METODA PROJEKTU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Poznawanie metody projektu
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Projekty edukacyjne w szkole
Co słychać Panie Darwinie?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Czym jest czas? Projekt realizowany przez uczniów kl.4a
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Szkoła Współpracy.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Źródła energii na świecie
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

METODA PROJEKTU

W Polsce pierwsze próby podjęto już w 1928 roku! Nauczanie projektowe wprowadzane w szkołach amerykańskich sto lat temu, szybko zostało spopularyzowane w Europie, zwłaszcza w Anglii i Danii. W Polsce pierwsze próby podjęto już w 1928 roku!

PROJEKT Samodzielna – indywidualna lub zespołowa praca uczniów nad wybranym tematem Jednorazowe zadanie, które posiada termin rozpoczęcia i termin zakończenia, jasno określone cele, zakres działania i z reguły określony budżet (SIC!) Projekt jest również przygotowaniem do dorosłego życia – w wielu zawodach pracuje się dziś od projektu do projektu.

Praca w projekcie może trwać kilka tygodni lub kilka miesięcy. PROJEKT – powinien być zakończony : na czas w ramach zakładanego budżetu zgodnie z wymaganiami. DOBRY PROJEKT: poszerza edukację szkolną jest powiązany z realizowanym w szkole programem, odpowiada zainteresowaniom uczniów, łączy sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową. Praca w projekcie może trwać kilka tygodni lub kilka miesięcy.

Rodzaje projektów edukacyjnych: SPOŁECZNO - OBYWATELSKIE BADAWCZE MEDIALNO - ARTYSTYCZNE

PROJEKT BADAWCZY Polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach w oparciu o analizę zjawiska, eksperyment, opracowanie na podstawie literatury przedmiotu lub konstruowanie modeli. Efekty projektu mają charakter różnego rodzaju opracowań (esejów, wywiadów, rysunków, albumów, gier, prezentacji itp.), które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w określonych przez instrukcję warunkach.

PROJEKT MEDIALNO - ARTYSTYCZNY Działania, w których uczniowie tworzą autorskie dzieła, np. teksty literackie czy dziennikarskie, filmy, komiksy, zdjęcia, a następnie upubliczniają efekty swojej pracy, najczęściej w formie wystawy lub za pośrednictwem mediów, np. Internetu czy prasy.

PROJEKT SPOŁECZNO - OBYWATELSKI Polega na podjęciu jakiegoś działania w środowisku lokalnym (w tym również w samej szkole), regionalnym lub globalnym, w odpowiedzi na problem, który uczniowie uznają za ważny. Np. w ramach projektu o tolerancji kręcą film na temat stosunku mieszkańców ich miejscowości do przedstawicieli innych kultur.

Jak się do tego zabrać? Albert Einstein „Gdybym miał problem, od którego zależałoby moje życie i tylko jedną godzinę na jego rozwiązanie, spędziłbym 40 minut na jego analizie, 15 minut na ponownym badaniu i pięć na rozwiązaniu go.” Albert Einstein

ETAPY PROJEKTU FAZA POCZĄTKOWA TWORZENIE KONCEPCJI DEFINIOWANIE PROJEKTU ZAKRES I CELE PROJEKTU FAZA PLANOWANIA DZIAŁANIA REZULTATY PRODUKTY HARMONO-GRAM PROJEKTU PODZIAŁ ZADAŃ KOSZTY FAZA REALIZACJI ZADANIA I PODZADANIA PUNKTY KONTROLNE AKCJE ZAPOBIEGAW-CZE I NAPRAWCZE FAZA KOŃCOWA PRODUKT FINALNY ARCHIWUM DOKUMENTA-CJI ZEBRANIE DOŚWIADCZEŃ

CEL OGÓLNY Zawiera informację co poprzez dany projekt chce się osiągnąć , jakie kompetencje nabywać. Cele te ukierunkowują na to, co przez planowane działania będzie zdobywane, ćwiczone, doskonalone, tworzone, przeżywane.

CELE SZCZEGÓLOWE szczegółowe stany rzeczy w zakresie wiedzy, umiejętności, przeżyć i zachowań, które staną się przekonywującym dowodem uzyskania (rozszerzania, doskonalenia) kompetencji określonych w celach ogólnych

REZULTATY Bezpośrednie efekty zrealizowanego projektu. Rezultaty dostarczają informacji o zmianach, jakie nastąpiły w wyniku wdrożenia projektu. Rezultaty twarde: rezultaty projektu będące obiektem fizycznym, mierzalnym (ilość, liczba) Rezultaty miękkie: rezultaty projektu nie będące obiektami fizycznymi, mające postać niematerialną i trudną do bezpośredniej weryfikacji (np. zmiana w nastawieniu, zwiększenie umiejętności w jakimś zakresie)

Np. album, plakat, broszura, prezentacja PRODUKTY Produkty materialne lub usługi, jakie powstają w trakcie lub w wyniku realizacji projektu Np. album, plakat, broszura, prezentacja

