dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Advertisements

GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu IV dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Koncepcja „generacji” praw człowieka
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
O ochronie danych osobowych
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Liczby pierwsze.
Moje szczęście.
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
10 kroków do zmiany nawyków
Języki programowania.
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Aktywny RODZIC.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net Założenia filozoficznej koncepcji działalności Wygotskiego jako metodologicznej podstawy pedagogiki i psychologii dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net

Nie wolno przyjąć tej koncepcji inaczej jak fakt , że źródłem działania każdego człowieka jest komunikacja przy pomocy znakowo symbolicznego system.

To psychologiczna koncepcja, w której znakiem jest słowo, socjum - komunikacja, a działanie, słowo i socjum łączy się w całość.

Wygotski podaje dokładną analizę znaczenia jako podstawowego pojęcia w psychologii rozwoju.

Znaczenie - to pojęcie ma specyfikę dynamicznego procesu rozwoju.

Sens jest rezultatem znaczenia, ale uwaga: sens nie ma w sobie utrwalonego znaku. I dlatego sens jest podstawowym elementem świadomości ludzkiej.

Znak (słowo) - znaczenie, ma socjalną naturę swojego pochodzenia Znak (słowo) - znaczenie, ma socjalną naturę swojego pochodzenia. Jest wywołany socjalną formą współpracy.

Znak - znaczenie jest to jedność komunikacji i uogólnienia.

Słowo i działanie - to jedność w systemie psychologicznym. Pojawienie się języka (mowy), to system świata zewnętrznego w psychice dziecka. Znaczenie słowa wnosi regułę w organizację świadomości, percepcja jest determinowana językiem (mową).

Świadomość człowieka jest związana Z jednej strony z działalnością przy pomocy narzędzi, a z drugiej strony w oparciu o bazę słownych znaczeń, które stając się przedmiotowymi tworzą systemy sensów bezpośrednio konstruujących świadomość. Słowo jest zorientowane dwubiegunowo: posiada znaczenie w myśli i sens w rzeczy i dzięki temu możliwe jest operowanie „czystymi znaczeniami” bez praktycznych działań, bo myślenie to działalność teoretyczna.

Znaczenie słowa jest podstawą Do nowego sposobu operowania przedmiotami, rzeczami. Słowo jest narzędziem w kontaktach socjalnych – w komunikacji.

Świadomość To produkt komunikacji dziecka przy pomocy mowy w warunkach działania w stosunku do otaczającej go rzeczywistości i odwrotnie: świadomość dziecka - to produkt jego ludzkiej działalności w stosunku do obiektywnej rzeczywistości realizującej się w warunkach języka, w warunkach komunikacji językowej.

Teza o kulturowo-historycznej naturze ludzkiej psychiki Teza o kulturowo-historycznej naturze ludzkiej psychiki. Pojęcie kulturowo-historyczne, można wykorzystać dwojako: a) to analiza okresu rozwoju poglądów Wygotskiego, b) to szersza analiza idei rozwoju.

Idea rozwoju kultury człowieczeństwa Dotyczy rozwoju indywidualności psychicznej człowieka podczas jego funkcjonowania. Nierozerwalnie jest to związane z jego działalnością znakową (język; znaczenie), z jego działalnością w socjum, w grupie dla rozwoju psychicznego dziecka. A ROZWÓJ jest traktowany jako PROCES.

Etapy rozwoju W rozwoju człowieka są etapy równomiernie płynne, prawie niezauważalnych zmian wewnętrznych, one mijają się z rozwojem skokowym , z ostrymi konfliktami. Na mikroskopijne zmiany nakładają się zmiany skokowe, których jest 5.

Kryzysy skokowe w rozwoju. 1.Kryzys urodzenia. 2.Kryzys 1roku. 3.Kryzys 3 lat. 4.Kryzys 7 lat. 5.Kryzys 13 lat. Początkiem kryzysu jest bezwzględnie zawsze socjalna sytuacja (komunikacja) rozwoju w danym okresie. To jedyne, niepowtarzalne sytuacje o charakterze komunikacyjnym między dzieckiem a środowiskiem zewnętrznym, które jest podstawowym źródłem rozwoju.

