E-learning.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Katarzyna Szypuła-Sajon
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Technologia informacyjna według MENiS
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Zawody przyszłości.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
(na podstawie badań ankietowych)
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Platformy e-learningowe oraz ich znaczenie dla organizacji procesu nauczania – uczenia się Henryk Szaleniec.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Wyrównywanie szans edukacyjnych Szkoła Podstawowa w Stróżach.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
K REOWANIE E-LEARNING W E DUKACJI S ZKOŁY W YŻSZEJ W S YSTEMIE M OODLE dr inż. Zbigniew Lis dr Zbigniew E. Zieliński
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Przedmiot: Technologia informacyjna Autor: Olga Łodyga
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
Agnieszka Tamul Maria Otuszewska Klasa 1d
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
III Forum Gospodarcze Województwo Kujawsko-Pomorskie.
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
E-learning. E–learning System informatyczny służący zarządzaniu wiedzą. Dotyczy to zarówno przekazywaniu wiedzy jak i jej zdobywaniu. To nauczanie na.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia.
na rzecz cyfryzacji szkół
Praktyczne wykorzystanie systemu wideokonferencyjnego w dydaktyce
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków
Projekt Kim będziesz?.
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
Zapis prezentacji:

e-learning

E–learning System informatyczny służący zarządzaniu wiedzą. Dotyczy to zarówno przekazywaniu wiedzy jak i jej zdobywaniu. To nauczanie na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie dydaktyki za pomocą komputerów osobistych, CDROM-u i Internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Doskonale uzupełnia również tradycyjny proces nauczania. Termin e-learning, odnosi się do stosowania w nauczaniu technologii elektronicznej w o wiele szerszym zakresie niż w ramach tradycyjnych szkoleń komputerowych, czy też nauczania wspomaganego komputerowo z połowy lat osiemdziesiątych. Jest również o wiele szerszy od pojęć nauczania i edukacji online, które oznaczają nauczanie tylko przez sieć internetową.

Po co jest nam potrzebna nowa forma edukacji? Ilość informacji na świecie podwaja się co cztery lata, Coraz więcej ludzi kończy studia, Nieustanne przekwalifikowywania i dokształcania się dają nam większe możliwości na rynku pracy, Dziś buduje się gospodarkę innowacyjną opartą na wiedzy Człowiek musi być mobilny, elastyczny i dyspozycyjny, a e-learning pozwala na zdobywanie nowej wiedzy w dogodnym dla nas czasie.

Nauczanie i uczenie się za pomocą takiego systemu wymaga posiadania umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii. Nauka za pomogą systemów e-learningowych opiera się na: Komunikacji w trybie tekstowym i (np.. Czat, grupy dyskusyjne) Współdziałaniu aplikacji i zasobów informacji poprzez przeglądarki internetowe, Systemach poczty elektronicznej Systemach monitorowania i generowania testów tworzonych automatycznie (przy wykorzystaniu generatorów losowych) Aplikacji działającej na zasadzie tablicy wirtualnej wzbogaconej o komunikacje głosową, Pracy w małych grupach (zazwyczaj do 9 osób), umożliwiającej głosowe dyskusje w sieci (tryb konferencyjny.)

E-learning może również odnosić się do edukacyjnych stron internetowych, udostępniających np. scenariusze lekcji, arkusze ćwiczeniowe, czy interaktywne ćwiczenia dla dzieci. Pojęcie to jest również używane w biznesie w odniesieniu do opłacalnych szkoleń online.

Blended learning (nauczanie komplementarne) łączy nauczanie bezpośrednie (tradycyjne) z nauczaniem przez komputer. Jest to połączenie dwóch różnych środowisk nauczania, i zestawienie ich w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze warunki do nauki, jak również by uczyć się w sposób jak najbardziej wydajny. Blended learning rozszerza możliwości, jakość i ilość reakcji człowieka w warunkach instruktażowych. Ta metoda nauczania daje uczniom możliwość „by być razem i oddzielnie”. Dzięki korzyściom, jakie płyną z nauki przez Internet, uczniowie mogą komunikować się ze sobą niezależnie od czasu i miejsca. Blended learning zapewnia „dobrą” mieszankę technologii i interakcji, które będą skutkowały doświadczeniami takimi jak: wsparcie grupy, czy konstruktywna krytyka. Są one szczególnie ważne z uwagi na głęboki wpływ, jaki mogą mieć na nauczanie na odległość.

