Uwarunkowania prawne realizacji studiów technicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Sześciolatek idzie do szkoły
Zarządzanie finansami w NGO
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
WIZA STUDENCKA propozycje rozwiązań systemowych
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Technik leśnik po zmianach w oświacie
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Kształcenie dualne.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania prawne realizacji studiów technicznych Edward Jezierski Seminarium „Kształcenie inżynierów w dwustopniowym systemie studiów” Warszawa, 15 marca 2011 r.

Trochę historii – Druga Rzeczpospolita Pierwszym aktem prawnym regulującym kształcenie inżynierów była Ustawa z dn. 21 września 1922 r. w przedmiocie tytułu inżyniera (Dz. U. R.P. 1922 nr 90 poz. 823). „Art. 1. Tytuł inżyniera jest stopniem akademickim, nabywanym w wydziałach technicznych szkół akademickich z ewentualnym oznaczeniem specjalności, zależnie od rodzaju wydziału akademickiego, jak np.: „inżynier dróg i mostów”, „inżynier hydrotechniki”, „inżynier górniczy”, „inżynier wojskowy” i t.d.” „Art. 3. Prawo nadawania tytułu inżyniera przysługuje radom wydziałów technicznych w szkołach akademickich, a wydziałowi filozoficznemu Uniwersytetu Jagiellońskiemu dla studium rolniczego w miejsce tytułu magistra.”

Po II Wojnie Światowej (1) Dekret Rady Ministrów z dnia 3 lutego 1947 o stopniu inżyniera (Dz. U. R.P. 1947 nr 17 poz. 67) wprowadził nowe nazewnictwo i uregulowania prawne: Art.1. Stopień inżyniera jest stopniem zawodowym; związany ze stopniem tytuł uzupełnia się przez określenie specjalności. Art. 2. Stopień inżyniera uzyskują osoby, które ukończyły studia w zakresie nauk technicznych, rolnictwa, ogrodnictwa i leśnictwa w szkołach akademickich lub w szkołach wyższych nieakademickich, na podstawie programów i porządku studiów i egzaminów przepisanych przez Ministra Oświaty dla uzyskania stopnia inżyniera. Art.10. Do czasu wprowadzenia w życie przewidzianych w art. 2 przepisów o studiach na stopień inżyniera absolwenci szkół akademickich, którzy według przepisów dotychczasowych otrzymują stopień inżyniera, będą otrzymywali stopień inżyniera właściwej specjalności i magistra odpowiednich nauk.

Po II Wojnie Światowej (2) Studia na kierunkach technicznych od roku 1948/9 były prowadzone jako dwustopniowe. Po zaliczeniu pierwszego okresu studiów trwającego 6 semestrów oraz po odbyciu półrocznej praktyki student uzyskiwał stopień zawodowy inżyniera. Po zaliczeniu drugiego okresu trwającego 4 semestry ich absolwent uzyskiwał tytuł magistra nauk technicznych. Warto podkreślić, że w owym czasie funkcjonowała Ustawa z dn. 28 stycznia 1948 r. o stopniu inżyniera (Dz. U. 1948 nr 10 poz.68). Ustawa ta powielała zapisy wspomnianego Dekretu oraz uchylała Ustawę z 1922 roku. Art.10. Uzyskanie stopnia inżyniera na zasadzie niniejszej ustawy jest dowodem poziomu wykształcenia przypisanego dla I kategorii urzędników …”

Po II Wojnie Światowej (3) W roku 1952 dokonano reorganizacji studiów na kierunkach technicznych i ich pierwszy stopień przedłużono do czterech lat, a studia drugiego stopnia skrócono do półtora roku. Uczelnie wyższe funkcjonowały w tym czasie w oparciu o zasady określone w Ustawie o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki z dn. 15 grudnia 1951 r. (Dz. U. 1952 nr 6 poz. 38). Niektóre zapisy tej ustawy: Art. 22. 1. Studia w szkołach wyższych mogą mieć dwa stopnie. 2. Studia pierwszego stopnia kształcą pracowników o najwyższym w danym zawodzie poziomie kwalifikacji zawodowych. 3. Studia drugiego stopnia kształcą kandydatów na pracowników nauki oraz przygotowują innych pracowników do samodzielnej pracy badawczej przy wykonywaniu swego zawodu.