DZIAŁANIA ZADANIA I CZYNNOŚCI, KTÓRE NALEŻY WYKONAĆ, ABY OSIĄGNĄĆ ZAPLANOWANE W PROJEKCIE REZULTATY

Zadania NAUCZYCIEL UCZNIOWIE Wybierają temat projektu. Przygotowuje uczniów do pracy metodą projektów Wybierają temat projektu. Opracowują cele, kontrakt, plan, harmonogram działań. Udziela konsultacji, doradza Docierają do różnych źródeł informacji, zapewniają sobie możliwość korzystania ze sprzętu do wykonania pomiarów i badań. Nadzoruje rytmiczność i postęp pracy nad projektem. Stymuluje do dalszych działań. Rozdzielają zadania poszczególnym członkom zespołu. Pomaga w przezwyciężaniu trudności, wspiera uczniów w działaniu. Realizują projekt – prowadzą badania, gromadzą materiały, opracowują, selekcjonują. Pomaga w przygotowaniu prezentacji. Sporządzają sprawozdanie, przygotowują prezentację projektu. Uczestniczy w ocenie projektu. Prezentują projekt.

Kwestie do rozważenia… Dlaczego wybraliśmy właśnie taki projekt? Co dobrego przyniesie jego realizacja? Kto na niej skorzysta? W jaki sposób będziemy pracowali? Jak się zorganizujemy? Kto będzie odpowiedzialny za realizację? W jakim czasie projekt będzie realizowany i kiedy będziemy mogli się spodziewać rezultatów? Kto może nam pomóc? Jakie warunki zewnętrzne muszą być spełnione, by realizacja projektu była możliwa? Z jakimi trudnościami możemy się zetknąć? Jakie są ewentualne koszty realizacji?

Nabywane umiejętności Korzystanie z różnych źródeł informacji; Operowanie informacją ( dobór, selekcja, ocena); Podejmowanie decyzji; Poczucie odpowiedzialności; Ocenianie i samokontrola; Dostrzeganie i formułowanie problemów; Rozwiązywanie problemów(myślenie twórcze)

Nabywane umiejętności Organizacja pracy: planowanie, podział zadań; Współdziałanie, rozwiązywanie konfliktów; Wyrażanie własnych opinii i słuchanie opinii innych osób; Skuteczne komunikowanie się Prezentowanie własnej pracy; Dyskutowanie, sporządzanie pisemnych opracowań; Dobór i wykorzystanie posiadanej i zdobywanej wiedzy potrzebnej w realizacji projektu

Przyczyny SUKCESU projektu WYSOKA MOTYWACJA CZŁONKÓW ZESPOŁU BARDZO DOBRA KOMUNIAKCJA SPRAWNA PRACA GRUPOWA - DOBRY PODZIAŁ ZADAŃ INTERDYSCYPLINARNOŚĆ PRZEMYŚLANY PLAN REALNY CZASOWO HARMONOGRAM UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNICZE LIDERA

Przyczyny PORAŻKI projektu SŁABA MOTYWACJA CZŁONKÓW ZESPOŁU SŁABE ZAANGAŻOWANIE FLUKTUACJA KADRY ZBYT NAPIĘTY HARMONOGRAM NIEDOKŁADNE OSZACOWNIE KOSZTÓW I CZASU TRUDNOŚCI KOMUNIKACYJNE

PRZYKŁADOWE PROJEKTY ZREALIZOWANE W PROGRAMIE „EDUKACJA Z INTERNETEM DLA NAUCZYCIELI” W LATACH 2006-2008

Czas w kolorowych płatkach kwiatów – Zegar Kwiatowy Uczniowie postanowili opracować miejski zegar kwiatowy, który odmierzałby godziny poprzez zwijanie i rozwijanie się płatków odpowiednio dobranych roślin. Swoją pracę podzielili na etapy. Najpierw poznali historię zegarów kwiatowych i ich twórcę Karola Linneusza oraz opisali rośliny wykorzystane w pierwotnym zegarze Linneusza. Następnie zgromadzili informacje o roślinach nadających się do wykorzystania w zegarze kwiatowym. W końcu spotkali się z architektem krajobrazu, który doradził im w wyborze odpowiedniego miejsca w Szczecinie na umieszczenie zegara. Uczestnicy nawiązali też kontakt z Parkiem Zdrojowym w Ciechocinku, skąd otrzymali informacje o pielęgnacji i kosztach wykonania oraz utrzymania zegara kwiatowego. Podczas realizacji projektu uczniowie korzystali z programu Google Earth, dzięki któremu uzyskali obrazy satelitarne wybranych punktów miasta i wykonali zdjęcia cyfrowe terenu. Pracowali też z programem Sketch Up do wykonywania trójwymiarowych obiektów, a elementy zegara kwiatowego przygotowali w programie Microsoft Photo Draw. Praca uczniów nad projektem została udokumentowana w postaci prezentacji zawierającej wszystkie zebrane informacje i opracowane projekty, którą na koniec przedstawili Prezydentowi Miasta Szczecina.

