Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego Opracowała Monika Bekker-Goska CDN w Pile
Czym jest dojrzałość/gotowość szkolna? „Gotowość szkolna to rezultat wzajemnych oddziaływań czynników tkwiących w dziecku i jego środowisku"
= / przedszkole szkoła
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, 1997, art. 48, ust. 1 „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględnić stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania”
ROZWÓJ DZIECKA DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA intelektualny emocjonalny uwaga, pamięć, mowa, itp. nawiązywanie relacji, umiejętność szukania pomocy, radzenia ze stresem, itp.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Różnice rozwoju psychosomatycznego dzieci 5, 6, 7 – letnich.
Określ umiejętności dzieci:
Przyporządkuj określenia do odpowiedniej grupy wiekowej: 1. Bardzo dobrze opanował ruchy lokomocyjne. 2. Posiada koordynację ruchów, np.: skoki przez skakankę. 3. Znacznie powiększa się waga (standard to ok. 2 kg i 5 cm). 4. Z powodu szybkości wzrostu osłabione więzadła. 5. Dziecko ustala swoje cele. 6. Dziecko posiada wybitny okres nauki po przez zabawę. 7. Dziecko posiada umiejętności odgrywania i przyjmowania ról społecznych. 8. 90% mózgu wykształtowane jak u dorosłego człowieka. 9. Rozumie słowa, które stanowią uogólnienie przedmiotów. 10. Gotowość do zdobywania wiedzy zgodnie z przeznaczoną mu instrukcją.
11. Dziecko posiada okres najbardziej chłonnego umysłu. 12 11. Dziecko posiada okres najbardziej chłonnego umysłu. 12. Sylwetka staje się proporcjonalna (wydłużające nogi, wysmuklenie ciała). 13. Dziecko potrafi zapiać guziki bez pomocy wzroku kierując się ruchami ręki. 14. Dziecko posiada ekspresje plastyczną – okres błaznowania artystycznego. 15. Dziecko nie posiada ekspresji plastycznej – okres schematu artystycznego. 16. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 60% z wcześniej posiadanych. 17. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 45% z wcześniej posiadanych. 18. Dziecko zwiększa wysiłek fizyczny, ruchy ciała są bardziej skomplikowane.
19. Dziecko posiada umiejętność tworzenia planów. 20 19. Dziecko posiada umiejętność tworzenia planów. 20. Dziecko posiada umiejętność refleksji nad swoją osobą. 21. Następuje dojrzałość wyższych funkcji korowych. 22. Następuje pierwsze myślenie uogólniające. 23. Rozwija się myślenie pojęciowe. 24. Zainteresowanie dziecka wykraczają poza swoje najbliższe otoczenie. 25. Dziecko funkcjonuje na pograniczu fikcji i rzeczywistości. 26. Dziecko wchodzi w świat rzeczywistości. 27. Dziecko potrafi zrozumieć stany emocjonalne innych i dostosować się do nich – współbrzmienie uczuciowe.
5 - latek Dziecko posiada wybitny okres nauki po przez zabawę. Dziecko ustala swoje cele, Dziecko posiada umiejętności odgrywania i przyjmowania ról społecznych. Dziecko posiada ekspresje plastyczną – okres błaznowania artystycznego. Dziecko posiada umiejętność tworzenia planów. Dziecko posiada umiejętność refleksji nad swoją osobą. Następuje pierwsze myślenie uogólniające.
5 - latek Zainteresowanie dziecka wykraczają poza swoje najbliższe otoczenie. Dziecko funkcjonuje na pograniczu fikcji i rzeczywistości.
6 - latek Bardzo dobrze opanował ruchy lokomocyjne, posiada koordynację ruchów, np.: skoki przez skakankę. Znacznie powiększa się waga (standard to ok. 2 kg i 5 cm). 90% mózgu wykształtowane jak u dorosłego człowieka.
6 - latek Dziecko posiada okres najbardziej chłonnego umysłu. Sylwetka staje się proporcjonalna (wydłużające nogi, wysmuklenie ciała). Dziecko potrafi zapiać guziki bez pomocy wzroku kierując się ruchami ręki. Dziecko nie posiada ekspresji plastycznej – okres schematu artystycznego. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 60% z wcześniej posiadanych.
6 - latek Dziecko zwiększa wysiłek fizyczny, ruchy ciała są bardziej skomplikowane. Następuje pierwsze myślenie pojęciowe. Dziecko wchodzi w świat rzeczywistości. Dziecko potrafi zrozumieć stany emocjonalne innych i dostosować się do nich Rozumie słowa, które stanowią uogólnienie przedmiotów. Gotowość do zdobywania wiedzy zgodnie z przeznaczoną mu instrukcją.
7 - latek Z powodu szybkości wzrostu osłabione więzadeł. Zwiększa się stopień wrażeń wzrokowych o 45% z wcześniej posiadanych.
Zadania dla rodziców dziecka i całej rodziny 1.Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności 2.Dziecko jest samodzielne w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb 3.Dziecko potrafi wyrażać swoje potrzeby 4.Dziecko jest gotowe do współdziałania z innymi dziećmi 5.Dziecko jest gotowe do uczenia się pod kierunkiem nauczyciela = nowej osoby dorosłej
Co trzeba zrobić ? wychowanie w rodzinie - dziecko zna reguły i normy RODZINA wychowanie w rodzinie - dziecko zna reguły i normy edukacja przedszkolna - dziecko dużo wie i umie kontakty rówieśnicze - dziecko jest „społeczne” rodzina - gotowość do współdziałania ze szkołą
Jakie kompetencje rozwijają się we wczesnym wieku szkolnym U 9/10-latka jest to obszar prawie dojrzały Płat czołowy kory mózgowej U 6/7-latka jest to obszar niedojrzały
Za co odpowiada kora mózgowa przedczołowa planowanie działań ustalanie ważności wymyślanie alternatyw przewidywanie konsekwencji Młodsze dzieci mają problem z kontrolą własnych działań Niedojrzała kora przedczołowa sprawia, że: młodsze dzieci reagują w sytuacjach społecznych odruchowo niższy jest poziom umiejętności odpowiedzialnych za skuteczne realizowanie zadań szkolnych
Wychowanie z zastosowaniem kar i nagród Wychowanie bezstresowe Rodzaje wychowania: Wychowanie stresogenne Wychowanie z zastosowaniem kar i nagród Wychowanie bezstresowe Nie ma motywacji Występuje motywacja Nie ma możliwości osiągania celów Są możliwości osiągania celów
OKRES ADAPTACYJNY średnio trwa Ważne !!! OKRES ADAPTACYJNY średnio trwa od 1 dnia do 4 miesięcy Indywidualne przypadki posiadają tzw. ciągłość integracji.
Pomoc powinna iść dwutorowo: w szkole w domu +
Proponowana literatura:
„Moje dziecko idzie do szkoły” poradnik dla rodziców Magdalena Rudnicka Telbit
„Zabawy przygotowujące do szkoły” Barbel Merthan JEDNOŚĆ
„Jak nauczyć dzieci myślenia” R. J. Sternberg, L. Spear - Swerling GWP
„Dziecko w świecie szkoły” Bronisława Dymara IMPULS
„Ale ja nie chcę! O radzeniu sobie z frustracją zniecierpliwieniem i przekorą” Heike Baum JEDNOŚĆ
„Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną?” Meeinders – Lucking Frauke, Loy Susanne IMPULS
Dziękujemy za uwagę!