Po II Wojnie Światowej (4) Art. 24. 1. Szkoły wyższe wydają po ukończeniu studiów stopnia pierwszego dyplomy ukończenia studiów, z którymi może być związane nadanie tytułu zawodowego. 2. Po ukończeniu studiów stopnia drugiego lub równorzędnych szkoły wyższe wydają dyplomy, stwierdzające ukończenie tych studiów i uzyskanie tytułu magistra, lekarza lub inżyniera magistra. 3. Wykaz szkół uprawnionych do nadawania dyplomów o ukończeniu studiów drugiego stopnia i nazwy tytułów zawodowych łączących się z ukończeniem studiów …. zatwierdza Prezydium Rządu na wniosek Ministra Szkolnictwa Wyższego. Ustawę o stopniu inżyniera z 1948 r. uchylono ostatecznie w roku 1956 i od tego czasu kształcenie na studiach technicznych regulują kolejne ustawy dotyczące całego szkolnictwa wyższego.

Lata pięćdziesiąte Na początku lat pięćdziesiątych powołano kilka wieczorowych szkół inżynierskich. Bardzo duży udział w ich utworzeniu miały środowiska inżynierów skupionych w terenowych strukturach Naczelnej Organizacji Technicznej. W każdej z tych uczelni prowadzono kształcenie na poziomie zawodowym. Studia trwały 8 semestrów. Absolwenci wieczorowych szkół inżynierskich, „wyróżniający się zdolnościami, uzyskanymi wynikami studiów oraz wykazujący zamiłowanie do pracy naukowo-badawczej” mogli być przyjęci na studia drugiego stopnia szkół dziennych. Od roku akademickiego 1954/5 rozpoczęto również kształcenie na studiach zaocznych, przeznaczonych dla osób łączących studia w szkole wyższej z pracą zawodową. Studia te „były równorzędne odpowiednim studiom zwykłym, a ich ukończenie dawało te same uprawnienia”. Cykl kształcenia inżynierów w tym trybie trwał 5 lat.

Lata 60. i 70. XX w. W drugiej połowie lat sześćdziesiątych utworzono wyższe szkoły inżynierskie, które w większości powstały na bazie dotychczasowych wieczorowych szkół inżynierskich. Prowadzono w nich studia dzienne, wieczorowe i zaoczne kończące się tytułem zawodowym inżyniera odpowiedniego kierunku studiów W okresie dalszych dwudziestu lat szkoły te w zdecydowanej większości podniesiono do rangi politechnik. W tych uczelniach realizowano studia inżynierskie oraz studia dzienne 5-cio letnie prowadzące do uzyskania tytułu magistra inżyniera. Do końca lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku programy studiów na określonym kierunku były narzucane centralnie, w wyjątkowych przypadkach szkoły wyższe uzyskiwały zgodę na prowadzenie zróżnicowanych programów. Centralnie też określano nazwy kierunków studiów, a także nazwy specjalności.

Kolejne ustawy Z 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. nr 68 poz. 336). Z 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 14 poz. 113). Z 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 65 poz. 385). Z 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. nr 96 poz. 590) Z 20 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 85 poz. 924) Z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164 poz. 1365).

Powolna liberalizacja kształcenia na studiach technicznych W latach siedemdziesiątych na liście ministerialnej było 17 kierunków technicznych. W latach osiemdziesiątych następuje proces liberalizacji programowych w kształceniu inżynierów. Przy Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespoły dydaktyczno-naukowe, które opracowywały programy ramowe dla poszczególnych kierunków studiów. Były one podstawą tworzenia zróżnicowanych programów studiów w poszczególnych uczelniach. Szczegółowy program opracowany przez uczelnię musiał uzyskać akceptację odpowiedniego zespołu dydaktyczno-naukowego MEN.