Podpatrując naturę w poszukiwaniu złotej liczby Głównym celem projektu było zwiększenie zainteresowania matematyką i zwrócenie uwagi uczniów na jej wszechobecność w otaczającym świecie. Podczas realizacji projektu uczniowie dowiedzieli się, co to jest złota liczba i złota proporcja i dlaczego już starożytni Grecy uznali jeden z podziałów odcinka za najdoskonalszy pod względem estetycznym i nazwali złotym albo boskim podziałem. Uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę na temat figur geometrycznych i ich własności, nauczyli się konstrukcji geometrycznej złotej liczby, złotego trójkąta, złotego prostokąta i innych złotych figur. Przy pomocy programów komputerowych Cabri i C.a.R. przeprowadzili poznane konstrukcje. Poza tym wyszukali wiele przykładów „złotego podziału” w otaczającym świecie – u człowieka, w przyrodzie i architekturze. Praca nad projektem została udokumentowana w prezentacjach zawierających konstrukcje komputerowe. Pokaz efektów pracy i nowych umiejętności uczniów odbył się podczas szkolnej giełdy kół zainteresowań. Uczestnicy projektu przygotowali pięć stanowisk: z pokazem prezentacji multimedialnych z prezentacją gazetki poświęconej złotej liczbie i złotej proporcji dwie wystawy – fotograficzną z przebiegu prac nad projektem i z wykonanych przez uczniów portfoliów oraz książek i czasopism, w których można znaleźć ciekawe wiadomości i artykuły, z programem Cabri stanowisko z niespodzianką – na którym można było sprawdzić „gdzie jest mój złoty punkt.” x2 + ax - a2 = 0

I ty możesz zostać inwestorem giełdowym! Zadaniem uczniów było: opracowanie Regulaminu Szkolnego Inwestora Giełdowego, aktywne inwestowanie wirtualnych oszczędności na Szkolnej Giełdzie Papierów Wartościowych poprzez konta elektroniczne, opracowanie i promocja znaku firmowego projektu, redagowanie i wydawanie Gazety Szkolnej Giełdy Papierów Wartościowych „Parkiet”, opracowanie i wydanie raportu końcowego „Parkiecik”, przygotowanie prezentacji multimedialnej na Szkolne Podsumowanie Projektu, zbudowanie strony internetowej i przygotowanie wizytówki projektu dla uczestników podsumowania. W czasie trwania projektu uczniowie przyglądali się Giełdzie Papierów Wartościowych, dysponowali wirtualnymi pieniędzmi, które inwestowali według wcześniej przyjętego regulaminu. Imienne konta giełdowe założone w arkuszu kalkulacyjnym służyły do monitorowania poczynań inwestycyjnych uczniów, odnotowywania ich aktywności giełdowej, a w końcu stały się podstawą wyłonienia zwycięzców Szkolnej Giełdy Papierów Wartościowych. Publiczna prezentacja przybliżyła środowisku lokalnemu badania prowadzone w ramach projektu oraz uczniowskie rezultaty inwestowania w akcje spółek giełdowych.

Klimat – fizyczna zagadka! Celem projektu było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Jak zapobiec zmianom klimatycznym na naszej planecie?”. Praca uczniów polegała na identyfikacji zjawisk fizycznych mających wpływ na klimat, ich analizie, badaniu wpływu działalności człowieka na stan atmosfery, a tym samym na zmiany klimatyczne. Uczniowie starali się przeanalizować, na ile zmiany klimatyczne wynikają z działalności człowieka, a na ile są skutkiem naturalnych cykli klimatycznych i jakie są lub mogą być następstwa tych zmian. Grupy zadaniowe realizowały takie tematy jak „Atmosfera ziemska i zjawiska fizyczne” czy „Globalne ocieplenie”. Uczniowie przeprowadzili liczne doświadczenia, np. „Badamy ciśnienie atmosferyczne”, „Cieplarka”, „Jak powstają chmury?”, „Model zachodzącego Słońca”. Równolegle prowadzili systematyczne obserwacje pogody, wykonując o ustalonych godzinach pomiary opadów, ciśnienia, wilgotności i temperatury powietrza. Uczestniczyli w zajęciach „Opracowywanie meteorologicznych zdjęć satelitarnych” na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego. Przeprowadzili rozmowę z pracownikiem Wydziału Rozwoju Miasta i Inżynierii Miejskiej Urzędu Miasta w Czeladzi. Przygotowali dyskusję dotyczącą zmian klimatycznych i roli naukowców, polityków, przemysłowców i ekologów w ich minimalizowaniu. Wszyscy uczestnicy projektu na zebraniu podsumowującym wskazali, jakie działania powinni podjąć, aby zminimalizować emisję dwutlenku węgla. Zespoły zadaniowe były odpowiedzialne za przeprowadzenie sesji popularno-naukowej „Klimat – fizyczna zagadka!” w ramach obchodów Dnia Ziemi. Stworzono również stronę internetową, na której uczniowie zaprezentowali swoje osiągnięcia związane z realizacją projektu.

Nauka nie musi być nudna!