Wbrew pozorom, e-nauczanie nie jest przeznaczone wyłącznie dla szkół, uczelni i organizacji edukacyjnych. Sprawdza się również w biznesie. W gospodarce opartej na wiedzy i innowacjach wartość firm bezpośrednio związana i uzależniona jest od nagromadzonej, łatwo przepływającej w nich wiedzy oraz kapitału intelektualnego. Wiele firm, organizacji i korporacji ma już wdrożony system nauczania na odległość lub chce go zaimplementować, np. do swoich intranetów. E-learning zaczyna być jednym z popularniejszych i najczęściej wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach narzędzi zarządzania wiedzą. E-learning umożliwia uczestnikom e-kursu (np. pracownikom, kontrahentom, klientom, potencjalnym klientom) samodzielne wybranie preferowanego formatu dostarczania wiedzy i tempa jej przekazywania. Pomimo, iż służy nauczaniu na odległość, może być również łączony z tradycyjnym nauczaniem w formie kursów mieszanych. http://www.ideo.pl/ebiznes/e-learning/

Typowe formy pracy z systemem e-learningowym Tryb pracy użytkownika (uczącego się) Tryb pracy projektanta (w przybliżeniu można go nazwać trybem pracy nauczyciela) Tryb pracy administratora (zarządcy systemu informatycznego)

Jedną z podstawowych cech e-learningu jest automatyzacja i algorytmizacja przekazywanej wiedzy za pomocą technologii informatycznych. Oznacza to, że przekaz materiału dydaktycznego może odbywać się bez udziału nauczyciela, a sekwencja i wielkość przekazywanych dawek informacji zależy od dokonywanych wyborów przez uczącego się użytkownika.

Zalety e-learningu Oszczędność w bezpośrednim wymiarze ekonomicznym w stosunku do kształcenia tradycyjnego, Oszczędność czasu nauczania, Odpowiednie dopasowanie do czasu dyspozycyjnego uczących się bez dezorganizacji udziału w innych działaniach, np. pracy zawodowej, opieki nad dzieckiem, Precyzyjny monitoring postępów i wyników kształcenia, Łatwość modyfikacji programów edukacyjnych oraz treści kształcenia, Łatwość unowocześniania metod i form kształcenia multimedialnego poprzez zaangażowanie nowych technologii, środków i technik, Nieograniczony (w zasadzie) terytorialnie i czasowo dostęp do wiedzy. Duża kontrola osoby uczącej się nad procesem przyswajania wiedzy i rozwoju umiejętności. Dostęp do baz wiedzy, szkoleń oraz innych przydatnych informacji, co zwiększa możliwości samokształcenia osób zainteresowanych własnym rozwojem.

Wady e-learningu Wciąż dużo ludzi nie ma dostępu do komputera, Nauka przy zastosowaniu nowych technologii wymaga ciągłego dostępu do internetu, Korzystanie z nowych technologii wymaga posiadania odpowiednich kompetencji i umiejętności, Starsze osoby, które nie uczyły się nigdy podstaw informatyki mogą być nastawione negatywnie do tego rodzaju edukacji.

W systemach e-learningowych często sam uczący decyduje o sposobie komunikacji z systemem, o tempie udzielania odpowiedzi oraz miejscu i czasie realizacji uczenia się. Rolę nauczyciela/trenera przejmuje system komputerowy. W niektórych kursach uczący się mają możliwość kontaktu z nauczycielem za pomocą komunikatorów internetowych i e- mailów.

E-ocena Wspomagany komputerowo system oceny, rzadziej zwany również E-oceną, obejmujący zarówno komputerowe testy wielokrotnego wyboru jak i bardziej zaawansowane formy testowania, staje się coraz bardziej powszechny. W niektórych systemach reakcja może dotyczyć specyficznych błędów popełnionych przez studenta lub komputer może zadać studentowi serię pytań dostosowanych do stanu jego wiedzy. Stosowane do tych celów oprogramowanie jest nadal najczęściej bardzo proste.

Coraz więcej tradycyjnych szkół wyższych, jak również młodszych szkół wyższych online, oferuje przez internet wybrane programy dyplomowe na wielu poziomach i w wielu dziedzinach. Zazwyczaj studenci zobowiązani są do uczęszczania na zajęcia, jednak wiele kursów jest udostępnianych wyłącznie online. Ponadto, coraz częściej uczelnie oferują studentom wsparcie online np. w formie informacji i rejestracji w sieci, e-doradztwa, sprzedaży podręczników przez Internet, stron samorządów czy gazet studenckich online.

Polskie uczelnie organizujące e-learning`owe studia 1. Politechnika Warszawska 2. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi 3. Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie. 4. Uniwersytet Warszawski - Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji 5. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie 6. Centrum Edukacji Niestacjonarnej Politechniki Gdańskiej 7. Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej 8. Wyższa Szkoła Zarządzania / The Polish Open University (POU) 9. Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania (PAM Center) przy Uniwersytecie Łódzkim 10. Akademia Polonijna w Częstochowie 11. Wyższa Szkoła Biznesu National-Luis University (Nowy Sącz) 12. Internetowe Studia Biznesu i Zarządzania 13. Zachodniopomorska Szkoła Biznesu 14. Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie

Bibliografia Andrzej Barczak, Jacek Florek, Stanisław Jakubowski, Tadeusz Sydoruk, „Zdalna edukacja”. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2006 Elżbieta Grzejszczyk, „Edukacja informatyczna nauczycieli u progu e-Edukacji”. Wyższa szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 2007 Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki „Kształcenie na odległość w praktyce edukacyjnej”. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009 http://www.ideo.pl/ebiznes/e-learning/ http://pl.wikipedia.org/wiki/e-learning