Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. Cel ewaluacji: Czy procesy edukacyjne przebiegające w szkole mają na celu pobudzenie kreatywności i zaangażowania wychowanków– czy zajęcia pozalekcyjne służą rozwojowi ucznia Zespół: Lider: Tomasz Kisiel Członkowie: Barbara Stalmaska, Mirosław Kowalczuk.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD NAUCZYCIELI 19 ankietowanych osób 1.Jak ocenia Pani/Pan zaangażowanie uczniów podczas lekcji prowadzonych przez Panią/Pana w ostatnim tygodniu ? Wszyscy są zaangażowani - 4 Większość uczniów jest zaangażowana - 11 Więcej niż połowa uczniów jest zaangażowana - 4 Mniej niż połowa uczniów jest zaangażowana - 1 Nieliczni uczniowie są zaangażowani - 0
2.Jakie metody angażujące uczniów stosuje Pan/Pani podczas lekcji? debata - 1 burza mózgów – 8 dyskusja – 11 gry edukacyjne – 3 metody ćwiczeniowe – 12 Ponad to: ćwiczenia, rozmowy indywidualne, prezentacje multimedialne, dyskusje z elementami humorystycznymi, metody zadaniowe, naśladownicze, projektów, prezentacje dzieł sztuki i prac uczniowskich, konwersatorium.
3.Jak ocenia Pani/Pan zaangażowanie uczniów w zajęcia pozalekcyjne w ostatnim tygodniu? Wszyscy są zaangażowani - 0 Większość uczniów jest zaangażowana - 2 Więcej niż połowa uczniów jest zaangażowana - 1 Mniej niż połowa uczniów jest zaangażowana - 4 Nieliczni uczniowie są zaangażowani - 8
4. Jakie metody angażujące uczniów stosuje Pani/Pan podczas zajęć pozalekcyjnych? Debata - 1, burza mózgów - 2 dyskusja – 0 gry edukacyjne – 2 metody ćwiczeniowe – 6 indywidualizacja pracy ucznia poprzez dobranie zadań o odpowiedniej skali trudności - 12
5. Czy uczniowie zgłaszali w szkole jakieś pomysły dotyczące zajęć lekcyjnych? Tak - 7 Nie - 12 6. Czy uczniowie zgłaszali w szkole jakieś pomysły dotyczące zajęć pozalekcyjnych? Tak - 4 Nie - 15
7. Jakie inne pomysły zgłaszali uczniowie? Więcej wycieczek, więcej spotkań z osobistościami, więcej plenerów, propozycje dotyczące ciekawych ćwiczeń plastycznych, a także tematyki zajęć. 8. Czy pomysły zgłaszane przez uczniów zostały zrealizowane? Zdecydowanie tak - 5 Raczej tak - 6
9. W jaki sposób inicjatywy zgłaszane przez uczniów wpływają na rozwój szkoły? Większe zmotywowanie do pracy, lepsza jakość pracy, promocja szkoły, lepsze wyniki nauczania, wzbogacenie oferty zajęć, rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów, większy udział młodzieży w konkursach.
Ankieta dla Rodziców – 17 odpowiedzi 1.Czy Państwa dziecko lubi chodzić do szkoły? Tak – 5 Raczej tak- 9 Nie- 3 Zdecydowanie nie-0
2.Czy państwa dziecko chodzi na zajęcia pozalekcyjne? Tak-8 Nie-9
Czy szkoła umożliwia dziecku rozwijanie jego zainteresowań i pasji? Zdecydowanie tak-4 Raczej tak-9 Raczej nie-3 Zdecydowanie nie-1
Czy zajęcia pozalekcyjne są dla dziecka ciekawe? Zdecydowanie tak-2 Raczej tak-5 Zdecydowanie nie-0 Nie wiem-10
Czy dziecko zgłaszało w szkole jakieś pomysły dotyczące zajęć lekcyjnych? Tak-0 Nie -6 Nie wiem-11
Czy dziecko zgłaszało w szkole jakieś pomysły dotyczące zajęć pozalekcyjnych? Tak-1 Nie -6 Nie wiem-10
Jakie pomysły zgłaszało dziecko? 1 odpowiedź- koło zainteresowań muzycznych ( zespół muzyczny), kółko rzeźbiarskie
Czy pomysły zgłaszane przez dziecko zostały zrealizowane? Zdecydowanie tak-0 Raczej tak -3 Raczej nie-3 Zdecydowanie nie-1
Ankieta dla uczniów -44 osoby Czy organizowane w szkole dodatkowe działania artystyczne na przedmiotach plastycznych sprzyjają poszerzaniu wiedzy z zakresu realizowanego tematu? Tak-20 Raczej tak-14 Nie -0 Raczej nie-0 Nie wiem-10
