Małgorzata Zub, IBE, 5 czerwca 2017 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
im. Króla Jana III Sobieskiego
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Prezentacja badań Johna Hattiego
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Praca metodą projektu edukacyjnego
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Aktywna edukacja.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Kwiecień 2014 r. Debata.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Nasza „mała” demokracja
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Kurs – OK zeszyt.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Małgorzata Zub, IBE, 5 czerwca 2017 r. Czynniki wpływające na efektywne nauczanie i ocenianie uczniów. Na podstawie badania wstępnego i wymiany doświadczeń partnerów Małgorzata Zub, IBE, 5 czerwca 2017 r.

Dialog specjalistów-praktyków i decydentów jako wsparcie dla nauczania i uczenia się poprzez współdziałanie

Wstępna diagnoza – kwiecień-październik 2016 Cel: uzyskanie informacji o stanie wiedzy i opinii nt. CL przed szkoleniem. Grupa objęta badaniem – 350 osób, w tym: Austria: 22 Belgia: 33 Irlandia: 40 Polska: 66 Portugalia: 189

Poziomy współpracy Uczniowie pracują w parach lub w grupach? Uczniowie dzielą się odpowiedzialnością? Uczniowie wspólnie podejmują istotne decyzje? Uczniowie pracują współzależnie od siebie?

Czym jest uczenie poprzez współdziałanie? 0% Austria Belgia Irlandia Polska Portugalia Ogółem Uczniowie pracują razem, łącząc swoje wysiłki i umiejętności aby osiągnąć wspólny cel 86% 100% 94% 97% 96% Uczniowie wymieniają swoje opinie lub negocjują ustalenie rozwiązania [dyskusja] 73% 82% 90% 92% 85% Uczniowie czują, że są częścią grupy 67% 76% 84% 81% Uczniowie wspólnie tworzą nowy produkt (np. prezentacja, publikacja) [projekt] 68% 58% 77% Praca każdego ucznia w grupie jest niezbędna do wykonania zadania (sukces zależy od każdego ucznia) [Współzależność] 74% 75% Uczniowie organizują i koordynują pracę grupy [Podejmowanie istotnych decyzji] 83% 70% 71% Uczniowie wspólnie decydują kto co robi w grupie 55% 64% 63% Nauczyciel daje rady i wskazówki do pracy uczniów tylko wtedy, gdy jest poproszony 46% 35% Uczniowie używają swoich własnych metod/sposobów wykonywania zadań 59% 39% 43% 40% Każdy członek grupy wykonuje swoje zadanie 49% 50% 36% 25% Uczniowie sami tworzą grupy, decydują, z kim współpracują 30% 26% 34% Współraca uczniów jest ważniejsza niż określona treść nauczania 41% 27% 28% 33% 32% Uczniowie decydują o temacie zadania realizowanego w czasie pracy grupowej [Podejmowanie istotnych decyzji] 12% 23% 29% Uczniowie wykonują zadania zgodnie z instrukcją nauczyciela 18% 8% Zgoda, że CL zakłada łączenie wysiłków i umiejętności oraz dyskusje między uczniami. Podejmowanie istotnych decyzji przez uczniów jako część CL? Duże różnice w zależności od tego, czego dotyczą decyzje (organizacji pracy, niż wyboru tematu i metod) Duże różnice między krajami. W Polsce uczniowie mają relatywnie często wpływ na podział zadań i dobór metod, ale najrzadziej na zarządzanie pracą grupy (czym to się różni?). Współzależność („sukces zależy od każdego ucznia”) jest uznawana za konieczny element CL przez większość badanych. W Polsce i Portugalii CL znacznie utożsamiane z metodą projektów

Pozytywne efekty uczenia poprzez współdziałanie (CL) wg badanych UCZNIOWIE …

Stosowanie CL w szkole w opinii nauczycieli

Stosowanie CL przez wykładowców i trenerów (w kształceniu nauczycieli)

Obecność czynników ułatwiających stosowanie CL w szkole

Czynniki istotne dla CL – refleksje partnerów projektu Podstawa programowa kształtuje możliwości stosowania CL. w Austrii wg nauczycieli wymagania podstawy ograniczają możliwości stosowania CL, w Irlandii umiejętności współdziałania są zapisane w podstawie, w Portugalii podstawa zawiera sylwetkę absolwenta – w tym m. in. kompetencje miękkie.