Lata 1985 – 2005 (1) Standardem stały się przede wszystkim studia dzienne 5-cio letnie prowadzące do tytułu zawodowego magistra inżyniera oraz studia inżynierskie wieczorowe lub zaoczne. Studia magisterskie uzupełniające były realizowane z reguły w trybie zaocznym. Odejście od sztywnych siatek kształcenia skutkuje pojawianiem się nowych specjalności na kierunkach technicznych. Np. na kierunku elektrotechnika prowadzono ponad 20 różnych specjalności. Uczelnie uzyskały także prawo do samodzielnego ustalania limitów przyjęć na studia. Na studia wieczorowe i zaoczne mogły być przyjmowane osoby niepracujące. W efekcie tych uregulowań rozpoczął się systematyczny przyrost liczby studentów. Określono wymagania kadrowe upoważniające do prowadzenia kierunku studiów. Utworzono komisje akredytacyjne PKA i KAWSZ.

Ważniejsze aktualne uregulowania Wśród 118 kierunków studiów ponad 30 to kierunki techniczne. Nazwy kierunków na I i II stopniu są takie same. W 35 standardach ministerialnych występują odwołania do kryteriów FEANI, w postaci: „przy tworzeniu programów nauczania mogą być stosowane kryteria FEANI”. Rozp. MNiSW z dn. 12-07-2007 w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia … : § 11.2 Programy nauczania na studiach inżynierskich powinny zawierać przedmioty techniczne, rolnicze lub leśne, stanowiące nie mniej niż 50% ogólnej liczby godzin zajęć. 3. Przynajmniej 50% zajęć na studiach inżynierskich powinny stanowić ćwiczenia audytoryjne, laboratoryjne, projektowe lub terenowe.

Ważniejsze aktualne uregulowania c.d Dość łagodne wymagania kadrowe: 3+6 dla I stopnia i 6+6 dla drugiego stopnia (Rozp. MNISW z 27 lipca 2006 r.) Kryteria zaliczania nauczycieli akademickich do minimum kadrowego precyzyjnie określono w Uchwale Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej nr 617/2007 z dnia 5 lipca 2007 r. Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla danego kierunku studiów, do liczby studentów na tym kierunku nie może być mniejszy niż: … 1:80 — dla kierunków studiów technicznych (Rozp. MNISW z 27 lipca 2006 r.)

Co przynoszą zmiany Ustawy w 2011 r. Nowe definicje: kierunku studiów, obszaru kształcenia, programu kształcenia, efektów kształcenia zgodnych z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, kwalifikacji pierwszego, drugiego, trzeciego stopnia oraz kwalifikacji podyplomowych. Zróżnicowanie profili kształcenia: profil praktyczny, obejmujący moduł zajęć służących zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych profil ogólnoakademicki, obejmujący moduł zajęć służących zdobywaniu przez studenta pogłębionych umiejętności teoretycznych; Zwiększenie samodzielności i odpowiedzialności uczelni w kształtowaniu programów studiów.

Co przynoszą zmiany Ustawy w 2011 r. Obowiązek monitorowania przez uczelnie karier zawodowych absolwentów. Nowe uregulowania określające okres trwania studiów I stopnia; „1. Studia licencjackie trwają sześć lub siedem semestrów, a studia inżynierskie siedem lub osiem semestrów. 2. Do okresu studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich zalicza się praktykę zawodową studenta.”; Poprawka Senatu: "1. Studia licencjackie trwają co najmniej sześć semestrów, a studia inżynierskie co najmniej siedem semestrów."; Poszerzenie możliwości prowadzenia studiów wspólnych przez różne uczelnie i instytucje naukowe, w tym z udziałem zagranicznych uczelni i instytucji naukowych oraz z udziałem podmiotów gospodarczych (studia o profilu praktycznym).

Uwagi końcowe Aktualne regulacje prawne dotyczące kształcenia na kierunkach technicznych są mało precyzyjne. Potrzebny jest wspólny lobbing uczelni technicznych i stowarzyszeń naukowo-technicznych na rzecz obrony tytułu inżyniera. Byłoby wskazane aby przy tworzeniu nowych zapisów regulujących kształcenie na studiach technicznych (rozporządzeń do Ustawy z roku 2011) brano pod uwagę 90-letnie doświadczenia polskich uczelni.