METODA KRAKOWSKA – SYLABOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rebusy Opracowała: Jadwiga Wojtyś.
Advertisements

TWORZENIE WYRAZÓW DWUSYLABOWYCH
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Zdrowe odżywianie to codzienność. Osoby z nadwagą mogą schudnąć, Osoby, które mają złe oceny na lekcji WF, mogą podnieść się, gdy tylko będą regularnie.
Tabliczka gliniana z Niniwy Tabliczek glinianych używali m.in. Sumerowie ok lat przed nasza erą. Głównym materiałem, na którym dokonywano zapisów.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
DIAGNOZA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Alicja Rejment klasa Va Bajki. Co to jest bajka? Bajka – to krótki utwór literacki, cz ę sto wierszowany. Bajki ucz ą, bawi ą, rozwijaj ą i przestrzegaj.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Jak sobie z nim radzić ?.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Bajkowy wąż Praca wykonana przez uczennice: kl. 2b – Aleksandrę Czyżowicz i 3 – Martynę Staszczyk Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Starym.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ 08_Części mowy ćwiczenia Autor: Škola: Mgr. Beata Tomanek Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
ZAPROSZENIE I OGŁOSZENIE
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
KlasaIIIIIIIVVVI Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów klasyfikowanych Liczba uczniów bez ocen/punktów niedostatecznych
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
W kręgu matematycznych pojęć
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Sześciolatek w obliczu zmian
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Style i strategie uczenia się
Zasady zdrowego odżywiania
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w naszej szkole
Job-shadowing Alcazar de San Juan, Hiszpania 07/11/17-10/11/17
          Rysunek OLA MaRECKA 2A.
Kiedy Twoje dziecko powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej?
6-LATEK W SZKOLE.
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Dlaczego warto czytać?.
I. Brzozowska-Gonciarz
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
kret – krem mrówka – krówka waga – waza babka – żabka maska – miska
Historia i wiedza o społeczeństwie
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Szkolny Festiwal Czytelniczy
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

METODA KRAKOWSKA – SYLABOWA Metoda ta została opracowana przez logopedę prof. Jagodę Cieszyńską.

Metoda jest oparta na wynikach licznych współczesnych badań neuropsychologicznych oraz doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych. Metoda daje doskonałe efekty, gdyż wykorzystuje naturalną słoność każdego człowieka do mówienia sylabami.

Podstawowym założeniem tej metody jest nauka czytania sylabami Podstawowym założeniem tej metody jest nauka czytania sylabami. Rozwija wszystkie funkcje poznawcze (analizator wzrokowy, analizator słuchowy w tym fonemowy, analizator ruchowy) oraz współpracę między nimi (tzw. koordynację).

Dzieci uczą się odczytywać sylaby, a nigdy pojedyncze spółgłoski, bo nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji, czyli oddzielnie wymawianych ( nie t, tylko ty). Poza tym głoskowanie zmienia dźwiękowy obraz wyrazu.

Uświadomienie sobie, że wyrazy zbudowane są z sylab, jest dla dzieci w wieku przedszkolnym zadaniem łatwym. Umiejętność wydzielania głosek w wyrazach kształtuje się w dalszej kolejności podczas nauki czytania i pisania.

O prawidłowym przebiegu procesu nauki czytania w wieku przedszkolnym decyduje wiele czynników. Jednym z nich jest poziom sprawności językowej. W tym wieku język dziecka ciągle wzbogaca się i doskonali : *wzrasta zasób słownictwa *doskonali się struktura gramatyczna

*zainteresowanie dzieci utworami humorystycznymi *komizm sytuacji Proponując dzieciom zabawy, należy wziąć pod uwagę: *zainteresowanie dzieci utworami humorystycznymi *komizm sytuacji *swoistym dowcipem

Stymulując dziecięcą chęć do działania wykorzystujemy rozmaite formy aktywności: *układanie rymowanek *tworzenie układanek słownych i zagadek *logiczne wiązanie rozsypanek literowych, *sylabowych, wyrazowych *grupowanie wyrazów według określonego kryterium *dobieranie podpisów do ilustracji *rozwiązywanie rebusów, łamigłówek, krzyżówek

Aby zachęcać dzieci do: *wyrażania uczuć *myśli *stosowania odpowiedniego słownictwa *doskonalenie konstrukcji językowych Stosujemy: *małe inscenizacje *dialogi *teatrzyk *dramę

Wyrazy używane w zabawach z rymem muszą być znane, zaleca się stosowanie wyrazów krótkich: trzy- literowych, cztero- literowych zwłaszcza rzeczowników. Metoda sylabowa opiera się na zasadzie stopniowania trudności, czyli przechodzenia od wyrazów krótkich o prostej budowie do coraz dłuższych, o budowie trudniejszej.

