Co dalej z akredytacją środowiskową??

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady odbywania praktyk
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Informacja na temat FŚPMdSiD PW w roku akademickim 2013/2014
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
STYPENDIA DLA DOKTORANTÓW
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Zmiany w systemie stypendialnym UW 2012/ kwietnia 2012.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Rada Rodziców jako organ szkoły
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Powoływanie Rady Pracowników
Wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania Wybór komisji skrutacyjnej: zgłaszanie kandydatów, zamkniecie listy, głosowanie Ustalenie porządku zebrania.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Propozycja zmian w dokumencie Zasady i tryb postępowania akredytacyjnego Bohdan Macukow.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Regionalny Program Operacyjny
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Zmiany w statucie AktualniePo zmianie § Instytut można utworzyć, jeżeli w proponowanym składzie osobowym, liczącym przynajmniej piętnastu.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
SEMINARIUM DLA CZŁONKÓW RAD NADZORCZYCH WARSZAWA 19 LISTOPADA 2014 ROKU KONKURS NA CZŁONKÓW ZARZĄDÓW MEDIÓW PUBLICZNYCH.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Opracował :© 2014 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2014/2015 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
UKSW, 3 grudnia 2009 r. Zasady studiowania w ramach Programu MOST - warsztaty dla pracowników dziekanatów.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Wybrane zagadnienia dotyczące toku studiów doktoranckich
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Co dalej z akredytacją środowiskową?? Bohdan Macukow, KAUT KRPUT, Gdańsk 25-27 maja 2011 r.

Stan Obecny Mamy następujące komisje środowiskowe uniwersytecka (UKA) politechniczna (KAUT) ekonomiczna (KA FPAKE) rolnicza (KAUR) medyczna (KAAUM) przyrodnicza (KAUP) artystyczna (AKUA) ..... ?

Stan Obecny Ponadto, istnieje Komisja Akredytacyjna KRASP stanowiąca forum współdziałania komisji akredytacyjnych konferencji rektorów poszczególnych typów szkół wyższych. W skład wchodzą: przewodniczący komisji akredytacyjnych konferencji rektorów poszczególnych typów szkół wyższych, osoby wyznaczone przez Prezydium KRASP. z głosem doradczym przedstawiciel KRePSZ. Istnieje też Zespół Boloński, w którego skład wchodzi 10 osób powoływanych przez Prezydium KRASP.

Stan Obecny Komisja Akredytacyjna KRASP Przewodniczący: prof. dr hab. Andrzej Chwirot Członkowie: prof. Tomasz Borecki (KRASP) prof. Marek Wąsowicz (UKA) prof. Bohdan Macukow (KAUT) prof. Leszek Pączek (KAAUM) prof. Krystyna Mazurek-Łopacińska (KA FPAKE) prof. Sławomir Podlaski (KAUR) prof. Janusz Król KAUP) prof. Grzegorz Kurzyński (AKUA) prof. Józef Zając (PWSZ w Chełmie) mgr Jolanta Urbanik (UW)

Stan Obecny Akty prawne (wybrane): Uchwała Prezydium KRASP z dnia 4 czerwca 2009 (18/V) w sprawie zasad i trybu działania Komisji Akredytacyjnej oraz Zespołu Bolońskiego KRASP Uchwała Prezydium KRASP z dnia 18 października 2009 (26/V) w sprawie środowiskowych komisji Akredytacyjnych i Komisji Akredytacyjnej KRASP Uchwała Prezydium KRASP z dnia 9 grudnia 2010 (42/V) w sprawie podjęcia czynności zmierzających do powołania Akademickiej Komisji Akredytacyjnej (grupa robocza: prof. K.Mazurek-Łopacińska, prof. B.Macukow, prof. L.Pączek , prof. M.Wąsowicz)

Stan Obecny Uchwała Prezydium KRASP z dnia 11 marca 2011 (44/V) w sprawie przyjęcia koncepcji prawno- organizacyjnej utworzenia Akademickiej Komisji Akredytacyjnej Uchwała Zgromadzenia Plenarnego KRASP z dnia 6 maja 2011(49/V) w sprawie ustanowienia Fundacji na rzecz Jakości Kształcenia

KRASP powołuje Fundację, a w następnej kolejności Decyzja Zapadła KRASP powołuje Fundację, a w następnej kolejności Fundacja powołuje AKA

