Nowy status edukacji zdrowotnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Wychowanie fizyczne Komentarz do podstawy programowej
Edukacja Zdrowotna – możliwości, problemy i ograniczenia
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Program wychowawczy szkoły
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Szkoła Promująca Zdrowie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Szkoła Promująca Zdrowie
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Wychowanie fizyczne
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

Nowy status edukacji zdrowotnej w szkole Barbara Woynarowska Katedra Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Wychowania Wydział Pedagogiczny Uniwersytet Warszawski

1999 - reforma systemu edukacji Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna 2008 – reforma programowa „Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyków (postawy) dbania o zdrowie własne i innych ludzi i tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu” (Preambuła podstawy programowej)

Wymagania szczegółowe dotyczące różnych aspektów zdrowia znajdują się w większości przedmiotów

X Edukacja społeczna Edukacja przyrodnicza Zajęcia komputerowe Przedmiot Szkoła podstawowa Gimnazjum Ponad- gimnazjalne Klasy I-III Klasy IV-VI Edukacja społeczna X Edukacja przyrodnicza Zajęcia komputerowe Zajęcia prakt. Techn. Etyka Wychowanie fizyczne Język polski Język obcy nowożytny Wychowanie do życia w rodzinie Muzyka Przyroda

X Historia i społeczeństwo Przyroda Wiedza o społeczeństwie Biologia Przedmiot Szkoła podstawowa Gimnazjum Ponad- gimnazjalne Klasy I-III Klasy IV-VI Historia i społeczeństwo X Przyroda Wiedza o społeczeństwie Biologia Geografia Chemia Fizyka Informatyka Edukacja do bezpiecz. Podstawy przedsiębiorczości

Ścisłe powiązanie edukacji zdrowotnej z wychowaniem fizycznym W I etapie edukacyjnym „wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna” W II, III i IV etapie edukacyjnym „WF pełni wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej” „Wychowanie fizyczne pełni ważne funkcje edukacyjne, rozwojowe i zdrowotne. Wspiera rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny oraz zdrowie uczniów i kształtuje obyczaj aktywności fizycznej i troski o zdrowie w okresie całego życia” „Wysycenie” podstawy programowej WF zagadnieniami dotyczącymi różnych aspektów zdrowia

Wprowadzono bloki tematyczne: - trening zdrowotny - bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista W zajęciach do wyboru (fakultetach) – zajęcia rekreacyjno-zdrowotne  szansa na zmniejszenie zwolnień z WF (?)

Edukacja wczesnoszkolna Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna jeden z 11 obszarów kształcenia zintegrowanego: Troska o ciało (higiena osobista, dbałość o postawę ciała) Zachowania sprzyjające zdrowiu ((żywienie, aktywność fizyczna, szczepienia) Zachowanie bezpieczeństwa (w czasie zajęć ruchowych, kontaktach z lekami, substancjami chemicznymi) i szukanie pomocy w zagrożeniach zdrowia lub życia Właściwe zachowania w chorobie Podobne tematy w edukacji przyrodniczej, społecznej, polonistycznej, zajęciach komputerowych

Klasy IV-VI Obszary edukacji zdrowotnej Bezpieczeństwo (w czasie zajęć ruchowych, nad wodą, w górach, w ruchu drogowym) Sposoby postępowania w zagrożeniach zdrowia i życia Troska o ciało (hartowanie, ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem) Tradycyjne podejście, podobne jak w ścieżce edukacyjnej Nie ma treści dotyczących zdrowia psychospołecznego

tworzy to zalecany przez WHO model szkolnej edukacji zdrowotnej: W gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych wyodrębniono blok „edukacja zdrowotna” tworzy to zalecany przez WHO model szkolnej edukacji zdrowotnej: Wiodący przedmiot – WF Włączenie treści dotyczących zdrowia do różnych przedmiotów

Koncepcja zapisu wymagań EZ 1. Edukacja zdrowotna w szkole jest to proces dydaktyczno-wychowawczy, w którym dzieci i młodzież uczą się jak żyć aby: zachować i doskonalić zdrowie własne i innych ludzi oraz tworzyć zdrowe środowisko w przypadku choroby aktywnie uczestniczyć w jej leczeniu, radzić sobie z nią i zmniejszać negatywne skutki

Cele edukacji zdrowotnej - Pomoc uczniom w: poznawaniu siebie, śledzeniu przebiegu swojego rozwoju, identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych w zrozumieniu czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi wzmacnianiu poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości rozwijaniu umiejętności życiowych osobistych i społecznych przygotowaniu się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej

Treści kształcenia Rozszerzenie zakresu edukacji zdrowotnej o zagadnienia zdrowia psychospołecznego, w tym umiejętności życiowe (osobiste i społeczne) – dotychczas zaniedbany obszar tej edukacji  holistyczne podejście do zdrowia

Holistyczny model zdrowia – Simovska i wsp. 2006

Gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne Obszary edukacji zdrowotnej Aktywność fizyczna, praca i wypoczynek, żywienie Rozwój fizyczny w okresie dojrzewania i młodzieńczym Dbałość o ciało, bezpieczeństwo, choroby Zdrowie i dbałość o nie Zdrowie psychiczne i umiejętności życiowe

- pozytywne myślenie, budowanie poczucia własnej Umiejętności życiowe (life skills - psychospołeczne) sprzyjają pozytywnym zachowaniom przystosowawczym, dzięki którym możemy radzić sobie z zadaniami i wyzwaniami codziennego życia. Umiejętności uwzględnione w podstawie programowej: - pozytywne myślenie, budowanie poczucia własnej wartości, wiary w siebie - podejmowanie decyzji - utrzymywanie dobrych relacji z innymi, dawanie i przyjmowanie wsparcia - rozwiązywanie problemów - gospodarowanie czasem - radzenie sobie z presją, krytyką, negatywnymi emocjami, stresem

