ROLA PORADNI WE WSPIERANIU DZIECKA MŁODSZEGO, W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Najczęstsze dylematy Warszawa, 17 marca 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Sześciolatek idzie do szkoły
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Rola przedszkola i szkoły w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 4 marca 2014 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 8 stycznia 2016 r. Poz. 35.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Wychowanie przedszkolne – prawo i obowiązek 2015/ / / / latki prawo Art. 1 p. 2 lit. b ustawy z r. o zmianie uoso.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

ROLA PORADNI WE WSPIERANIU DZIECKA MŁODSZEGO, W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Najczęstsze dylematy Warszawa, 17 marca 2014 r.

Obowiązkowe przygotowanie przedszkolne Art. 14 ust. 3 i 3a Dziecko w wieku 5 lat. Dziecko odroczone od obowiązku szkolnego. Art. 13a ust. 2 (Dz. U. z 2012 r., poz. 176 – art. 1 pkt 1) Dziecko w wieku 6 lat, którego rodzice nie podjęli decyzji o rozpoczęciu przez dziecko obowiązku szkolnego. Przygotowanie przedszkolne realizowane jest w: w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym Ważne! Nie ma odraczania od realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego.

Obowiązek poza przedszkolem/szkołą Art. 16 ust. 8, 10-14 Na wniosek rodzica – złożony do 31 maja Do wniosku muszą być dołączone: opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej - publicznej lub niepublicznej oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych. Dyrektor publicznego lub niepublicznego przedszkola lub szkoły do której/którego dziecko zostało przyjęte może zezwolić w drodze decyzji. Ważne: nie dotyczy dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim!

Obowiązek poza przedszkolem/szkołą Art. 16 ust. 10 Zezwolenie może być wydane na wniosek rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego. W przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie dołącza się opinii poradni oraz zobowiązania rodziców. Projekt zmiany ustawy o systemie oświaty

Wcześniejsze spełnianie obowiązku szkolnego. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat - od 1 września 2014 r. - art. 16 ust. 1 (Dz. U. z 2012 r., poz. 176 – art. 1 pkt 2) jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

Wcześniejsze spełnianie obowiązku szkolnego. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii: publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, założonej zgodnie z art. 82 oraz zatrudniającej pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni. Projekt zmiany ustawy o systemie oświaty

Odraczanie obowiązku szkolnego Art. 16 ust. 3: W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok – nie dotyczy dzieci 6-letnich, których rodzice sami podejmują decyzję! Art. 16. ust. 4: Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej - publicznej lub niepublicznej!

Ważne: Rodzic, do wniosku o odroczenie spełnienia obowiązku szkolnego swojego dziecka dołącza opinię, z której wynika potrzeba odroczenia tego obowiązku w danym roku szkolnym. Projekt zmiany ustawy o systemie oświaty

Odraczanie obowiązku szkolnego Jeśli dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej to ostateczna decyzja będzie należeć do rodziców. Jeśli poradnia psychologiczno – pedagogiczna wyda opinię o zasadności odroczenia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko, to na wniosek rodzica dyrektor szkoły odroczy spełnianie tego obowiązku (do tej pory dyrektor mógł podjąć inną decyzję). Jest: podejmuje decyzję, będzie: odracza Taki wniosek rodzice będą mogli złożyć do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko rozpoczęło I klasę – możliwość powrotu dziecka do wychowania przedszkolnego do 31 grudnia. Projekt zmiany ustawy o systemie oświaty

Odraczanie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Art. 14 ust. 1a: 1a. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat/8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat/8 lat. Do 31 sierpnia 2014 r. – 10 lat Od 1 września 2014 r. - 8 lat (ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. nr 56, poz. 458 z późn. zm.)

