Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Próg rentowności.
Dobre polskie praktyki – biomasa
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Gospodarka odpadami Analiza produkcji, zapotrzebowania oraz odzysku tworzyw sztucznych w Europie w 2011 roku Janusz Sokołowski ZTNiC PW luty 2013r. Agnieszka.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Sprzątanie Świata Prezentacja o ekologii Wrzesień 2006.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Europejski obszar gospodarczy
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Projekt FWIE Pilotażowa selektywna zbiórka odpadów w systemie workowym na terenie Dzielnicy VII w Krakowie - uzasadnienie Dobry przykład" gmin, w których.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zielony Punkt Łódź, ul. Zachodnia 70, tel/fax: (42) , NIP REGON: Sąd Rejonowy dla.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Dr Artur Gruszczak Centrum Europejskie Natolin /
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I ZAGROŻENIA DLA NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA
Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów”
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR LIPIEC 2013 – CZERWIEC 2014 stan na dzień 15 lipca 2014r.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
II Konferencja, Szadek, 22 października 2014 r.
Olgierd Dziedzic & Radosław Wasiak. Zasada czterech R.
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Witold Potęga Klub Przyjaciół Rembertowa
Efektywność w strategiach energetycznych
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.
Zintegrowany system gospodarki odpadami
Projektowanie systemów transportowych
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Jeszcze 100 lat temu większość świata… Podstawowe składniki potrzebne do produkcji szkła. Piasek kwarcowy Wapień Sód.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Autor: Kacper Nowak II A
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Zapis prezentacji:

Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany k. Krakowa, 15-17 października 2007 r

Geneza systemu w Europie Unia Europejska, Bruksela, 15 lipca 1975, Dyrektywa 75/442 – Dyrektywa ramowa o odpadach Niemcy, Czerwiec 1991: The German Packaging Ordinance Francja, Kwiecień 1992: Lalonde-Decret Austria, Październik 1993: The Austrian Packaging Ordinance Szwecja, Październik 1994: Ordinance Unia Europejska, Bruksela, Grudzień 1994: European Directive 94/62/EC on Packaging and Packaging Waste

Zielony Punkt w Europie Szwecja Polska Niemcy Francja Hiszpania Portugalia Irlandia Norwegia Łotwa Belgia Austria Węgry Grecja Luksemburg Turcja Litwa Słowenia Rep. Czeska Slowacja Cypr Wlk. Brytania Wielka Brytania: Umowa współpracy z firmą Valpak Malta Bułgaria Estonia Rumunia

Poziom realizacji obowiązku recyklingu w wybranych państwach europejskich (dane za 2005 r.)

Ilości opakowań wprowadzanych w krajach UE (2006) / PKB Ilość na mieszkańca [kg] PKB ba mieszkańca [USD]

POCZĄTEK SYSTEMU RECYKLINGU I ODZYSKU ODPADÓW OPAKOWNIOWYCH 1 styczeń 2002 roku: POCZĄTEK SYSTEMU RECYKLINGU I ODZYSKU ODPADÓW OPAKOWNIOWYCH

Struktura wolumenu opakowań wprowadzonych na rynek 2002 - 2007 3.597 tys. ton W 2007 r. z uwagi na wzrost gospodarczy, rosnący popyt na towary konsumpcyjne i przemysłowe szacuje się, że dalszy wzrost masy wprowadzonych opakowań na rynek Polski osiągnie poziom ok. 3,6 mln ton

Wyniki systemu 2005 - 2006

Zmiany wielkości obowiązku w polskim systemie w latach 2007 - 2014 Stopniowy wzrost poziomów obowiązku stanowi okres przygotowawczy do wejścia w życie nowych poziomów obowiązku recyklingu i odzysku w 2014 roku

ODZYSK DO ZREALIZOWANIA w 2007 r: 1.798.435 TON Poziom odzysku – wielkość niezbędnego recyklingu i odzysku odpadów opakowaniowych ODZYSK DO ZREALIZOWANIA w 2007 r: 1.798.435 TON W 2007 r będzie trzeba zebrać 47 kg odpadów opakowaniowych na mieszkańca W 2006 r zbiórka ta wyniosła 34 kg

