Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z dnia 1 lutego 2013 r., Dz. U. poz. 199) 3/30/2017

Motto: „W świecie edukacji sukces będzie zależał nie tyle od próby kontroli ludzkich zachowań, ile od pomocy w kontrolowaniu własnych zachowań poprzez stawanie się bardziej świadomymi tego co się robi” J. Elliott 3/30/2017

O czym mówi nowe rozporządzenie ? określa, że klientami poradni są dzieci od momentu urodzenia, młodzież, rodzice, nauczyciele, przedszkola, szkoły i placówki; zadania poradni: - diagnozowanie dzieci i młodzieży - udzielanie pomocy bezpośredniej uczniom oraz rodzicom - realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych - wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obowiązująca w poradniach dokumentacja. 3/30/2017

Diagnozowanie dzieci i młodzieży Cel - określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienie mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazanie sposobu rozwiązania tego problemu. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności: wydanie opinii; wydanie orzeczenia; objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną; wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. 3/30/2017

Opinia jest wydawana: na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, który powinien zawierać uzasadnienie w ciągu: nie dłużej niż 30 dni w szczególnie uzasadnionych przypadkach – 60 dni 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia lekarskiego jeśli w celu wydania opinii niezbędne było przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka Poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka, informując o tym osobę składającą wniosek. 3/30/2017

Wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia jest konieczny do: wydania opinii przekazania kopii opinii do przedszkola, szkoły lub placówki wydania informacji o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni współpracy ze szkołą w celu określenia niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich do potrzeb ucznia niepełnosprawnego 3/30/2017

Opinia zawiera: oznaczenie poradni wydającej opinię, nr opinii, datę wydania podstawę prawną imię i nazwisko dziecka/pełnoletniego ucznia, jego numer PESEL, a w przypadku braku tego numeru serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub pełnoletniego ucznia (w dotychczasowych przepisach diagnozę poziomu rozwoju) oraz opis mechanizmów wyjaśniających jego funkcjonowanie w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem/pełnoletnim uczniem wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem /pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię oraz podpis dyrektora poradni 3/30/2017

Orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży 3/30/2017

Bezpośrednia pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom, polega w szczególności na: prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin; udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. 3/30/2017

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w celu poprawy jakości ich pracy w zakresie: wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty wymagań, których wypełnianie jest badane w procesie ewaluacji zewnętrznej, przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny realizacji podstaw programowych rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianów i egzaminów potrzeb zdiagnozowanych na ich podstawie innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę 3/30/2017

Wspomaganie obejmuje: pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki zaplanowanie form wspomagania i ich realizację wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form. 3/30/2017

Od kiedy ? Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obowiązkowym zadaniem poradni od 1 stycznia 2016 r. Do 31 grudnia 2015 r. poradnie mogą to zadanie realizować. 3/30/2017

Rozporządzenia przygotowywane do prac legislacyjnych w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży w sprawie zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach 3/30/2017

Ukazało się nowe rozporządzenie z dnia 11 października w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz.1257) 3/30/2017

Projekty na rzecz nowego systemu wspomagania pracy szkół : Projekt systemowy MEN: „Wzmocnienie systemu wspierania szkół ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego” – Działanie 3.3 •Projekt systemowy ORE: „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” – Działanie 3.3 Powiatowe projekty konkursowe: Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół – Działanie 3.5 3/30/2017

123 projektów powiatowych Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkoły. 123 projektów powiatowych 9 projektów realizowanych od stycznia 2013 114 projektów realizowanych od września 2013 W roku szkolnych 2013/14 ok. 4500 szkół/650przedszkoli 3/30/2017

Rola poradni psychologiczno – pedagogicznych w projektach pilotażowych 1.Organizacja i zarządzanie projektem 2.Organizacja wspomagania pracy szkół 3.Koordynowanie sieci współpracy i samokształcenia 4.Pełnienie roli eksperta merytorycznego 3/30/2017

Organizacja wspomagania (szkolny organizator rozwoju edukacji) wspólna diagnoza potrzeb zaplanowanie działań zorganizowanie formy doskonalenia zaangażowanie nauczycieli i dyrektora udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi wspieranie nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań włączenie oceny efektów procesu do ewaluacji wewnętrznej szkoły wspólne opracowanie rekomendacji. 3/30/2017

Warsztat diagnostyczno - rozwojowy Spotkanie przedstawicieli RP prowadzone przez szkolnego organizatora rozwoju edukacji. •Opracowanie koncepcji działań wdrożeniowych •Wykorzystanie technik warsztatowych, które angażują uczestników i pomagają w określeniu potrzeb i kierunków rozwoju szkoły. •Warsztat to okazja do pogłębienia współpracy między nauczycielami. 3/30/2017

Lista najczęściej wybieranych ofert Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich Wspieranie pracy wychowawców klas Rodzice są partnerami szkoły Wykorzystywanie narzędzi TIK w nauczaniu 3/30/2017

Sieci współpracy i samokształcenia Sieci tworzy powiat zgodnie z potrzebami szkół i przedszkoli •W powiecie powstaje minimum cztery sieci. •Uczestnicy sieci spotykają się 3 – 5 razy w roku szkolnym. •Uczestnicy sieci podejmują działania na platformie informatycznej udostępnionej przez ORE. •Pracami sieci kieruje koordynator sieci. 3/30/2017

Działania w ramach sieci współpracy Spotkanie organizacyjne: Integracja uczestników sieci Rozpoznanie potrzeb i zasobów Ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie Spotkania robocze: Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami Spotkania z ekspertami Tworzenie nowych rozwiązań Spotkanie podsumowujące: Podsumowanie i omówienie pracy sieci Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym Ewaluacja 3/30/2017

Tematy sieci: Zadania dyrektora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w szkole Jak radzić sobie ze szkolną absencją? – bezpieczeństwo w szkole Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? Sieć dla nauczycieli wychowawców klas Sieć współpracy dla pedagogów szkolnych 3/30/2017

rozwijanie kompetencji zawodowych Nowe zadania nakreślone przed poradniami psychologiczno-pedagogicznymi dają szansę na: rozwijanie kompetencji zawodowych pełniejsze i bardziej optymalne wykorzystanie potencjału zatrudnionych specjalistów ściślejszą współpracę z przedszkolami, szkołami i placówkami 3/30/2017

Oprac. Urszula Podsiad-Jeziorska Dziękuję za uwagę! 3/30/2017