, • zachęcać do wytrwałego dążenia do celu pomimo trudności, a także do kończenia rozpoczętej czynności • wzmacniać wiarę we własne możliwości • uczyć wyrażania emocji • zachęcać do inicjatywy i samodzielności; ale i do współdziałania
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 4. Kształtować umiejętność słuchania osoby dorosłej, rozumienia i zapamiętywania poleceń (także skierowanych do całej grupy) i wykonywania ich pomimo trudności
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 5. Wzmacniać kompetencje poznawcze oraz kształtować gotowość do nauki czytania, pisania i matematyki poprzez: • wspomaganie rozwoju mowy • kształtowanie pojęcia liczby i operowania liczbami • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej • ćwiczenie sprawności manualnej, w tym grafomotorycznej
Skutki niewłaściwej oceny gotowości szkolnej dziecka • niewykorzystanie potencjału dziecka, zbyt niski poziom wymagań w stosunku do możliwości, brak wyzwań, nuda – w efekcie spadek motywacji do nauki • zbyt wysokie wymagania w stosunku do możliwości dziecka – skutkujące trudnościami w nauce, zaburzeniami motywacji lub zaburzeniami emocjonalnymi
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE 1. Odpowiednia przestrzeń – dostosowanie sal lekcyjnych i pomieszczeń szkolnych do potrzeb młodszych dzieci. 2. Nowe rozwiązania organizacyjne – pomoc nauczyciela, opieka świetlicowa. 3. Nauka poprzez zabawę, z wykorzystaniem wielozmysłowej stymulacji, ocenianie opisowe.
Szkoła Podstawowa
Świetlica
Kuchnia
Gabinet Dyrektora
Biblioteka
Pracownia komputerowa
Pracownia komputerowa
Pracownia językowa
Pracownia językowa
Pracownia językowa
Sala Gimnastyczna
Korytarze
Korytarze
Sala Lekcyjna klas I
Sala lekcyjna
Sala lekcyjna
Sala lekcyjna
Sala lekcyjna
Sala lekcyjna
Sala lekcyjna
Zespól Szkolno-Gimnazjalny w Jazowsku Dziękuję za uwagę. Zespól Szkolno-Gimnazjalny w Jazowsku mgr Danuta Czajka Bibliografia: www.kuratorium.krakow.pl www.men.gov.pl www.ibe.edu.pl/pl/sześciolatki