Możliwości recyklingowe w Polsce Sumaryczne możliwości recyklingowe w Polsce = ponad 1,2 mln. t Ale trzeba zebrać

ALUMINIUM Bardzo wysoka wartość surowca – w skupie ok. 2.500 – 3.000 zł/t t Koszty pozyskania : Łódż – 810 zł/t Bydgosz – średnio na wszystkie odpady 26,71 zł/t Surowiec pozyskiwany w bardzo niewielkim zakresie poprzez zbiórkę selektywną – każda puszka „znika” z pojemnika / worka Polska osiąga jedne z najlepszych wyników w UE.

SZKŁO - ilości wprowadzane w Polsce W 2014 roku ilość wprowadzana przekroczy 1,2 mln. ton

SZKŁO - wielkość niezbędnego recyklingu w szkle Czy system w 2007 r. zbierze ponad 400 tyś. t stłuczki?

SZKŁO – sytuacja obecna Analizy wskazują iż popyt przewyższa podaż Szkło jest pierwszym surowcem deficytowym Bez dynamicznego wpływy na rozwój zbiórki obowiązek nie będzie realizowany Koszty: Bydgoszcz: średnio na tonę każdego surowca: 26,71 zł/t Kraków: średnio na tonę każdego surowca: 22,09 zł/t Łódź: 194,80 zł/t Poznań: 120,51 zł/t Tarnów: 656,70 zł/t

OPRÓŻNIANIE + TRANSPORT - 1 UZDATNIANIE + UTYLIZACJA ODPADÓW SZKŁO - Koszty zbiórki i wykorzytsania [zł/t] POJEMNIK OPRÓŻNIANIE + TRANSPORT - 1 UZDATNIANIE + UTYLIZACJA ODPADÓW TRANSPORT - 3 RECYKLING MAGAZYNOWANIE TRANSPORT - 2 Koszt 320 zł Koszt ten nie ujmuje marży poszczególnych firm, która wynosi ok. 10% kosztów Koszt nie ujmuje niezbędnej edukacji

KOSZT CAŁKOWITY: ok. 360 zł/t PRZYCHÓD Z HUTY SZKŁA + DOPŁATA: Koszty zbiórki vs. przychody KOSZT CAŁKOWITY: ok. 360 zł/t PRZYCHÓD Z HUTY SZKŁA + DOPŁATA: ok. 285 zł/t >

Dopłaty Organizacji Odzysku W Polsce funkcjonuje przeszło 35 organizacji odzysku Każda z nich buduje swój odrębny system zbiórki odpadów opakowaniowych a więc ponosi różne koszty – niektóre bazują na odpadach z przemysłu inne na zbiórce selektywnej O.O. konkurują pomiędzy sobą głównie ceną Ta konkurencja doprowadziła do silnego obniżenia dopłat w większości surowców Np. w tworzywie sztucznym dopłaty w 2002 r. wynosiły 1.200 zł/t obecnie jest to ok. 20-40 zł/t Dopłaty organizacji odzysku są regulowane przez zasady rynkowe: popyt vs. podaż W przypadku surowców deficytowych (szkło) dopłaty rosną i będą nadal rosły Aby dopłata odzwierciedlała koszt zbiórki koszt ten musi być znany

PODSUMOWANIE Większość gmin nie prowadzi analizy kosztów GO a tym bardziej analizy kosztów zbiórki odpadów opakowaniowych Gdy operatorem jest firma komercyjna brak danych o jakichkolwiek kosztach. Jeśli analiza jest prowadzona to często nie wiadomo jakie składniki kosztów ujmuje Brak informacji jakie technologie są stosowane do przygotowywania odpadu do recyklingu Różny sposób przyporządkowywania kosztów pośrednich Często zaliczanie kosztów zakupu infrastruktury do jednego roku (powinna być amortyzacja) Nie ujmowanie kosztów eksploatacji (paliwo, remonty pojazdów, koszty pracownicze, czyszczenie pojemników…) Brak analizy kosztów na poszczególne surowce