ZARZĄDZANIE WIEKIEM I WIEDZĄ W FIRMIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Projekty planowane do realizacji w ramach nadkontraktacji ZPORR
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
system zarządzania zasobami ludzkimi
Warmińsko-Mazurski Pakt na Rzecz Rozwoju Poradnictwa Zawodowego
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Znaczenie podręcznika
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej MODEL ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO OSÓB PO 45 ROKU ŻYCIA - WIEK GORĄCEGO ZIEMNIAKA projekt innowacyjny z.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Zarządzanie innowacją.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Na produkt finalny – innowacyjny model preinkubacji przedsiębiorczej osób 50+ składają się 3 produkty pośrednie Model prowadzenia doradztwa Model prowadzenia.
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Czym jest doradztwo zawodowe?
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy „Klucz do uczenia II edycja – Profesjonalny.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu „Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu kujawsko – pomorskiego Działanie.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Raport po ocenie 360° - fragment
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE WIEKIEM I WIEDZĄ W FIRMIE PREZENTACJA NARZĘDZIA Projekt „KONSULTANT HR” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Specjalista ds. projektu Dostawca informatyczny ZESPÓŁ PROJEKTOWY Agata Osiecka Koordynator projektu Dariusz Szurek Specjalista ds. projektu Prof. Mariola Łaguna ekspert Dr Izabela Stańczyk ekspert Dr hab. Robert Szwed ekspert Dr Adam Sobolewski ekspert Magdalena Robak ekspert Katarzyna Skoczek ekspert Piotr Lewandowski Dostawca informatyczny

CELEM SPOTKANIA jest zaprezentowanie innowacyjnego narzędzia wspierającego zarządzanie wiekiem i wiedzą w przedsiębiorstwie i jednoczesne pozyskanie opinii uczestników spotkania – potencjalnych beneficjentów narzędzia – na temat proponowanych rozwiązań. Agenda spotkania: Wyniki przeprowadzonych badań Grupy objęte programem Koncepcja bazowa Model współpracy Zakres projektu – narzędzie Podręczniki i szkolenia e-learningowe Testy psychometryczne Strategia testowania Strategia upowszechnienia

1. Wnioski z badań (1/2) „Aktywność zawodowa pracownic 50+w woj 1. Wnioski z badań (1/2) „Aktywność zawodowa pracownic 50+w woj. lubelskim” Cel badań - ocena sposobu, w jaki kobiety 50+ są postrzegane przez pracodawców oraz współpracowników w zakresie różnych elementów dotyczących wykonywanej pracy, wiedzy merytorycznej, kompetencji i umiejętności. Dokonanie diagnozy świadomości badanych w zakresie znaczenia zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie. Grupa badawcza -pracujące kobiety w wieku 50 i więcej z Lubelszczyzny oraz reprezentanci pracodawców prowadzących mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa w województwie lubelskim – przedsiębiorcy lub kadra zarządzająca odpowiadający za politykę personalną w firmie. od 10 do 21 czerwca 2013 roku - 80 indywidualnych wywiadów pogłębionych z kobietami 50+ oraz 10 wywiadów z pracodawcami lub przedstawicielami firmy

1. Wnioski z badań (2/2) „Aktywność zawodowa pracownic 50+w woj 1. Wnioski z badań (2/2) „Aktywność zawodowa pracownic 50+w woj. lubelskim” Kobiety 50+ swoje pierwsze doświadczenia zawodowe zwykle oceniały bardzo dobrze. Przemiany systemowe zapoczątkowane w roku 1989 przyniosły ryzyko i niepewność. W praktyce oznaczało to koniec istotnego czynnika „indywidualnego dobrostanu i wsparcia”. Wiek nie jest czynnikiem dyskwalifikującym w pracy zarówno z perspektywy badanych pracownic, jak i pracodawców. Jest właściwością, która implikuje szereg wad i zalet. Główną wadą są problemy zdrowotne, problemy z uczeniem się, natomiast zaletą – wiedza i doświadczenie. Kobiety 50+ oraz pracodawcy, choć dostrzegają znaczenie transferu wiedzy w przedsiębiorstwie, to najczęściej traktują go jako „zdarzenie naturalne”, które przy okazji wchodzenia do firmy młodego pracownika „się dzieje”, czym nie trzeba kierować. Zarządzanie wiekiem nie jest przedmiotem pogłębionej refleksji i świadomych działań. Pracodawcy, choć dostrzegają znaczenie rozwoju zawodowego swoich pracowników oraz rozumieją uwarunkowania współpracy między starszymi i młodszymi pracownikami, nie prowadzą długofalowej polityki szkoleniowej, która przyczyniałyby się do zwiększania ogólnych kompetencji pracowniczych. Pracodawcy, nie widzą większych szans na instytucjonalizację mentoringu, choć idea wydaje im się interesująca. Kobiety 50+ i pracodawcy prezentują różne opinie w zakresie cech, które są przez nich pojmowane jako niezbędne, i takich, które w pracy są mniej ważne. Ten rozdźwięk przekonań dwóch stron stosunku pracy może prowadzić do nieporozumień i konfliktów w przedsiębiorstwie.