Do czego ma być gotowa poradnia? 1. Zmierzenie się: ze zwiększoną liczbą zgłoszeń rodziców ze zwiększoną liczbą wniosków o wydanie opinii 2. Zaplanowanie i zrealizowanie badania zgłoszonych dzieci 5-, 6- i 7-letnich. 3. Podjęcie pracy z rodzicami, oczekującymi wydania opinii, dotyczącej odroczenia obowiązku szkolnego pomimo, że wyniki badań nie wskazują na taką konieczność. 4. Opracowanie wyników badań i wydanie opinii, dotyczącej gotowości szkolnej dzieci najpóźniej do 31 sierpnia 2014 r. (www.entuzjasci.pl/dziecko-nastolatek)

Do czego ma być gotowa poradnia? Etapy postępowania w poradni (do przemyślenia): 1.Przyjęcie zgłoszenia/wniosku o wydanie opinii (kto, gdzie). 2. Analiza dokumentów (kto, gdzie). 3. Decyzja (czyja), kto spotka się z rodzicem na rozmowę, czy rodzic ma przyjść z dzieckiem, czy sam. Jeśli rodzic przyjdzie z dzieckiem, to kto zajmie się dzieckiem, a kto rodzicem. 4. Spotkanie z rodzicem: zdefiniowanie problemu wstępna rozmowa o problemie (www.entuzjasci.pl/dziecko-nastolatek)

MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne. Jednego nauczyciela w klasach I – III przygotowanego do pracy z młodszym uczniem. Indywidualnego podejścia: treści programu oraz sposób i tempo jego realizacji dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów, czas trwania zajęć edukacyjnych i ich intensywność oraz długość przerw dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … 4. Wyodrębnionego miejsca do zabawy. 5. Miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych. rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach 6. Opieki świetlicowej (w grupach nie większych niż 25 uczniów). 7. Zajęć po lekcjach (rozwijających zainteresowania, wspierających rozwój czy wyrównawczych). rozporządzenie w sprawie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … 8.Opisowych ocen na koniec półrocza i roku szkolnego. rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy 9.Bezpłatnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. szkoła oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne rozpoznają potrzeby uczniów (szczególne uzdolnienia czy trudności w uczeniu się) poradnie psychologiczno - pedagogiczne wspomagają szkoły rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej

NA UCZNIA W SZKOLE CZEKAJĄ…… 1. Klasy nie większe niż 25 uczniów: klasy I od września 2014 r. klasy I-II od września 2015 r. klasy I-III od września 2016 r. 2. Klasy złożone z dzieci w podobnym wieku: tworzenie oddziałów klas I z uczniów w zbliżonym wieku w latach 2014/2015 i 2015/2016 ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

NA UCZNIA W SZKOLE CZEKAJĄ…… 3.Lekcje niezależne od szkolnych dzwonków: czas trwania zajęć dostosowywany do możliwości najmłodszych uczniów 4. Tempo nauki dostosowane do potrzeb uczniów: z podstawy programowej usunięte osobne wymagania dla pierwszoklasistów. Dzieci będą miały trzy lata na opanowanie materiału klas I-III we własnym tempie .

NA UCZNIA W SZKOLE CZEKAJĄ…… 5. Dostosowywanie pracy domowej do możliwości uczniów (nauczyciel powinien monitorować czas, jaki uczeń poświęca na ich wykonanie). 6. Odrabianie prac domowych w czasie zajęć świetlicowych (przy wsparciu nauczycieli świetlicy). 7. Świetlica dostępna dla dzieci zgodnie z aktualnymi potrzebami rodziców: obowiązek udostępnienia świetlic zarówno dla dzieci, które przebywają w niej systematycznie, jak i dzieci korzystających ze świetlicy nieregularnie 8. Większe środki na opiekę nad 6-latkami w szkole: dodatkowe środki w subwencji oświatowej dla gmin (90 mln złotych w 2014 r.).

„Co ma w głowie” psycholog/pedagog? CEL: Badanie/Porada/Udzielenie pomocy/ Wydanie opinii/Wydanie orzeczenia Mapa czynników związanych z dzieckiem/otoczeniem: wspierające/ utrudniające. (www.entuzjasci.pl/dziecko-nastolatek)

Wniosek ze spotkania nr 1: mam jasność: informacja/porada/praca nad opinią. KONIEC. (2a) nie mam jasności: kontynuacja spotkania: badanie dziecka (kto, czym) pogłębiony wywiad (kto, gdzie) (2b) nie mam jasności: zadania dla rodzica: jakie ewentualne dodatkowe badania i gdzie wykonać, jakie dokumenty powinien dostarczyć rodzic/ opiekun, co ma robić z dzieckiem do następnego spotkania (zalecenia, wskazówki), ustalenie daty następnego spotkania. (www.entuzjasci.pl/dziecko-nastolatek)

5. Drugie spotkanie z rodzicem: Omówienie wniosków z analizy dokumentów. Omówienie wniosków z badań. Porada. Wypełnienie przez rodzica wniosku o wydanie opinii. 6. Opracowanie opinii i jej wydanie. KONIEC (www.entuzjasci.pl/dziecko-nastolatek)

Jeśli poradnia wydaje opinię to:

OPINIA wydawana na pisemny wniosek rodzica/pełnoletniego ucznia - wniosek powinien zawierać uzasadnienie, Zmiana w art. 3 uso: Jeśli w ustawie o systemie oświaty jest mowa o rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem. Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7).