Powołanie Decyzja Zapadła Fundacji na Rzecz Jakości Kształcenia Cele Fundacji: akredytacja doradztwo ewaluacja rozpowszechnianie idei jakości kształcenia (promocja, konferencje, szkolenia, publikacje)

Organy Fundacji Rada Fundacji (7-9 osób)skład: przedstawiciele KRASP (co najmniej połowa składu), przedstawiciele KRZaSP, parlamentu studentów, krajowej reprezentacji doktorantów), ekspert zewnętrzny. Przewodniczy przedstawiciel KRASP Radę powołuje Prezydium KRASP Zadania Rady Uchwala program działania Fundacji Przyjmuje sprawozdania Zarządu Może wnioskować o odwołanie członków Zarządu – do Prezydium KRASP

Zarząd Fundacji Zarząd Fundacji - 3 osoby powoływane przez Prezydium KRASP Zadania Zarządu: prowadzenie bieżącej działalności, reprezentacja Fundacji, podejmowanie czynności prawnych

Akademicka Komisja Akredytacyjna Powstanie Akademicka Komisja Akredytacyjna Powołana przez Fundację Korzysta z osobowości prawnej Fundacji Statut Fundacji zapewnia jej pełną niezależność merytoryczną od władz Fundacji Działa na podstawie własnego regulaminu (uchwalonego przez Radę Fundacji w porozumieniu z Prezydium KRASP)

AKA - zadania Akredytacja wszystkich stopni studiów (łącznie ze studiami doktoranckimi) Akredytacja instytucjonalna Akredytacja programów (kierunków) studiów

AKA - organy Rada AKA Prezydium AKA: przewodniczący , wiceprzewodniczący, sekretarz Przewodniczącego powołuje Prezydium KRASP (lub Zgromadzenie Plenarne KRASP) w okresie ostatnich 4 miesięcy swej kadencji Wiceprzewodniczącego i sekretarza powołuje Rada AKA Kadencja Prezydium – 4 lata

Rada AKA - skład Przedstawiciele 8 obszarów – zgłaszają właściwe konferencje rektorów, powołuje prezydium KRASP Przedstawiciel studentów – wskazuje parlament studentów Przedstawiciel doktorantów – wskazuje krajowa reprezentacja doktorantów Przewodniczy Przewodniczący AKA

Eksperci AKA Z AKA współpracuje stałe grono ekspertów Ekspertów proponuje Prezydium AKA Listę ekspertów zatwierdza Rada AKA

Kryteria akredytacji Kryteria przygotowuje prezydium AKA z udziałem ekspertów i w konsultacji ze środowiskiem akademickim Kryteria akredytacji zatwierdza Rada AKA

Zespoły oceniające Kandydatów do zespołów oceniających zgłaszają uczelnie Kandydatury uczelni wymagają aprobaty Rady AKA Zespoły oceniające powołuje prezydium AKA W składzie zespołu oceniającego są studenci (doktoranci), ewentualnie ekspert zagraniczny i przedstawiciel pracodawców

Procedura akredytacyjna Przygotowanie raportu samooceny (wzór ustala prezydium AKA) Wizytacja Przygotowanie raportu końcowego z opinią (wzór ustala prezydium AKA) Decyzję akredytacyjną podejmuje prezydium AKA

Procedura odwoławcza Odwołania merytoryczne – prezydium AKA na podstawie raportu nowego zespołu oceniającego Odwołania formalne – Rada AKA

Finansowanie AKA Środki Fundacji: składki wnoszone przez uczelnie, inne środki pozyskiwane przez Fundację (darowizny, dotacje, granty, zapisy, spadki, itd.) Opłata wnoszona przez akredytującą się jednostkę (w wysokości pokrywającej koszty)

Biuro AKA Sekretariat do technicznej obsługi procesu akredytacji Przygotowywanie dokumentów na posiedzenia prezydium i Rady AKA Biurem zarządza sekretarz prezydium

