Przedstawienie opisu produktu finalnego projektu innowacyjnego pn Przedstawienie opisu produktu finalnego projektu innowacyjnego pn. „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania” VII POSIEDZENIA REGIONALNEJ SIECI TEMATYCZNEJ WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO 12 stycznia 2012 r. www.zawodowcy.org
Plan wystąpienia Podstawowe informacje o projekcie „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania” w zakresie kształcenia zawodowego Użytkownicy i odbiorcy Innowacyjny produkt – Wielkopolski system monitorowania i prognozowania Narzędzie informatyczne w systemie Kierunki działań i rozwoju
1. Podstawowe informacje o projekcie „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”
Fiszka projektu Projekt innowacyjny testujący PO KL, Priorytet IX, Działanie 9.2 Czas realizacji: 01.05.2010 – 30.06.2012 Partnerzy: Województwo Wielkopolskie Miasto Poznań Central Ostrobothnia University of Applied Sciences in Kokkola (Finlandia) Instytucje współpracujące: Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu Instytucje, z którymi podpisano porozumienia w trakcie realizacji projektu
Obiekt badań
Harmonogram 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Etap 1 Etap 2 Rok Rok 2010 Rok 2011 Rok 2012 Kwartał kw2 kw3 kw4 kw1 Miesiąc Zadanie 1: Współpraca międzynarodowa Zadanie 2: Zarządzanie projektem Zadanie 3: Pogłębiona diagnoza i analiza problemów Zadanie 4: Opracowanie wstępnej wersji Wielkopolskiego systemu monitorowania i prognozowania kształcenia zawodowego (WSMPKZ) Zadanie 5: Testowanie systemu (WSMPKZ) Zadanie 6: Analiza rzeczywistych efektów testowania systemu (WSMPKZ) Zadanie 7: Opracowanie produktu finalnego (WSMPKZ) Zadanie 8: Walidacja produktu finalnego (WSMPKZ) Zadanie 9: Upowszechnianie i włączanie WSMPKZ do głównego nurtu polityki
2. Użytkownicy i odbiorcy
Użytkownicy i odbiorcy Użytkownicy: podmioty działające w obszarze związanym z analizą regionalnego rynku pracy, w tym instytucje rynku pracy (w szczególności Powiatowe Urzędy Pracy), szkoły i placówki oświatowe prowadzące kształcenie zawodowe (z wyłączeniem kształcenia zawodowego dla dorosłych), organizacje reprezentujące pracodawców Odbiorcy: pracodawcy oraz nie będący dorosłymi uczniowie, kształcący się w szkołach i innych placówkach oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe
3. Innowacyjny produkt – Wielkopolski system monitorowania i prognozowania
Jak rozumiany jest system? System to wyróżniony z rzeczywistości zbiór elementów, powiązanych ze sobą i tworzących całość jakościowo różną od sumy jakości tych elementów. SYSTEM Pracodawcy Szkoły Instytucje Ja-klient Ja-podatnik Ja -rodzic Ja-nauczyciel JA Ja-uczeń Ja-pracobiorca Ja-pracownik
Podsystemy i funkcje w WSMiP
Wizja - zejście z poziomu zawodu do poziomu kompetecji Ucho zaskoczenia - kompetencji wykraczających poza oczekiwania rynku pracy Ucho luki kompetencji w stosunku do oczekiwań rynku pracy Kompetencje oferowane w systemie edukacji Kompetencje oczekiwane na rynku pracy GŁOWA ABSOLWENTA
Innowacje w projekcie skrócenie czasu dostępu do informacji skrócenie czasu podejmowania decyzji w systemie szkolnictwa zawodowego połączenie funkcjonalności narzędzi wspomagających rekrutację i analitycznych podniesienie poziomu standaryzacji i rzetelności danych w prowadzonych badaniach określenie wspólnych (pokrywających się) potrzeb informacyjnych, co pozwoli na zmniejszenie skali zbierania danych zapewnienie wartości informacji w systemie badań nie tylko dla instytucji, ale także dla przedsiębiorców i uczniów monitorowanie luk kompetencji a nie tylko zawodów nadmiarowych i niedomiarowych postrzeganie kompetencji jako produktu (popyt pracodawców na kompetencje a nie tylko popyt uczniów i absolwentów na pracę) – kompetencje w ujęciu ekonomicznym docelowe przeniesienie wybranych rozwiązań z kraju partnera zagranicznego na grunt regionu bezpłatny dostęp, co powinno być szczególnie istotne dla małych i średnich przedsiębiorstw