I. Etap – Synteza sylaby otwartej I. Etap – Synteza sylaby otwartej Celem opanowania tego etapu jest umiejętność łączenia spółgłoski z samogłoską i całościowe odczytywanie takiej sylaby. Dziecko wie, że ma połączyć dwie literki

* z tą samą spółgłoską la lo le lu li ly lą lę ma mo me mu mi my ma mę da do de du di dy dą dę pa po pe pu pi py pą pę *z tą sama samogłoską la ma da pa ba ka na wa lo mo do po bo ko no wo Le me de pe be ke ne we lu mu du pu bu ku nu wu

Stosujemy różne kombinacje, stopniowo rozszerzając zakres materiału do ćwiczeń. Dla uatrakcyjnienia zajęć nie ograniczamy się tylko do czytania. Stosujemy na tym materiale różne ćwiczenia, np.: *wskazywanie sylaby wypowiadanej przez prowadzącą *zapisywanie sylaby z jednoczesnym wypowiadaniem jej *wyszukiwanie określonej sylaby w wyrazie *wyszukiwanie określonej sylaby w czasopismach, wycinanie jej, wklejanie do zeszytu *układanie z ruchomego alfabetu

II Etap – łączenie dwóch sylab otwartych w wyrazy *Czytanie wyrazów sylabami i całościowo: lala baba jaja papa data pada mapa rano pole łapa kino waza zupa fala kura data pada tama mapa luty rano pole fala sala woda ryba łapa waza zupa gapa hala żaba Ala Ela Ewa Ula Iza Dana Jola Lena Cela Tola Mira Aga

*Tworzenie wyrazów z sylab – łączenie linią odpowiednich sylab i zapisywanie utworzonych wyrazów. Ka ta ta ma wa mi ma no ra ga ki sa

* Uzupełnianie brakujących sylab Mewa lody woda ława sowa kawa koza rowy kura kino wozy koło Me.. lo.. wo.. ła.. so.. ka.. ko.. ro.. ku.. ki.. wo.. ko.. Wo.. me ka.. so.. ko.. lo.. ła.. ko.. ki.. ro.. ku.. wo..

Układanie wyrazów z liter ruchomego alfabetu *Układanie wyrazów z liter ruchomego alfabetu *Układanie podpisów do obrazków – loteryjki sylabowo – obrazkowe ko-za ma-ki li-sy

* Dobieranie sylaby do stałej początkowej, układanie i zapisywanie wyrazów no- -gi -wa

III. Etap – wprowadzenie zdań i tekstów złożonych z wyrazów dwusylabowych (sylaby otwarte) Tola lubi lody. Ewa woli soki. Mama kupi lody i soki. Rano mama daje sery i jaja. Poda kawę. Tato pije kawę i mama pije kawę. Tato lubi kawę. Ala woli soki.

IV. Etap – wprowadzenie wyrazów wielosylabowych złożonych z sylab otwartych *czytanie wyrazów sylabami i całościowo. cebula banany fasola sałata buraki jagoda malina morele topola patyki motyle koguty zające papuga żyrafa owoce bilety fotele robota balony gotuje pomaga ląduje litery Dorota Agata Monika Maryla Danuta gazeta zabawa wizyta rowery robimy pakuje

*tworzenie wyrazów z sylab –przestawianie kolejności ze ga ta…………………………………. ta ła sa………………………………...... ny ba lo……………………………….... li ry te .................................................... we ry ro ................................................. fa la so ............................................... *uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami sałata cebula kolega karuzela pomidory wesele sa..ta ..bula ko..ga ka..ze.. ..mido.. ....le

czytanie zdań sylabami i wyrazami. Irena i Danuta idą na jagody *czytanie zdań sylabami i wyrazami. Irena i Danuta idą na jagody. Dorota lubi sałatę i fasolę. Eliza kupuje fasolę, cebulę i sałatę. Agata i Karolina kupiły lody owocowe na patyku. To są lody jagodowe i malinowe. *rozsypanki wyrazowe ryby. łowi Tata pije Mama kawę. owocowe je lody. Danuta

V Etap – wprowadzenie sylaby zamkniętej *tworzenie wyrazu przez dodanie do sylaby otwartej spółgłoski La-s li-s lo-k le-k ló-d bu-t ba-r ba-l bą-k do-m da-ch dy-m dą-b ra-k ru-ch ro-k so-k so-s sa-d se-n sy-n no-c no-s ko-t ko-c je-ż zą-b wą-ż wą-s s k lo t ko s k t