Fundacja na Rzecz Jakości Kształcenia Przewodniczy przedstawiciel KRASP Skład Przedstawiciele KRASP (min. 50%) Przedstawiciel KRZaSP Przedstawiciel Parl. Studentów Przedstawiciel Krajowej Reprezentacji Doktorantów Eksperci zagraniczni (min 1) Zadania Ciało programowe Przyjmuje sprawozdania Zarządu Rada Fundacji 7-9 osób Powołuje Prezydium KRASP Zadania Kieruje bieżącą działalnością Fundacji Reprezentacja na zewnątrz Podejmowanie czynności prawnych Zarząd Fundacji 3 osoby Powołuje i odwołuje Prezydium KRASP (odwołanie na wniosek Rady Fundacji) Skład Prezes Zarządu Vice Prezes Sekretarz Zadania Opracowanie kryteriów akredytacji Opiniowanie dokumentów AKA Odwołania (formalne) Przewodniczy Przewodniczący Prezydium AKA (*) Skład Przedstawiciele 8 obszarów Przedstawiciel Parlamentu Studentów Przedstawiciel Krajowej Reprezentacji Doktorantów Rada AKA 11 osób Powołuje Prezydium KRASP Zadania Opracowanie dokumentów akredytacyjnych Decyzje akredytacyjne Odwołania (merytoryczne) Powoływanie ekspertów Powoływanie Zespołów Oceniających Prezydium AKA 3 osoby Skład Przewodniczący (*) Vice Przewodniczący Sekretarz (zarządza Biurem) Biuro AKA Powołuje Rada AKA (*) ta sama osoba Sekretariat do technicznej obsługi procesu akredytacji Biurem zarządza sekretarz Prezydium Eksperci

Harmonogram działań Założenie i zarejestrowanie Fundacji – do końca grudnia 2011 r. Utworzenie AKA i powołanie jej władz – do końca kwietnia 2012 r. Rozpoczęcie działalności AKA – początek października 2012 r.

Pytania Co dalej z MOSTECHem, MOSTem ? Czy Biuro da sobie radę z powoływaniem ekspertów dla wszystkich kierunków/programów ? Czy 3 osobowe prezydium może być ciałem podejmującym decyzję ? Czy nie powinno być coś takiego jak dzisiaj, że na posiedzeniu KAUT jest referowanie przez przewodniczącego ZO i koreferat członka KAUTu i dopiero decyzja?? ?????

Dziękuję za uwagę

Propozycje zmian w „Porozumieniu...” Bohdan Macukow, KAUT KRPUT, Gdańsk 25-27 maja 2011 r.

Zmiany § 1 W § 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:   W § 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Wymiana jest dobrowolna i jest realizowana na wniosek studenta lub doktoranta pozytywnie zaopiniowany przez dziekana jednostki macierzystej lub kierownika studium doktoranckiego.” W § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. W systemie MOSTECH w zakresie studiów I i II stopnia obowiązują następujące procedury zgłaszania i przyjmowania studentów:”

Zmiany W § 2 ust. 2 pkt. a) otrzymuje brzmienie: „a) do 30 marca uczelnie zgłaszają do Biura KAUT oferowaną liczbę miejsc na poszczególne kierunki studiów na następny rok akademicki, wraz z ewentualnymi warunkami określonymi przez dziekanów jednostek.” W § 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „3. W zakresie studiów doktoranckich w programie MOSTECH obowiązują następujące procedury zgłaszania i przyjmowania doktorantów: a)do 30 kwietnia uczelnie zgłaszają do Biura KAUT oferowaną liczbę miejsc na prowadzonych przez siebie lub wspólnie z innymi uczelniami studiach doktoranckich na następny rok akademicki, wraz z ewentualnymi warunkami określonymi przez kierowników studiów.

Zmiany b) do 15 maja Biuro KAUT ogłasza zbiorcze zestawienia miejsc, c) uczelnie przesyłają do KAUT listę kandydatów na studia, odpowiednio w terminie do 30 maja na semestr zimowy i w terminie do 30 listopada na semestr letni, d) KAUT koordynuje procedurę wymiany i przesyła uczelniom listę kandydatów na studia, odpowiednio na semestr zimowy w terminie do 30 czerwca i na semestr letni w terminie do 30 grudnia, e) doktoranci zgłaszający się do uczestnictwa w systemie MOSTECH mogą podać więcej niż jedną uczelnię, w której zamierzają odbyć część studiów, f) po zakończeniu semestru Biuro KAUT przekazuje informację do KRPUT o liczbie studentów i uczelniach uczestniczących w wymianie.”

