EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
Objawy DYSLEKSJI.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Dysleksja.
Opracowała: Bożena Bełkot
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Dysleksja i trudności szkolne
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
to trudności w nauce czytania i pisania
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI 2-8.10.2017 ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY NR 1 W ŻURAWICY

HARMONOGRAM SZKOLNYCH OBCHODÓW 2.10 PONIEDZIAŁEK Rozpoczęcie obchodów – prezentacja tematyczna Ogłoszenie konkursów: Reklama: Dlaczego warto czytać książki? - praca plastyczna Matematyczne rymowanki - by łatwiej zapamiętywać Okładka mojej ulubionej książki - praca plastyczna Eliminacje do konkursu czytania Zapisy do konkursu malowania kreatywnego Ranking książek kochanych  3.10 WTOREK Tworzenie dyktand – kl. VI-VII Gra szkolna na podstawie lektur – kl. V-VI 4.10 ŚRODA Dyktando biegane – kl. II- VI, kl. VII, II-III gim 5.10 CZWARTEK Akcja „Poczytaj mi, przyjacielu…” Konkurs czytania – kl. II, kl. III, kl. IV-V Konkurs czytania w j. angielskim – kl. IV-VII 6.10 PIĄTEK Malowanie kreatywne – kl. I-VI Mandale matematyczne – kl. I-IV Konkurs literowania „Spelling bee” – kl. III-IV, kl. V-VI

DAR DYSLEKSJI….  Dyslektycy są ludźmi kreatywnymi, obdarzonymi myśleniem intuicyjnym, zdolnością do wielowymiarowego rozwiązywania problemów i praktycznego uczenia się, korzystając z metod skoncentrowanych na sztuce opanowania znaczeń słów i symboli. Dzięki temu można powiedzieć, że dysleksja jest swego rodzaju... "darem". Jednym z bardziej znanych dyslektyków był Albert Einstein, a teoria względności pojawiła się w jego umyśle pod postacią fantazji.

Myślenie obrazowe ma jednak swoje wady. "Dar", którym obdarzony został dyslektyk sprawdza się w przypadku realnych przedmiotów życia, czyli takich, które można zobrazować, a zawodzi, kiedy pojawiają się drukowane symbole, litery alfabetu.

Podczas czytania dyslektyk napotyka na trudności, ponieważ nie wszystkie elementy języka można poczuć przy pomocy zmysłów. Kiedy czyta słowa, które oznaczają istniejące rzeczy, osoby, automatycznie i błyskawicznie przywołuje obrazy. Problem pojawia się w momencie, gdy natrafia na słowa, które nie niosą za sobą żadnego obrazu, np. "ponieważ, niebawem, toteż", niektóre przyimki: "o", "po", "u", przysłówki: "wcale", nigdy" lub zaimki: "ten", "ta", "to", czy czasowniki typu "mieć", "być".  Zaczyna się dezorientacja -  nic tu nie pasuje, tekst przestaje się kleić, bowiem mózg nie radzi sobie z tymi bodźcami. Dziecko widzi słowo "gdyby", a czyta "grzyby". Po prostu jego mózg tworzy białą plamę i podsuwa najbliższy obraz, czyli grzyby. Dalsze usiłowania zrozumienia czytanego zdania i związana z tym ogromna koncentracja powodują uczucie zagubienia i w efekcie nasilają dezorientację.

DYSLEKSJA ROZWOJOWA DYSKALKULIA specyficzne trudności w uczeniu się matematyki DYSLEKSJA specyficzne trudności w czytaniu DYSORTOGRAFIA specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne) DYSGRAFIA niski poziom graficzny pisma

DYSLEKSJA to trudności występujące zazwyczaj u dzieci INTELIGENTNYCH i PRACOWITYCH oraz ZMOTYWOWANYCH Nie jest prawdą, że dysleksja to wymówka dla leniwych – zdecydowana większość dzieci, także tych, u których później zostanie zdiagnozowana dysleksja, przychodzi do szkoły z nadzieją i radością; jest to długo wyczekiwany moment w ich życiu – wszystkie dzieci CHCĄ się uczyć, CHCĄ czytać i pisać.

PARADOKSY DYSLEKSJI

PROBLEMY DYSLEKTYKA

CZYTANIE TO WYZWANIE

Co warto wiedzieć o dysleksji? Dysleksja to przede wszystkim trudności w czytaniu i pisaniu, ale NIE TYLKO Mechanizmy wywołujące dysleksję powodują także wiele innych objawów związanych z mową i uczeniem się. Problemy w czytaniu i pisaniu mogą wywołać trudności w innych przedmiotach szkolnych – matematyce, historii, biologii, muzyce czy wychowaniu fizycznym. Konsekwencją dysleksji mogą być problemy emocjonalne – lęk szkolny, obniżona samoocena czy wycofanie. Dysleksja to problem całego życia, występuje w każdym wieku, dotyczy też dorosłych.

Co warto wiedzieć o dysleksji? Odrabianie pracy domowej przez dzieci z dysleksją zajmuje zazwyczaj 2-3 razy więcej czasu niż przez rówieśników. Diagnozę dysleksji stawia się wyłącznie u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dysleksja ma różne oblicza. Obraz trudności dziecka z dysleksją nie jest jednolity, zależy od zdolności, temperamentu i osobowości dziecka. Osoby z dysleksją równie często jak inne stają się wybitnymi specjalistami w wielu dziedzinach, o ile otrzymają, zwłaszcza w dzieciństwie, odpowiednie wsparcie.