Nowe zadania dla nauczycieli WF Prowadzenie zajęć w klasie, a nie w sali gimnastycznej, na boisku i innych obiektach sportowych Prowadzenie zajęć w grupach koedukacyjnych Opracowanie programu zajęć „dostosowanego do potrzeb uczniów (po przeprowadzeniu diagnozy tych potrzeb)”

Stosowanie nowoczesnych metod nauczania/uczenia się: „Warunkiem skuteczności zajęć edukacji zdrowotnej jest: 1) prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik aktywizujących oraz interaktywnych, w tym szczególnie metody projektu i portfolio 2) współpraca z rodzicami uczniów w planowaniu i realizacji zajęć 3) dokonywanie ewaluacji przebiegu zajęć (ewaluacji procesu), z udziałem uczniów i ich rodziców oraz wprowadzanie na tej podstawie modyfikacji ich treści i organizacji”;

Konieczność współpracy z różnymi podmiotami: „Zajęcia powinny być wspierane przez realizację treści z zakresu edukacji zdrowotnej w ramach innych przedmiotów, w tym zwłaszcza: biologii, wychowania do życia w rodzinie, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa, przedsiębiorczości, religii, etyki. Wymaga to koordynacji i współdziałania nauczycieli różnych przedmiotów oraz współpracy z pielęgniarką szkolną. Niezbędne jest także skoordynowanie tych zajęć z programami edukacyjnymi dotyczącymi zdrowia i profilaktyki zachowań ryzykownych lub chorób, oferowanymi szkołom przez różne podmioty”

Organizacja zajęć w ramach bloku „edukacja zdrowotna” „Historia” Projekt podstawy programowej – 30 godzin zajęć (jeden semestr) – zajęcia obowiązkowe z puli zajęć fakultatywnych Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2008 – zapis skreślony Projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania (5. 02. 2009) – 385 godzin wychowania fizycznego, w tym 30 godzin edukacji zdrowotnej Rozporządzenie z dnia 23 marca 2009 – zapis skreślony –

Rozwiązanie optymalne Kurs co najmniej 30 godzin – jeden semestr w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych Wybór semestru – decyzja szkoły; zalecany pierwszy semestr (w pierwszym roku nauki) Zajęcia EZ obowiązkowe z puli 2 godzin zajęć do wyboru

Rozwiązanie alternatywne Cykl zajęć (warsztatów) w jednostkach 3-4 godz., w czasie krótszym niż jeden semestr

Rozwiązania nieprawidłowe Pojedyncze lekcje rozłożone w dłuższym czasie „Wygospodarowanie” czasu na EZ w ramach zajęć przeznaczonych na aktywność fizyczną (np. 10 min. na każdej lekcji WF)

Ocenianie osiągnięć uczniów Należy wziąć pod uwagę: samoocenę uczniów dotyczącą rozwoju ich umiejętności osobistych i społecznych oraz zmian postaw i zachowań, z wykorzystaniem kwestionariuszy i arkuszy samooceny ocenę przez rówieśników, w przypadku wykonywania projektów i prac zespołowych ocenę pracy ucznia przez nauczyciela dotyczącą specyficznych zadań, pracy domowej, projektów, portfolio i innych wytworów pracy ucznia

Nowa podstawa programowa dla nauczycieli wychowania fizycznego to szansa dla nauczycieli wychowania fizycznego zwiększenie prestiżu osobistego, zawodowego i społecznego zwiększenie udziału w życiu szkoły możliwości rozwoju zawodowego i osobistego zwiększenie satysfakcji z pracy

Pożądane kompetencje nauczycieli WF do realizacji edukacji zdrowotnej 15-16 X. 2008r Wiedza o: rozwoju fizycznym, psychicznym, społecznym i psychoseksualnym dzieci i młodzieży zdrowiu – zasobach i czynnikach ryzyka dla zdrowia profilaktyce najczęstszych problemów zdrowotnych i społecznych dzieci i młodzieży oraz chorób cywilizacyjnych procesie edukacji zdrowotnej w szkole, zwłaszcza ukierunkowanej na rozwijanie umiejętności życiowych promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem szkoły promującej zdrowie

diagnozowania potrzeb uczniów i planowania programu EZ Umiejętności: diagnozowania potrzeb uczniów i planowania programu EZ koordynowania działań w szkole w zakresie EZ, współpraca z pielęgniarką, innymi nauczycielami, rodzicami stosowania metod aktywizujących i tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się motywowania uczniów do troski o zdrowie i wspierania ich w tym ewaluacji procesu i wyników EZ

Postawa, którą charakteryzuje: przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa gotowość do tworzenia wzorców pozytywnych zachowań zdrowotnych otwartość i wrażliwość na potrzeby innych, empatia, autentyczność gotowość do doskonalenia własnego zdrowia i umiejętności życiowych gotowość do działań na rzecz tworzenia zdrowego środowiska nauki i pracy

Wdrażanie nowej podstawy programowej to wyzwanie dla szkoły I wielu instytucji ją wspierających Niezbędne są : pozytywne podejście i zaangażowanie nauczycieli WF, dyrekcji szkół i innych nauczycieli zmiany w kształceniu przedyplomowym nauczycieli WF i innych przedmiotów szkolenia dla pracujących nauczycieli WF podręczniki i pomoce metodyczne dla nauczycieli WF

Dziękuję za uwagę