Funkcja planowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Advertisements

PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
System ewaluacji NPR i NSRO
Zakład pracy, jako środowisko społeczne
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Warsztat 4: Dobór mierników dla procesu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
PODSTAWY SPRAWNEGO DZIAŁANIA
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
Rynek usług medycznych
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Model referencyjny łańcucha dostaw
Metodyki zarządzania projektami
Procesy grupowe A.Kawalec.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Agata Dulska Paulina Zielińska
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.
Wstęp do zarządzania i marketingu
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Pojęcie planowania / zasady planowania.
Menedżer i zarządzanie
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Funkcja planowania

Proces podejmowania decyzji i planowania Otoczenie Misja organizacji 1. Cele 2. Przesłanki 3. Wartości 4. Kierunki Cele strategiczne Plany strategiczne Cele taktyczne Plany taktyczne Cele operacyjne Plany operacyjne

Cele organizacji Cele w organizacji – określają pożądane sytuacje (stan), do których powinna zmierzać organizacja i odnoszą się do przyszłości. Funkcje celów: Dostarczają wskazówek i pozwalają nadać jednolity kierunek działaniom ludzi pracujących w organizacji. Ustalanie celów bezpośrednio i pośrednio wiąże się z innymi aspektami planowania. Cele mogą być źródłem motywacji dla pracowników organizacji. Są mechanizmem oceny i kontroli.

Rodzaje celów: Misja – pewna deklaracja określająca podstawowy cel funkcjonowania organizacji; posłannictwo organizacji; podstawowy i niepowtarzalny cel odróżniający daną organizację od innych organizacji. Cele strategiczne – określane są na najwyższym szczeblu i dla naczelnego kierownictwa organizacji. Koncentrują się na ogólnych problemach. Cele taktyczne – określane są na średnim szczeblu i dla średniego kierownictwa organizacji. Koncentrują się na sposobach osiągania celów strategicznych (określaniu działań koniecznych dla realizacji założonych celów strategicznych). Cele operacyjne – określane są na najniższym szczeblu hierarchii zarządzania w organizacji – dla kierownictwa niższego szczebla. Koncentrują się na konkretnych problemach.

Ze względu na dziedzinę Ze względu na czas Cele produkcyjne Cele długookresowe (powyżej 5 lat) Cele marketingowe Cele średniookresowe (dla okresu od 1 roku do 5 lat) Cele finansowe Cele krótkookresowe (do 1 roku) Cele jakościowe Cele w zakresie zasobów ludzkich Cele dotyczące innowacji produktowych I tak dalej.

Określanie celów – można wykorzystać metodę SMART, która głosi, iż cel powinien być: Specific (konkretny) – cel nie może być ujęty zbyt ogólnie, np. rozwój turystyki – błędnie, wzrost liczby turystów odwiedzających gminę w skali roku o 10% od 2010 roku – prawidłowo. Measurable (mierzalny) – poziom osiągnięcia celu powinien być mierzalny, jako przykład prawidłowego i błędnego celu mogą posłużyć cele przytoczone powyżej. Achievable/available (osiągalny) – cel powinien być kwantyfikowalny, ponieważ tylko taki cel jest osiągalny, np. jeżeli celem jest rozwój turystyki, ciężko jest określić moment osiągnięcia celu. Realistic (realistyczny) – osiągnięcie celu powinno być prawdopodobne a założenia realistyczne, np. wzrost liczby turystów odwiedzających gminę w skali roku o 40% - w przypadku inwestycji polegającej na budowie miejsc widokowych wydaje się celem mało realistycznym. Timed (określony w czasie) - cel powinien znajdować odzwierciedlenie w czasie, np. wzrost liczby turystów odwiedzających gminę w skali roku o 10% w stosunku do 2010 roku – prawidłowo.

Odpowiedzialność za ustalanie celów: Cele powinny być ustalane przez wszystkich menedżerów w organizacji. Najczęściej jednak każdy z nich odpowiada za określenie celów w zależności od szczebla hierarchii, na którym umiejscowione jest jego stanowisko. Misja i cele strategiczne powinny być określane przez właściciela organizacji i kierowników najwyższego szczebla. Cele taktyczne przez kierowników najwyższego i średniego szczebla. Cele operacyjne przez kierowników średniego i niższego szczebla. Optymalizacja celów – dochodzenie do równowagi (kompromisu) pomiędzy często niespójnymi celami w organizacji.

Planowanie w organizacji Rodzaje planów organizacji: Plany strategiczne – odnoszą się do celów strategicznych (tworzone są dla celu osiągnięcia celów strategicznych). Mają charakter długookresowy i wskazują alokację najistotniejszych zasobów organizacji. Formułowane są najczęściej przez naczelne kierownictwo. Plany taktyczne – tworzone dla osiągania celów taktycznych. Stanowią nierzadko rozbicie planów strategicznych na mniejsze fragmenty. Formułowane są przez kierownictwo średniego szczebla w perspektywie krótszej niż długookresowa. Plany operacyjne – mają stosunkowo wąski zasięg. Opracowywane są przez niższy szczebel kierowniczy w organizacji. Mają pozwolić zrealizować cele operacyjne. Formułowane są na krótki okres czasu. Plan długookresowy (ponad 5 lat), plan średniookresowy (o 1 roku do 5 lat), plan krótkookresowy (do 1 roku).

Proces planowania w toku Planowanie awaryjne Planowanie awaryjne – wykorzystywane przez organizację w celu przygotowania się na nieoczekiwane zmiany, które istotnie mogą zakłócić realizacje planu podstawowego. Proces planowania w toku Etap 1: opracowanie planu podstawowego i uwzględnienie zdarzeń nieoczekiwanych. Etap 2: realizacja planu podstawowego i zdefiniowanie zdarzeń nieoczekiwanych. Etap 3: określenie wskaźników zdarzeń nieoczekiwanych i opracowanie planów awaryjnych na każdą okoliczność. Etap 4: uzupełnianie planu podstawowego lub wprowadzenie planu awaryjnego w przypadku zaistnienia istotnego zakłócenia. Obserwowanie kształtowania się wskaźników. W przypadku przekroczenia ich dopuszczalnego poziomu, wprowadzenie planu awaryjnego.

Bariery w ustalaniu celów i planowaniu Główne bariery Niewłaściwe cele Niewłaściwy system nagradzania Dynamiczne i złożone otoczenie Niechęć do ustalania celów Opór wobec zmian Przeszkody (czas, ograniczone zasoby, restrykcyjna polityka rządu, silna konkurencja) Przezwyciężanie barier Zrozumienie celów i planowania Komunikowanie się i współuczestnictwo Spójność, rewizja i aktualizacja Skuteczne systemy nagradzania

Zarządzanie przez cele Zarządzanie przez cele – metoda równoległego zarzadzania procesami ustalania celów i planowania; wspólne ustalanie celów przez przełożonego i podwładnego. Uruchomienie programu ZPC Ustalenie celów i planów organizacji Wspólne ustalenie celów i planów Przekazywanie celów i planów organizacji Okresowy przegląd Ocena Spotkanie Sprawdzalne cele i jasne plany Doradztwo Zasoby