OPINIA wydawana w ciągu 30 dni, w szczególnie uzasadnionych przypadkach w ciągu 60 dni; jeśli w celu wydania opinii niezbędne jest przeprowadzenie badań lekarskich i przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka, a związku z tym niemożliwe dotrzymanie wskazanego terminu, tj. 30 lub 60 dni, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia lekarskiego, przed wydaniem opinii poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza w celu uzyskania informacji o jego problemach dydaktycznych i wychowawczych w formie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów pracujących z uczniem, informując o tym wnioskodawcę.

oznaczenie poradni wydającej opinię, numer opinii, datę wydania opinii, podstawę prawną wydania opinii, imię i nazwisko dziecka/pełnoletniego ucznia, jego numer PESEL, a w przypadku braku tego numeru serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału przedszkolnego/oddziału szkolnego/grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko/pełnoletni uczeń uczęszcza, OPINIA ZAWIERA

OPINIA ZAWIERA określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka/pełnoletniego ucznia (w dotychczasowych przepisach diagnozę poziomu rozwoju) oraz opis mechanizmów wyjaśniających jego funkcjonowanie w odniesieniu do zgłaszanego problemu, stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie, wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem/pełnoletnim uczniem, wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem /pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu, imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię, podpis dyrektora poradni.

Na pisemny wniosek rodziców/pełnoletniego ucznia: kopia opinii może być przekazana przez poradnię do przedszkola, szkoły lub placówki do której dziecko/pełnoletni uczeń uczęszcza, poradnia wydaje informacje o wynikach przeprowadzonej diagnozy.

WNIOSEK JEST NIEZBĘDNY DO wydania opinii, przekazania opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, wydania informacji o wynikach diagnozy, określenia niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich do potrzeb dziecka, składa się w postaci papierowej lub elektronicznej [realizacja postanowień ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.). Do przyjmowania wniosków poradnie mogą wykorzystać system ePUAP http://epuap.gov.pl.

DIAGNOZA – JAKA POWINNA BYĆ? Diagnoza powinna być: trafna rzetelna wieloaspektowa

DIAGNOZA DOJRZAŁOŚCI/GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Poradnia wykorzystuje diagnozę przedszkolną. Nauczyciel przedszkola przeprowadza diagnozę przedszkolną dziecka, którą przekazuje rodzicom do końca kwietnia. To informacje o tym, w jaki sposób dziecko jest przygotowane do rozpoczęcia nauki w I klasie. Nauczyciel opisuje umiejętności potrzebne do rozpoczęcia nauki w szkole, które Twoje dziecko opanowało w przedszkolu. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych - Dz. U. z 2010 r. nr 97, poz. 624, z późn. zm. 2. Poradnia uwzględnia badania różnych specjalistów, obserwacje, opinie nauczycieli. 3. Poradnia umożliwia kontakt rodziców ze specjalistami w niej pracującymi.

Poradnia przed wydaniem opinii może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka, informując o tym osobę składającą wniosek.

Obowiązujące regulacje prawne rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r. nr 223, poz.1869, z późn. zm.) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 173, poz. 1072) rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532) rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. nr 228, poz. 1489 oraz Dz. U. z 2012 r. poz. 981 i Dz. U. z 2013 r. poz. 958)

Obowiązujące regulacje prawne rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. nr 228, poz. 1490 oraz Dz. U. z 2012 r. poz. 982 i Dz. U. z 2013 r. poz. 957) rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz.204) rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013 r. poz. 529) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2013 r. poz. 1257)

Emilia Wojdyła – Dyrektor Wydziału Zwiększania Szans Edukacyjnych Kuratorium Oświaty w Warszawie emilia.wojdyla@kuratorium.waw.pl Dziękuję za uwagę.