Czynniki istotne dla CL – refleksje partnerów projektu (cd.) Ważne, by nie ograniczać CL tylko do pracy metodą projektu, ale też wykorzystywać jego elementy w krótszych zadaniach. Co nauczyciele mogą „wziąć dla siebie” z CO-LAB w tym obszarze? Problem czasochłonności Jakie znaczenie ma CZAS? Czas na zrealizowanie zadań metodą CL. Potrzeba więcej, niż 45 minut (są potrzebne co najmniej 2 połączone lekcje). Czy tak? Czas potrzebny na przygotowanie przez nauczyciela zajęć z wykorzystaniem CL. Bardziej czasochłonne od przygotowania konwencjonalnej lekcji. Czas, jakiego potrzebują uczniowie, aby nauczyć się współdziałania. Najlepiej zacząć z jak najmłodszymi uczniami, bo gdy starsi uczniowie mają po raz pierwszy współpracować, na początku nie chcą tego robić; Zacząć od łatwiejszych zadań opartych o współpracę i stopniowo zwiększać trudność. Dzieci potrzebują ok. 2 lat by nauczyć się współpracować.

Czynniki istotne dla CL – refleksje partnerów projektu (cd.) CL powinno być wprowadzane/rozwijane w szerszym kontekście potrzeb i działań w szkole w kontekście strategii/podejścia pedagogicznego stosowanego w szkole… … wypracowywanego wspólnie przez dyrektora i nauczycieli w oparciu o analizę (diagnozę) tego jakich mamy uczniów i jakich nauczycieli (możliwości, kompetencje, potrzeby). Ważne, by najpierw dokładnie rozpoznać potrzeby, a dopiero na tej podstawie decydować, w jakie projekty zaangażuje się szkoła. Zarządzanie Kluczowe jest zaangażowanie dyrektora W szkole, w której nauczyciele mają udział w kształtowaniu działań szkoły, mogą oni w większym stopniu wpływać na stosowanie CL w szkole. Istotny jest stopień autonomii szkoły.

Czynniki istotne dla CL – refleksje partnerów projektu (cd.) W CL uczniowie są bardziej samodzielni, muszą brać odpowiedzialność za swoją naukę, bardziej się angażować w organizowanie swojego uczenia się. Nauczyciel powinien ich w tym wspierać oraz zachęcać uczniów do refleksji nad tym, jak CL działa w ich przypadku i co im daje. Współpraca pomiędzy nauczycielami jest powiązana ze współdziałaniem uczniów. Warto rozwijać korelację międzyprzedmiotową. Jak uwzględnić rodziców? Np. można co najmniej informować ich w przypadku wprowadzania większych zmian dot. współpracy uczniów (w przypadku małych zadań nie jest to konieczne).

Czynniki istotne dla CL – refleksje partnerów projektu (cd.) Kurs CO-LAB służy nie tylko uczeniu się nowego podejścia. Pozwala też nauczycielom uświadomić sobie, że korzystają z CL i dowartościować to, co już robią. Rozwijanie CL w szkole jest procesem. Najpierw jest entuzjazm i wielkie oczekiwania, potem przychodzi kryzys i rozczarowanie, potem nauczyciele stopniowo uczą się używać metody, aż staną się mentorami dla początkujących kolegów.

Czynniki istotne dla CL – refleksje partnerów projektu (cd.) Co może zrobić nauczyciel, który chce rozwinąć wykorzystanie CL? Zacząć od małych kroków i krótszych działań Nie zawsze trzeba włączać wszystkie elementy współdziałania. Korzystanie z „niższych poziomów rubryki” jest OK., o ile wiemy, gdzie jesteśmy. Technologie informatyczne są pomocne, ale nie konieczne Zmieniać układ sali lekcyjnej aby sprzyjał współpracy Wspierać działania uczniów, rzadziej stosować bezpośredni przekaz wiedzy Korzystać z przykładowych materiałów, np. scenariuszy Przygotować uczniów, wyjaśnić im, na czym będzie polegało zadanie Wyjaśnić dyrektorowi, jaką metodę chcemy stosować Dzielić się doświadczeniem i korzystać z doświadczeń innych nauczycieli

Przydatne linki Informacje o projekcie http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/co-lab Platforma edukacyjna http://www.europeanschoolnetacademy.eu/web/collaborative- teaching-and-learning Facebook Po polsku: CoLab - Jak pracować z uczniami w zespole? https://www.facebook.com/groups/1174447072586257/ Po angielsku: CO-LAB https://www.facebook.com/groups/COLABEU

Dziękuję za uwagę m.zub@ibe.edu.pl