Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Ocenianie i jego wpływ na efekty kształcenia
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Szkolny zestaw programów nauczania
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
System doskonalenia nauczycieli
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Model treści nauczania
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Cele kształcenia.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe w szkołach
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa

Program Edukacyjny Nauczyciel może: opracować program samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami; albo przedstawić dyrektorowi szkoły program opracowany przez innego autora (autorów), np. może wybrać program nauczania spośród programów dostępnych na rynku, jeśli uważa, że taki właśnie program najlepiej odpowiada potrzebom jego uczniów i warunkom, w jakich pracuje; albo przedstawić program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami, wskazując zakres proponowanych zmian z uzasadnieniem, dlaczego je proponuje.

Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012r Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Zawartość programu 1) stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół; 2) zawiera: a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania, b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego, c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany, d) opis założonych osiągnięć ucznia, a w przypadku programu nauczania ogólnego uwzględniającego dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego – opis założonych osiągnięć ucznia z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, e) propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia; 3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym

Co to znaczy opracować program? Opracowanie programu oznacza, że nauczyciel: uszczegóławia cele zawarte w podstawie programowej i wskazuje odpowiadające im osiągnięcia ucznia; planuje jednocześnie, kiedy oczekuje się od ucznia, że będzie dysponował opisaną wiedzą, umiejętnościami i przyjmował dane postawy;

3.porządkuje zgodnie z własną koncepcją treści kształcenia, układając je w najodpowiedniejszej jego zdaniem kolejności (jak w rozkładzie materiału); 4. wybiera i proponuje formy i metody pracy z uczniami stosownie do treści, kształconych umiejętności, potrzeb i preferencji uczniów, z którymi pracuje i wreszcie własnych predyspozycji oraz warunków szkoły; 5. planuje wreszcie sposób i kryteria oceniania postępów uczniów (jak w dobrze opracowanym przedmiotowym systemie oceniania).

Modyfikacja programu może dotyczyć: treści celów metod pracy oceniania indywidualizacji nauczania

mylenie celów ogólnych z szczegółowymi Najczęstsze błędy podczas Pisania własnych programów zajęć pozalekcyjnych, projektów, innowacji mylenie celów ogólnych z szczegółowymi niepoprawne formułowanie celów operacyjnych Brak zapisu o narzędziach do ewaluacji programu

Cel ogólny Doskonalenie Kształtowanie Rozwijanie

Cele operacyjne Cele operacyjne - stanowią opis osiągnięć, które powinni osiągać uczniowie po opanowaniu wyznaczonych treści programowych kształcenia, czyli co powinni A – wiedzieć, czyli nazywać, zdefiniować, wymienić, zidentyfikować, zróżnicować, wyliczyć itp.; B – rozumieć , czyli streścić, wyjaśnić, zilustrować, rozróżnić, zinterpretować itp.; C – stosować wiadomości , czyli rozwiązać, obliczyć, skonstruować, zastosować, porównać, sklasyfikować itp.; D – rozwiązać problemy – dowieść

Cel operacyjny winien zawierać następujące elementy: DZIAŁANIE — jest opisem działania, które ma być wykonane i wyrażone za pomocą czasownika w stronie czynnej (np. Uczeń: nazwie..., rozpozna..., zastosuje..., naszkicuje..., obliczy..., skoczy...). TREŚĆ — wyraża przedmiot, temat lub materiał, w stosunku do którego działanie ma być wykonane. WARUNEK — jest opisem okoliczności, w jakich działanie ma mieć miejsce. KRYTERIUM — akceptowany poziom wykonania czynności (lub mniejszy próg) uznany za wystarczający. Należy dążyć do tego, aby kryteria były jednoznaczny i umożliwiały obiektywną ocenę wykonania działania.

Sposoby realizacji Programu, projektu, innowacji metody i techniki formy pracy