Zapobieganie zamiast naprawiania KJk KJnk KJzk KJck Pj KJmin Popt – w przyszłości P0 – dziś Pj – poziom jakości kształcenia KJk – koszt jakości kształcenia KJck – całkowite koszty jakości w proc. kształcenia KJnk – koszty niezgodności w procesie kształcenia KJzk – koszty zapobiegania w procesie kształcenia
Dowody powodzenia w nadaniu systemowi oczekiwanej postaci Pozytywna opinia Komisji Edukacji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego Pozytywna opinia Konwentu Starostów Województwa Wielkopolskiego Zainteresowanie powiatów oraz instytucji reprezentujących pracodawców, udokumentowane podpisaniem porozumień o współpracy w zakresie upowszechniania (dotychczas 19 porozumień + współpraca z PUP Poznań oraz Miastem Poznań) Udokumentowane zainteresowanie systemem ze strony Konwentu Powiatowych Urzędów Pracy Województwa Wielkopolskiego Udokumentowane zainteresowanie Departamentu Informatyki MPiPS integracją WSMiP z systemem SYRIUSZ, obsługującym powiatowe urzędy pracy Pozytywna opinia konsultantów fińskich dotycząca narzędzia informatycznego w systemie. Pozytywnie zrecenzowane publikacje naukowe dotyczące systemu. Pozytywne opinie przedstawicieli wszystkich grup docelowych. Pozytywny wynik ewaluacji systemu. Nagroda w konkursie UMWW dla DEiN UMWW na innowacyjny projekt. Nawiązanie współpracy z Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
4. Narzędzie informatyczne w systemie
Moduły w narzędziu informatycznym Moduł Przedsiębiorcy Moduł Ucznia Moduł analityczny
Dodawanie oferty – umiejętności - ocena
Dodawanie oferty – umiejętności - ocena
Deklaracja ucznia – połączenie umiejętności z dwóch zawodów
Oferty – uszeregowana lista kandydatów
Rodzaje wskaźników i analiz
Widok raportu – wykres kołowy
Widok prognozowanie – wybór zakresów
Widok prognozowanie – wykres
5. Kierunki działań i rozwoju
Działania upowszechniające w ramach projektu
Otwarty charakter WSMiP Uczniowie innych szkół ponadgimnazjalnych Absolwenci szkół ponagimnazjalnych Studenci i absolwenci szkół wyższych Firmy i instytucje szkoleniowe Doradcy zawodowi Wielkopolski system monitorowania i prognozowania Nowe grupy docelowe Nowe moduły tematyczne Doradztwo zawodowe Kształcenie ustawiczne E-learning Prognozowanie długoterminowe Badania naukowe na rzecz tworzenia i rozwoju „Analizy wskaźnikowej kompetencji”
Kierunki rozwoju WSMiP Utrzymanie i rozwój zaprojektowanych funkcji Rozwój modelu prognozowania Opracowanie modułu dla doradców Opracowanie modułu dla instytucji szkoleniowych Opracowanie modelu integracji systemu z systemem SYRIUSZ Opracowanie modelu finansowania systemu w dłuższej perspektywie Kierunki rozwoju WSMiP Rozwój w obszarze kształcenia zawodowego Etap 1 - TERAZ Wielkopolski system doradztwa edukacyjno- -zawodowego(WSDEZ) Wielkopolski system monitorowania i prognozowania Rozwój w obszarze kształcenia zawodowego Etap 2 – jest szansa, że NIEDŁUGO Wielkopolski system kształcenia ustawicznego i monitorowania losu absolwentów szkół wyższych Etap 3 – za około 3 lata INTEGRACJA Wielkopolski system wspomagania zarządzania procesem kształcenia
Kontakt: ul. Ogrodowa 11, 61-821 Poznań tel. +48 61 673 1901 tel Kontakt: ul. Ogrodowa 11, 61-821 Poznań tel. +48 61 673 1901 tel./fax +48 61 639 3131 e-mail: info@zawodowcy.org www.zawodowcy.org