KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Psychologia Zarządzania
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Program wychowawczy szkoły
Proces zjednoczenia się osób, grup, instytucji, państw. Tworzenie z nich jednego, jednolitego organizmu, który później wspólnie współpracuje. Integrowanie.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Dojrzałość szkolna dziecka
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
SYLWETKA LIDERA.
PROFILAKTYKA.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Cele kształcenia.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
Metody komunikacji.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Przedszkola Miejskiego nr 4
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KLASA Społeczno-prawna
Kultura współczesnego świata
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL

ZAGADNIENIA: OSOBA NAUCZYCIELA – PRZEWODNIKA; DRUGI CZŁOWIEK – PODMIOT NASZYCH ODDZIAŁYWAŃ; JAK DZIAŁAĆ ?- PRZYGOTOWANIE SPOTKAŃ.

OSOBOWOŚĆ NAUCZYCIELA „ SZLACHETNY CZŁOWIEK WYMAGA OD SIEBIE – PROSTAK OD INNYCH” (Konfucjusz)

Praca nad własną dojrzałością: Dojrzałość osobowa obejmuje całego człowieka, jego moralność, intelekt, uczucia

DOJRZAŁOŚĆ UCZUCIOWA: Uniezależnienie się od nastroju podstawowego Wyzwalanie się spod dominacji uczuć archaicznych Rozwijanie uczuciowości wyższej

Dojrzałość wyobraźni; Dojrzały stosunek do samego siebie; Wewnętrzna samodzielność, niezależność; Umiejętność komunikowania się z drugim człowiekiem

Umiejętność przyjmowania konfliktów jako zadań, które należy rozwiązać; Cechą dojrzałości jest umiejętność znoszenia napięcia psychicznego bez aktywnego wyładowania

DOJRZAŁOŚĆ POJMOWANA TEŻ JEST JAKO ZDOLNOŚĆ DO WZIĘCIA ODPOWIEDZIALNOŚĆI ZA SŁOWA I CZYNY

KONCEPCJA DOJRZAŁOŚĆI CZŁOWIEK JEST TYM DOJRZALSZY, IM: BARDZIEJ JEST AUTONOMICZNY; BARDZIEJ POTRAFI TRAKTOWAĆ KAŻDAGO CZŁOWIEKA JAKO OSOBĘ; DOKŁADNIEJSZY MA WGLĄD WE WŁASNĄ MOTYWACJĘ BARDZIEJ ŚWIADOMIE PODEJMUJE SAMOWYCHOWANIE

CECHY UMYSŁU I CHARAKTERU POŻĄDANE U NAUCZYCIELI Moralność Mądrość życiowa Wiedza i ogólna kultura umysłowa Umiejętności dydaktyczne Kultura osobista

MORALNOŚĆ UCZCIWOŚĆ, PRAWDOMÓWNOŚĆ OBOWIĄZKOWOŚĆ SPRAWIEDLIWOŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ CZYSTOŚĆ MOTYWACJI WYROZUMIAŁOŚĆ SKROMNOŚĆ

WIARYGODNOŚĆ: zgodność własnego postępowania z głoszonymi ideami.

MĄDROŚĆ ŻYCIOWA „INSTYNKT PEDAGOGICZNY” UŁATWIAJĄCY ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW, PRZED KTÓRYMI UCZONOŚĆ STAJE BEZRADNA

KULTURA UMYSŁOWA Unikanie zasklepienia; Ciągłe kształcenie się; Ostrożność, rozwaga i powściągliwość w wydawaniu sądów, opinii; Unikanie schematyzmu w myśleniu; Umiejętność krytycznego spojrzenia na siebie.

UMIEJĘTNOŚĆI DYDAKTYCZNE Nabywanie umiejętności związanych z nauczaniem innych; Ciągłe doskonalenie warsztatu

KULTURA OSOBISTA Styl zachowywania się; Sposób wyrażania się; Estetyka wyglądu; Higiena osobista.

CECHY OSOBOWOŚĆI WARUNKUJĄCE TWORZENIE WSPÓLNOTY RESPEKTOWANIE PODMIOTOWOŚCI DRUGIEGO CZŁOWIEKA; NASTAWIENIE NA INNYCH LUDZI; EMPATIA I TAKT

RESPEKTOWANIE PODMIOTOWOŚCI Drugi człowiek jest OSOBĄ mającą określone potrzeby, dążenia, prawo do autonomii; Należy odejść od werbalnych deklaracji na rzecz rzeczywistych działań, np. nawiązywanie kontaktu, rozmowa, rozwiązywanie konfliktów

Zdecydowanie ochraniać autonomię drugiego człowieka, dostrzegać w nim równoprawnego członka wspólnoty; Respektowanie - nie ma związku z obojętnością, ani z zasadą nieingerowania

NASTAWIENIE NA INNYCH LUDZI Trzeba odpowiedzieć sobie, jak zorientowana jest nasza osobowość: Introwertycznie (koncentruję się na własnych przeżyciach); Ekstrawertycznie ( koncentruję się na spotykanych ludziach)

KONTAKTUJEMY SIĘ Z INNYMI LUDŹMI NIE ŻEBY COŚ ZYSKAĆ, ALE BY COŚ DAĆ

EMPATIA I TAKT Uwalniać się od patrzenia na drugiego człowieka jedynie ze swego punktu widzenia (odejść od utrwalonych poglądów i domysłów). Modyfikować własne postępowanie. Wczuwać się w aktualną sytuację człowieka.

TAKT= WRAŻLIWOŚĆ

DRUGI CZŁOWIEK – PODMIOT NASZYCH ODDZIAŁYWAŃ POZNAWAĆ UCZESTNIKÓW SPOTKAŃ KATECHETYCZNYCH; POZNAWAĆ MOTYWY, KTÓRYMI KIERUJĄ SIĘ PRZYCHODZĄC NA SPOTKANIE RESPEKTOWAĆ POTRZEBY

DLACZEGO NALEŻY POZNAWAĆ UCZESTNIKÓW? By określić cele poszczególnych spotkań – katechez By poprawnie dokonać wyboru treści nauczania By wybrać najodpowiedniejsze metody pracy z uczestnikami spotkań

BY AKTYWNIE TWORZYĆ WSPÓLNOTĘ !

SPOSOBY POZNAWANIA SIĘ UKAZANIE CELU SPOTKAŃ PRZEDSTAWIENIE WIZJI WSPÓLNOTY- Dz 4, 32a ZDANIA NIEDOKOŃCZONE

ZDANIA NIEDOKOŃCZONE JESTEM TU PONIEWAŻ…. OCZEKUJĘ, ŻE… INTERESUJE MNIE….

RESPEKTOWAĆ POTRZEBY UCZESTNIKÓW BEZPIECZNIE WARTOŚCIOWO AKTYWNIE

JAK DZIAŁAĆ – PRZYGOTOWANIE SPOTKAŃ OKREŚLIĆ ZKŁADANE CELE – CO MA SIĘ ZMIENIĆ W UCZESTNIKACH OPRACOWAĆ TREŚCI NAUCZANIA- UWZGLĘDNIAJĄC ODBIORCÓW WYBRAĆ METODY WYBRAĆ ŚRODKI NAUCZANIA

METODY NAUCZANIA SPOSOBY PRACY NAUCZYCIELA Z UCZĄCYMI SIĘ, UMOŻLIWIAJĄCE UCZNIOM OPANOWANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ NIĄ

METODY NAUCZANIA PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWANE PRAKTYCZNE