Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl, 13.10.2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Advertisements

Sieć SPLOT Sieć SPLOT to związek 15 członków - organizacji wspierających, działających w różnych regionach Polski. CELE: Zwiększanie umiejętności zarządzania.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Rozwój społeczności lokalnych
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Gospodarka Społeczna na Bursztynowym Szlaku
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
O czym należy pamiętać przy budowaniu partnerstwa typu LEADER? Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Rola samorządów w budowaniu współpracy lokalnej Jolanta Zientek-Varga Łochów, 9 grudnia 2009 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
dr Tomasz Kaźmierczak IPSiR UW Ekspert Instytutu Spraw Publicznych
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA klucz do skutecznego partnerstwa
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
W ramach projektu III sektor dla wolontariatu Joanna Czabajska Szkolenie jest realizowane w ramach projektu pn.: III sektor dla wolontariatu finansowanego.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Pozyskiwanie środków na promocję produktów regionalnych Bożena Pietras-Goc FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Charakterystyka partnerstwa lokalnego „W krainie dzikiej róży-Góry Pieprzowe” Kielce, 11 kwietnia 2015 r. Katarzyna Batko PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Partnerstwo Nyskie 2020 Głubczyce, 21 października 2014 PARTNERSTWA SAMORZĄDÓW Razem dla rozwoju.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Janusz Wiśniewski Animator w Regionalnym Ośrodku EFS w Toruniu i Włocławku.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
Seminaria nt. komitetów monitorujących na lata
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,

Na czym polega siła LGD? Siła Lokalnej Grupy Działania jest zawarta w jej nazwie: Lokalna – tj. oparta na lokalnych zasobach, czyli angażująca lokalnych partnerów, Grupa – tzn. partnerzy są razem, istnieje jakaś wspólnota, Działania – tzn. partnerzy wspólnie podejmują przedsięwzięcia, które uznali w grupie za ważne dla regionu. Jak zaangażować lokalnych partnerów?

Zasady partnerstwa wg Ros Tennyson: 1. Jednakowe prawa Co oznaczają jednakowe prawa w relacjach, w których istnieją duże różnice jeśli chodzi i posiadaną władzę, zasoby i wpływy?Jednakowe prawa to nie to samo co równość. Zasada ta oznacza, że liczy się głos każdego z partnerów oraz że każdy rodzaj wkładu we wspólne działania – nie tylko finansowy – jest ważny

Zasady partnerstwa wg Ros Tennyson: 2. Przejrzystość Otwartość i uczciwość w funkcjonowaniu partnerstwa są niezbędne, aby zbudować zaufanie – kluczowy składnik udanego partnerstwa. Przejrzystość w działaniu uwiarygodni partnerstwo w oczach darczyńców i innych zainteresowanych.

Zasady partnerstwa wg Ros Tennyson: 3. Obopólne korzyści Jeśli każdy z partnerów ma coś wnieść do partnerstwa, każdy z nich powinien również odnosić z tego tytułu jakieś korzyści. Zdrowe partnerstwo oprócz wspólnych korzyści dla wszystkich partnerów powinno umożliwiać również poszczególnym partnerom odnoszenie indywidualnych korzyści, bo tylko w ten sposób można utrzymać zaangażowanie partnerów, a co za tym idzie – trwałość współpracy.

Standardy Organizacji i Działania Grup Partnerskich Partnerstwa zrzeszone w Krajowej Sieci Grup Partnerskich na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju są strukturami niezinstytucjonalizowanymi (nie mają osobowości prawnej), ale posiadającymi zbiór zasad funkcjonowania (Standardy Organizaci i Działania), które zapewniają partnerskie relacje. Organizacja wspierająca partnerstwo (sekretariat) oraz wszyscy partnerzy umawiają się, że będą działali zgodnie z zasadami partnerstwa, które wspólnie wypracowali.

Standardy Orgnizacji i Działania GP: 1. Cechy strukturalne Grupa jest dobrowolnym i otwartym porozumieniem liderów z różnych sektorów życia publicznego. Grupa jest porozumieniem, którego uczestnicy wspólnie przygotowują i realizują praktyczne długofalowe działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Grupę tworzy przynajmniej 5 partnerów reprezentujących wszystkie sektory życia publicznego; Grupa jest porozumieniem lokalnym, działającym na szczeblu ponadgminnym, a jej obszar określony jest przez: wspólnotę potencjału ekonomicznego, społecznego i środowiskowego, wspólnotę przestrzeni wyznaczonej przez walory naturalne, kulturowe i historyczne, z którymi identyfikują się mieszkańcy danego rejonu.

Standardy Orgnizacji i Działania GP: 2. Cechy funkcjonalne Grupa jest strukturą inspirowania, wzmacniania i wspierania oddolnych inicjatyw lokalnych. Liderzy oddolnych inicjatyw lokalnych odgrywają w Grupie podmiotową rolę; są nie tylko beneficjentami jej działań, lecz aktywnie uczestniczą w jej tworzeniu i bieżącym funkcjonowaniu. Głównym spoiwem Grupy są wspólnie podejmowane działania – projekty, których organizacja wykracza poza indywidualne możliwości poszczególnych partnerów. Wszystkich partnerów obowiązują zasady dzielenia zasobów, odpowiedzialności, ryzyka i korzyści.

Standardy Orgnizacji i Działania GP: 3. Cechy organizacyjne Grupa działa w oparciu o dokument programowy (deklarację współpracy), który jest zgodny z zasadami rozwoju zrównoważonego; Grupa ma demokratycznie wyłonione władze (prezydium, ew. rada); Grupa działa w oparciu o uchwalony regulamin, określający zasady współpracy oraz reprezentacji; Grupa realizuje aktualny roczny plan operacyjny; Grupa realizuje wspólnie wypracowaną strategię; Grupa regularnie dokonuje oceny swoich dokonań zarówno w wymiarze rzeczowym jak i finansowym; Grupa ma wybraną instytucję, która prowadzi sekretariat partnerstwa oraz udziela osobowości prawnej wybranym działaniom wspólnym.

Udane partnerstwo wg Ros Tennyson Partnerstwo realizuje wyznaczone cele Oddziaływanie partnerstwa nie ogranicza się do bezpośrednio zaangażowanych organizacji Partnerstwo jest strukturą trwałą i samorządną Wartość dodana partnerstwa dzięki której zaangażowane organizacje osiągają znaczące korzyści Działania partnerstwa stanowią cenny wkład w doświadczenia globalnego ruchu na rzecz budowania partnerstw

Czas na refleksję... Czy Twoje partnerstwo posiada zbiór zasad, które gwarantują: jednakowe prawa, przejrzystość, obopólne korzyści? Czy zasady te są przestrzegane? Czy lokalni partnerzy angażują się w działania LGD?

Więcej informacji na