KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL
ZAGADNIENIA: OSOBA NAUCZYCIELA – PRZEWODNIKA; DRUGI CZŁOWIEK – PODMIOT NASZYCH ODDZIAŁYWAŃ; JAK DZIAŁAĆ ?- PRZYGOTOWANIE SPOTKAŃ.
OSOBOWOŚĆ NAUCZYCIELA „ SZLACHETNY CZŁOWIEK WYMAGA OD SIEBIE – PROSTAK OD INNYCH” (Konfucjusz)
Praca nad własną dojrzałością: Dojrzałość osobowa obejmuje całego człowieka, jego moralność, intelekt, uczucia
DOJRZAŁOŚĆ UCZUCIOWA: Uniezależnienie się od nastroju podstawowego Wyzwalanie się spod dominacji uczuć archaicznych Rozwijanie uczuciowości wyższej
Dojrzałość wyobraźni; Dojrzały stosunek do samego siebie; Wewnętrzna samodzielność, niezależność; Umiejętność komunikowania się z drugim człowiekiem
Umiejętność przyjmowania konfliktów jako zadań, które należy rozwiązać; Cechą dojrzałości jest umiejętność znoszenia napięcia psychicznego bez aktywnego wyładowania
DOJRZAŁOŚĆ POJMOWANA TEŻ JEST JAKO ZDOLNOŚĆ DO WZIĘCIA ODPOWIEDZIALNOŚĆI ZA SŁOWA I CZYNY
KONCEPCJA DOJRZAŁOŚĆI CZŁOWIEK JEST TYM DOJRZALSZY, IM: BARDZIEJ JEST AUTONOMICZNY; BARDZIEJ POTRAFI TRAKTOWAĆ KAŻDAGO CZŁOWIEKA JAKO OSOBĘ; DOKŁADNIEJSZY MA WGLĄD WE WŁASNĄ MOTYWACJĘ BARDZIEJ ŚWIADOMIE PODEJMUJE SAMOWYCHOWANIE
CECHY UMYSŁU I CHARAKTERU POŻĄDANE U NAUCZYCIELI Moralność Mądrość życiowa Wiedza i ogólna kultura umysłowa Umiejętności dydaktyczne Kultura osobista
MORALNOŚĆ UCZCIWOŚĆ, PRAWDOMÓWNOŚĆ OBOWIĄZKOWOŚĆ SPRAWIEDLIWOŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ CZYSTOŚĆ MOTYWACJI WYROZUMIAŁOŚĆ SKROMNOŚĆ
WIARYGODNOŚĆ: zgodność własnego postępowania z głoszonymi ideami.
MĄDROŚĆ ŻYCIOWA „INSTYNKT PEDAGOGICZNY” UŁATWIAJĄCY ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW, PRZED KTÓRYMI UCZONOŚĆ STAJE BEZRADNA
KULTURA UMYSŁOWA Unikanie zasklepienia; Ciągłe kształcenie się; Ostrożność, rozwaga i powściągliwość w wydawaniu sądów, opinii; Unikanie schematyzmu w myśleniu; Umiejętność krytycznego spojrzenia na siebie.
UMIEJĘTNOŚĆI DYDAKTYCZNE Nabywanie umiejętności związanych z nauczaniem innych; Ciągłe doskonalenie warsztatu
KULTURA OSOBISTA Styl zachowywania się; Sposób wyrażania się; Estetyka wyglądu; Higiena osobista.
CECHY OSOBOWOŚĆI WARUNKUJĄCE TWORZENIE WSPÓLNOTY RESPEKTOWANIE PODMIOTOWOŚCI DRUGIEGO CZŁOWIEKA; NASTAWIENIE NA INNYCH LUDZI; EMPATIA I TAKT
RESPEKTOWANIE PODMIOTOWOŚCI Drugi człowiek jest OSOBĄ mającą określone potrzeby, dążenia, prawo do autonomii; Należy odejść od werbalnych deklaracji na rzecz rzeczywistych działań, np. nawiązywanie kontaktu, rozmowa, rozwiązywanie konfliktów
Zdecydowanie ochraniać autonomię drugiego człowieka, dostrzegać w nim równoprawnego członka wspólnoty; Respektowanie - nie ma związku z obojętnością, ani z zasadą nieingerowania
NASTAWIENIE NA INNYCH LUDZI Trzeba odpowiedzieć sobie, jak zorientowana jest nasza osobowość: Introwertycznie (koncentruję się na własnych przeżyciach); Ekstrawertycznie ( koncentruję się na spotykanych ludziach)
KONTAKTUJEMY SIĘ Z INNYMI LUDŹMI NIE ŻEBY COŚ ZYSKAĆ, ALE BY COŚ DAĆ
EMPATIA I TAKT Uwalniać się od patrzenia na drugiego człowieka jedynie ze swego punktu widzenia (odejść od utrwalonych poglądów i domysłów). Modyfikować własne postępowanie. Wczuwać się w aktualną sytuację człowieka.
TAKT= WRAŻLIWOŚĆ
DRUGI CZŁOWIEK – PODMIOT NASZYCH ODDZIAŁYWAŃ POZNAWAĆ UCZESTNIKÓW SPOTKAŃ KATECHETYCZNYCH; POZNAWAĆ MOTYWY, KTÓRYMI KIERUJĄ SIĘ PRZYCHODZĄC NA SPOTKANIE RESPEKTOWAĆ POTRZEBY
DLACZEGO NALEŻY POZNAWAĆ UCZESTNIKÓW? By określić cele poszczególnych spotkań – katechez By poprawnie dokonać wyboru treści nauczania By wybrać najodpowiedniejsze metody pracy z uczestnikami spotkań
BY AKTYWNIE TWORZYĆ WSPÓLNOTĘ !
SPOSOBY POZNAWANIA SIĘ UKAZANIE CELU SPOTKAŃ PRZEDSTAWIENIE WIZJI WSPÓLNOTY- Dz 4, 32a ZDANIA NIEDOKOŃCZONE
ZDANIA NIEDOKOŃCZONE JESTEM TU PONIEWAŻ…. OCZEKUJĘ, ŻE… INTERESUJE MNIE….
RESPEKTOWAĆ POTRZEBY UCZESTNIKÓW BEZPIECZNIE WARTOŚCIOWO AKTYWNIE
JAK DZIAŁAĆ – PRZYGOTOWANIE SPOTKAŃ OKREŚLIĆ ZKŁADANE CELE – CO MA SIĘ ZMIENIĆ W UCZESTNIKACH OPRACOWAĆ TREŚCI NAUCZANIA- UWZGLĘDNIAJĄC ODBIORCÓW WYBRAĆ METODY WYBRAĆ ŚRODKI NAUCZANIA
METODY NAUCZANIA SPOSOBY PRACY NAUCZYCIELA Z UCZĄCYMI SIĘ, UMOŻLIWIAJĄCE UCZNIOM OPANOWANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ NIĄ
METODY NAUCZANIA PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWANE PRAKTYCZNE