z uczniem dyslektycznym?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Kącik Logopedyczny.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Dojrzałość szkolna dziecka
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Jak pomagać dziecku w nauce?
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
DOBRE PRAKTYKI PRACY Z UCZNIEM NA ZAJĘCIACH WYRÓWNAWCZYCH
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Objawy DYSLEKSJI.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
Praca z uczniem dyslektycznym na lekcjach chemii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Opracowała: Bożena Bełkot
Ocenianie Kształtujące
z dziećmi dyslektycznymi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Jak pomóc dziecku z dysleksją?
Umiejętność obserwacji.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Logopedia w szkole.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Ocenianie Kształtujące
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
to trudności w nauce czytania i pisania
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

z uczniem dyslektycznym? Co poleciłby polonista nauczycielom innych przedmiotów w pracy z uczniem dyslektycznym?

Specyficzne trudności pojawiają się na wszystkich przedmiotach Specyficzne trudności pojawiają się na wszystkich przedmiotach. Dotyczą one m. in. pisania, czytania, czytania ze zrozumieniem, kłopotów z zapamiętywaniem informacji, definicji, pomyłek w obliczeniach, mylenia znaków, pojęć, trudności z analizowaniem mapy, z orientacją przestrzenną, z zapisywaniem jednostek, wzorów, reakcji chemicznych, niechęci do rysowania, braku estetyki wykonanych prac, problemów z powtarzaniem melodii, rytmów, małej precyzji ruchów utrudniających wykonanie niektórych ćwiczeń, złą koordynacją ruchów, problemów z orientacją w schemacie ciała.

z uczniem dyslektycznym? Jak pracować z uczniem dyslektycznym? W pracy z uczniem dyslektycznym najskuteczniejsze jest uczenie POLISENSORYCZNE, czyli uczenie, w którym angażuje się wiele zmysłów naraz: słuchu, wzroku, kinestezji. Dzięki temu uczeń może wykorzystać te zmysły, które są jego mocną stroną, równocześnie ćwicząc i rozwijając te, które są słabsze. Takich uczniów nauczyciel powinien otoczyć szczególną troską.

Uczeń dyslektyczny nie powinien: Czytać głośno w obecności całej klasy – potęguje to napięcie emocjonalne; głośne czytanie wskazane jest podczas zajęć korekcyjno – kompensacyjnych lub wtedy, gdy uczeń opanował zadany tekst w domu; Czytać zbyt długich tekstów – należy wyznaczyć pewną część do czytania głośnego w celu doskonalenia techniki czytania; Pisać dyktand – należy zastąpić je pisaniem z pamięci;

Nauczyciel nie powinien: omawiać błędów w obecności całej klasy; stosować rywalizacji i porównywać dyslektyka z uczniami zdolniejszymi, gdyż pogłębia to niechęć do nauki;

W pracy z uczniem dyslektycznym należy: stosować na przemian czytanie głośne i czytanie ciche tekstu ze zwróceniem uwagi na zrozumienie tekstu; polecać pisanie w większej liniaturze w początkowym okresie nauki; przy ocenie prac pisemnych nie należy brać pod uwagę błędów dyslektycznych;

usuwać wyrazy błędnie napisane, aby nie utrwalały się w pamięci wzrokowej ucznia: przez całkowite zamazanie wyrazu błędnie napisanego, pisząc go u góry w sposób poprawny; przez naklejenie paska papieru z poprawnie napisanym wyrazem na wyraz napisany błędnie; przez zaznaczenie na marginesie ilości błędnie napisanych wyrazów - dziecko samo je znajduje przez porównanie z poprawnie napisanym wyrazem w tekście.

Dekalog dla nauczycieli uczniów dyslektycznych

NIE

Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.

2. Nie karz, nie wyśmiewaj w nadziei, że zmobilizujesz go do pracy.

3. Nie łudź się, że „sam z tego wyrośnie”, „weźmie się w garść”, „przysiądzie fałdów” lub, że ktoś go z tego „wyleczy”.

4. Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczają się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.

5. Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą.

TAK

6. Staraj się zrozumieć swojego ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się jego trudności szkolnych i występowaniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.

7. Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności ucznia: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj problemy dziecka ze specjalistą (psychologiem, logopedą, pedagogiem, a w razie potrzeby z lekarzem).

8. Aby jak najwcześniej pomóc uczniowi: Bądź w kontakcie z poradnią, wykorzystaj wyniki badań i zalecenia specjalistów zawarte w opinii psychologicznej. Ustal kontakt pomiędzy tobą, rodzicami i dzieckiem, który określa reguły współpracy: dziecko uczyń odpowiedzialnym za pracę nad sobą, rodziców za pomaganie dziecku, a nauczyciela za bycie doradcą.

Zaobserwuj podczas codziennych lekcji, co najskuteczniej pomaga dziecku. Bądź w stałym kontakcie z jego nauczycielem – terapeutą i korzystając z jego wskazań włączaj w zajęcia dydaktyczne potrzebne dziecku ćwiczenia.

9. Opracuj program indywidualnych wymagań wobec ucznia dostosowany do jego możliwości i wkładu pracy. Oceniaj go na podstawie odpowiedzi ustnych i treści prac pisemnych. Nie każ mu czytać głośno przy całej klasie. Pozwól mu korzystać ze słownika i daj więcej czasu na zadania pisemne. Dyktanda i prace pisemne oceniaj jakościowo (opisowa ocena błędów) pod warunkiem systematycznej pracy, znajomości reguł ortograficznych i korekty błędów w zeszytach. Nagradzaj za wysiłek i pracę, a nie za jego efekty.