Zmiany Dodaje się § 4 w brzmieniu: „§ 4 Realizacja programu studiów doktoranckich i zasady zaliczania 1. Program studiów dla doktorantów może być realizowany przez uczestniczenie w zajęciach prowadzonych w programie studiów doktoranckich, które odbywają się na wybranej uczelni. 2. Program może być także realizowany poprzez pracę laboratoryjną i innego rodzaju współpracę naukową jeśli została wcześniej uzgodniona z uczelnią przyjmującą.

Zmiany 3. Porozumienie o programie zajęć, uzgodnione z opiekunem naukowym uczestnika, jest zatwierdzane przez kierownika właściwych studiów doktoranckich uczelni macierzystej i kierownika właściwych studiów doktoranckich uczelni przejmującej. 4. Zaliczenie semestru lub roku przez uczestników studiów doktoranckich odbywa się na uczelni macierzystej na zasadach przewidzianych w regulaminie studiów doktoranckich.”

Zmiany Dotychczasowy § 4 zostaje przemianowany na § 5 i otrzymuje brzmienie: „1. Studia w ramach systemu MOSTECH może podjąć student na 5 lub 6 semestrze studiów I-go stopnia oraz ma 1, 2 lub 3 semestrze (o ile nie jest to ostatni semestr studiów) studiów II-go stopnia lub uczestnik studiów III stopnia, po pierwszym roku studiów. 2. Dziekan jednostki macierzystej lub kierownik studium doktoranckiego może wyrazić zgodę na odbycie studiów w innej uczelni, jeżeli student ma zaliczony bez braków bieżący semestr.

Zmiany 3. W trakcie odbywania studiów w systemie MOSTECH, przysługujące stypendia wypłaca studentowi lub doktorantowi uczelnia macierzysta. 4. Uczelnie przyjmujące studentów i doktorantów zapewniają odpłatnie, w miarę możliwości, miejsca w domu akademickim, zgodnie z własnym systemem opłat.” Dotychczasowy § 5 zostaje przemianowany na § 6 i otrzymuje brzmienie: „Wzory pism dla uczelni kierującej studentów i doktorantów na studia i dla uczelni przyjmującej na studia oraz dodatkowe druki przygotowuje KAUT. zatwierdza KRPUT.”

Zmiany Dotychczasowy § 6 zostaje przemianowany na § 7.   § 2 Zmienia się obecną nazwę Porozumienia na nową w brzmieniu: „Porozumienie Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych w sprawie systemu mobilności studentów i doktorantów MOSTECH” § 3 Do niniejszej uchwały jako załącznik dołącza się tekst jednolity Porozumienia uwzględniający zmiany wymienione w § 1. § 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem jej powzięcia.

Dziękuję za uwagę

Fundacja na Rzecz Jakości Kształcenia Przewodniczy przedstawiciel KRASP Skład Przedstawiciele KRASP (min. 50%) Przedstawiciel KRZaSP Przedstawiciel Parl. Studentów Przedstawiciel Krajowej Reprezentacji Doktorantów Eksperci zagraniczni (min 1) Zadania Ciało programowe Przyjmuje sprawozdania Zarządu Rada Fundacji 7-9 osób Powołuje Prezydium KRASP Zadania Kieruje bieżącą działalnością Fundacji Reprezentacja na zewnątrz Podejmowanie czynności prawnych Zarząd Fundacji 3 osoby Powołuje i odwołuje Prezydium KRASP (odwołanie na wniosek Rady Fundacji) Skład Prezes Zarządu Vice Prezes Sekretarz Zadania Opracowanie kryteriów akredytacji Opiniowanie dokumentów AKA Odwołania (formalne) Przewodniczy Przewodniczący Prezydium AKA (*) Skład Przedstawiciele 8 obszarów Przedstawiciel Parlamentu Studentów Przedstawiciel Krajowej Reprezentacji Doktorantów Rada AKA 11 osób Powołuje Prezydium KRASP Zadania Opracowanie dokumentów akredytacyjnych Decyzje akredytacyjne Odwołania (merytoryczne) Powoływanie ekspertów Powoływanie Zespołów Oceniających Prezydium AKA 3 osoby Skład Przewodniczący (*) Vice Przewodniczący Sekretarz (zarządza Biurem) Biuro AKA Powołuje Rada AKA (*) ta sama osoba Sekretariat do technicznej obsługi procesu akredytacji Biurem zarządza sekretarz Prezydium Eksperci