Co warto wiedzieć o dysleksji? Osoby z dysleksją nie są w stanie (lub przychodzi im to powoli i z trudem) opanować umiejętności czytania i pisania z wykorzystaniem typowych metod dydaktycznych. Osoby z dysleksją potrzebują: - specjalnie dostosowanych metod – pozwalających lepiej sobie radzić z trudnościami; - specjalistycznych zajęć/terapii – u dzieci młodszych mają one charakter wspomagania rozwoju, na etapie szkolnym oferuje się dzieciom zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole; - pomocy specjalistów – psychologów, logopedów, pedagogów terapeutów.

Ryzyko dysleksji Termin ryzyko dysleksji można zdefiniować jako zagrożenie wystąpieniem dysleksji, czyli podwyższone prawdopodobieństwo rozwinięcia się tego zaburzenia w przyszłości u konkretnego dziecka. Mówi się o nim przede wszystkim w okresie poprzedzającym rozpoczęcie formalnej nauki czytania i pisania, a więc przed pójściem dziecka do szkoły. Ze względu na to, że dzieci potrzebują czasu na biegłe opanowanie pisma, w Polsce o ryzyku dysleksji mówimy także w przypadku uczniów klas I i II szkoły podstawowej.

Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów Język polski W pisaniu: pomimo dobrej znajomości zasad pisowni dziecko popełnia liczne błędy ortograficzne oraz błędy specyficzne takie jak: mylenie liter podobnych graficznie: o-a, m-n, i-t-ł, mylenie głosek, których uczeń nie potrafi zróżnicować słuchowo: b-p, d-t, k-g, z-s, trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność, odróżnianiu samogłosek nosowych: ą-ę, od zespołów dźwiękowych: om-on-en-em, opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów, przestawianie liter w wyrazach, a nawet szyku dyktowanych wyrazów, pismo nieczytelne i bardzo wolne, duża męczliwość rąk przy pisaniu. W czytaniu: wolne tempo czytania, błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zmiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów, trudności we właściwej intonacji czytanego tekstu, trudności w zrozumieniu przeczytanej treści, szczególnie bardziej skomplikowanych poleceń (zbytnia koncentracja na technice obniża zrozumienie czytanej treści), niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego, trudności w uczeniu się pamięciowym - nauka wierszy, ciągi słowne, np. nazwy miesięcy, dni tygodnia.

Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów Matematyka mylenie cyfr podobnych graficznie, trudności w nauce tabliczki mnożenia, trudności w rozumieniu i rozwiązywaniu zadań tekstowych, pomyłki w zadaniach matematycznych, błędne przepisywanie słupków, arytmetyka - niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach, zmiana kierunku w rysunkach geometrycznych, mylenie pojęć przyswajanych werbalnie (np. równoległy, prostopadły), geometria - słabe rozumienie pojęć: bryła, kąt, obwód, wysokość, geometria - kłopoty ze skorelowaniem nazwy z figurą geometryczną. Geografia, przyroda trudność z orientowaniem się na mapie, kłopoty z zapamiętaniem kierunków na mapie: prawo, lewo, północ, południe, wschód, zachód, trudności w określaniu stron świata. Historia mylenie wydarzeń chronologicznych, trudności z wiązaniem faktów historycznych i zapamiętaniem kolejności ich następowania w czasie, trudności z zapamiętywaniem dat, nazw miast, długich, wieloczłonowych nazw i pojęć.

Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów Języki obce - trudności podobne jak w języku polskim: ubogie słownictwo, zniekształcanie wyrazów mało znanych, przy czytaniu długo utrzymuje się technika literowania, występują kłopoty z syntezą dźwięków, w czytaniu nie uwzględniane są znaki przestankowe, błędy w czytaniu: mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu, zniekształcanie słów, błędy typu fonetycznego - fonetyczna deformacja słów, szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów, trudności z wyodrębnieniem wyrazów ze zdań, z zapisaniem wyrazów nieznanych, zmiana kolejności wyrazów w zdaniu, trudności z opanowaniem nowych obrazów graficznych wyrazów, trudności z prawidłową wymową, trudności z prawidłowym zapisem wyrazów.

Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów Wychowanie fizyczne błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni, obniżona sprawność ruchowa, powoduje ona problemy w wykonywaniu ćwiczeń, kłopoty z rozróżnianiem kierunków prawo-lewo, góra-dół, na lekcji w-f dzieci te są niezdarne, wolniejsze od innych dzieci - nie łapią piłki, nie mogą trafić do celu, źle wykonują konkretne polecenia (np. wykonujemy obrót przez prawe ramię). Plastyka, technika kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem, kreśleniem, malowaniem, trudności w robótkach ręcznych, trudności w rysunku technicznym. Muzyka trudności w czytaniu i pisaniu nut identyczne, jak w czytaniu i pisaniu słów (obie te umiejętności posługują się symbolami i dźwiękami). Uczniowie dyslektyczni w klasach starszych mogą mieć trudności w zakresie wielu przedmiotów, a zwłaszcza matematyki (geometria), geografii, języków obcych, zajęć plastycznych, ćwiczeń fizycznych i we wszystkich przypadkach wymagających samodzielnego czytania tekstu lub samodzielnego pisania.

WIELCY DYSLEKTYCY DYSLEKSJA NIE ZATRZYMAŁA ICH…

DYSLEKSJA MA SWOJE PRAWA