Co to jest strefa najbliższego rozwoju? Co bada test? Tylko aktualny poziom rozwoju. A to jest niewystarczające dla nauczyciela aby wiedzieć, co dziecko umie dziś, teraz. Najważniejsze: ważne jest to: co dziecko może zrobić jutro. Psycholog, pedagog ograniczający się do określenia stanu, poziomu, zostawiając z boku wszystko co dojrzewa i rozwija się w dziecku: - NIE MOŻE mieć pełnej opinii o wewnętrznym stanie całego rozwoju.

Dziecko robi zadanie samodzielnie ale może też robić zadanie w sposób rozumny, naśladując jakieś operacje intelektualne - i to jest strefa najbliższego rozwoju

Nauczanie jest zobowiązane wybiegać przed rozwój Bo tylko to wprowadza w ruch wiele wewnętrznych procesów rozwoju z tych, które są możliwe na razie w sferze relacji ze środowiskiem zewnętrznym, z kolegami. Bo tylko te, które istnieją w relacjach z zewnętrznym środowiskiem przerabiając wewnętrzną drogę rozwoju, stają się wewnętrznym bogactwem samego dziecka.

Co ważne dla nauczyciela? 1) Każda funkcja psychiczna pojawia się na scenie dwukrotnie: -najpierw jako funkcja komunikacyjna (społeczny jej wymiar), -potem jako wewnętrzny sposób myślenia dziecka. A między nimi jest proces interioryzacji - to wrastanie funkcji do wnętrza.

2) Sam proces nauczania powinien mieć charakter umysłowej działalności.

3) Sens pracy nauczyciela polega na tym, aby ukierunkować i regulować działalność ucznia poprzez organizowanie jej, współpracę każdego z uczniów i każdego nauczyciela z uczniami.

To jest podstawą pedagogiki współpracy i nauczania rozwijającego. Nowe struktury zachowań powstające w kryzysach nie pozostają w postaci niezmienionej i niekoniecznie wchodzą w strukturę osobowości ucznia.

Co to znaczy integrująca struktura osobowości? 1.Osobowość - to jest pierwotne to, co tworzy łącznie się z wyższymi funkcjami. A te funkcje - to przeniesione w osobowość, interioryzowane relacje socjalnego rodzaju- relacje komunikacyjne. 2)To konkretna psychologia człowieka-to DRAMAT walki wewnętrznej, skomplikowanej dynamiki funkcji i stanów. 3) Świat wg Wygotskiego - to świat symboli, to tylko część procesów interioryzacji, one są podporządkowane osobowości - bo to osobisty system sensów: motywacja, wola i poznawanie, zdolność sądzenia i procesy emocjonalne, dynamika działania i dynamika myśli. To ciągły ruch i nowe formy związków. Osobowość - to jedność umysłu, intelektu i afektu, a relacje między nimi - to proces (kongruencja).

Pedagogiki specjalne Wszelka pedagogika korekcyjna, rehabilitacyjna i terapeutyczna oraz psychologia kliniczna mają do czynienia z jakimś jednym defektem, a z całościowym systemem psychiki pacjenta, osobowości i działalności pacjenta.

Co ważne dla każdego nauczyciela! Nauczyciel nie powinien zwracać uwagi na to, czego u ucznia nie ma, czego mu brak, ale szukać, wysupływać to, co u niego, u ucznia JEST. To stałe poszukiwanie nauczycielskie tego, od czego może uczeń się odbić, aby przywrócić naruszone funkcje. To dzięki Wygotskiemu- Łuria przebudował światową neuropsychologię. Dla każdej wyższej funkcji psychicznej potrzeba taka jest skomplikowana, zróżnicowana: łącząca działalność całego systemu tych ośrodków nerwowych. Ona potrzebuje zamiany : strukturalnej i funkcjonalnej analizy na: całościowy system międzyfunkcjonalnych związków i relacji określających daną formę działalności.

Podsumowanie. 1. Analiza trudów Wygotskiego to rozwój, (rok 1924 a rok 1934 to nie to samo). 2.Psychologia Wygotskiego może być dobrze zrozumiana nie tylko przez filozofów i humanistów ale także i przez nauczycieli przedmiotów ścisłych. 3.Nie istnieje żadna dydaktyka zaczynająca nauczanie od zera.