2. Koncepcja bazowa – podstawowe pojęcia Mentoring Mentoring międzypokoleniowy Intermentoring

3. Grupy objęte programem I grupa - osoby 50+ II grupa - pozostali pracownicy do wieku 49 lat III grupa - kierownicy każdego szczebla zarządzania / właściciele IV grupa - komórki HR / działy personalne

4. Model współpracy „Innowacyjny model kooperacji dla rozwoju aktywności zawodowej pracownic powyżej 50 roku życia” Określenie listy zadań Wybór konkretnego zadania. Dobór osoby 50+ do wybranego projektu pod kątem kompetencji zawodowych. Badanie testem psychologicznym i określenie profilu kompetencji miękkich dla tej osoby oraz jej predyspozycji. Rekrutacja wewnętrzna młodszych osób do wybranego zadania. Badanie testem psychologicznym i określenie profilu kompetencji miękkich badanej osoby oraz predyspozycji. Dobór pary osób - 50+ i młodszego pracownika. Przekazanie informacji w zakresie oczekiwań co do realizacji zadania. Realizacja danego zadania. Ocena zrealizowanego zadania. Decyzja kadrowa dla młodszego pracownika. Nagroda dla osoby 50+ w ramach systemu motywacji. Baza zrealizowanych zadań dostępna z wykorzystaniem aplikacji multimedialnej.

5. Zakres projektu - narzędzie poradnik metodyczny (podręcznik) szkolenie e-learning testy psychometryczne wspierające dobór par Narzędzie dostępne na platformie on-line, a później w formie programu do wgrania. Szkolenia instruktażowe wspierające wdrożenie narzędzia.

6. Podręcznik i szkolenie e-learningowe – zakres merytoryczny Podstawy wiedzy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi: Adaptacja pracowników. Rozwój zawodowy. Proces rozwoju pracowników w organizacji i różne podejścia do procesu rozwoju Proces uczenia się Zadania możliwe do realizacji w zespołach dwuosobowych (parach) Możliwości rozwoju kariery po 50 roku życia Motywacja pracowników w różnym wieku Potrzeby jako czynniki popychające do podejmowania działania Pozapłacowe systemy motywacyjne Cechy wyróżniające pracowników w różnym wieku (Pokolenie Y, Pokolenie X, Pokolenie 50+) i zróżnicowanie oczekiwań względem Prawo pracy A także dodatkowo takie zagadnienia jak: Zarządzanie wiekiem w organizacji i dobre praktyki w tym zakresie Zarządzanie wiedzą pracowników Budowanie zespołów Cele, funkcje i modele oceny pracowniczej, przegląd dostępnych narzędzi Dobre praktyki działania innych podmiotów w audycie kompetencji Kooperacja zespołów wg zasad mentoringu międzypokoleniowego Procedura oceny pracy par w modelu Profilaktyka zdrowia Wszystkie podręczniki zawierają bogaty wykaz wykorzystanej bibliografii a także literatury polecanej w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi ze szczególnym uwzględnieniem tematyki zarządzania wiekiem, wiedzą i mentoringu.

7. Testy psychometryczne KWESTIONARIUSZE UMOŻLIWIAJĄCE DOBÓR PRACOWNIKÓW – testy umożliwiające kojarzenie w zespoły (pary) młodych i dojrzałych pracowników celem wykonywania wspólnych zadań, dzielenia się wiedzą, doświadczeniami – 5 sztuk: 1) Weryfikacja stylów działania: potrzeba aktywności potrzeba uporządkowanego działania. 2) Weryfikacja postaw wobec pracy: zdolność do adaptacji w pracy motywacja do pracy potrzeba rozwoju. KWESTIONARIUSZE WERYFIKUJĄCE POTENCJAŁ PRACOWNIKA – testy samodzielnie diagnozujące potencjał pracownika, następnie generujące raport podsumowujący stanowiący bilans zdiagnozowanych kompetencji – 8 sztuk: asertywność kreatywność samodzielność umiejętność dobrej komunikacji umiejętność radzenia sobie ze stresem umiejętność współpracy umiejętność zarządzania czasem zdolności przywódcze