10. Bądź życzliwym, cierpliwym przewodnikiem ucznia w jego problemach.

Wskazówki ogólne wskazana jest cierpliwość ze strony nauczyciela;   wskazana jest cierpliwość ze strony nauczyciela; nauczanie nie powinno opierać się na emocjach negatywnych: strachu, niepewności, poczuciu wstydu i winy, lecz na uczuciach pozytywnych: zainteresowaniu, przeżyciu sukcesu, poczuciu własnych możliwości;

pamiętajmy, że kara i ośmieszanie nie mobilizują ucznia do pracy;  dostrzegajmy najmniejsze osiągnięcia dziecka, chwalmy nie tylko za sukcesy, ale również za włożony wysiłek; wzmacniajmy poczucie własnej wartości, budujmy wiarę dziecka we własne umiejętności i możliwości, wskazujmy dziecku jego dobre i mocne strony;

formułujmy proste polecenia;  warto posadzić dyslektyka blisko siebie, pozwala to na lepszą obserwację dziecka i udzielenie mu pomocy, gdy będzie miało trudności (uczeń siedzący blisko nauczyciela lepiej koncentruje się, gdyż zawęża się jego pole widzenia i spada liczba rozpraszających bodźców); nie karzmy za zbyt wolną pracę na lekcji;

nie porównujmy dyslektyka z kolegami lepiej radzącymi sobie (nawet z innymi dyslektykami); kontrolując zeszyt nie zamieszczajmy uwag typu: „zeszyt niestaranny”, „Popraw pismo!” itp.;

w sytuacji presji czasu (lepiej oprzeć się na korzystne dla dyslektyka jest wydłużenie czasu pisania sprawdzianów. (W praktyce jednak jest to raczej niemożliwe, dlatego warto dzielić sprawdzian i podawać uczniowi etapami. Zbyt duże nagromadzenie informacji przeraża dyslektyka i nie podejmuje on żadnych działań); unikajmy stosowania krótkich kartkówek - uczeń dyslektyczny bardzo źle funkcjonuje w sytuacji presji czasu (lepiej oprzeć się na wypowiedzi ustnej, dając czas na zastanowienie);

pamiętajmy, że dziecko dyslektyczne ma często osłabioną pamięć, dlatego wymaga dłuższego czasu, by zapamiętać wiersz, nazwy, daty, terminy, symbole chemiczne, słówka podczas nauki języków obcych; w przypadku pojawienia się reakcji agresywnych będących mechanizmem obronnym dziecka, nie akcentujmy ich, ale je wyciszajmy. 

Wskazówki dla nauczycieli języków obcych: zachęcajmy do praktycznej komunikacji w sytuacjach życia codziennego;   stosujmy na lekcjach gry i zabawy językowe;

indywidualizujmy postępowanie w zależności od ujawnionych dysfunkcji u poszczególnych dzieci;   pamiętajmy, że dyslektyk ma trudności z czytaniem, zapisem wyrazów w przypadku różnej ilości liter i głosek, z zapamiętaniem nowego kształtu liter (w odniesieniu np. do języka rosyjskiego), kłopoty ze składnią.  

Wskazówki dla nauczycieli historii:   pamiętajmy, że dziecko ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu często ma problem z szybkim przypomnieniem sobie dat oraz orientacją na mapie; dyslektyk może wykazać się dobrą znajomością faktów historycznych, ale będzie miał trudności z ich chronologicznym uporządkowaniem.

Wskazówki dla nauczycieli matematyczno – przyrodniczych: przedmiotów matematyczno – przyrodniczych:   Nauczyciel uczący matematyki, fizyki, geografii, biologii i chemii powinien pamiętać, że dysleksja wpływa na: zdolność czytania, a przez to rozumienie problemów (np. zadania z treścią);  uczenie się tabliczki mnożenia;

rozumienie pojęć z przestrzenią i czasem (np  rozumienie pojęć z przestrzenią i czasem (np. poprzedni, następny, pomiędzy, jeden mniej niż itp.); zapamiętanie i posługiwanie się nazwami, które nie wchodzą w skład czynnego języka;   orientację przestrzenną, np. cyfry i liczby o podobnym kształcie 2-5, 6-9, 69-96 itp. świadomość przestrzenną i zdolność do prawidłowego umieszczenia figur na stronie czy liczb w kolumnie; kierunkowość- zwłaszcza, gdy trzeba przeprowadzić operacje w odmiennych kierunkach, np. pisemne dodawanie i dzielenie; 

różnicowanie wzrokowe- pomyłki w znakach < > + x itp. ( dlatego warto pamiętać, aby nie oceniać za błędy popełnione na poziomie prostych obliczeń, lecz tok rozumowania);   liczenie w pamięci; określanie miejsca po przecinku; odróżnianie terminów, np. licznik - mianownik, liczby pierwsze-czynniki pierwsze, przenoszenie, pożyczanie itp.; zapamiętanie reakcji chemicznych; orientację na mapie (mieszają pojęcia typu: prawo-lewo, wschód-zachód)

W pracy z dzieckiem mającym trudności w czytaniu i pisaniu należy angażować wielozmysłowe doświadczenie dziecka. Należy więc stosować środki audiowizualne, powtarzanie tekstu na głos, notowanie, dotyk modeli, eksponatów itp. Należy pamiętać, że część dyslektyków bywa męczliwa i po kilkunastu minutach intensywnej pracy wymaga odpoczynku. Dlatego też pracują lepiej, gdy organizuje im się częste, krótkie przerwy. Jednak najważniejszym warunkiem pomyślnego rozwoju dziecka jest stworzenie atmosfery akceptacji i życzliwości. Należy czynić wszystko, aby neutralizować u uczniów dyslektycznych przykre doświadczenia związane ze świadomością niepowodzeń szkolnych przez przekonanie i wyjaśnianie, że są one tylko pewnym rodzajem kłopotów, jakie są udziałem wielu ludzi.