*Tworzenie wyrazów przez zmianę sylaby początkowej. lo li bo lo ma k no s ra la ro so ko ko

VI. Etap – wprowadzenie wyrazów dwusylabowych o budowie sylaba otwarta + zamknięta. *czytanie wyrazów sylabami i całościowo. balon baran basen biwak domek dywan kotek kubek kogut kajak lasek lisek fotel motyl murek nosek nurek pasek palec pokój pilot ranek rower rynek regał rybak serek synek wazon wagon wózek worek zając zamek zegar żurek

Zamienianie pierwszej sylaby przy stałej drugiej *Zamienianie pierwszej sylaby przy stałej drugiej. Odczytywanie utworzonych wyrazów. wo baj ko ryb rek ki se san nu kul

Zamienianie drugiej sylaby przy stałej pierwszej *Zamienianie drugiej sylaby przy stałej pierwszej. Odczytywanie utworzonych wyrazów. rek łek ka ko ral mas ło tek

VII Etap – wprowadzenie wyrazów dwusylabowych o budowie sylaba zamknięta + otwarta. *Czytanie wyrazów sylabami i całościowo. belka deska gąska gumka górka kotka kolce kulka kurka lalka lampa listy ławka łyżka łyżwy masło miska meble narty nocka jajko jutro pałka palto półka ramka

*Dzielenie wyrazów na sylaby w ten sposób, aby rozdzielić grupy spółgłoskowe sanki …....... san - ki…………………………….. barka ……………………………………………. wełna …………………………………………….. tarka ……………………………………………… kalka ……………………………………………… jutro ………………………………………………. meble ……………………………………………….. masło ……………………………………………… *Czytanie tekstu sylabami i całościowo. Płynne czytanie całości. Magda i Rafał założyli palta. Wezmą torbę, bo idą do Samu po zakupy. Kupią masło, serki i jajka.

VIII Etap Czytanie wyrazów wielosylabowych o sylabach zamkniętych VIII Etap Czytanie wyrazów wielosylabowych o sylabach zamkniętych. * Czytanie wyrazów sylabami i całościowo. adres aktor arbuz balkon bałwan doktor garnek handel hejnał indyk kasjer kompot kotlet kundel mostek mundur obrus odlot ponton rolnik sernik listek termos warkot Bartek Henryk Marcin Waldek Wojtek

IX .Etap Czytanie wyrazów wielosylabowych o różnym typie i układzie. *Przeczytaj wyrazy sylabami i całościowo. aparat budynek hamulec koperek makaron parasol pomidor samolot telefon tulipan widelec zegarek antena apteka benzyna konfitura sandały butelka cebulka kapusta koperta latarka rysunki sałatka zabawki lotnisko lusterko listopad telewizor kaloryfer koleżanka umywalka

*Poniższe wyrazy podziel na sylaby w taki sposób, aby rozdzielić grupy spółgłoskowe. lotnisko - ……lot – nis – ko ……………………… koralik - …………………………………………. motylek - …………………………………………. aspiryna - ………………………………………….. kultura - …………………………………………… podłoga - …………………………………………….. kolejka - ……………………………………………. podłoga - ……………………………………………….. sosenka - ………………………………………………. konduktor - …………………………………………….

X. Etap - Czytanie sylab miękko wymawianych. *Przeczytaj pary sylab. Sylaby brzmiące miękko zamaluj kolorem czerwonym, a sylaby brzmiące twardo kolorem niebieskim. ca – cia nu – niu zię – zę we – wie do – dio bię – bę pą – pią to – tio kie – ke fe – fie się – sę zu – ziu ga – gia rio – ro bu – biu wą – wią *Przeczytaj wyrazy. Wyrazy ze spółgłoskami miękkimi podkreśl czerwoną kredką. cebula ucieka zioła bazie zegar siatka Hania narty data dalie beksa bieda fiołki fotel Zuzia zięba ryba historia bukiet piątek kolec kolia wielki kąpiel igiełka igła wiosna dywan burak biuro

Przedstawione ćwiczenia stanowią tylko propozycje spośród wielu możliwości. Dużo więcej znaleźć ich można w szerokiej ofercie różnych wydawnictw. Godne polecenia są m.in. 1. J. Mickiewicz „Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych” 2. Metoda 18 struktur wyrazowych – zeszyty ćwiczeń i podręcznik do nauki czytania 3. Barbara Zakrzewska „3,2,1,0...Start Czytanie treningowe” 4. D. Kamińska „Dobasoli do kanuka – czytanie pesudowyrazów”

Pomoce dydaktyczne w metodzie sylabowej