Czy nauczyciele przedmiotów plastycznych stosują różne metody zachęcania uczniów do uczenia się i realizacji zadań artystycznych? Tak- 17 Raczej tak-20 Nie-2 Raczej nie-5
Czy nauczyciele z przedmiotów plastycznych zachęcają uczniów do brania udziału w konkursach organizowanych przez naszą szkołę oraz inne placówki? Tak-41 Nie-3
Czy nauczyciele z przedmiotów plastycznych zachęcają uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i rozwijaniu własnych zainteresowań? Tak-37 Nie -6 Jedna osoba nie udzieliła odpowiedzi
Czy nauczyciele przedmiotów ogólnych zachęcają uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i rozwijaniu własnych zainteresowań? Tak-28 Nie -16
Czy atmosfera tworzona przez nauczyciela przedmiotów ogólnych sprzyja uczeniu się? Tak-9 Raczej tak-21 Nie -4 Raczej nie-6 Nie ma wpływu- 4
Czy atmosfera tworzona przez nauczyciela podczas lekcji na zajęciach z przedmiotów plastycznych sprzyja uczeniu się? Tak- 28 Raczej tak-14 Nie-2 Raczej nie 0
Czy podczas zajęć na przedmiotach plastycznych, wymiana poglądów i informacji pomiędzy uczniem a nauczycielem na temat realizowanego tematu , sprzyja procesowi przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności? Tak-29 Raczej tak-13 Nie- 1 Raczej nie-0 Nie wiem-1
Czy nauczyciele w naszej szkole są przychylni na propozycje uczniów co do różnych sposobów realizacji tematu w zakresie aktualnie realizowanego materiału? Tak- 16 Raczej tak-20 Nie- 3 Raczej nie-5
Czy w szkole jest wywierana presja na uczniów w związku z realizacją programu nauczania (terminy oddania prac, jakość pracy, uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, punktualność przychodzenia na lekcję itp.) , co negatywnie wpływa na proces uczenia się? Tak-7 Raczej tak-10
Nie-8 Raczej nie-11 Nie wiem-5 Jeśli tak to w jakiej formie…. .- stres powoduje brak koncentracji na nauce, myślenie jedynie o terminie oddania prac , sprawdzianach
Obowiązkowe lekcje dodatkowe Bardzo napięta atmosfera na niektórych lekcjach Mało czasu na oddanie wszystkich prac Podnoszenie kwestii dorosłości-negatywny odbiór przez uczniów wyjścia do toalety czy spóźnień na lekcję ( szczególnie plastyczne)
WNIOSKI : MOCNE STRONY 1.Szkoła prowadzi działania zwiększające szanse edukacyjne wychowanków. 2.Istnieje bogata oferta zajęć pozalekcyjnych, która wpływa na poprawę wyników w nauce, oraz rozwijaniu zainteresowań uczniów 3.Zajęcia pozalekcyjne dostosowane są do potrzeb i zainteresowań uczniów.
4.Uczniowie aktywnie uczestniczą w ,,życiu szkoły” poprzez udział w uroczystościach szkolnych , konkursach i zawodach sportowych wycieczkach , akcjach charytatywnych , Zajęcia pozalekcyjne są stymulatorem podejmowania aktywności w przeglądach , konkursach i innych formach aktywności
5.Nauczyciele angażują uczniów do aktywności stosując zróżnicowane metody i formy pracy, na zajęciach stwarzają warunki do kreatywnej pracy uczniów. 6.Szkoła prowadzi szereg działań aktywizujących uczniów.
OBSZARY WYMAGAJĄCE POPRAWY 1.Przygotowywać zadania, w których wszyscy uczniowie będą mogli wykazać się kreatywnością, samodzielnością oraz aktywnością 2.Nagradzać uczniów za wkład pracy, poprawę ocen, podnosić samoocenę. 3.Starać się aktywizować wszystkich uczniów dobierając zadania do ich możliwości.
4.Należy częściej informować rodziców o odbywających się w szkole zajęciach pozalekcyjnych. 5.Rozmawiać z uczniami i rodzicami na temat propozycji zajęć pozalekcyjnych i ich tematyki. 6.Starać się realizować na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych zgłaszane przez uczniów pomysły zajęć