Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
informacje i wskazówki dla rodziców
Program wychowawczy szkoły
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Rozwój społeczny dziecka
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Kalendarz 2020.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„Kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły na poszczególnych etapach” Magdalena Piechota PP-P w Dęblinie.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego Opracowała Monika Bekker-Goska CDN w Pile

Czym jest dojrzałość/gotowość szkolna? „Gotowość szkolna to rezultat wzajemnych oddziaływań czynników tkwiących w dziecku i jego środowisku"

= / przedszkole szkoła

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, 1997, art. 48, ust. 1 „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględnić stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania”

ROZWÓJ DZIECKA DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA intelektualny emocjonalny uwaga, pamięć, mowa, itp. nawiązywanie relacji, umiejętność szukania pomocy, radzenia ze stresem, itp.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Różnice rozwoju psychosomatycznego dzieci 5, 6, 7 – letnich.

Określ umiejętności dzieci:

Przyporządkuj określenia do odpowiedniej grupy wiekowej: 1. Bardzo dobrze opanował ruchy lokomocyjne. 2. Posiada koordynację ruchów, np.: skoki przez skakankę. 3. Znacznie powiększa się waga (standard to ok. 2 kg i 5 cm). 4. Z powodu szybkości wzrostu osłabione więzadła. 5. Dziecko ustala swoje cele. 6. Dziecko posiada wybitny okres nauki po przez zabawę. 7. Dziecko posiada umiejętności odgrywania i przyjmowania ról społecznych. 8. 90% mózgu wykształtowane jak u dorosłego człowieka. 9. Rozumie słowa, które stanowią uogólnienie przedmiotów. 10. Gotowość do zdobywania wiedzy zgodnie z przeznaczoną mu instrukcją.

11. Dziecko posiada okres najbardziej chłonnego umysłu. 12 11. Dziecko posiada okres najbardziej chłonnego umysłu. 12. Sylwetka staje się proporcjonalna (wydłużające nogi, wysmuklenie ciała). 13. Dziecko potrafi zapiać guziki bez pomocy wzroku kierując się ruchami ręki. 14. Dziecko posiada ekspresje plastyczną – okres błaznowania artystycznego. 15. Dziecko nie posiada ekspresji plastycznej – okres schematu artystycznego. 16. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 60% z wcześniej posiadanych. 17. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 45% z wcześniej posiadanych. 18. Dziecko zwiększa wysiłek fizyczny, ruchy ciała są bardziej skomplikowane.

19. Dziecko posiada umiejętność tworzenia planów. 20 19. Dziecko posiada umiejętność tworzenia planów. 20. Dziecko posiada umiejętność refleksji nad swoją osobą. 21. Następuje dojrzałość wyższych funkcji korowych. 22. Następuje pierwsze myślenie uogólniające. 23. Rozwija się myślenie pojęciowe. 24. Zainteresowanie dziecka wykraczają poza swoje najbliższe otoczenie. 25. Dziecko funkcjonuje na pograniczu fikcji i rzeczywistości. 26. Dziecko wchodzi w świat rzeczywistości. 27. Dziecko potrafi zrozumieć stany emocjonalne innych i dostosować się do nich – współbrzmienie uczuciowe.

5 - latek Dziecko posiada wybitny okres nauki po przez zabawę. Dziecko ustala swoje cele, Dziecko posiada umiejętności odgrywania i przyjmowania ról społecznych. Dziecko posiada ekspresje plastyczną – okres błaznowania artystycznego. Dziecko posiada umiejętność tworzenia planów. Dziecko posiada umiejętność refleksji nad swoją osobą. Następuje pierwsze myślenie uogólniające.

5 - latek Zainteresowanie dziecka wykraczają poza swoje najbliższe otoczenie. Dziecko funkcjonuje na pograniczu fikcji i rzeczywistości.

6 - latek Bardzo dobrze opanował ruchy lokomocyjne, posiada koordynację ruchów, np.: skoki przez skakankę. Znacznie powiększa się waga (standard to ok. 2 kg i 5 cm). 90% mózgu wykształtowane jak u dorosłego człowieka.

6 - latek Dziecko posiada okres najbardziej chłonnego umysłu. Sylwetka staje się proporcjonalna (wydłużające nogi, wysmuklenie ciała). Dziecko potrafi zapiać guziki bez pomocy wzroku kierując się ruchami ręki. Dziecko nie posiada ekspresji plastycznej – okres schematu artystycznego. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 60% z wcześniej posiadanych.

6 - latek Dziecko zwiększa wysiłek fizyczny, ruchy ciała są bardziej skomplikowane. Następuje pierwsze myślenie pojęciowe. Dziecko wchodzi w świat rzeczywistości. Dziecko potrafi zrozumieć stany emocjonalne innych i dostosować się do nich Rozumie słowa, które stanowią uogólnienie przedmiotów. Gotowość do zdobywania wiedzy zgodnie z przeznaczoną mu instrukcją.

7 - latek Z powodu szybkości wzrostu osłabione więzadeł. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 45% z wcześniej posiadanych.

Zadania dla rodziców dziecka i całej rodziny 1.Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności 2.Dziecko jest samodzielne w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb 3.Dziecko potrafi wyrażać swoje potrzeby 4.Dziecko jest gotowe do współdziałania z innymi dziećmi 5.Dziecko jest gotowe do uczenia się pod kierunkiem nauczyciela = nowej osoby dorosłej

Co trzeba zrobić ? wychowanie w rodzinie - dziecko zna reguły i normy RODZINA wychowanie w rodzinie - dziecko zna reguły i normy edukacja przedszkolna - dziecko dużo wie i umie kontakty rówieśnicze - dziecko jest „społeczne” rodzina - gotowość do współdziałania ze szkołą

Jakie kompetencje rozwijają się we wczesnym wieku szkolnym U 9/10-latka jest to obszar prawie dojrzały Płat czołowy kory mózgowej U 6/7-latka jest to obszar niedojrzały

Za co odpowiada kora mózgowa przedczołowa planowanie działań ustalanie ważności wymyślanie alternatyw przewidywanie konsekwencji Młodsze dzieci mają problem z kontrolą własnych działań Niedojrzała kora przedczołowa sprawia, że: młodsze dzieci reagują w sytuacjach społecznych odruchowo niższy jest poziom umiejętności odpowiedzialnych za skuteczne realizowanie zadań szkolnych

Wychowanie z zastosowaniem kar i nagród Wychowanie bezstresowe Rodzaje wychowania: Wychowanie stresogenne Wychowanie z zastosowaniem kar i nagród Wychowanie bezstresowe Nie ma motywacji Występuje motywacja Nie ma możliwości osiągania celów Są możliwości osiągania celów

OKRES ADAPTACYJNY średnio trwa Ważne !!! OKRES ADAPTACYJNY średnio trwa od 1 dnia do 4 miesięcy Indywidualne przypadki posiadają tzw. ciągłość integracji.

Pomoc powinna iść dwutorowo: w szkole w domu +

Proponowana literatura:

„Moje dziecko idzie do szkoły” poradnik dla rodziców Magdalena Rudnicka Telbit

„Zabawy przygotowujące do szkoły” Barbel Merthan JEDNOŚĆ

„Jak nauczyć dzieci myślenia” R. J. Sternberg, L. Spear - Swerling GWP

„Dziecko w świecie szkoły” Bronisława Dymara IMPULS

„Ale ja nie chcę! O radzeniu sobie z frustracją zniecierpliwieniem i przekorą” Heike Baum JEDNOŚĆ

„Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną?” Meeinders – Lucking Frauke, Loy Susanne IMPULS

Dziękujemy za uwagę!