8. Strategia testowania (1/2) Testowanie zaplanowane jest na okres od 1 września 2013 do 30 września 2014. 1. Podpisanie umów i instruktaż wykorzystania produktu w formie szkolenia on-line - do końca października 2013. 2. Test ścieżki produktu (modelu współpracy) – do końca pierwszego kwartału 2014. 3. Test wdrażania systemu: a) każdy podmiot dzięki wsparciu specjalistów zewnętrznych (24h na firmę) będzie w profesjonalnych warunkach wdrażać indywidualne elementy systemu: listopad 2013 – styczeń 2014, b) zrealizowane zostaną szkolenia dla kadr zarządzających testujących firm (szkolenie e-learning oraz szkolenie stacjonarne) celem uczenia kaskadowego przekazywania wiedzy na temat wdrażania systemu – do końca marca 2014. 4. Równoległe (od 09.2013 do końca 03.2014) testy IT: a) moduł CMS, b) zarządzanie modułem szkoleń e-learningowych, c) zarządzanie modułem raportowania. 5. Przez cały okres testowy, od 09.2013 do końca 03.2014, odbędzie się 9 posiedzeń Grupy Roboczej. 6. Szczegółowa ocena oddziaływania projektu realizowana będzie w okresie I i II kwartału 2014 roku - ocena na poziomie reakcji, umiejętności oraz zmiany i efektów przy wykorzystaniu badania ankietowych i hospitacji

8. Strategia testowania (2/2) Równolegle do przeprowadzanych testów, w trakcie I i II kwartału 2014 roku przeprowadzana będzie modyfikacja produktu finalnego w aspektach merytorycznych, na podstawie dotychczasowych wyników i analiz przeprowadzonych przez Panel Ekspertów. Zmodyfikowana zostanie również funkcjonalność informatyczna na bazie rekomendacji i rezultatów analiz przeprowadzonych przez podwykonawcę informatycznego. Do końca II kwartału 2014 produkt zostanie przez podwykonawcę opracowany informatycznie w postaci płyty CD ze szczegółami dotyczącymi instalacji. Przez cały okres testowania realizowane będą konsultacyjne panele dyskusyjne, na które zaproszeni zostaną przedstawiciele firm, organizacji pozarządowych, instytucji publicznych i pracownicy w wieku 50+.

9. Strategia upowszechnienia Działania upowszechniające będą realizowane z różną intensywnością, zależnie od etapu realizacji projektu. pozycjonowanie platformy, dystrybucja papierowego podręcznika z płytą CD na temat produktu oraz dystrybucja podręcznika w wersji elektronicznej do pobrania na podstronie, publikację sponsorowanych ogłoszeń w prasie biznesowej oraz publikację internetowych banerów informacyjnych, emisję kampanii radiowej w ogólnopolskiej rozgłośni, emisja spotów reklamowych w TV, multimedialny film edukacyjny prezentujący dobre praktyki dostępny będzie na podstronie internetowej projektu a także kolportowany w wersji elektronicznej na płycie CD do wybranych podmiotów,(instytucji publicznych, powiatowych urzędów pracy, organizacji pozarządowych oraz środowisk medialnych regionu i kraju) panele dyskusyjne z przedstawicielami środowisk związanych z biznesem, polityką oraz z grupami docelowymi, bezpośrednie spotkania oraz rozmowy telefoniczne z decydentami, autorytetami biznesu, administracji publicznej i organizacji społecznych, seminaria edukacyjne w formie warsztatowej w największych miastach województwa; o charakterze merytoryczno-instruktażowym, połączone będą z doradztwem,, skierowane będą do grup docelowych, reprezentantów instytucji publicznych oraz innych środowisk społecznych; dystrybucja w wersji papierowej i/lub elektronicznej broszury informacyjnej o produkcie, jego rezultatach, funkcjonalności a także pakietu rekomendacji prawnych z listem intencyjnym i prezentacji multimedialnej do decydentów szczebla regionalnego, organizacji opiniotwórczych, środowisk naukowych związanych z biznesem, polityką społeczną, organizacji pozarządowych z prośbą o recenzje i poparcie

www.zarzadzaniewiekiem.eu Projekt „KONSULTANT HR” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego